واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - سینماگران درآستانه تغییر مدیران سینمایی خواستههای خود را از آنان مطرح میکنند و اعتمادسازی را اولویت نخست مدیران میدانند. علی اناری: انتقادهای جدی سینماگران در چهار سال گذشته به بخشهای مختلف مدیریت سینمایی و مشکلاتی که به دلیل وجود کاستیها در بخش مدیریتی به وجود آمد، موجب شده امسال در آستانه انتخاب وزیر ارشاد و پس از آن مدیران بخش سینمایی صحبت از مهمترین و اولین اولویت مدیران سینمایی بعد از انتصاب به میان بیاید؛ اینکه با چه اقدامی میتوان سینماگرانی را که از فعالیتها دلسرد شده و نگرانیهایی در مورد ادامه حضور خود در سینما دارند به ادامه کار راغب کرد و موانع را از پیش روی آنان برداشت. سینماگران در این میان به لزوم برگرداندن اعتماد از بین رفته تأکید میکنند و معتقدند برای بازگشت فعالیتها به جریان صحیح باید این کاستی جبران و در ادامه با ایجاد همسویی میان بخشهای مختلف مدیریت دولتی سینمایی، سینماگران را از سرگردانی نجات داده و شرایط مناسبی را برای تولید آثار هنری به وجود آورد. رفع دوگانگی بین ارشاد و فارابیفرزاد مؤتمن کارگردانی است که این روزها برخلاف سه چهار سال قبل بسیار پرکار شده است و علاوه بر فیلمسازی در سینما، با تلویزیون نیز در زمینه ساخت فیلمهای 90دقیقهای همکاری پررنگی دارد. او که پیش از این در یادداشتی درباره عملکرد دولت نهم در حوزه فرهنگ به همین پرکار شدن خود در این مقطع اشاره کرده بود معتقد است مدیران سینمایی دولت دهم در موقعیت خاصی مسئولیت را برعهده میگیرند و همین مسئله کار آنان را تا حدودی دشوار میکند. او در این زمینه به خبر میگوید: «من هیچ وقت در جایگاه یک مدیر نبودهام و نمیتوانم هم خودم را در چنین جایگاهی تصور کنم. من آدم صحنه و دوربین هستم و به این کار احاطه دارم. اما میتوانم بگویم وزیری که در شرایط فعلی پست وزارت ارشاد را در اختیار میگیرد باید بداند در شرایط به خصوصی وارد این عرصه شده است.» او با اشاره به جریانات سیاسی چند ماه اخیر میگوید: «کشور ما در دو سه ماه اخیر تلاطمات بسیاری را پشتسر گذاشته است. تصور من این است که وزیر ارشاد جدید در اولین گام با اهالی سینما وارد گفتوگو شود و در رفع همه آنچه را که در چهار سال گذشته نارضایتی و تألم اصحاب و دستاندرکاران سینما را موجب شده بود اهتمام کند.» مؤتمن به وضعیت نامناسب سینما در چهارسال گذشته اشاره میکند و میگوید: «این یک واقعیت است که اهالی سینما، چه آنهایی که در انتخابات گذشته همراه آقای احمدینژاد بودند مانند آقای شمقدری و چه آنهایی که به رقیب ایشان روی خوش نشان دادند همه در یک مورد متفقالقول بودند و آن حال خراب سینما در سه چهار سال گذشته بود.» مؤتمن یکی از بخشهای پرایراد سینما را بنیاد سینمایی فارابی مینامد و میگوید: «اگر بخواهیم کمی ریزتر به مشکلات درونی سینما اشاره کنیم به نظر شخص من خوب است که وزیر جدید در ابتدای امر به متعادل و منطقی کردن شرایط موجود در بنیاد سینمایی فارابی بپردازد.» او با اشاره به نحوه حمایت از فیلمها در فارابی میگوید: «در گذشته هر فیلمی که از ارشاد پروانه ساخت میگرفت از یک حداقل حمایتی در بنیاد فارابی برخوردار میشد اما در چهار سال گذشته این روند متوقف شد و تنها فیلمهایی از این حمایت برخوردار شدند که مورد پسند مدیریت وقت بودند. این دوگانگی بین ارشاد و فارابی باید از بین برود. اینکه ما از وزارت ارشاد پروانه ساخت بگیریم اما در فارابی به سد برخورد کنیم فقط و فقط حکایت از سیاستهای متنافر و ناهمسو دارد که هیچ کمکی به حال سینما نمیکند.» برطرف کردن یأس سینماگرانسعید حاجیمیری، تهیهکننده، نیز معتقد است در اولین اقدام از سوی مسئولان جدید دولتی سینما باید، آرامش و اعتماد به اهالی سینما بازگردانده شود. او با اشاره به اتفاقات سیاسی در ماههای اخیر به خبر میگوید: «آقای سیدمحمد حسینی وزیر پیشنهادی رئیسجمهور برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی علاوه بر همه مشکلات طبیعی حوزه فرهنگ با مشکل اضافهتری هم مواجه است که آن تداوم اثرات و عوارض سیاسی اتفاقات دو سه ماه گذشته است.» او خواستار بازگرداندن انگیزه کار به سینماگران از سوی مدیران است و میگوید: «اگر نخواهیم از اصطلاحاتی چون تردید و یأس استفاده کنیم چارهای نداریم جز اینکه بگوییم این اتفاقات باعث شده است اهل فرهنگ و مخصوصاً بچههای سینما برای ادامه کار در حوزه تخصصی خود دچار نوعی تأنی جدی بشوند.» او ادامه میدهد: «متأسفانه نتیجه و خروجی این سوءتفاهمی که از آن صحبت میکنیم و البته سایهاش بر همه ارکان مملکت دیده میشود، در بخش فرهنگ به اینجا میرسد که اهالی این حوزه وجود دیواری را بین خود و دولت احساس میکنند.» او به لزوم اعتمادسازی در میان سینماگران اشاره میکند و میگوید: «ممکن است در ظاهر تلاش و تکاپویی را ببینیم اما مطمئناً این حرکت ریشه و پشت عمیقی ندارد و بیشتر به ظاهرسازی شبیه خواهد شد تا یک تلاش واقعی. در هر صورت همیشه هستند کسانی که با هر شرایطی خود را تطبیق میدهند و حتی شاید شرایط کنونی و افسردگی سینماگران را بهترین فرصت برای عرض اندام ببینند اما همانطور که گفتم این حرکت راه به جایی نخواهد برد.» او در پایان سخنانش میگوید: «اعتماد بین هنرمندان و متولیان دولتی امر فرهنگ امروز سستتر از هر زمان دیگری است. این اعتماد لازم است و باید که دوباره جلب شود و این نخستین چالش پیش روی وزیر ارشاد و معاونت سینمایی جدید است.» توجه به پژوهشاحمدرضا معتمدی که به عنوان یکی از حامیان محمود احمدینژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حاضر شده بود، در مورد مهمترین اولویت دولتدهم در بخش سینمایی به خبر میگوید: «ما در جنبههای تئوریک و نظری سینمای ملی و بومی دچار مشکلات نظریهپردازی شدیدی هستیم. در واقع دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی ما تا به امروز در این زمینه خیلی ضعیف عمل کردند. این ضعف در همه شاخههای علوم انسانی دیده میشود و در بحث هنر پررنگتر و البته غلیظتر. در حالی که شاخههایی چون سینما و رسانه حدود صد سال است که تئوریپردازیهای بسیار جدیای را در تفکر مغرب زمین تجربه کرده و مکاتب فلسفی عظیمی را پایه گذاشتهاند، ما در ایران هنوز به مراحل اولیه نظریهپردازی هم نزدیک نشدهایم.» او ادامه میدهد: «در حقیقت ذات سینما، فیلم و فلسفه فیلم هنوز برای ما ناشناخته است چه برسد به اینکه بخواهیم آن را در حوزه فرهنگ خودی بررسی کرده و بومی کنیم. اینجاست که اهمیت امر پژوهش جدیتر از هر زمان دیگری بر ما معلوم میشود. وزارت ارشاد و معاونت سینمایی به عنوان متکفل سینما باید به صورت تمام قد وارد این عرصه شوند.» با تأکید بر بخش پژوهش میگوید: «تأکید من فقط و فقط روی امر پژوهش است. به هر حال در این 30 سال گذشته تلاشهای تجربی خوبی هم صورت پذیرفته است و در حوزه سینمایی که نشانههای این فرهنگ و این مرز و بوم را داشته اتفاقات خوبی افتاده است. اما قابل کتمان نیست که ما در همه ابعاد نظری سینما دچار ضعف هستیم. در کنار ساخت سالنهای سینما و سرمایهگذاریهای مربوط به امر تولید باید بحثهای نظری سینما هم به اندازه لازم جدی گرفته شود. باز تأکید میکنم بحث من ربطی به امر آموزش ندارد.» او در پایان میگوید: «ما در مرحله اول باید به دنبال کشف باشیم و بعد از بدست آوردن شیوه مطلوب تازه میتوانیم به قضیه آموزش هم فکر کنیم. ما متأسفانه هنوز فیلم را آنطور که باید و شاید به عنوان یک رسانه ارتباطی با تواناییهای بیشمار نمیشناسیم. من از وزیر محترم ارشاد میخواهم که بخش پژوهشی این وزارتخانه را بیش از پیش فعال کند. ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری محتاج شناخت و فهم مفاهیم سینما هستیم. وقتی به این فهم رسیدیم حل مشکلات ریز و درشت دیگر آسانتر از همیشه خواهد بود.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 671]