تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815467920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بارش شهابی اسدی غیرعادی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: بارشهاي ساليانه همواره مورد توجه بوده اند چرا كه در پهنه آسماني كه گهگاه شهابي عبور مي كندو نظر بيننده را به خود جلب مي نمايد، در شبهاي بارش، شهابها با تعدادي به نسبت بيشتر ظهور نموده وانسان كنجكاو را به مطالعه و بررسي دعوت ميكند.

بارش دلوي، جباري، پرساوشي و بارش مشهور اسدي كه البته با توجه به اينكه چند سالي از زمان عبور دنباله دار منشاء آن (تمپل-تاتل )مي گذرد، نبايد متوقع بارش جالبي باشيم. با قدر 8 به كمترين فاصله از زمين رسيد و به همين دليل بارش سالهاي 1377 و 1378 خورشيدي ازجمله بهترين بارشهاي ساليانه اين دنباله دار بود . اين دنباله دار پنچاه و پنجمين دنباله داري است كه مدار آن محاسبه شده است ( T empel Tutlle/ 55P )و عليرغم رصد علمي آن در سال 1865 ميلادي سابقه رصد آن طبق مطالعات انجام شده به بيش از 600 سال قبل برمي گردد ( سال 1366 ميلادي ) بهترين بارش اسدي اين دنباله دار در سال 1966 بود كه 5000 شهاب طي 20 دقيقه ديده شدند . دنباله دار تمپل تاتل وارتباط آن با بارش اسدي اساسا“دنباله دارها پس از عبور از حوزه منظومه شمسي؛ در مدار خود ذرات بسيار ريز ميليمتري و ميكرو متري بجا ميگذارند و به همين خاطر است كه پس از دفعات بسيار، بسيار زياد عبور دنباله دار از حضيض خورشيدي)كمترين فاصله)، گيسو و به تبع آن دنباله از بين مي رود و تنها هسته سرگرداني مي ماند كه چه بسا سرنوشت شومي داشته باشد و با برخورد به سيارات گازي همچون برجيس ( مشتري ) و يا خورشيد و شايد هم زمين! كه البته در مورد آخر احتمال آن بسيار كم است)با توجه به بررسيهاي انجام شده )، عمر آن پايان مييابد . به هر حال تا اينجا دانستيم كه دنباله دارها منشاء بارشهاي شهابي هستند، زيرا با برخورد جو زمين) در چرخش زمين به دور خورشيد ) با اين ذرات ريز بجا مانده، درخشش شهابها تحت عنوان بارش ديده مي شود. منشاء بارش اسدي دنباله دار تمپل- تاتل است كه دوره اي 33 سال دارد و در سال 1998 ميلادي) اواخرسال 1376 خورشيدي) از حضيض خورشيدي خودعبور كرد به همين دليل امسال تعداد شهابهاي قابل رصد بسيار كم است، اما همانگونه كه بسياري از شما خوانندگان محترم اين بخش از روزنامه، آگاهي داريد، نام بارش به صورت فلكي كه كانون بارش ) Radiant ) در آن قرار دارد، برميگردد و طبيعي است در اين رويداد، كانون بارش در صورت فلكي شير ( اسد ) قرار دارد.

لازم به ذكر است دنباله دار تمپل- تاتل در دسامبر سال 1865 ميلادي توسط ويليام تمپل فرانسوي و در ژانويه سال 1866 توسط هوراك تاتل از رصد خانه هاروارد شناسايي شد البته اين دنباله دار در سالهاي1899 و 1932 ميلادي اصلا“رصد نشد و مجددا“ در سال 1965 ميلادي با قدر 16 ديده شدو در اوايل سال 1997 ميلادي مجددا “محققان دانشگاه هاوايي آن را با قدر 5/22 رصد كردند و در سال بعد از آن )سال 1376 خورشيدي ) *از بارش امسال چه مي دانيم؟ بارش امسال كمي غير عادي است چون زمين با دو توده بجا مانده از اين دنباله دار بر خورد ميكند.

برخورد اول در ساعت 47 :20 شامگاه پنج شنبه 22 آبان ماه جاري است كه خوشبختانه در ايران شب است و موقعيت مناسبي براي رصد اين بارش است و حدود 10 شهاب در ساعت نشانگر بارش نه چندان زياد امسال است و زمان اوج دوم در روز چهارشنبه 28 آبان ماه است كه زمان اوج بارش ساعت 58 : 10 صبح است كه متاسفانه در ايران روز مي باشد. متاسفانه برخورد شهابهاي اين بارش به ماه قابل رويت نيست چرا كه با روي پنهان ماه، امسال برخورد بيشتر صورت مي پذيرد و رصد برخوردهاي روي ماه كه به طرف زمين است با توجه به تابش نور خورشيد غيرممكن بنظر ميرسد. *در رصد بارشها چه كارهايي مي توانيم انجام دهيم تهيه گزارش از جمله فعاليتهاي خوب آماتوري است كه در آن با ثبت تاريخ و زمان رصد، تعداد شهابهاي رويت شده، تعيين قدر و ميانگين قدرشهابها و اينكه در چه صور فلكي اين شهابها ديده شدند، تعداد آتشگوي هاي رويت شده در هر بارش، ميانگين وكمترين و بيشترين درجه اي كه شهابها در آسمان طي كرده اند، نام گروه رصدي وموقعيت جغرافيايي مكان رصد از جمله مواردي است كه مي بايست در گزارش ثبت شود. ترسيم تصاوير از عبور اين شهابها در آسمان همراه با شكل و نام صور فلكي آن منطقه از ديگر كارهاي جالبي است كه شما مي توانيد انجام دهيد.

عكسبرداري از بارشها جايگاه ويژه دارد نبايد فراموش كنيد كه به يك دوربين غير اتوماتيك كه تنظيمات آن توسط خودتان انجام مي شود بعلاوه يك سه پايه عكاسي و دكلانشور، فيلم حساسيت بالا 400 ويا800 وترجيحا“ يك لنز وايد نياز داريد.

با استقرار دوربين بر روي سه پايه و استفاده از دكلانشور كه سيم رابطي براي گرفتن عكس است و بر روي دوربين بسته مي شود، لرزش عكسبرداري را به حداقل مي رسانيد با لنز وايد پهنه بيشتري از آسمان را در اختيار مي گيرد و بايد توجه كنيد منابع نوري مزاحم در اطراف منطقه عكسبرداري شما نباشد.

حساسيت فيلم شما را قادر به ثبت شهابهاي كم نور مي كند و دوربين غير اتومات كه فاصله آن بر روي بينهايت تنظيم گرديده و باطري نور سنج از آن خارج شده ( چون به نور سنجي نياز نداريد و چه بسا نور چراغ نور سنج مشكلي براي عكسهايتان ايجاد كند ) و سرعت روي وضعيتB ) باز بودن ديافراگم با مدت زمان دلخواه ) قرار مي دهيد و به سمت شرق آسمان و صور فلكي اطراف كانون نشانه مي رويد و با باز كردن ديافراگم توسط و قفل كردن دكلانشور، براي چند دقيقه به فيلم خود نور مي رسانيد.

فراموش نكنيد با ثبت اولين شهاب در حوضه عكسبرداري خود بايد، ديافراگم را ببنديد چرا كه شايد نور چراغ قوه دوستانتان)كه البته آنهم بايد نور قرمز باشد و با كنترل و هماهنگي با يكديگربتابانند ) و يا عامل ديگري همين شهاب و يا شهابهاي شكار شده را از صفحه فيلم شما محو كند ديافراگم ) F) دوربينتان بايد در حداكثر گشودگي باشد ) 6/1 F و يا هر عدد كمتري كه بر روي تنظيم ديافراگم دوربين شما قابل تنظيم است)، ضمن آنكه نور ماه مي تواند مزاحم عكسبرداري شما باشد كه ناحيه عكسبرداري را بدور از آن انتخاب كنيد.

منطقه عكسبرداري را همراه با شماره فيلم يادداشت كنيد تا بعدا“ بدانيد هر عكس مربوط به عكسبرداري از كدام ناحيه آسمان است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن