تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813152590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قدس از لغو برخي اردوهاي دانش آموزي در تابستان گزارش مي دهد ؛ امور تربيتي، گوشت قرباني كمبود اعتبار!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: قدس از لغو برخي اردوهاي دانش آموزي در تابستان گزارش مي دهد ؛ امور تربيتي، گوشت قرباني كمبود اعتبار!
* مريم احمدزاده

يك ماه از فصل تابستان را سپري كرديم، اما هنوز بحث اوقات فراغت و اردوهاي دانش آموزي جزو داغ ترين مباحثي است كه اذهان

خانواده ها را به خود مشغول داشته است، در اين ميان انتشار خبر لغو بخشي از اردوهاي دانش آموزي در آموزش و پرورش تعجب برانگيز و در عين حال تأسفبار بود، چرا كه اين اردوها از فرصتهاي خوب و سالم سپري كردن اوقات فراغت دانش آموزان محسوب مي شود.
براي روشن شدن وضعيت دو ماه باقيمانده از تعطيلات و وضعيت اردوهاي دانش آموزي با تني چند از مسؤولان گفتگو كرديم.

يك مديركل: كمبود اعتبار داريم
مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصادي و زيستي وزارت آموزش و پرورش در مورد اردوهاي امسال دانش آموزان به خبرنگار ما گفت: برخي از برنامه هاي دانش آموزي به دليل كمبود اعتبار فعلاً كمتر شده است. اكنون عمدتاً اردوهاي طرح هجرت با هماهنگي بسيج دانش آموزي در حال انجام است كه براي غني سازي اوقات فراغت و هم در جهت امور اقتصادي و انجام كار گروهي مفيد واقع خواهد شد.
وي در مورد كمبود بودجه اضافه كرد: يك سوم اعتبارات اردوها و اوقات فراغت كاهش يافته است و از كل اعتباري كه به آموزش و پرورش اختصاص مي يابد، حدود 97 درصد آن صرف پرداخت حقوق و دستمزد كاركنان مي شود و طبيعتاً با اين رقم ديگر براي انجام ساير امور هزينه چنداني باقي نخواهد ماند و ما در سال جاري هم مانند سال گذشته حتماً با كسري بودجه مواجه خواهيم شد.دكتر محمد علي غفاري اعتبار لازم براي اوقات فراغت و اردوهاي دانش آموزان را چنين عنوان كرد: اگر ما بخواهيم كل دانش آموزان كشور را تحت پوشش اردوها قرار دهيم، به كل اعتبار تخصيص يافته به وزارت آموزش و پرورش نياز داريم. و اگر مثلاً 20 درصد دانش آموزان را پوشش دهيم، به همين ميزان از كل اعتبار نياز خواهيم داشت، حال با بودجه اندك چگونه مي توان انتظار داشت كه همه دانش آموزان و يا تعداد زيادي را بتوان به اردو فرستاد.
غفاري به لزوم مشاركت ساير ارگانها در غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان اشاره كرد و افزود: آموزش و پرورش جزو ارگانهايي است كه نيروهاي متخصص را براي همه سازمانها و ادارات پرورش مي دهد و اگر همين سازمانها با رويكرد اهداف خودشان همراه ما باشند و اعتباراتي را به اين امر اختصاص دهند، همين دانش آموزان هم اوقات فراغتشان پر خواهد شد و هم فعاليتي را خواهند آموخت. مثلاً اگر مراكز فني و حرفه اي مي خواهند كه با نگرش خاص آنان نيروها را تربيت كنيم، پس مي بايد در اين مسير به آموزش و پرورش كمك كنند.

يك مديركل: كمبود اعتبار نداريم!
مديركل دفتر توسعه فعاليتهاي اردويي، فرهنگي و هنري فوق برنامه وزارت آموزش و پرورش در مورد كمبود اعتبار گفت: اعتبار ات به هيچ وجه كم نشده است، بلكه افزايش نيز يافته است. ما در سال جاري هيچ برنامه اردويي را لغو نكرده ايم و تمام برنامه ها همچنان تا پايان تعطيلات ادامه خواهد يافت.
حسين گرايلي افزود: ما براي تابستان سال جاري به چهار اردوگاه مشهد، نيشابور، تهران و اصفهان سهميه داده ايم كه همه موارد تفريحي، آموزشي و تغذيه داخل اردوگاه به صورت رايگان در اختيار دانش آموزان قرار گيرد، اما هزينه اياب و ذهاب برعهده اداره استانها و با مشاركت خانواده ها صورت خواهد گرفت. البته اگر دانش آموزان قصد هزينه كردن در خارج از اردوها مثل بازديد را داشته باشند، بايد خودشان هزينه هايشان را پرداخت كنند.وي به عنوان متولي امور اردوها تصريح كرد: در مرداد، شهريور و احتمالاً اردوهايي را با عناوين مختلف خواهيم داشت و علاوه بر موارد فوق، در حال حاضر نيز اردوها در حالت برپايي و انجام است و بايد اشاره كرد كه توسط دفتر فعاليتهاي اردويي و فرهنگي به دليل كمي بودجه و اعتبار لغو نشده است. البته ما با تفاهم نامه اي كه با بنياد علوي امضا كرديم، قرار شد كه از امكانات آنان براي استانهاي غيربرخوردار استفاده كنيم كه در برخي موارد به دليل مشكلات اين بنياد و مراكز استانها در مواردي محقق نشده است.گرايلي در مورد تعداد دانش آموزان اعزامي به اردوها گفت: ما چندين برنامه تا پايان تعطيلات داريم كه در انتهاي تابستان آمارها مشخص خواهد شد. در سال گذشته حدود 5/12 ميليون نفر به اردو فرستاده شدند كه اين شامل 90 درصد دانش آموزان كل كشور مي شود كه البته شامل اردوهاي برون و درون شهري است و ممكن است يك دانش آموز چندين مرتبه اردو رفته باشد و يك نفر هم نرفته باشد و اين مسأله بيشتر به عملكرد استانها و تقاضاي دانش آموزان بستگي دارد.
وي افزود: اردوهاي تابستانه بيشتر براي بازديدها، گردشگر ديني و براي تقويت هويت ملي و روحيه جمعي و تعميق ارزشهاي ديني طراحي شده اند كه اثرگذاري اين گونه طرحها در قالبهاي غيرمستقيم گاهي مفيدتر از كلاس و مدرسه خواهد بود.

صرفه جويي هميشه شامل امور تربيتي مي شود!
آرين منش عضو كميسيون فرهنگي مجلس در مورد اعتبارات آموزش و پرورش گفت: اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در سال جاري با رشد قابل ملاحظه اي مواجه بود كه متأسفانه با اين رقم آموزش و پرورش باز هم با كسري بودجه مواجه شد و در پايان سال گذشته آموزش و پرورش با مبلغي بيش از دو هزار ميليارد تومان كسري بودجه مواجه شد كه بسياري از پرداختهاي اين وزارتخانه را با معضل مواجه كرد و وزارت آموزش و پرورش با طرح يك متمم در مجلس توانست 1000 ميليارد تومان ديگر اعتبار بگيرد كه باز هم 1000 ميليارد تومان كسر داشت كه 500 ميليارد تومان از اين كسري به سال جاري منتقل شده است.وي افزود: آموزش و پرورش به دليل كسري بودجه و مشكل در پرداخت مطالبات پاداش خدمت و ساير پرداختي ها مجبور به صرفه جويي در برخي امور مي شود تا كسري بودجه را جبران كند. اكنون تصميماتي كه در وزارت آموزش و پرورش اتخاذ مي شود مانند ساماندهي نيروي انساني و پرداخت حق محروميت به معلمان همه مستلزم هزينه هاي گزاف است كه بايد از ساير امور ديگر جبران و صرف شود.
آرين منش تصريح كرد: در حالي كه آموزش و پرورش در حال صرفه جويي است، اين صرفه جويي ها متوجه بخش فرهنگي و تربيتي شده كه از آن جمله مي توان به لغو بخشي از اردوهاي دانش آموزي اشاره كرد.عضو كميسيون فرهنگي مجلس به لزوم توجه ويژه به رشد و شكوفايي دانش آموزان اشاره كرد و افزود: يكي از مصوبات مجلس هفتم كه جزو توصيه هاي رهبري نيز بود، احياي مجدد نهاد امور تربيتي و پرورشي در آموزش و پرورش بود و احياي اين بخش مي تواند در رشد و شكوفايي استعدادهاي دانش آموزان كشورمان مفيد باشد.
آرين منش بدترين نوع صرفه جويي در هزينه ها را صرفه جويي در امور تربيتي دانش آموزان دانست و افزود: همه سرمايه گذاريهاي آموزش و پرورش و اهدافي كه اين وزارتخانه در راستاي امور فرهنگي و تربيتي دارد، با انجام اين قبيل امور زير سؤال مي رود. شيوه هاي اتخاذ شده مثل لغو اردوهاي دانش آموزي به نظر مي رسد هرگز با اهداف اين وزارتخانه مطابقت نداشته باشد و به هيچ عنوان مطلوب نيز نخواهد بود.
وي افزود: مجلس هشتم به دليل اهميت بخش فرهنگي و آموزشي جامعه، اكثر هفته ها وزير آموزش و پرورش را فرا مي خواند و تذكراتي را نيز به وزير آموزش و پرورش مي دهد. و بحث فرهنگي و پرورشي هميشه از طرف كميسيون آموزش و فرهنگي در حال پيگيري است

افزايش اعتبارات آموزش و پرورش
ثروتي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز در مورد كمبود بودجه اردوهاي تابستاني گفت: در بودجه سال 87 نسبت به سال 86 سهم بيشتري را به آموزش و پرورش اختصاص داده ايم، البته هزينه كردن اين بودجه برعهده مسؤولان اين وزارتخانه است. حال بايد توجه كرد كه اين بودجه ها صرف چه اموري مي شود كه در بخشهايي با كمبود بودجه مواجه مي شوند. برخي از مسؤولان مربوطه اين بودجه را در ساير امور هزينه و خرج مي كنند.وي افزود: با توجه به اينكه هزينه هاي اردوها بالا رفته، اما بودجه آنقدر كم نيست كه بخواهند از تعداد دانش آموزان كم كنند و يا آنان را به اردو نبرند. اردو براي دانش آموزان يك امر ضروري است و با توجه به بحثهاي سازندگي كه اكنون در حال اجراست، دانش آموزان با كار، رفتارهاي جمعي، همكاري گروهي، زندگي با دوستان و يك تجربيات فراوان آشنا خواهند شد كه هنگام ورود به جامعه به آنان كمك شاياني خواهد كرد كه حتماً بايست اردوهاي جمعي صورت پذيرد.
موسي الرضا ثروتي تصريح كرد: ما در سطح كلان اين بودجه را افزايش داده ايم، حال در درون چه اتفاقي افتاده است، اين برعهده كميسيونهاي فرهنگي و آموزش و ساير دستگاههاي مرتبط است تا با جديت پيگير اين موضوع باشند. آموزش و پرورش مي بايست گزارشهاي خود را به اين كميسيونها اعلام كنند و در صورت عدم اقدام، بايد از طرف سازمانهاي مربوطه موضوع پيگيري شود.اين نماينده مجلس اضافه كرد: اگر گزارشي مبني بر كوتاهي يا قصور دستگاههاي متولي در امر اردوهاي دانش آموزي به ما برسد، آن را با جديت پيگيري خواهيم كرد

نياز اردوها هماهنگي است
در بند 9 بخشنامه شوراي عالي جوانان به بحث اوقات فراغت نوجوانان و جوانان پرداخته شده است كه شامل بحثهاي سياستگذاري، برنامه ريزي، انجام مطالعات، نظارت و پيگيري و ديگر امور در همين راستاست.
سازمان ملي جوانان به عنوان يك ستاد كه توان اجرايي ندارد، مطرح است، حال چگونه برخي مسؤولان مشهد اردوهاي دانش آموزان را به اين سازمان نسبت مي دهند و انتظار دارند كه اين سازمان در اجراي آن كمك كننده باشد.
سازمان ملي جوانان توسط اعضاي خود مانند دفتر ساماندهي امور جوانان و ساير دفاتر مربوطه جلساتي را با ارگانهاي مرتبط با اوقات فراغت برگزار مي كند كه در اين جلسات به جمع بندي برنامه ها پرداخته مي شود و وظيفه نظارت برعهده اين سازمان است كه هر ساله گزارشهايي كه توسط تيم هاي نظارت در سراسر كشور جمع آوري مي شود، به دولت ارسال مي شود.
وظيفه اين سازمان در قبال اوقات فراغت در همين حد است، پس چگونه مي توان اردوهاي دانش آموزي را در روزهاي تعطيلات برعهده افراد و سازمانهاي متفاوت انداخت و در قبال كوتاهي هاي صورت گرفته و در زمان باقي مانده هنوز دانش آموزان را در هياهوي كسري بودجه سر درگم گذاشت و هنوز از هماهنگي ارگانها و مسؤولان مرتبط با هم، هيچ خبري نباشد.
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن