تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815558863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشد 34 درصدي شاخص از ابتداي سال تاكنون


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رشد 34 درصدي شاخص از ابتداي سال تاكنون
طي 22 روز كاري تير 1387، ارزش معاملات به مبلغ 285/23 ميليارد ريال رسيد و 545 درصد در مقايسه با تير 1386 افزايش يافت و از 276/4 ميليارد ريال به 561/27 ميليارد ريال رسيد. همچنين حجم سهام معامله شده، 331 درصد معادل 534/5 ميليون سهم افزايش يافت و از 670/1 ميليون سهم به 204/7 ميليون سهم رسيد. در تير 1387، دفعات معاملات سهام به ميزان 131 هزار دفعه برابر با 80 درصد در مقايسه با تير 1386 افزايش يافت و از 163 هزار دفعه به 293هزار دفعه بالغ شد. شاخص بورس در پايان تير 1387 در مقايسه با ابتداي سال به ميزان 453/12 واحد برابر با 34 درصد افزايش يافت و از 193/36 واحد به646/48 واحد رسيد. در اين ماه ارزش سهام خريداري شده اشخاص حقوقي در حدود 203/ 17 ميليارد ريال و معادل 62 درصد از كل خريدها بود، در حالي كه ارزش سهام فروخته شده آنها 774/4 ميليارد ريال و در حدود 17 درصد از كل فروش ها بود. بر اين اساس اشخاص حقوقي 430/12 ميليارد ريال پول به بازار سرمايه واردكردند. در عين حال ميزان خريد و فروش سهام اشخاص حقيقي به ترتيب 38/14 درصد از كل ارزش خريد و فروش بود. همچنين سرمايه گذاري خالص آنان 388/6 ميليارد ريال مثبت بود.مبلغ 818/18 ميليارد ريال نيز به موجب عرضه اوليه از بازار خارج شده است.

براساس اين گزارش، بازار سهام در طول فعاليت 79 روزه كاري خود (از ابتداي سال تا پايان تيرماه) شاهد جابه جايي و داد و ستد حدود 15 ميليارد برگ سهم عادي حق تقدم به ارزش پنج هزار و 799 ميليارد توماني بود كه اين حجم از جابه جايي ها علاوه بر معاملات خرد و عرضه سهام شركت هاي جديدي چون كشتيراني و پالايشگاه اصفهان، ناشي از فروش بلوكي سهام شركت هايي چون فولاد خوزستان به ارزش هزار و 364 ميليارد تومان و فولاد مباركه،ملي مس و... بود. اين تعداد سهام در حالي طي 751 هزار و 296 دفعه معامله شده كه در 22 روز كاري تيرماه بيش از 19/7 ميليارد سهم به ارزش 7/2 هزار ميليارد تومان و در خردادماه 8/1 ميليارد سهم به ارزش 621 ميليارد تومان داد و ستد شده بود. آمار كدهاي معاملاتي براي سرمايه گذاران جديد حقوقي و حقيقي نيز نشان مي دهد در طول چهار ماه ابتدايي سال، 25 هزار و 809 كد جديد صادر شده است. اين در حالي است كه طي اين مدت در مجموع 384 هزار و 582 نفر از سرمايه گذاران اقدام به خريد سهام كردند كه بيشترين آمار تعداد خريداران مربوط به تيرماه با بيش از 150 هزار نفر و كمترين آن مربوط به فروردين ماه با 45 هزار و 467 نفر بود. از سوي ديگر بررسي هاي فارس از وضعيت بازدهي 292 شركتي كه در تابلوي معاملاتي حاضر بودند، نشان مي دهد در برابر بازدهي مثبت سهام 180 شركت، سهام 102 شركت با زيان دهي مواجه شده اند. رشد قيمت سهام و بازدهي مطلوب صنايعي چون فلزات اساسي، سيمان و معدني و تك سهم هاي چون كشتيراني و پالايشگاه اصفهان در حالي موجب خوشحالي سرمايه گذاران و ورود بيش از 450 ميليارد تومان نقدينگي به بورس شد كه شاخص كل بورس در نتيجه اثر مثبت شركت هايي چون فولاد مباركه و ملي مس در 16 تيرماه بعد از چهار سال ركوردشكني كرد و وارد كانال 12 هزار و 600 واحدي شد. شاخص كل بورس در حالي در ابتداي سال عدد 10 هزار و 81 واحدي را نشان مي داد كه در پايان تيرماه با جهش دو هزار و 588 واحدي همه نگاه ها را به خود معطوف كرد و در عدد 12 هزار و 669 واحد ايستاد.

اين رويدادهاي قابل توجه و مثبت در حالي در كارنامه چهار ماهه بورس به ثبت رسيده كه طي اين مدت 302 شركت بورس اقدام به برگزاري مجامع ساليانه و فوق العاده كردند كه در نوع خود مي تواند جالب توجه باشد.

بعد از رشد روزافزون شاخص هاي بورس و قيمت سهام شركت ها در سه ماه ابتدايي سال، بازار سهام طي دو هفته اخير با وضعيتي مواجه شده كه بيشتر به كام پرريسك ها است و كساني از آن بيشتر سود مي برند كه صبر و حوصله بيشتري داشته باشند. گفتني است در حالي از ابتداي سال جاري تا ابتداي تيرماه به دلايلي چون ركود بازار مسكن، افزايش نرخ هاي جهاني، آرامش سياسي، افزايش سودآوري شركت ها، پايين بودن نرخ سهام، كاهش نرخ سود بانكي و... با رشد روزانه، هفتگي و ماهانه خود نقل محافل شده بود كه طي دو هفته اخير به دلايل درون و برون سازماني با كاهش شاخص ها و قيمت سهام شركت هاي برتر و تشكيل صف هاي فروش مواجه شده است. اين در حالي است كه با رشد روزافزون نرخ سهام و تشديد معاملات، گروهي اندك بر اين باور بودند كه بازار سهام مانند سال 82 دچار حباب قيمتي شده اما دسته يي ديگر از مسوولان و كارشناسان بورس به چنين وضعيتي اعتقادي نداشتند. گروه ديگري نيز از چند هفته گذشته پيش بيني برگشت و چرخش بازار و سير نزولي شاخص و قيمت را پيش بيني كرده و بر اين باور بودند كه ارقام شاخص كل بورس بعد از عبور از مرز رواني 12 هزار واحد و تثبيت در اين محدوده، هيچگاه در اين مقطع از خط 13 هزار واحد عبور نخواهد كرد.

اين همه در حالي است كه در يك تعريف ساده اما واقعي و هميشگي از بورس عنوان مي شود بورس يعني نوسان، نوسان و نوسان كه ذات اصلي هر بازار سهامي در هر كشوري است كه بايد همواره با فراز و فرودهايي مواجه شود اما دلايل و چگونگي اين افت وخيزها جاي بررسي و تجزيه و تحليل دارد. كارگزاران بورس با توجه به ماهيت فعاليتي كه دارند از اولين گروه هايي هستند كه هرگونه تغيير رويه بازار را به سرعت مشاهده و بررسي مي كنند. به گزارش فارس علي اسلامي بيدگلي مديرعامل كارگزاري رضوي در حالي ركود بازار مسكن و برنامه حذف يارانه ها را از دلايل رونق غيرمنتظره بورس در سه ماهه ابتدايي معرفي مي كند كه به گفته وي رشد بي رويه سهام برخي از شركت ها از دلايل روند كنوني نزولي بازار است.

وي مي گويد؛ تاثيرپذيري بازار از ريسك سيستماتيك بيشتر از ريسك هاي غيرسيستماتيك است كه اين وضعيت با افزايش نرخ سهام تشديد مي شود و چنانچه ظرف چند روز آينده شوك رواني جديدي ايجاد نشود، سير نزولي كاهش قيمت ها در كوتاه مدت ادامه خواهد يافت. به باور اسلامي بيدگلي افكار عمومي با سردرگمي مواجه شده كه با افزايش نسبت قيمت به درآمد سهام شركت ها (P/E)، تاثيرپذيري بازار از مسائل درون و برون سازماني نيز تشديد مي شود. وي تصريح مي كند؛ با توجه به نوسان شديد قيمت ها و عدم ارائه اطلاعات جديد از سوي شركت ها، سازمان و شركت بورس بايد با توقف نمادها، اطلاعات جديدي را درخواست مي كردند.در حال حاضر دو شركت كشتيراني و سرمايه گذاري غدير با توجه به رشد قيمتي كه داشته اند بايد اطلاعات دهند. اين كارگزار بورس به ديگر دليل توقف رشد بازار اشاره مي كند و مي گويد؛ شايعه افزايش قيمت سنگ آهن در حالي بر دو گروه فولادي ها و معدني ها اثر منفي و مثبتي گذاشت كه اين مساله باعث تشديد سردرگمي سرمايه گذاران شد كه جا دارد شركت هاي اين دو گروه در اين مورد شفاف سازي كنند. برآيند نظرات اين سه فعال بازار سرمايه حكايت از آن دارد كه نامشخص بودن آينده بيرون و دروني مسائل موثر بر بورس باعث شده تا اكثر سرمايه گذاران نتوانند ظرف چند روز و چند هفته آينده تحليل روشني از آينده داشته باشند و در نتيجه اين وضعيت بازار با وضعيت «گيجي» مواجه شده است.

اما آنچه در اين ميان حائز اهميت است اين نكته است كه با توجه به تجارب گذشته و افزايش سطح هوشمندي بازار، فعالان پرريسك و كاركشته بازار با توجه به انعطاف و انطباق هميشگي بازار سهام با شرايط گوناگون اقدام به خريد سهام شركت هاي برتر مي كنند چرا كه به تجربه دريافته اند بهترين وقت خريد سهام زماني است كه به عرضه كنندگان سهام افزوده مي شود چون در دوران رونق بازار نمي توان به راحتي سهام برتر را وارد سبد سهام كرد. با اين همه آنچه مسلم است گذار اين وضعيت خواسته و ناخواسته است كه به نظر مي رسد بعد از تعديل قيمت سهام و انتشار اطلاعات جديد شركت ها از يك طرف و مشخص شدن وضعيت پرونده هسته يي از سوي ديگر دوران جديدي در بازار سرمايه حاكم شود.
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن