واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: راهي به سعادت
![](http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posa/8512/Friday-prayer.jpg)
دين- حجت الاسلام حبيبالله غفوري:
نمازجمعه مصداق عيني ذكرالله است كه هر هفته براي ساعتي، چون ميقاتي محمدي، جامعه وجماعتها را گرد هم ميآورد و ارمغان معرفت، علم، سياست، وحدت و دعا و معنويت را به يكباره چون معجوني سحرآميز، تقديم جامعه اسلامي ميكند.
نمازجمعه داروي شفابخشي است كه تمام آلام ضداخلاقي و مشكلات اجتماعي و سياسي را مداوا كرده، افقي جديد و بسيار روشن براي يك هفته ديگر، پيشروي جامعه قرار ميدهد. توجه به آنچه كه محور معرفي نمازجمعه در ضمن بيان وجوب و تشريع آن در كلام نوراني پروردگار متعال وارد شده است، بسياري از جنبههاي معرفتي نمازجمعه را روشن ميكند.
نمازجمعه را خداوند تشريع فرمود تا هم آثار سوء هفته گذشته را از بين ببرد و قبل از خروج از هفته، او را شستوشو دهد و هم براي هفته بعد سلامت، هدايت و معنويت او را تضمين و تامين كند. توصيه به تقوي و تكرار آن در هر دو خطبه بر خطيب جمعه واجب شد.
خطيبي كه خود سرآمد تقواي عملي در جامعه بايد باشد و تذكر، موعظه و توصيه به تقوي براي اين است كه مردم به ياد تقواي عملي او افتاده، الگوي عيني و عملي را برگزينند و چونان بزرگان دين راه درست را بپيمايند.
شايد آنچه كه افراد يك جامعه را از نظر فكري، فرهنگي و سياسي شكل ميدهد، فضاي حاكم بر آن جامعه است. در يك فضاي خاص، بدون اينكه فرد متوجه شود، رنگ و بوي آن فضا را ناخودآگاه بهخود ميگيرد و نمازجمعه را خداوند متعال وسيلهاي مطمئن و ماندگار براي فضاسازي معنوي، فرهنگي، معرفتي، سياسي و رواج آداب و رسوم صحيح در جامعه قرار داد تا همواره اين فضاي بسيار غني كه معجوني از معنويت و علم و آگاهي و سياست و تدبير اجتماع است جامعه را شكلي قرآني، محمدي، علوي و فاطمي دهد و با بيان سنت پيامبر گرامي اسلام و ائمه طاهرين(ع) جامعه را براي ورود به صحنههاي گوناگون سياسي و اجتماعي آماده كند تا بين صلح حسن(ع) و شهادت حسين(ع) و اسارت زينب(س) و سجاد(ع) و كلاس درس باقر(ع) و صادق(ع) و زندان موسيبنجعفر(ع) و ولايتعهدي رضا(ع) و حضرت جواد(ع) و هادي(ع) و عسگري(ع) فرقي و فاصلهاي نبيند و در ميان اين فاصله موهوم، گم نشود و گرفتار ضلالت و مكر شياطين جن و انس نشود.
درك اين معني با اينكه بسيار آسان است ولي براي برخي افراد مشكل مينمايد. مشروعيت اقامه نمازجمعه در عصر حضور به حكم پيامبر خدا، امام معصوم(ع) و در عصر غيبت كبري به حكم فقيه جامعالشرايط است و لذا خطيب جمعه نبايد مسير مشروعيت خطابه خويش و اقامه جامعه را فراموش كند، او براي تحكيم حاكميت دين خدا و حكومت ديني و تقويت آن منصوب شده است. بيانش بيان دين و وجودش در جامعه بايد موجب تقويت دين مردم شود و بهطور طبيعي اگر راهي جز اين برود، مشروعيت خويش را از دست داده است.
نمازجمعه در انقلاب اسلامي يعني كانون حركت و پويايي و مانور قدرت در مقابل دشمن است و در نهايت، نمازجمعه يعني نمايش وحدت و هم دلي كه موجب دلگرمي دوستان و شكست و نااميدي دشمنان بوده و خواهد بود. پس نمازجمعه حلقه اتصال حكومت و مردم است كه اين ارتباط در بهترين فضاي معنوي ممكن، صورت ميگيرد و عميقترين تاثيرات را هم بر حاكميت و هم در جامعه به همراه دارد. آنچه كه طرح شد، صورت ايدهآل مطلب است، اما اينكه ما در چه مرحلهاي از تحقق آن شرايط مطلوب قرارداريم، بحثي است كه نياز به بررسي دقيق نقاط قوت و ضعف شرايط كنوني دارد، گرچه قضاوت كلي در اين باب نيز بسيار دشوار است و آنچه كه مطرح ميشود ميانگين تقريبي مطلب است و نه دقيق. چون شرايط در شهرهاي مختلف گاهي كاملا با هم متفاوت است و عوامل ضعف و قوت نيز متفاوت خواهد بود.
تاريخ درج: 5 مرداد 1387 ساعت 09:15 تاريخ تاييد: 5 مرداد 1387 ساعت 09:30 تاريخ به روز رساني: 5 مرداد 1387 ساعت 09:27
شنبه 5 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]