واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: ابتکار:با پشت سر نهادن بيست وششمين سالروز شهادت ايدئولوگ بزرگ جمهوري اسلامي، شهيد آيت الله بهشتي و همزمان با روز زن، نامه منتشرنشده ايشان که حاوي پاسخ به پرسش هايي درباره زن و مربوط به 41 سال پيش است، منتشر شد. در هجدهم ژانويه 1966يکي از ايرانيان مسلمان مقيم آلمان، در نامه اي از شهيد آيت الله دکتر بهشتي، به عنوان رئيس مرکز اسلامي هامبورگ، پرسش هايي پيرامون حقوق زن در اسلام، مطرح و درخواست پاسخ مي کند: جناب آقاي بهشتي (دام عزه العالي ) با تقديم سلام / سلامتي و موفقيت جنابعالي را همواره از درگاه ايزد يکتا آرزو دارم. چند روز پيش با عده اي از دوستان درباره مسائل زيرکه به صورت سوال مطرح مي شود، بحثي در گرفت. من ناچار براي اين که اين دوستان را قانع کرده باشم، به شما مراجعه و اميدوارم که جواب صحيح آنها را از شما دريافت کنم. 1- آيا در دين اسلام، حق طلاق به زن نيز داده شده يا اين که فقط حق طلاق متعلق به مرد است؟ " من شخصا معتقدم که دين اسلام حق طلاق را به زن داده است ". 2- آيا حجابي که امروزه بانوان در کشورهاي اسلامي دارند، مطابق حجابي است که اسلام آورده است؟ يا اين که حجاب زن از نظر اسلام، پوششي است که زن مي بايد از خود بنمايد، نه به صورتي که امروزه در کشورهاي اسلامي متداول است، چه اگر زنان اسلامي اين چنين خود را بپوشانند، نمي توانند وظيفه خود را در اجتماع و کار کردن دوش به دوش مرد و پيشبرد اجتماع شرکت کنند. توضيح شما، ان شا»الله قانع کننده خواهد بود. 3- چند دليل براي اين که دختر نصف پسر از سهم پدر و مادر ارث مي برد، ذکر کنيد. 4- آيا اسلام زن را پست و محقر و موجود ضعيف و پست قرار داده يا اين که به زن شخصيت بخشيده و مقامي ارجمند براي زن در اجتماع قايل شده; به چه دليل؟ مي توانم در انتظار دريافت جواب قانع کننده و درستي ازشما باشم؟ در خاتمه از درگاه خداوند توفيق خدمت به مردم مسلمان و اسلام را براي شما آرزو دارم.دو عدد کتاب "کليات منظوم" و "فضليت صلوه بر ذکر" مدتهاست جهت جنابعالي ارسال داشته ام. آيا آنها را دريافت کرده ايد؟ ممنونم اگر از رسيدن آن مطلع شوم. ارادتمند - آقائي شهيد آيت الله دکتر بهشتي در اولين روز از ماه فوريه در پاسخ به نامه فوق چنين نوشته است : بسمه تعالي /آقاي آقايي عزيز /سلام بر شما و بر دوستان محفل بحث شما. از خداي يکتا خواستارم همواره تندرست و از نشاط ايمان و نيکوکاري بهره مند باشيد. نامه 18 ژانويه شما رسيد.قبلا نامه ديگري همراه با دو کتاب از شما رسيد و بسي متشکرم. کوشش شما در آشنا ساختن علاقه مندان به مسائل اسلامي از راه نشر کتاب هاي سودمند و بحث هاي جلسات دوستانه، مايه خوشوقتي است و اميدوارم در کار خود موفق باشيد. درباره سوالاتي که طرح کرده ايد، قبلا بايد بگويم که هر يک از سوال ها، موضوع يک رساله يا مقاله مي تواند باشد و پاسخ به آنها طي يک نامه، کافي به نظر نمي رسد. در زمينه مسائل مورد نظرتان، رساله ها يا مقاله هايي که تا حدودي سودمند است، نوشته شده و به تدريج برايتان خواهيم فرستاد و اينک پاسخ سوالات به اختصار : 1 - اگر ازدواج به صورت عادي انجام گيرد، زن حق طلاق ندارد، ولي زن مي تواند موقع قرارداد ازدواج براي خود، حق طلاق در شرايط خاصي به وجود آورد. در عين حال، حق طلاق مرد نيز شرايط و محدوديت هاي خاصي دارد. 2- حجاب اسلامي اين است که زنان مسلمان بدون آرايش و ساده بيرون آيند و دست ها تا مچ، پاها تا مچ، و غير از صورت، جاهاي ديگرشان در لباس پوشيده باشد و چادر و توابع آن لازم نيست. زن مي تواند با داشتن حجاب اسلامي، چنان لباس بپوشد که هم باحجاب باشد و هم لباسش، دست و پاگير او نباشد و چابک و چالاک بتواند زندگي کند. 3 - از آنجا که در شرايط عادي زن شوهر دارد و هزينه هاي عادي زندگي او با شوهر است، اگر فرض کنيم از دارايي معمولي هر کس، يک سوم خرج هزينه هاي جاري زندگي و يک سوم خرج هزينه هاي تفنني و غيرعادي و يک سوم پس انداز مي شود، بهره زن و مرد يکسان از کار درمي آيد. زيرا از مال، يک سوم صرف مخارج مشترک زندگي مي شود و به مسئول آن، يعني مرد سپرده مي شود و يک سوم براي خود مرد در نظر گرفته مي شود و به خود او داده مي شود و يک سوم براي خود زن در نظر گرفته و به خود او داده مي شود. 4- در نصوص اسلامي، زن به هيچ وجه تحقير نشده است. تنها در برخي از روايات و عبارات ديگر جمله هايي به چشم مي خورد که شايد در نظر انسان اينطور جلوه کند. اين روايات و عبارات در دست و دهان کساني که از روي خودخواهي مي خواهند زن را استثمار کنند فراوان ديده مي شود. در صورتي که اولااين روايات بسيار معدود و کم است ثانيا اصالت آنها معلوم و محرز نيست و ثالثا مفاد آنها آنطور که اين تحقيرکنندگان زن وانمود مي کنند، نيست. به هر حال آنچه لازم است بگويم، اين است که تا آنجا که من مطالعه کرده ام و ادعا نمي کنم که مطالعه من صد درصد کامل است، هيچ دليل معتبر اسلامي سراغ ندارم که زن را انساني کم ارزش بشمارد، به اين جهت که زن است و مرد نيست. 5 -در نظام اجتماعي اسلام، کم و بيش تفاوت هايي ميان وضع زن و مرد ديده مي شود. اين تفاوت ها متناسب با اختلافات طبيعي زن و مرد از يک طرف و عنايت و اهتمام اسلام به فضيلت و پاکي و تکامل انساني مرد و زن از طرف ديگر است و تا آنجا که من درک مي کنم، جنبه کاستن از ارزش شخصي و اجتماعي زن ندارد. اميدوارم اين توضيحات کوتاه و مختصر، مبناي بينش صحيحي درباره حقوق زن در اسلام باشد. والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته محمد حسيني بهشتي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 433]