تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815043365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بياباني به نام منطقه ويژه پيام


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بياباني به نام منطقه ويژه پيام
تنها يك شركت در اين منطقه كار مي‌كندگروه بازرگاني -«زماني كه به اين جا آمدم، بياباني را نشانم دادند و گفتند اين منطقه ويژه اقتصادي پيام است.»


مهندس محمدعلي محبي مديرعامل منطقه ويژه پيام در ديدار با خبرنگاران چند رسانه و روزنامه، اگرچه از رشد تملك اراضي در اين منطقه خبر داد، اما با بيان اين جمله، آشكارا به انتقاد از وضعيت سرمايه‌گذاري در اين نزديك‌ترين منطقه ويژه به پايتخت پرداخت.
به گفته وي از سال 1381 تا سال 85 تنها پنج قطعه زمين به مساحت 11261 متر به سرمايه‌گذاران واگذار شده بود كه در سال 86 اتفاقي ديگر افتاد و 58 قطعه ديگر جمعا به مساحت 102557 متر تحويل متقاضيان سرمايه‌گذاري در اين منطقه شد.
با اين حال «آسيا ابزار» تنها شركت فعال در اين منطقه است كه با مشاركت انگليسي‌ها راه‌اندازي شده و سازنده تجهيزات صنايع نفت، گاز، پتروشيمي و نيروگاهي است از ديگر شركت‌ها يا نشاني در دست نيست يا اگر هم هست در مرحله طرح و انعقاد قرار داد است.مديرعامل منطقه ويژه پيام كه در عين حال رييس هيات‌مديره و مديرعامل شركت خدمات هوايي پيام است، مي‌گويد: اين منطقه چند ويژگي منحصر به فرد دارد؛ نخست اينكه از ميان ديگر مناطق ويژه (16منطقه) نزديك‌ترين نقطه به تهران است. مزيت ديگر آن هم وجود فرودگاه پيام است كه در درون حريم منطقه واقع شده است.
او همچنين به چندين پروژه مهم از جمله طرح ايجاد هاب‌ پستي، IT و صنايع تكميلي وابسته به آن اشاره كرد و گفت: هاب‌پستي، در واقع عمليات لجستيك پستي را مدنظر دارد به اين معنا كه يك شركت محصولات خود را در منطقه ويژه اقتصادي پيام دپو مي‌كند و اين منطقه بارانداز آن مي‌شود و بنا به سفارش صاحب كالا، به ديگر كشورها صادر مي‌شود.
به گفته محبي، مجوز هاب‌پستي منطقه ويژه پيام در سال 2005 از اتحاديه جهاني پست (UPU) اخذ شده، اما چون اعتبار آن اختصاص نيافته بود تا خردادماه سال 86 معلق ماند. اين طرح بزرگ ملي اكنون با سرمايه‌گذاري 5/33 ميليارد ريالي در حال اجرا است.اين تنها هاب پستي در منطقه شرق خاورميانه است كه طبق برآورد مشاور خارجي به شرط راه‌اندازي هر سه فاز اين طرح، درآمد سالانه آن حدود 1/1ميليارد دلار خواهد بود. البته راه‌اندازي كامل آن به 6ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.و اما صادرات و واردات در نيروگاه پيام نيز مقوله‌اي جذاب است. از اين فرودگاه عمدتا محصولات كشاورزي و سبزي و تره‌بار صادر مي‌شود.محبي به خبرنگاران گفت: در سال 86 افزون بر 300 تن ميوه، گوجه‌فرنگي و تره‌بار و سبزيجات از طريق گمرك اين فرودگاه به خارج صادر شده كه 125هزار و 409دلار ارزش آن بوده است.
در همان سال همچنين در قالب 247فقره اظهارنامه، بيش از 500تن انواع محصولات و كالاها به ارزش حدود 184ميليارد تومان از مسير گمرك پيام وارد كشور شده است.مديرعامل منطقه ويژه پيام نيز با ديگر مديران اقتصادي كشور هم‌نظر است كه بسته‌بندي غيراستاندارد عامل اصلي ضايعات صادراتي به خصوص صادرات ميوه و تره‌بار است به طوري كه حدود 30درصد صادرات ميوه و تره‌بار از دست مي‌رود و «پرت» مي‌شود.پس از آنكه مهندس محبي سخنان و ديدگاه‌هاي خود را با خبرنگاران در ميان گذاشت به ديد و بازديد از اين منطقه ويژه پرداختيم؛ جابه‌جا، يكي از آن قطعات واگذارشده در حال كلنگ‌زني و طي طريق بود. باغ پسته‌اي هم ديديم كه بسياري از درخت‌هاي آن از آسيب سرمازدگي سال گذشته، در امان نمانده‌اند. ساختمان جديد گمرك هم در حال احداث است كه براي آن 6ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
در اين منطقه ويژه تنها يك هتل قديمي و فرسوده ديده مي‌شود كه البته بازسازي شده است.به گفته اسلام‌نيا، عضو هيات‌مديره منطقه ويژه اقتصادي پيام، قرار است زمينه هاي ورود سرمايه‌گذاران به اين منطقه فراهم شود.
تاكنون 238ميليارد و 300ميليون ريال براي اجراي زيرساخت‌هاي اين منطقه اختصاص ‌يافته كه به نظر نمي‌رسد چندان كفايت كند. چندي پيش، مشاور رييس‌جمهوري در امور مناطق آزاد و ويژه از نياز 4ميليارد دلاري اين مناطق براي تشكيل زيرساخت ها خبر داد. به قول شاعر، عمر برف است و آفتاب تموز.اين 4ميليارد دلار هرچه ديرتر به سرانجام برسد، سرمايه‌گذاران ديرتر روي خوش به اين مناطق نشان خواهند داد؛ بياباني كه نام «پيام» را بر خود دارد شاهد اين مدعا است.
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن