تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804932457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش - المپيك قرباني جدال سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ورزش - المپيك قرباني جدال سياسي


ورزش - المپيك قرباني جدال سياسي

مينا شرفي: تنها دو هفته مانده به آغاز المپيك 2008 ورزشكاران عراقي از حضور در رقابت‌هاي پكن محروم شدند. در پي جايگزين شدن كميته المپيك عراق از افراد منصوب دولت اين كشور، كميته بين‌المللي المپيك ورزشكاران عراقي را از شركت در المپيك پكن محروم كرد. براساس منشور كميته بين‌المللي المپيك تمام كميته‌هاي ملي بايد از نفوذ سياسي دولت‌هاي خود مصون باشند. در نتيجه اين راي دو قايقران، دو دونده، يك كمانگير، يك وزنه‌بردار و يك جودوكار عراقي از حضور در اين تورنمنت بزرگ بازماندند. جيزل ديويس سخنگوي كميته بين‌المللي المپيك در اين باره گفت: آن طور كه مسلم است ما خيلي دوست داشتيم ورزشكاران عراقي را در پكن ببينيم. بسيار متاسفيم كه ورزشكاران عراقي از اقدام‌هاي دولت خود اينچنين آسيب ديده‌اند. اما ديويس مدعي شده عراق هنوز اين شانس را دارد كه با حل مشكلي كه به‌وجود آورده تا قبل از شروع المپيك در هشت اوت ورزشكارانش را به پكن بفرستد. او در ادامه حرف‌هايش افزود: «اگر ديديم مسوولان عراقي حركتي در اين باره كردند و اگر راه‌حلي براي اين مسئله پيدا شد درهاي المپيك براي آنها باز خواهد ماند.»

در بازي‌هاي المپيك 2004 آتن جمعيت حاضر در استاديوم جشن افتتاحيه وقتي با تيم كوچك عراقي مواجه شدند از تعجب از جاي خود برخاستند. ورزشكاران عراقي اولين المپيك‌شان پس از سقوط رژيم صدام حسين را تجربه مي‌كردند. نجاح علي بوكسور 48 كيلوگرمي پرچمدار عراقي در آن تورنمنت بود. او پس از آنكه در مسابقه اولش در همان راندهاي اول مقابل حريفش به پيروزي رسيد در همان رينگ پيروزي‌اش را «سمبل آزادي» خواند.
تيم فوتبال عراق هم در آتن روزهاي خوبي را پشت سر گذاشت. آنها در شرايطي كه هيچ‌كس انتظارش را نداشت تا مرحله نيمه‌نهايي پيش آمدند و با شكست يك بر صفر مقابل ايتاليا مدال برنز رقابت‌ها را از دست دادند. امسال حداقل هفت ورزشكار عراقي اين فرصت را داشتند كه در المپيك شركت كنند. چهار نفر از ورزشكاران اين كشور كه حد نصاب المپيك را به‌دست آورده بودند هم فرصت ثبت‌نام را از دست دادند. كميته بين‌المللي المپيك اكنون در نظر دارد جايگاه عراقي‌ها را به كشورهاي ديگر بدهد. مسوولان ورزش عراق پس از انتشار محروميت كشورشان از حضور در رقابت‌هاي پكن بسيار نااميد و عصباني به‌نظر مي‌رسند. عراق براي اولين بار در سال 1948 حضور در المپيك را تجربه كرد و حاصل كار ورزشكاران اين كشور در اين تورنمنت يك مدال برنز در رشته وزنه‌برداري در بازي‌هاي 1960 است. فوضي اكرم عضو كميته ورزش عراق در مجلس در اين باره مي‌گويد: «عادلانه است. ورزشكاران ما جواز حضور در المپيك را به‌دست آورده بودند و اين مسئله بايد احتساب شود.» جاسم محمد جعفر وزير ورزش و جوانان عراق كه نامه كميته بين‌المللي المپيك را دريافت كرد هم گفت:‌«ما اين تصميم ناعادلانه را نمي‌پذيريم.» اما اين تصميم تنها يك شبه براي ورزشكاران المپيك عراق اتخاذ نشد.
در ماه مي بود كه دولت عراق كميته ملي المپيك اين كشور كه شامل يازده نفر بودند را منحل كرد. يكي از دلايل آنها براي اين كار اين بود كه مدعي بودند تعداد اعضاي اين كميته به حد نصاب نرسيده بنابراين فعاليت آنها غيرقانوني است. اين در حالي است كه چهار نفر از اعضاي كميته ملي اين كشور شامل رئيس آن دو سال پيش دزديده شده‌اند و سرنوشت آنها نامعلوم است. درگيري‌هاي فرقه‌اي هم در اين مسئله بي‌تاثير نبود. مسوولان وزارت ورزش و جوانان عراق شيعه هستند، اين در حالي است كه مقام‌هاي كميته المپيك اين كشور سني‌اند. كميته بين‌المللي المپيك در ژوئن عراق را محروم كرد اما راه مذاكرات را در اين باره باز گذاشت. در آن زمان عراق متعهد شد كه با مسوولان كميته بين‌المللي المپيك در خصوص اتهام‌هاي وارد بر اين كميته شامل فساد و انتخابات ناعادلانه وارد مذاكره شود، اما با تعلل عراقي‌ها كميته بين‌المللي المپيك در روز پنج‌شنبه اعلام كرد كه ضرب‌الاجل اين كشور به پايان رسيده است. در نامه كميته بين‌المللي المپيك آمده: «ما عميقا به‌خاطر اين مسئله متاسف هستيم.»
اين اولين بار نيست كه يك كشور به‌خاطر دخالت‌هاي دولتش از حضور در المپيك باز مي‌ماند. در آخرين پرونده افغانستان از حضور در المپيك سيدني باز ماند. به دليل حضور پررنگ رژيم طالبان در امور ورزشي اين كشور افغان‌ها المپيك 2000 را از دست دادند.
تاسف كاخ سفيد
در شرايطي كه دولت جورج بوش خبر از بهتر شدن اوضاع عراق مي‌دهد محروميت اين كشور از حضور در المپيك پكن خبر بدي براي آنها محسوب مي‌شود. در سال 2006 با عقد قراردادي كميته ملي‌ المپيك آمريكا متعهد شد كه به ورزشكاران عراقي براي آماده شدن براي رقابت‌هاي المپيك 2008 كمك كند.
دانا پرينو مشاور مطبوعاتي كاخ سفيد با ابراز نااميدي از اين مسئله گفت: «من مطمئن هستم كه ورزشكاران عراقي كه سخت تمرين كرده‌اند سرانجام مي‌توانند در قالب كشوري آزاد و منسجم و دموكرات در عرصه‌هاي ورزشي بدرخشند. آنها بايد به‌خاطر اين اتفاق واقعا نااميد باشند. من هم به‌خاطر اين ورزشكاران حقيقتا نااميد و ناراحت هستم.» در حالي‌كه مسوولان عراقي از اقدام دولت خود دفاع مي‌كنند هواداران عراقي از اين مسئله بسيار خشمگين هستند. ايا حسين مربي تيم فوتبال پليس عراق در اين باره مي‌گويد: تصميم كميته بين‌المللي المپيك فاجعه‌اي براي ورزش عراق است. دولت عراق به‌خاطر اين مسئله بايد نكوهش شود.» ياروب خديم 22 ساله كه دانشجو است ورزش را تنها دلخوشي مردم عراق مي‌داند.
حسين العميدي دبير كميته المپيك عراق هم مي‌گويد: «امروز روز سياه در تاريخ ورزش عراق است. اين تصميم به اهداف عراق در پروسه توسعه تاثيري منفي خواهد داشت. دخالت دولت در ورزش برخلاف قوانين بين‌المللي است.» بشار مطصفي قائم مقام رئيس كميته ملي المپيك معتقد است در نتيجه اين حكم تنها ورزشكاران عراقي لطمه مي‌بينند. او مي‌گويد: «اين تصميم خيلي سخت‌گيرانه است و حتي بازندگان اين مسئله ورزشكاران عراقي هستند و دولت كه به اين خاطر مقصر است هيچ آسيبي نخواهد ديد.»
پس از حمله آمريكا به عراق در سال 2003 ورزش يكي از عوامل معدود اتحاد در اين كشور بود اما اكنون به نظر مي‌رسد درگيري‌هاي فرقه‌اي ورزش عراق را هم در امان نگذاشته است.
در ژوئيه 2007 با قهرمان شدن عراق در جام ملت‌هاي آسيا، سني‌ها، شيعه‌ها و كردها در كنار هم ين افتخار بزرگ را جشن گرفتند تا عراق پس از سال‌ها طعم يكپارچه شدن را بچشد اما با اتفاق اخير به‌نظر مي‌رسد آن روزها به اين زودي‌ها تكرار نشود.
منبع: نيويورك تايمز و AP
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن