تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814791361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي فارس ديو بالكان در بند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش تحليلي فارس ديو بالكان در بند
خبرگزاري فارس: "رادوان كاراجيچ" رهبر پيشين صربهاي بوسني كه به خاطر جنايت هايش در بوسني و هرزگوين به قصاب بالكان مشهور بود پس از 13سال توسط نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي صربستان دستگير شد.


به گزارش فارس، كاراجيج در سال 1992ميلادي به عنوان رهبر صربهاي بوسني و رييس جمهوري صربسكا بطور جدي وارد صحنه سياسي شد و تا سال 1995ميلادي يكي از محورهاي عمده نسل كشي وقوم زدايي در بوسني و هرزگوين محسوب مي شد.
وي طي 43 ماه جنگ در بوسني و هرزگوين به كشتار دهها هزار غيرنظامي از مسلمانان و كرواتها متهم است.
كاراجيچ از جمله عاملان اصلي حادثه شهر "سربرنيتسا" محسوب مي شود كه در آن هشت هزار غيرنظامي مسلمان طي چند ساعت قتل عام شدند.
شهر سربرنيتسا در بوسني و هرزگوين در سال 1995ميلادي هنگامي كه به عنوان يك منطقه امن تحت حمايت و حفاظت نيروهاي سازمان ملل بود توسط نيروهاي كاراجيچ تصرف شد و هشت هزار تن از زنان و كودكان اين شهر طي چند ساعت قتل عام شدند.
كاراجيچ 43ماه شهر سارايوو پايتخت بوسني را تحت محاصره داشت كه طي اين مدت 10هزار تن از غيرنظاميان اين شهر كشته شدند.
وي همچنين به كشتار مسلمانان و كرواتهايي كه توسط نيروهاي صرب در اردوگاههاي كار اجبار اسير شده بودند متهم است.
در اين اردوگاهها هزاران تن از مسلمانان بوسني در شرايط بسيار سخت و تحت انواع شكنجه هاي جسمي و رواني قرون وسطايي نگهداري مي شدند كه مخابره تصاوير اين اسيران توسط خبرگزاريهاي مختلف در آن زمان موجي از انزجار و نفرت افكار عمومي جهان را برانگيخت.
كاراجيچ پس از قرارداد صلح ديتون در سال 1995ميلادي كه به 43 ماه جنگ در بوسني و هرزگوين خاتمه داد متواري شد.
وي گرچه طي 13سال گذشته همواره از سوي دادگاه لاهه به عنوان جنايتكار جنگي تحت تعقيب بوده ولي تا چند روز پيش موفق شده بود از پنجه عدالت بگريزد.
اين جنايتكار جنگي دوشنبه شب گذشته در منطقه "وراچار" بلگراد دستگير شد. وي هنگامي كه از محل كار خود عازم "باتانيتسا" از مناطق شهر بلگراد بود در يك اتوبوس شهري توسط ماموران امنيتي دستگير شد.
شوراي امنيت ملي صربستان به رياست "بوريس تاديچ" رييس جمهوري اين كشور پس از دستگيري كاراجيچ اعلام كرد وي در جريان يك عمليات محرمانه توسط نيروهاي اطلاعاتي صربستان دستگير شده است.
كاراجيچ به مدت 10سال با نام مستعار "دراگان ديويد دابيچ" و به عنوان پزشك در يك كلينيك خصوصي در بلگراد كار مي كرد.
وي طي يك دهه كه ظاهرا از سوي دادگاه لاهه و ماموران امنيتي و اطلاعاتي تحت تعقيب بود در سمينارهاي پزشكي به عنوان پژوهشگر شركت مي كرد و به ايراد سخنراني در زمينه هاي بهداشتي و پزشكي مي پرداخت.
كاراجيچ همچنين طي يك دهه گذشته مقالات متعددي در نشريه "ازدراوو ژيوت" (زندگي سلامت ) چاپ بلگراد منتشر كرده است.
دستگيري كاراجيچ گرچه با واكنش هاي متفاوتي در جمهوريهاي سابق يوگسلاوي و اروپا همراه بود ولي شگفت زدگي عامل مشترك تمامي اين عكس العمل‌ها بود.
در سارايوو مردم پس از شنيدن خبر دستگيري كاراجيچ به خيابانها ريختند و با روشهاي مختلف شادي خود را از اين حادثه اعلام كردند.
از زمان دستگيري وي، تمامي كانالهاي تلويزيوني بوسني و هرزگوين مدام تصاويري از قتل عام مردم سربرنيتسا، محاصره 43ماهه شهر سارايوو و نيز صحنه هايي از كشف گورهاي جمعي رانشان مي دهند و به اين ترتيب نفرت و انزجار مردم بوسني از وي را به نمايش مي گذارند.
اين رويداد در ميان صربها، واكنش ديگري را به همراه داشت.
"الكساندر ووچيچ" دبير كل حزب راديكال صربستان كه تنها جناح وفادار به ملي گرايان گذشته محسوب مي شود و نيز به عنوان جناح مخالف دولت كنوني، دستگيري كاراجيچ را خبر غم انگيزي براي مردم اين كشور توصيف كرد.
وي اين رويداد را نشانه نابودي صربستان خواند و گفت اين حادثه، كساني كه دولت كنوني صربستان را تشكيل داده اند عامل اين اقدام هستند.
از سوي ديگر جناحي كه تحت عنوان ائتلاف طرفدار اروپا محسوب مي شود و دولت كنوني صربستان را تشكيل داده است، دستگيري كاراجيچ را اقدامي قاطع و شجاعانه توصيف كرد و آن را نشانه اراده قوي براي همكاري با دادگاه لاهه دانست.
از ديدگاه اين ائتلاف، دستگيري كاراجيچ همچنين بيانگر آن است كه دوره نفوذ سياسي "وويسلاو كوشتونيستا" نخست وزير پيشين صربستان بسر آمده است. وي از سال 2004تا 2008ميلادي نخست وزير اين كشور بود.
بسياري از جناحهاي سياسي در صربستان كوشتونيتسا را چهره بانفوذ سياسي اين كشور طي چند سال گذشته تلقي مي كردند كه ضمن حفظ خصيصه ملي گرايي و حمايت ازشخصيتهاي پرمناقشه سياسي صرب در سالهاي گذشته ، تلاش مي كرد به نوعي رضايت اروپا و غرب را نيز داشته باشد.
جناحهاي سياسي ليبرال در صربستان طي سالهاي گذشته همواره كوشتونيتسا را متهم مي كردند كه غير مستقيم از چهره هاي سياسي و پر مناقشه گذشته اين كشور حمايت كرده و با اين روش مانع الحاق صربستان به اتحاديه اروپا و غرب شده است.
از سوي ديگر در بانيالوكا مركز جمهوري صربسكا كه از مناطق تحت ائتلاف بوسني و هرزگوين محسوب مي شود وضعيت به گونه ديگري است.
پارلمان اين جمهوري كه در دست صربهاي بوسني است نشست اخير خود را لغو كرد و ابراز خرسندي مقامات سارايوو را پس از دستگيري كاراجيچ مورد نكوهش و انتقاد قرار داد.
"ملادان بوشيچ" رهبر حزب دمكرات صرب در جمهوري صربسكا با برگزاري يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد اين حزب در جلسات پارلمان شركت نخواهد كرد.
حزب دمكراب صرب جمهوري صربسكا در طول سالهاي جنگ در بوسني و هرزگوين توسط شخص رادوان كاراجيچ رهبري مي‌شد.
"بوشيچ" گفت: مواضع مقامات سارايوو بيانگر آن است كه محاكمه كاراجيچ فقط محاكمه وي نيست بلكه محاكمه جمهوري صربسكا است.
وي افزود: رهبران و مقامات فدراسيون بوسني و هرزگوين بيش از يك محاكمه
مي خواهند. آنان مي خواهند پس از گذشت 13سال از جنگ پيروزي خود را اعلام كنند.
بوشيچ همچنين با انتقاد از سخنان "هريس سيلازيچ" عضو شوراي رياست جمهوري بوسني وهرزگوين، اين اظهارات را تهديدي عليه موجوديت جمهوري صربسكا توصيف كرد.
"سيلازيچ" عضو شوراي سه نفره رياست جمهوري بوسني و هرزگوين پس از دستگيري كاراجيچ گفت: طرز تفكر و ديدگاه وي نبايد تداوم يابد.
از ديدگاه كارشناسان، مواضع جناحهاي تندرو صرب در بلگراد و در جمهوري صربسكا از يك سو و نيز ابهام در چگونگي اختفاي 10ساله كاراجيچ در بلگراد و دستگيري ناگهاني وي از جمله نقاط تاريك اين مساله است كه بايد به عنوان متغيرهاي احتمالي در معادلات سياسي صربستان و بوسني و هرزگوين مد نظر قرار گيرد.
تا كنون هيچ گزارشي از چگونگي افشاي هويت و محل اختفاي كاراجيچ از سوي نيروهاي دستگير كننده وي منتشر نشده است.
همچنين اين سوال مطرح است كه كاراجيچ چگونه توانسته 10 سال با آرامش در بلگراد زندگي كند و به حرفه پزشكي مشغول باشد بدون اينكه هويت وي فاش گردد.
آيا طرفدارانش به وي خيانت كرده اند يا اينكه وي قرباني يك معامله سياسي شده است.
نيروها و قدرتهايي كه از وي حمايت مي كردند اكنون در چه جايگاهي هستند و بر اثر چه روندي از ديدگاههاي خود عقب نشيني كرده اند.
آيا اعلام استقلال يكجانبه كوزوو و تمايل بلگراد به نزديكي بيشتر به محور بروكسل باعث شده كه روند همكاري با دادگاه لاهه جدي تر شود ؟
از ديدگاه كارشناسان يافتن پاسخ هاي دقيق و مناسب به هر يك از اين سوالات
مي تواند در درك بهتر معادلات حاكم بر بالكان و نيز در تبيين نقش جناحهاي تندرو داخلي و نفوذ قدرتهاي خارجي در آن موثر باشد.
بويژه اينكه در محافل مختلف سياسي وخبري جمهوري صربسكا و نيز در ميان صربهاي تندرو و ملي گرا گفته مي شود "كاراجيچ " با "ريچارد هالبروك" نماينده پيشين آمريكا در بالكان و مبتكر قرارداد صلح ديتون توافق كرده بود كه وي از تمامي مقام هاي حزبي و سياسي خود كناره‌گيري كند و در مقابل از سوي آمريكا و جامعه بين الملل دستگير يا محاكمه نشود.

بيوگرافي رادوان كاراجيچ

كاراجيچ 19 ژوئن سال 194ميلادي در دهكده "پتنيتسا" در نزديكي شهر "ساولينك" در جمهوري مونته نگرو به دنيا آمد. پدرش يكي از اعضاي گروه ملي گراي "چتنيك" بود.
چتنيكها در جنگ جهاني دوم همزمان با نيروهاي اشغالگر آلمان نازي و طرفداران "تيتو" در گير بودند.
كاراجيچ در سال 1960ميلادي به سارايوو مهاجرت كرد و پس از اتمام تحصيلات به عنوان روانشناس موفق به اخذ درجه دكترا از دانشگاه سارايوو شد.
وي در دهه 1970 و 1980 ميلادي در مراكز درماني متعددي از جمله در بيمارستان سارايوو، بيمارستان رواني زاگرب و مركز پزشكي "وژدوواتس" در بلگراد به عنوان پزشك مشغول كار بود.
او همچنين در دانشگاه كلمبيا در نيويورك به مدت يك سال دوره تكميلي پزشكي را گذراند.
كاراجيچ در سال 1990ميلادي در واكنش به تشديد احساسات ملي گرايانه كرواتها ، حزب دمكراتيك صرب را در بوسني تشكيل داد و با ديدگاه ايجاد "صربستان بزرگ" به گسترش آن پرداخت.
دو سال بعد بوسني و هرزگوين اعلام استقلال كرد و متعاقب آن كاراجيچ نيز جمهوري صربهاي بوسني را تشكيل داد كه پس از قرارداد صلح ديتون در سال 199ميلادي اين نهاد سياسي به جمهوري صربسكا تغيير نام داد.

محمدرضا عرفانيان

انتهاي پيام/.
 پنجشنبه 3 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن