تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804516916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي هفته نامه اشپيگل با نوري مالكي:مردم و دولت عراق براي خروج نظاميان امريكايي توافق دارند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتگوي هفته نامه اشپيگل با نوري مالكي:مردم و دولت عراق براي خروج نظاميان امريكايي توافق دارند
البته كش دادن خروج نيروها از عراق باعث مشكلات فراواني خواهد شد. اينكه چه تصميمي گرفته شود، فقط به امريكا مربوط نمي شود و تنها در بحث انتخابات رياست جمهوري خلاصه نمي شود. اين مردم عراق هستند كه بايد بگويند چه مي خواهند.
گروه بين الملل: افشاي توافقنامه امنيتي عراق و امريكا كه بر مبناي آن سلطه نظامي نامحدودي را بر اين كشور مهم خاورميانه تحميل مي كرد، با مخالفت هاي گسترده مراجع، مردم و برخي همسايگان عراق از جمله ايران روبرو شد و نهايتاً اعلام شد پيش نويس منتشر شده از اين توافقنامه ملغي شده است.

به گزارش رجانيوز، در حال حاضر نوري مالكي نخست وزير اين كشور بر تعيين جدول زماني براي خروج نظاميان امريكايي از اين كشور تأكيد مي كند و با حمايت از ايده اوباما نامزد رياست جمهوري ايالات متحده مبني بر جدول زماني 16 ماهه براي خروج نظاميان اين كشور، حتي در مقابل خبرنگاري كه وضعيت عراق را با آلمان مقايسه كرده و مي گويد 63 سال پس از جنگ جهاني دوم و جمع شدن بساط ديكتاتوري در اين كشور به كمك نيروهاي ائتلاف امريكا هنوز پايگاههاي نظامي امريكا در اين كشور وجود دارد، اين مقايسه را دقيق و كاملاً قابل انطباق نمي داند.

مالكي در گفتگو با هفته نامه آلماني اشپيگل همچنين تأكيد مي كند همه چيز به تصميم دولت امريكا و نتايج انتخابات رياست جمهوري اين كشور بازنمي گردد بلكه اين مردم عراق هستند كه بايد انتخاب كنند و بگويند چه مي خواهند و در حال حاضر مردم و دولت عراق در اين زمينه توافق دارند:

آقاي مالكي جنگ عراق تا به حال حدود 100 هزار نفر تلفات در برداشته و باعث ناراحتي و آلام فراواني براي مردم عراق شده است. صدام و رژيم او مربوط به گذشته است. آيا سقوط او ارزش اين را داشت كه چنين بهايي براي آن بپردازيد؟

تلفات چند صد هزار نفري، حمله به ايران و كويت و درگيري هايي كه در جنوب و شمال عراق توسط صدام ايجاد شده بود، اين ارزش را داشت كه براي نابودي او تلاش كنيم. نابودي صدام دستاورد بزرگي بود اما بيم آن مي رود كه در آينده نيز جنگي در عراق رخ دهد. تمام تلاش ما اين است كه دوباره چنين جنگي در عراق به وقوع نپيوندد.

مي دانيد كه آلمان از اول مخالف اين جنگ بود. مقامات آلماني به عراق سفري داشته اند و قرار است كه شما نيز در آينده نزديك به آلمان سفري داشته باشيد. آيا نتيجه اين سفرها باعث خواهد شد كه در روابط عراق و آلمان بهبودي حاصل شود؟

ما خواهان روابط نزديكتر با آلمان هستيم. همينطور با مردم، دولت و شركت هاي آلماني. هدف ما اين است كه كشورمان را از نو بسازيم و آلمان نيز مي تواند نقش مؤثري در اين بازسازي داشته باشد. ما به آلمان اعتماد داريم و خواهان گرم شدن بيشتر روابط خود با آلمان هستيم.

دقيقاً انتظار شما از آلمان و شركت هاي آلماني چيست؟

بيشتر در زمينه توليدات نفتي و گسترش تمامي صنايع. كارهاي زيادي هست كه مي توانيم با هم انجام دهيم.

توقع شما در نحوه برخود سياسي و نظامي آلمان چيست؟ نيروهاي نظامي آلماني معمولاً در نقاط مرزي اين كشور به آموزش نظامي نيروهاي امنيتي عراقي مي پردازند.

بله من فكر مي كنم كه بهتر است آموزش اين نيروها به داخل عراق منتقل شود كه البته براي آينده همين را نيز در برنامه خود داريم. اميد ما اين است كه روزي برسد كه از اين نظر به خود كفايي كامل برسيم.

بسياري از دارايي هاي خارجي عراق مسدود شده است و بسياري از بازماندگان قربانياني كه توسط صدام كشته شده اند، خواهان دريافت اين دارايي ها به عنوان غرامت هستند. مي دانيد كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد قيموميت اين دارايي ها را به عهده دارد. برنامه شما براي باز پس گيري آنها چيست، در حالي كه اين قيموميت تا آخر امسال به پايان خواهد رسيد؟

ما تلاش هاي زيادي در اين مورد انجام داده ايم و اميدواريم كه در آينده نيز بتوانيم آنها را پس بگيريم. براي ما خيلي مهم است كه در مذاكرات خود در آينده بتوانيم زمينه خروج نيروهاي امريكايي را از عراق مهيا كنيم.

آلمان پس از جنگ جهاني دوم توسط نيروهاي ائتلاف به رهبري امريكا نظام ديكتاتوري را در اين كشور از بين برد اما امروز 63 سال از آن سال ها مي گذرد و هنوز سربازان امريكايي در آلمان هستند. نظر شما در مورد اين مدل چيست؟

عراق مي تواند از اين تجربيات آلمان درس هاي زيادي بگيرد اما اين موقعيت ها دقيقاً قابل مقايسه نيست و تفاوت دارد. جنگ آن زمان باعث شد كه تغييرات زيادي در جهان ايجاد شود. در حال حاضر ما مي خواهيم جدول زمان بندي شده اي را براي خروج نيروهاي امريكايي از عراق تهيه كنيم كه اين امر در زمان كوتاهي قابل اجرا است.

اما نظر امريكايي ها اين است كه جدول زمان بندي براي خروج نظاميان از عراق با مشكلاتي مواجه است و آن را به مثابه شكست براي خود مي دانند.

ولي اگر ما به توافق برسيم، اين، ديگر به مثابه شكست نيست. ما در حال حاضر مي توانيم با القاعده و نيروهاي شبه نظامي مقابله كنيم و اميدواريم كه تا پايان دوره دولت بوش، به توافقنامه اي براي خروج نظاميان امريكايي برسيم.

ايجاد امنيت براي سربازان امريكايي شايد مهمترين مشكل آنها باشد.

آنچه براي ما حياتي و اساسي است اين است كه چنين امري ممكن نيست. در كشور ما، تعقيب و ايجاد كميته مجازات از سوي سربازان امريكايي پذيرفته نيست. اما مشكلي كه كمتر به آن توجه شده است اين است كه اين سربازان تا چه زماني مي توانند در كشور ما بمانند؟ چقدر قدرت و اجازه دارند؟ چه كسي و تا چه اندازه مي تواند آنها را كنترل مي كند؟ چرا سربازان به راحتي به خاك عراق وارد و خارج مي شوند و به هر جا كه بخواهند، مي روند؟

آيا شما مي توانيد پيش بيني كنيد كه چنانچه نيروهاي امريكايي اين كشور را ترك كنند، اوضاع به مخاطره نمي افتد؟

به زودي و با تمام قدرت. ما در پي گيري اين امر اصرار داريم. باراك اوباما نيز اعلام كرده است كه طي يك برنامه زمان بندي شده 16 ماهه نيروهاي امريكايي را از كشورمان خارج مي كند البته با ايجاد كمترين تغييرات و به مرور زمان.

خوب اين امر منوط است به انتخابات ماه نوامبر. به نظر شما آيا اوبامايي كه هيچ گونه زمينه و پيشينه نظامي ندارد، بهتر از مك كين كه يك قهرمان جنگ در عراق است، شرايط را مي فهمد؟

اين يك امر منطقي و واقع گرايانه است. البته كش دادن خروج نيروها از عراق باعث مشكلات فراواني خواهد شد. اينكه چه تصميمي گرفته شود، فقط به امريكا مربوط نمي شود و تنها در بحث انتخابات رياست جمهوري خلاصه نمي شود. اين مردم عراق هستند كه بايد بگويند چه مي خواهند. هنگامي كه مردم و دولت در يك امر كلي با هم توافق دارند، بنابراين خروج نيروهاي ائتلاف از عراق بايد دنبال شود.

به نظر شما كدام فاكتور بيش از همه در آرامش بخشيدن به كشورتان نقش اساسي ايفا مي كند؟

فاكتورهاي متعددي وجود دارد اما بر حسب اولويت، اول، ايجاد نزديكي و روابط حسنه سياسي در مركز عراق است كه اين امر باعث خواهد شد ما راحت تر بتوانيم بر نيروهاي القاعده كنترل داشته باشيم. دوم، افزايش كارايي نيروهاي امنيتي در كشور. سوم، ايجاد همبستگي در مردمي كه انزجار خودرا از قساوت و وحشي گري القاعده و شبه نظاميان اعلام كرده و خواهان نابودي آنها هستند و سرانجام بهبود شرايط اقتصادي.

منتقدان، شما را به برخورد سخت با سپاه مهدي به رهبري مقتدي صدر و نرمش و تساهل نسبت به رقيب آن يعني شبه نظاميان بدر به رهبري فقيد آيت الله محمد باقر حكيم محكوم مي كنند.

اين درست نيست. ما با كساني كه بر خلاف قوانين حركتي انجام دهند، به شدت برخورد خواهيم كرد. دقيقاً همين چند روز پيش، گروه بدر اقدامي انجام داد كه بلافاصله تمامي افراد خاطي دستگير شدند و هيچ كس نتوانست فرار كند. محكوميت افراد بر اساس ماهيت جرم انجام خواهد گرفت نه بر اساس هويت مجرمين.

درجنوب عراق، يعني جايي كه شما متعلق به آنجا هستيد، شما را از نظر سخت و خشن بودن، با صدام مقايسه مي كنند.

اين حرف را يا كساني مي زنند كه درك درستي از موقعيت عراق ندارند يا افرادي كه ترجيح مي دهند بي ثباتي در كشور باقي بماند. ما خواهان آن نيستيم كه ترس و وحشت و ترور را در عراق گسترش دهيم. براي مثال ما به شبه نظاميان چندين بار مهلت داديم كه سلاح هاي خود را تسليم كنند و آنها را به ما تحويل دهند اما آنها به شدت با اين امر مخالفت كردند، بنابراين لازم ديديم كه با آنها برخود كنيم.

به نظر شما نقش مقتدي صدر به عنوان رقيب اصلي شما چيست؟ آيا بدون همكاري وي مي توان به يك اصلاح و آشتي ملي دست پيدا كرد؟

شما تنها با كسي مي توانيد آشتي و صلح برقرار كنيد كه خواهان آشتي و صلح باشد. جناب مقتدي صدر يكي از همفكران سياسي است، بعلاوه اينكه داراي يك پشتوانه مردمي است كه به واسطه اجداد خود كسب كرده است. مقتدي حالا متوجه شده است كه برخي از خرابكاران رژيم سابق و گروه القاعده ممكن است ازحركت هاي وي سوء استفاده كنند و بخواهند خرابكاري هايي كنند. وي اكنون مي خواهد به طور سازماني جدايي خود را از اين گروه ها اعلام و از آنها اعلام برائت كند. اين جدايي باعث شده است كه وي بتواند به عنوان يك شريك سياسي قدرتمند ظاهر شود. به عنوان يك مرد سياست مدار نه به عنوان رهبر شبه نظاميان.

شما نيمي از تبعيد خود را در ايران بسر برده ايد و چندين بار هم قبل از قبول پست نخست وزيري از ايران ديدن كرده ايد. براي ما توضيح دهيد كه مسئولان ايراني تا چه حد شما را قبول دارند؟ آيا آنها به دنبال ساخت بمب هسته اي هستند؟ آيا شما ايران را به عنوان تهديدي جدي مي بينيد؟

من به عنوان محرم اسرار و در جريان جزئيات برنامه هسته اي ايرانيان نيستم. اما ايرانيان ما را مطمئن كرده اند كه اهداف صد در صد صلح طلبانه اي را دارند اما حتي اگر ايران بخواهد به سلاح هسته اي هم دست پيدا بكند، اين به زمان طولاني نياز دارد.

آقاي مالكي، شغل شما احتمالاً يكي از خطرناك ترين كارهايي است كه يك سياستمدار مي تواند داشته باشد. شما چگونه با آن كنار آمده ايد و تا حال چه تمهيداتي انديشيده ايد كه اين امر برايتان قابل تحمل باشد؟

نوري مالكي: من زندگي ساده اي دارم و تهديد و اعمال فشارطولاني براي ما مردم عراق باعث شده كه به قضا و قدر معتقد باشيم و با اين امر كنار بياييم. اين، باعث مصمم تر شدن ما شده است. شرايطي كه طي چند دهه ديكتاتوري بر ما حاكم بوده است، تا حدودي زيادي هنوز به قوت خود باقي است. آنچه كه باعث مي شود كه من ادامه دهم، همين است. ثبات قدم و ايستادگي از عواملي است كه باعث شده ما به موفقيت برسيم و دستاوردهايي كه در چند ماه اخير به دست آورده ايم، حاكي از همين امر است.
 پنجشنبه 3 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن