واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: در بررسي مجموعه هاي تلويزيوني ماه مبارك درمي يابيم كه شبكه دوم كمتر توانسته است اثر قابل اعتنايي را در اين ماه مبارك رمضان روي آنتن ببرد. به طور مثال در سال هاي اخير شاهد پخش مجموعه تلويزيوني «او يك فرشته بود» از اين شبكه بوديم كه به لحاظ كيفي نتوانست در رتبه اي بالا (به لحاظ مخاطب خاص) قرار گيرد آتشي بر خرمن! بايد منتظر ماند در بررسي مجموعه هاي تلويزيوني ماه مبارك درمي يابيم كه شبكه دوم كمتر توانسته است اثر قابل اعتنايي را در اين ماه مبارك رمضان روي آنتن ببرد. به طور مثال در سال هاي اخير شاهد پخش مجموعه تلويزيوني «او يك فرشته بود» از اين شبكه بوديم كه به لحاظ كيفي نتوانست در رتبه اي بالا (به لحاظ مخاطب خاص) قرار گيرد. اگر چه اين سريال نظر مخاطب عام را جلب كرد .سال گذشته نيز مجموعه تلويزيوني «آخرين گناه» درماه مبارك از اين شبكه به روي آنتن رفت كه طبق نظرسنجي هاي انجام شده توسط صدا و سيما به لحاظ جذب مخاطب در بين ٤ مجموعه تلويزيوني سال گذشته، رتبه سوم را به دست آورد. اما از شواهد امر پيداست كه مجموعه «ميوه ممنوعه» به عنوان يكي از پرمخاطب ترين مجموعه هاي تلويزيوني امسال، همه نگاه ها را معطوف خود كرده است و به احتمال بسيار در پايان اين ماه نيز در نظرسنجي هاي انجام شده، جايگاه بسيار خوبي را به دست خواهد آورد. عوامل حرفه اي و كاربلد اصولا در اين سال ها، هرگاه عوامل حرفه اي و كاربلد در يك مجموعه تلويزيوني كنار يكديگر جمع شده اند، خروجي آن مجموعه، كار قابل قبول و مخاطب پسندي بوده است. (به موارد استثناء كاري نداريم) در اين سريال نيز جمعي از افراد حرفه اي كه قبلا در زمينه جذب مخاطب، امتحان پس داده اند، كنار يكديگر گرد آمده اند تا اين ادعا را ثابت كنند. در زنجيره عوامل موفقيت اين سريال، ابتدا بايد به سراغ كارگردان اين مجموعه رفت كه نامي آشنا در زمينه كارگرداني سريال هاي تلويزيوني دارد. «شب دهم»، «پهلوانان نمي ميرند»، «روشن تر از خاموشي (ملاصدرا)» و «مدار صفردرجه» نام حسن فتحي را به يك نام آشنا و پرمخاطب در تلويزيون تبديل كرده است. تهيه كننده اين مجموعه نيز اسماعيل عفيفه است كه در كارنامه كاري اش «خانه اي در تاريكي»، «دوران جواني»، «پس از باران»، «فردا دير است» و «سال هاي برف و بنفشه» به چشم مي خورد. نكته جالب توجه، سابقه اشتراك اين كارگردان و تهيه كننده است كه به سال ١٣٧٢ در تهيه كنندگي و كارگرداني مجموعه تلويزيوني «همسايه ها» بازمي گردد كه امسال نيز با مجموعه «ميوه ممنوعه» اين دو را بار ديگر كنار يكديگر قرار داده است. پيوند شرق و غرب! فيلم نامه مجموعه تلويزيوني «ميوه ممنوعه» برگرفته از دو داستان كلاسيك شرق و غرب است. «عليرضا كاظمي پور» برخلاف كار قبلي اش در سريال «او يك فرشته بود»، اين بار به خوبي توانسته است از دو داستان پرمحتوا و عبرت آموز شرق و غرب، پيوند مناسبي را در روايت اين مجموعه ايجاد كند. كساني كه داستان شيخ صنعان را كه از آثار كلاسيك و زيباي شيخ عطار در منطق الطير است، مطالعه كرده باشند، در اين روايت تازه از كاظمي پور آن را به شكل ملموس و قابل باور درك مي كنند. در سوي ديگر نويسنده، داستان «شاه لير» اثر شكسپير را نيز در بعد ديگري از اين روايت مدنظر قرار داده و توانسته است از منابع و مآخذ كلاسيك در ادبيات شرق و غرب، روايتي نو ارائه كند كه ضمن آن كه به محتواي اين دو اثر پايبند است، در عين حال با مقتضيات زماني و مكاني درهم آميخته، مجموعه اثر را به كاري قابل اعتنا تبديل كند كه از اين حيث نشانه تيزهوشي كارگردان و نويسنده در استفاده از منابع غني ادبي شرق و غرب است و واقعا ستودني است.درست درهمين زمينه است كه يك بار ديگر غناي فرهنگي آثار گذشتگان بر همگان اثبات مي شود تا مسئوليت ها را دوچندان كرده، مسئولان فرهنگي را نيز وادارد تا با توجه به اين منابع عظيم و ارزنده كه ريشه در فرهنگ و ادب بشري دارد، خلاء موجود را در نمايش برخي مجموعه هاي تلويزيوني كم محتوا به خوبي پر كنند و اين مجموعه به همين لحاظ مي تواند الگوي خوبي براي اين بازشناخت باشد. از اهميت قصه و روايت آن كه اقتباسي تازه از دو داستان پرمحتواست گفتيم، حيف است از بازنويسي ديالوگ هاي اين مجموعه هم غافل شويم كه توسط عليرضا نادري صيقل خورده و بر زبان شخصيت هاي داستان جاري شده است.به خصوص گفتگوهاي مربوط به امير جعفري (جلال) كه در اوج ايجاز بسيار پرمحتواست و به خوبي بر چهره و بازي وي جاي گرفته و دروني شده است. ريزه كاري هاي حرفه اي از جمله برخي ريزه كاري هاي حرفه اي در اين سريال، مي توان به تيتراژ هوشمندانه سريال كه تصوير تقريبا محو از يك تسبيح ( كه نماد عبادت است و پيوند دروني با مضمون اصلي اين مجموعه دارد) و موسيقي تأمل برانگيز احسان خواجه اميري اشاره كرد. تصويربرداري اين سريال توسط افشين احمدي برخلاف اغلب سريال هاي تلويزيوني با دو دوربين انجام شده كه جابه جايي زواياي دوربين در بسياري اوقات جلوه اي مناسب به تصاوير داده است. البته احمدي از تصويربرداران باسابقه آثار تلويزيوني است و ازجمله آثار وي تصويربرداري مجموعه «سال هاي برف و بنفشه»، «روزهاي اعتراض» و «آخرين گناه» مي باشد. گريم هوشمندانه اين مجموعه نيز توسط مهين نويدي انجام شده كه از گريمورهاي باسابقه سينما و تلويزيون است. در بازشناسي ابعاد حرفه اي اين مجموعه به نقطه قوت بارز آن كه بازي هاي قابل قبول و حرفه اي از بازيگران باتجربه است، مي رسيم. «علي نصيريان» بازيگر پرتجربه و قديمي تئاترو سينماي ايران، پس از سال ها دوباره در اين سريال احياء شده و بازي زيرپوستي و دروني نقش «حاج يونس فتوحي» نشان از توانمندي هاي بسيار وي دارد. نصيريان در سريال هاي تلويزيوني درخشش خيره كننده اش را با ايفاي نقش «قاضي شارح» در مجموعه «سربداران» آغاز كرد، اما ديگر نقش به يادماندني اين بازيگر در عرصه مجموعه هاي تلويزيوني نقش ماندگاري بود كه در مجموعه «هزاردستان» به كارگرداني زنده ياد علي حاتمي ايفا كرد و پس از اين سال ها «ميوه ممنوعه» را مي توان سومين اثر قابل توجه اين بازيگر قديمي و مجرب دانست. گوهر خيرانديش نيز در اين مجموعه مطابق انتظارات نقش آفريني موثري دارد و به خوبي توانسته است نقش همسر هميشه گرفتار حاج يونس فتوحي (قدسي) را قابل باور كند. در اين بين نقش آفريني هانيه توسلي در نقش «هستي شايگان» و امير جعفري در نقش «جلال» اضلاع مربع بهترين بازيگران اين مجموعه را تشكيل مي دهند كه درمقايسه با بقيه بازيگران ريز و درشت، درخششي ويژه دارند.اگر چه كار جديد حسن فتحي ويژگي هاي خاص خود را دارد ، اما از آنجا كه نمي خواهيم نگاه يك سو به اين سريال داشته باشيم ترجيح مي دهيماز تحليل محتوايي اين اثر تا پايان پخش آن خود داري كنيم. نكات منفي فيلم نامه گرچه اين مجموعه را مي توان موفق ترين مجموعه تلويزيوني پخش شده در ماه مبارك امسال دانست، اما همه اين ها دليل بر بدون اشكال بودن اين مجموعه نيست. به عقيده نگارنده مهم ترين ضعف اين سريال، شخصيت هاي كاملا خط كشي شده مثبت يا منفي اين مجموعه اند.در واقع به جز شخصيت حاج يونس فتوحي بقيه نقش هاي اين مجموعه شخصيت هاي سپيد يا سياه اند كه برخلاف مجموعه انسان ها در اجتماع كه ملغمه اي از افراد خاكستري مي باشند در اين مجموعه تصوير مي شوند. نقش هاي مثبت از همان قسمت هاي آغازين كاملا با صفت هاي پسنديده و افراد منفي با چهره هاي كريه تصوير شده اند كه اين مهم از جمله نقاط ضعف اين مجموعه به حساب مي آيد. متاسفانه بازيگران نقش هاي غيراصلي نيز اغلب نتوانسته اند تصوير واقعي و قابل قبولي را از خود ارائه كنند و بيشتر شبحي اغراق آميز را از نقش ها ارائه كرده اند. ضمن آن كه روايت داستان هم در بخشي از مجموعه، به فيلم هاي هندي نزديك شده و از واقعيات فاصله مي گيرد. اما نكته مهم هوشمندي كارگردان در ايجاد تعليق و ابهام در سرنوشت بهرام شايگان (با نقش آفريني هرمز هدايت) است كه از جمله ترفندهاي كار براي دنبال كردن داستان توسط مخاطب است و در برخي قسمت ها نيز حتي تم اصلي داستان را به ژانر جنايي- پليسي نزديك مي كند. در هر حال مجموعه «ميوه ممنوعه» كه نام آن يادآور تخطي اوليه حضرت آدم و راندن او از بهشت است، گرچه عمق و محتواي سريالي چون «صاحبدلان» را ندارد، اما بدون اغراق از بهترين آثار تلويزيوني به نمايش درآمده در اين سال ها به حساب مي آيد كه ضمن ارتباط با مخاطب عام، نيم نگاهي نيز به جذب مخاطب خاص دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 677]