تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815527780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واشنگتن پست : اوباما ميدان سياست خارجي را به نفع خود تغيير داده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: واشنگتن پست : اوباما ميدان سياست خارجي را به نفع خود تغيير داده است
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): نيويورك - روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در گزارشي با اشاره به سفر خارجي سناتور باراك اوباما نوشته است نامزد حزب دمكرات در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در اولين و احتمالا تنها سفر خارجي خود توانسته است ميدان سياست خارجي مبارزات انتخابات رياست جمهوري را به نفع خود تغيير دهد.


واشنگتن پست روز چهارشنبه نوشت : اين درحالي است كه جمهوريخواهان سياست خارجي اوباما را ساده لوحانه و در مورد عراق غلط توصيف كرده بودند.
به نوشته اين روزنامه ،اوباما در يك كنفرانس خبري در اردن جنگ عراق را تقريبا تمام شده توصيف كرد و گفت با توجه به پيشرفتهاي امنيتي كنوني در عراق ،اكنون ما به يك راه حل سياسي نياز داريم .
وي اظهارداشت در دوران رياست جمهوري خود تعداد اندكي از نيروهاي نظامي آمريكا در عراق باقي خواهند ماند تا از پرسنل آمريكايي محافظت كنند، تروريست ها را هدف قرار دهند و به عراقي ها آموزش دهند.
اوباما افزود: تثبيت پيروزي به دولت بغداد بستگي دارد كه بتواند دولتي را بوجود آورد كه براي مردم اين كشور كار كند. دو روز سفر به عراق و افغانستان باعث تثبيت اعتقاد من به اين مساله شده است كه آمريكا بايد حركت كند.
نامزد حزب دمكرات با "خطرناك و ضروري " خواندن اوضاع در افغانستان اعلام كرد هم ارتش آمريكا و هم دولت افغانستان اتفاق نظر دارند كه ما بايد براي معكوس كردن اوضاع كه رو به وخامت مي رود هم اكنون بايد وارد عمل شويم .
واشنگتن پست تصريح دارد:تحليل اوباما توسط نوري المالكي نخست وزير و ساير رهبران عراق مورد حمايت قرار گرفته و برخلاف تمايل كاخ سفيد و سناتور جان مك كين (رقيب جمهوريخواه اوباما)، آنها به صورت علني با درخواست وي مبني بر تكميل عقب نشيني نيروها از عراق تا سال 2010 موافقت كرده اند.
ولي مك كين مدعي است كه آمريكا در عراق در حال دست يابي به موفقيت است و علت آن هم طرح افزايش نيروي سال گذشته است كه اوباما با آن مخالفت كرده بود.
در عين حال موضع دولت عراق در مورد عقب نشيني نيروهاي آمريكايي كه به تازگي اعلام شد باعث شده ستاد انتخاباتي مك كين و بسياري از جمهوريخواهان در كنگره در موضع دشواري قرار گيرند.
"راندي شيونمان " مشاور ارشد سياست خارجي مك كين نيز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت مك كين تعداد نيروهاي نظامي آمريكا در عراق را بر اساس شرايط امنيتي و بر اساس مشاوره با فرماندهان نظامي تعيين خواهد كرد.
او هيچ اشاره اي به ديدگاه مقامات دولت عراق نكرد .
در اين ميان "ري لاهود" نماينده جمهوريخواه ايالت ايلينويز در مجلس نمايندگان آمريكا كه از مخالفان تعيين جدول زماني براي عقب نشيني نيروها در عراق است گفته بود اگر ما اين واقعيت را قبول داريم كه 12 ميليون عراقي راي داده اند و رهبران خود را انتخاب كرده اند، ما بايد به نظر رهبران آنها توجه كنيم و بايد بگوييم كه ما به سمت خروج از عراق پيش مي رويم .
به نوشته واشنگتن پست ، برخي از جمهوريخواهان نيز ارزشمند بودن اظهارات مالكي را مورد سئوال قرار داده و گفته اند در تابستان گذشته حتي نمايندگان ارشد حزب دمكرات هم او را رهبري ناشايسته توصيف كرده بودند و خواستار كنار گذاشتن او شده بودند.
اين روزنامه افزوده است :عده اي ديگر نيز تاكيد كرده اند كه اظهارات المالكي بيشتر بخاطر مصارف داخلي در عراق بوده است كه قرار است براي ماه دسامبر انتخابات استاني برگزار كنند و در حقيقت بيانگر احساسات حقيقي دولت عراق نيست .
به گفته "تام داويس " Davis Tom نماينده جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريكا، رهبران عراقي هنوز هم در ملاقات هاي محرمانه خود به مقامات آمريكايي مي گويند كه آنها به نيروهاي آمريكايي نياز دارند و مي خواهند كه در اين كشور باقي بمانند.
اوباما از جدول زماني براي عقب نشيني به عنوان مساله اي ياد كرده است كه عمدتا مورد توافق دولت هاي امريكا و عراق است و اين اجماع در حال گسترش استقبال كرد.
در همين حال او از مذاكرات "فوق العاده " خود با رايان كروكر سفير آمريكا در بغداد و ژنرال ديويد پتريوس فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق بسيار خشنود بود و با اشاره به اينكه درك مي كند كه پتريوس مي خواهد تمامي گزينه ها را در اختيار داشته باشد تا اينكه بر اساس يك جدول زماني كار كند گفته بود اگر من هم جاي او بودم "احتمالا همين احساس را داشتم ."
در عين حال وي به عنوان كنايه اي غير مستقيم به بوش كه مكررا گفته است هرگونه تصميم گيري براي عقب نشيني نيروها را به مشاوره فرماندهان نظامي منوط خواهد كرد اظهار داشت وظيفه او گوش دادن به نظرات ارتش است ولي او تصميمات را بايد بر اساس دسته اي از عوامل كه بايد به عنوان فرمانده كل قوا مد نظر قرار دهد اتخاذ كند.
اين عوامل شامل "احساس مردم عراق " و اظهارات رهبران آنها و همچنين "اوضاع امنيتي رو به وخامت افغانستان " است كه به گفته وي "جبهه اصلي مبارزه عليه تروريسم است ."
به گفته نامزد حزب دمكرات ، يكي از چالش هاي اصلي كه آمريكا با آن مواجه است "لزوم توجه مجدد به افغانستان و تعقيب كردن طالبان با اعزام نيروي نظامي بيشتر و تحت فشار قرار دادن پاكستان براي برخورد با پناهگاه ترويست ها است ."
درياسالار "مايك مولن " رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا هم در مصاحبه با شبكه پي بي اس گفته بود با برآورد اوباما مبني بر اينكه اوضاع در افغانستان "خطرناك و ضروري " است موافق است .
به گفته وي 10 هزار نيروي نظامي بيشتري كه براي افغانستان نياز داريم را تا زماني كه در عراق عقب نشيني صورت نگيرد نمي توانيم تامين كنيم . به گفته مولن ، "اولويت هاي من كه توسط فرمانده كل قوا به من داده شده اند اول تمركز به عراق است ، مدتي است كه اولويت اينگونه بوده است . پس از عراق بايد به افغانستان تمركز كنيم ."
اروپام 2252 / 360**شبك
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن