تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813281932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیماری برفک دهان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ممکن است لکه‌های سفیدی را در دهان نوزادتان دیده باشید. این ضایعات سفید‌رنگ یا همان برفک‌ دهان نوعی عفونت‌ قارچی‌ شایع‌ دهان می باشد.
بیماری برفک دهان، لکه‌های سفید تا زرد متمایل‌ به‌ کرم‌ و اندکی‌ برجسته‌ در دهان به وجود می‌آید که شبیه‌ شیر دلمه‌ بسته‌ است، اما پاک‌ نمی‌شود. لکه‌ها دردناک‌ نیستند مگر اینکه‌ برداشته‌ شوند، در این‌ صورت‌ زخم‌های‌ کوچک‌ و دردناکی‌ ایجاد می شود.
علت به وجود آمدن برفک دهان چیست؟
عامل ایجادکننده برفک دهان، نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس می باشد. در شرایط طبیعی این قارچ به وسیله سایر میکروب‌های روده کنترل می گردد.اما اگر تعادل بین این میکروب‌ها به هم بخورد، بیماری ایجاد می‌شود. درمان‌ با آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن‌ است‌ تعادل‌ طبیعی‌ باکتری‌های موجود در دهان‌ را برهم‌ زند و سبب ایجاد برفک‌ دهان شود. نوزادان‌ ممکن‌ است‌ عفونت‌ را به هنگام عبور از مجرای‌ زایمان‌ کسب‌ نمایند. این نوع برفک‌ ظرف‌ چند ساعت‌ تا ۷‌روز پس‌ از تولد ظاهر می گردد.
برفک دهان در چه کسانی ایجاد می شود؟
برفک دهانی می‌تواند هر شخص سالم را مبتلا کند، اما معمولا در بچه‌ها و کودکانی که تازه به راه افتاده‌اند، افراد مسن و مبتلا به ضعف ایمنی شایع‌تر می باشد. این بیماری در افراد سالم سیر‌بسیار خفیفی دارد و براحتی با روش‌های درمانی طبیعی یا داروهای ضدقارچی قابل درمان می باشد؛ اما در افراد مبتلا به ضعف ایمنی علائم ممکن است شدیدتر باشد و بسیار گسترش یابد و کنترل آنها مشکل شود.
درمان بیماری برفک دهان
کودکانی که تازه به راه افتاده‌اند و از هر نظر سالم هستند و دارای فرم خفیف برفک هستند، نیاز به درمان خاصی ندارند. اگر عفونت به دنبال مصرف آنتی‌بیوتیک رخ داده باشد، می‌توان از ماست ترش برای حفظ تعادل میکروب‌ها استفاده نمود. ممکن است پزشک برای برخی از شیرخواران یا کودکان، داروهای ضدقارچی نیستاتین تجویز کند. نیستاتین را باید روی گاز پیچیده دور انگشت بریزید و سپس داخل دهان و زبان را با آن ماساژ دهید. بعد از دادن نیستاتین تا ۳۰ دقیقه نباید شیرخوار را تغذیه کنید. دارو را باید حداقل ۷ روز و تا ۳روز پس از برطرف شدن کامل ضایعات مصرف نمایید.
در افراد مبتلا به سیستم ضعف ایمنی، درمان برفک دهانی سخت‌تر می باشد. برای درمان این افراد از داروهای ضدقارچی که به فرم‌های خوراکی مختلف وجود دارد، استفاده می شود. دوره معمول درمان ۱۰ تا ۱۴ روز است.
پیشگیری از بیماری برفک دهان
- بدون تجویز پزشک از آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید.
- زمانی که از آنتی‌بیوتیک استفاده می نمایید، حتما از ماست یا غذاهای ترش استفاده کنید.
- هر گونه عفونت قارچی دستگاه تناسلی را طی دوره بارداری زودتر درمان نمایید.
-از ویتامین‌های تازه به ویژه ویتامینC مصرف کنید..
- پرهیز از استعمال سیگار
-اگر بیماری دیابت دارید، قند خون خود را خوب کنترل نمایید.
- از مصرف زیاد مواد غذایی که دارای قند زیادی هستند پرهیز نمایید

- بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت نمایید. بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حداقل روزی ۳ بار مسواک بزنید.
- بدون تجویز پزشک از داروهای کورتن‌دار یا اسپری‌های تنفسی استفاده ننمایید.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 753]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن