تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815175856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاص اعتبار براي مقابله با خشكسالي


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: اختصاص اعتبار براي مقابله با خشكسالي
وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد: 21 تريليون ريال براي مقابله با آثار خشكسالي در بخش كشاورزي هزينه مي شود.
به گزارش شبكه خبر به نقل از ايرنا، "محمدرضا اسكندري"با بيان آنكه سرمازدگي زمستان پارسال و خشكسالي امسال ،سبب كاهش توليد 13 ميليون تني محصولات باغي و زراعي در امسال شده است، افزود: پيش بيني هاي لازم براي تامين مواد غذايي مورد نياز كشور انجام شده است و اكنون توليد محصولات كشاورزي در شرايط عادي قرار گرفته است.

به گفته وي، اگرچه سرمازدگي و خشكسالي سبب كاهش توليد 4 ميليون تني محصولات باغي و 9 ميليون تني محصولات زراعي از جمله گندم، جو و كلزا شده است، اما با اقدامات صورت گرفته، كاهش توليد تاثيري بر بازار محصولات كشاورزي نخواهد داشت.

وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: 21 تريليون ريال از مجموع لايحه تصويب شده دولت براي مقابله با آثار خشكسالي نيز در اختيار بخش كشاورزي قرار گرفته است كه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در كشت بهاره و پاييزه محصولات كشاورزي، آثار خشكسالي تا حدود زيادي مرتفع خواهد شد.
اسكندري افزود: از مجموع اعتبار اختصاص يافته براي بخش كشاورزي، حدود 8 تريليون ريال به يارانه نهاده ها اختصاص دارد كه تلاش مي شود اين يارانه ها براي اجراي يكسري اقدام هاي فني در محيط توليد بويژه بهينه سازي و افزايش بازده مصرف آب و نيز اجراي سامانه هاي نوين آبياري سرمايه گذاري شود.

وي با تاكيد بر لزوم مصرف يارانه هاي بخش كشاورزي در فعاليت هاي سرمايه گذاري، مشكل اصلي اين بخش را در شرايط كنوني كمبود آب دانست و افزود: اعتبارات آب بخش كشاورزي سالانه فقط 2 تريليون ريال است ،در حاليكه از مجموع هشت تريليون و 700 ميليارد ريال يارانه بخش كشاورزي در سال جاري بخش عمده آن به ارزش شش تريليون و 600 ميليارد ريال به كودهاي شيميايي اختصاص يافته است.
اسكندري تصريح كرد: با اين وجود، بخش عمده اي از كود شيميايي يارانه دار بخش كشاورزي به دليل جريان هاي فاسدي كه وجود دارد، به دست كشاورز نرسيده و از سامانه بخش خارج مي شود.

وي ارزش يارانه كودهاي شيميايي كه به علت وجود اين جريان هاي فاسد از دسترس كشاورزان خارج مي شود ، دستكم 2 تريليون و 500 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: اين در حالي است كه مجموع اعتبار مربوط به فعاليت هاي آب و خاك كه در اختيار بخش كشاورزي مي باشد، كمتر از مبلغ يادشده است.

وزير جهادكشاورزي تصريح كرد: در صورتي كه يارانه پرداختي به كود شيميايي به توسعه سامانه هاي آبياري تحت فشار اختصاص يابد، در طول چهار سال مجموع اراضي آبي كشور زير پوشش اين سامانه ها قرار گرفته و موضوع بهره وري آب بخش كشاورزي براي هميشه برطرف خواهد شد.

وزير جهاد كشاورزي افزود: متاسفانه در طول سال هاي متمادي جريان هاي فاسد از يارانه كود شيميايي برخوردار شده و سالانه يارانه اختصاصي به آن نيز افزايش يافته است ، در حالي كه مي توان با جايگزيني عوامل بيولوژيك به جاي كود، افزون بر صرفه جويي در سرمايه گذاري ها و هزينه هاي ارزي واردات كود، كميت و كيفيت توليد محصولات شيميايي را نيز افزايش داد.

وي اظهار داشت: با پيگيري گروهي از سوي وزارت جهاد كشاورزي، مشخص شده است كه 9 هزار تن كود يارانه دار بخش كشاورزي توسط عده اي از كشور خارج و مجددا خريداري و داخل كشور شده است كه البته برخوردهايي نيز با اين جريان هاي فاسد صورت گرفته و عده اي نيز بازداشت شده اند.

اسكندري با تاكيد بر لزوم همراهي و همكاري رسانه ها با مسئولان وزارت جهاد كشاورزي براي هدفمند كردن يارانه هاي بخش كشاورزي، تصريح كرد: اين يارانه ها به جاي هزينه در بخش هايي كه به ايجاد رانت، فساد و جريان هاي ناسالم منجر مي شود، بايد به سرمايه گذاري در فعاليت هاي زيرساختي محيط هاي توليد ازجمله توسعه سامانه هاي آبياري نوين، توسعه توليدات گلخانه اي، نوسازي و احيا و اصلاح باغ ها، افزايش بهره وري و توليد مواد دامي در واحد سطح و اختصاص يابد.

وي همچنين با اشاره به پيگيري موضوع يارانه هاي بخش كشاورزي در كميته ويژه طرح تحولات اقتصادي، گفت: بايد با همكاري رسانه ها براي حفظ يارانه هاي اين بخش تلاش كنيم كه البته يارانه ها در اين بخش حذف نخواهد شد ، اما بايد به شكل صحيح مصرف شود.

وزير جهاد كشاورزي در ادامه شش تريليون ريال از اعتبارات مربوط به مقابله با آثار خشكسالي را مختص سود كارمزد استمهال تسهيلات بانكي دانست و افزود: كشاورزاني كه بدهي كمتر از 50 ميليون ريال به بانك ها دارند، براي برخورداري از اين اعتبار در اولويت هستند.

به گفته وي، با اختصاص 2 تريليون ريال از اعتبار 21 تريليون ريالي مقابله با آثار خشكسالي به گسترش بيمه محصولات كشاورزي، مجموع اعتبار صندوق بيمه محصولات كشاورزي در امسال به چهار تريليون و 300 ميليارد ريال افزايش يافته است كه مي توان پنج تريليون و 500 ميليارد ريال خسارت را پوشش داد.

وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: 2 تريليون ريال از اعتبار تصويب شده نيز براي فعاليت هاي مربوط به كشاورزان و توليدكنندگان فاقد بيمه اختصاص يافته كه براي فعاليت هاي عمراني در محيط هاي توليد سرمايه گذاري مي شود.

وي در ادامه از اختصاص سه تريليون ريال باقيمانده از 21 تريليون ريال اعتبار يادشده به فعاليت هاي مربوط به توسعه سامانه هاي آبياري تحت فشار خبر داد و گفت: با اين ميزان اعتبار مي توان 215 هزار هكتار سامانه جديد آبياري در كشور اجرا كرد كه 14 ميليون ريال از هزينه هاي اجراي اين طرح به ازاي هر هكتار از سوي دولت به صورت بلاعوض به كشاورزان پرداخت و همين ميزان نيز به صورت تسهيلات بانكي در اختيار آنان قرار مي گيرد.

اسكندري با اين وجود، هدفگذاري صورت گرفته از سوي وزير جهاد كشاورزي را براي اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار در سال جاري، 600 هزار هكتار اعلام و تصريح كرد: تحقق اين هدف به پايداري توليدات بخش كمك خواهد كرد.

وي سپس درخصوص تامين مواد غذايي مورد نياز مردم در ماه هاي آينده بويژه ايام ماه مبارك رمضان، گفت: با پيگيري وزارت بازرگاني، هيچ مشكلي در جهت تامين محصولات باغي و زراعي وجود ندارد ، ضمن آنكه در بخش فرآورده هاي پروتئيني نيز ذخيره سازي مناسبي توسط وزارت جهاد كشاورزي انجام گرفته و توليد نيز در شرايط مطلوبي قرار دارد.

وزير جهاد كشاورزي در پايان سامانه بانكي را به همكاري بيشتر با بخش كشاورزي فرا خواند و با ابراز تاسف از اينكه بانك ها تاكنون به مسئوليت خود درخصوص پرداخت 25 درصد از مجموع تسهيلات به بخش كشاورزي عمل نكرده اند، اظهار داشت: اجراي طرح هاي كشاورزي بدون پشتيباني و حمايت سامانه بانكي تحقق نخواهد يافت . اگرچه بانك كشاورزي تاكنون همكاري خوبي را در بين بانك هاي كشور با بخش كشاورزي داشته است.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن