تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806776420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انحلال حزب حاكم تركيه و پيامدهاي آن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: انحلال حزب حاكم تركيه و پيامدهاي آن
خبرگزاري فارس: از ديد ناظران سياسي تركيه انحلال احتمالي حزب حاكم عدالت و توسعه اين كشور علاوه بر ايجاد بي‌ثباتي در بازار و مشكل اقتصادي جدي، در عرصه سياسي نيز مشكلاتي متعددي به دنبال خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاري فارس ، روزنامه ترك زبان "زمان" در شمار امروز خود در تحليلي با عنوان " اگر حزب عدالت و توسعه منحل شود!" به بررسي پيامدهاي آن به قلم "علي بولانج" نويسنده مشهورش، پرداخته و مشكلات ناشي از آن را مورد تحقيق قرار داده است.
در اين مقاله آمده است: «مشكل اصلي دموكراسي تركيه هر 10 سال يك بار با كودتاهايي دچار وقفه مي شود و به اين ترتيب احزاب سياسي در اين كشور نمي توانند صاحب يك سنت ريشه‌اي و استوار باشند . در 27 مي ، سنت مداخله در سياست غيرنظامي در اين كشور آغاز شد يعني سنت اصلي در سياست تركيه ، دموكراسي نيست بلكه اين مداخله مستقيم و يا غير مستقيم است كه به سنت در تركيه تبديل شده است.»
به نظر نويسنده، سيستم سياسي تركيه در حكم هرمي است كه تلاش مي كنند آن را بر روي نوكش نگه دارند كه البته اين گونه نمي تواند دوام بياورد. هنوز آنهايي كه مي خواهند هرم سياست بر روي قاعده خود نباشد دنبال كودتا هستند در صورتي كه قاعده هرم سياست بر پايه مردم و اسلاميت استوار است.
بنا بر اين مقاله، حزب جمهوريخواه خلق كه توسط "آتاتورك" بنيانگذار شده و روزگاران طولاني يكه تاز عرصه سياست در تركيه بوده تنها حزبي است كه داراي يك سابقه طولاني است. اين حزب هم هنوز با حسرت به روزهاي گذشته مديريت تك حزبي به حيات خود ادامه مي دهد و موانع سد راه هر گونه تغيير دموكراتيكي كه ايدولوژي دولت را نهادينه مي كند، است. احزابي كه با روند دموكراتيك اصلي فعاليت مي‌كنند نمي‌توانند به سنت ريشه‌دار صاحب شوند كه اين دو علت دارد يكي مداخله نظامي و دومي هم انحلال احزاب.
نويسنده مي‌افزايد: در صورتي كه دو حزب منحل شود از يك طرف سلسه مراتب اصل تفكيك بين قوا اصلاح نخواهد شد در اين سايه ، دادگاه " در موقعيت برابر جايگاه اول بودن" خود را محكم تر خواهد كرد و از سوي ديگر در سطح هاي مختلف باعث جنجال‌هايي خواهد شد. هيچ عاملي موثرتر از اين نمي تواند اعتبار دادگاه را خدشه دار كند.
اين روزنامه مي‌افزايد: انحلال حزب عدالت و توسعه مسندي براي انحلال با عنوان مجازات "جرم بدون گناه" وارد سيستم خواهد شد و آزادي بيان تركيه گاهي براي انحلال احزاب نشان داده خواهد شد. محدوده آزادي دين و وجدان بيشتر از اين هم محدودتر خواهد شد.
نويسنده تاكيد كرد: مسئله حجاب با پوشش انحلال پوشانده خواهد شد و به زبان آوردن اين به عنوان دليلي براي انحلال حزب نشان داده خواهد شد به عبارتي جستجوي راه حل سياسي براي آن نيز جرم تلقي خواهد شد و در نهايت شايد با اصلاحات اضافي عليه محجبه ها سيستمي همانند نظام آپارتايت آفريقاي جنوبي و يك سيستمي شبيه سيستم كاست در هندستان اجرا خواهد شد. ارائه خدمات به غير محجبه‌ها ، دادن امتياز و موقعيت به آنها به عنوان حقي بر گرفته از قانون اساسي تعريف خواهد شد.
ارزيابي نويسنده از اين انحلال حاكي است: مشكل كرد‌ها بار ديگر به بروكراسي نظامي حواله خواهد شد و صرفا موضوعي با استناط امنيتي ادامه خواهد يافت. كردها چه به حزب عدالت و توسعه و چه به حزب جامعه دموكرات هم راي دهند نماينده نخواهند داشت و منتظر تحولات جديدي خواهند بود اگر آرزو بر اين است كه كردها مجبورا به حزب جمهوريخواه خلق و يا حزب ملي گراي عمل راي دهند بايد گفت كه اين يك آرزوي خالي است. كردها دو مشكل اصلي دارند يكي در باره محافظت از آزادي ديني و وجدان و ديگري به مسئله كرد مربوط مي شود . با انحلال حزب اين دو مشكل از بين نمي رود بلكه برعكس عميق تر مي شود و با خونريزي كردن باعث ضعف ساختار اجتماعي مي شود.
وي ادامه داد: سياست خارجي هم تابع تصميمات پشت درهاي بسته خواهد بود. با اين حال همه چيز بايد گفت كه اين قطار (قطار دموكراسي) در نهايت وارد ريل خود خواهد شد. نبايد بدبين بود. بسيار خوب چه كار بايد كرد؟ هميشه يك راهي وجود دارد.
انتهاي پيام/+
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن