تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812873251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جليلي در بازگشت از ژنو به تهران : هيچ صحبتي درباره تعليق نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جليلي در بازگشت از ژنو به تهران : هيچ صحبتي درباره تعليق نشد
دبير شوراي عالي امنيت ملي فضاي مذاكرات اخير ژنو را سازنده و رو به جلو توصيف كرد و ضمن استقبال از آن گفت : نگاهي هم كه به آينده داريم يك نگاه راهبردي و رو به جلو است .
سعيد جليلي بامداد دوشنبه پس از بازگشت از مذاكرات ژنو در نشست خبري كه در فرودگاه امام خميني (ره ) برگزار شد در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا در ژنو بحث تعليق هم مطرح شد يا خير تصريح كرد : درباره تعليق هيچ صحبتي نشد و آنچه در ژنو صورت گرفت بحث هايي درباره رويكرد طرفين به ادامه مسير و چگونگي ساختار مذاكرات و زمان بندي آن بود.
به گزارش خبرنگار ايرنا جليلي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر ارزيابي خود از حضور نماينده آمريكا در نشست ژنو گفت : ما با يك رويكرد سازنده وارد شديم و ديدگاههاي خود را ارائه كرديم و متقابلا اعضاي « 1 +5 » هم ديدگاههاي خود را بيان كردند . نوعا نگاهها نگاه سازنده و روبه جلو بود و بايد در ادامه ببينيم كه چگونه اين موضوع و مباحث مطرح شده مورد توجه قرار خواهد گرفت .
وي در پاسخ به سوالي در خصوص سرنوشت ادامه مذاكرات ژنو هم گفت : در مصاحبه مطبوعاتي پس از نشست ژنو اين بحث را مطرح كرديم كه توافق شد بر روي ايده مشترك براي ادامه گفت و گوها كار كنيم و آنها هم اين نگاه را مورد توجه و استقبال قرار دادند و فكر مي كنم در ادامه مذاركرات مي توانيم با تفاهم و توافق كار را پيش ببريم .
وي در پاسخ به سوالي ديگري مبني بر اينكه آمريكا بعد از مذاكرات ژنو اعلام كرده ايران دو راه بيشتر ندارد يا همكاري يا برخورد و اينكه آيا راه سومي وجود دارد گفت : در آنجا هم اين را بيان كرديم كه به هر حال اين گزينه هايي است كه در برابر همه وجود دارد كه آيا مي خواهيم با چه نگاهي و چه رويكردي به آينده نگاه كنيم نگاه مبتني بر همكاري و تعامل سازنده و توجه به نگراني هاي مشترك بر مبناي تعهدات متقابل يا نگاههاي غير سازنده .
جليلي در توضيح اين موضوع مطرح شده از سوي رسانه ها كه به ايران دو هفته وقت داده شده است گفت : بر اساس توافق ابتدايي يك ايده درباره ادامه مذاكرات از سوي آنها مطرح شده بود و يك ايده و ابتكار عمل هم ما در اين اجلاس ارائه كرديم و قرار شد طرفين روي اين موضوع كار كنند و ظرف مدت دو هفته دوباره بحث ها را ادامه دهيم .
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات روز شنبه گذشته در ژنو با ابتكار عمل و پيشنهاد مشخص براي ادامه كار با رويكردي سازنده وارد شد افزود : اين رويكرد مورد استقبال قرار گرفت و درباره اينكه چگونه كار را ادامه دهيم مباحث خوبي صورت گرفت .
وي با اشاره به بسته هاي پيشنهادي ايران و « 1 +5 » و نامه وزراي خارجه 6 كشور به ايران گفت : همانطور كه در جريان سفر آقاي سولانا به تهران قول داده بوديم در اولين فرصت پاسخ آن نامه را داديم .
دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت : درباره چگونگي ادامه كار تفاهم كرده بوديم كه بر اساس مشتركات دو بسته پيشنهادي مي توانيم كار را ادامه دهيم و آنها قبلا پيشنهاد خود را براي اينكه مذاكرات چگونه ادامه پيدا كند به ما ارائه كرده بودند و ما هم اعلام كرديم بسته پيشنهادي « 1 +5 » و نامه آنها و نيز پيشنهادشان براي چگونگي كار را به دقت مطالعه و بررسي خواهيم كرد و بر مبناي بسته پيشنهادي خودمان و مشتركات دو بسته درباره چگونگي ادامه كار هم پيشنهاد مشخص خود را ارائه خواهيم كرد.
جليلي با بيان اينكه اجلاس ژنو به منظور بررسي چگونگي و ساختار مذاكرات و نيز چگونگي ادامه و زمان بندي آن برگزار شد افزود : در اين اجلاس ما با يك ابتكار عمل وارد شديم كه مورد توجه و استقبال طرف مقابل قرار گرفت .
وي گفت : ابتكار اين بود كه جمهوري اسلامي ايران در اين فرصت علاوه بر اينكه پاسخ نامه وزراي 6 كشور را ارائه كرده بود درباره چگونگي ادامه مذاكرات و ساختار آن هم ايده روشن دارد و يك طرح مشخص و نقشه راهنما در اين زمينه ارائه كرده است .
جليلي با اشاره به اينكه يك ايده « 1 +5 » مطرح كرده بود و در اجلاس ژنو هم يك ايده ايران ارائه كرد گفت : بطور منطقي بايد اين دو ايده براساس نكات مشترك با هم تلفيق شود تا بتوانيم به يك ايده مشترك درباره ادامه مذاكرات برسيم .
براي اعمال فشار و پاسخ به توقف برنامه غني سازي تعيين شد :
ضرب الاجل 2 هفته اي وزير خارجه آمريكا به ايران
وزير خارجه آمريكا با بيان اينكه روش ديپلماتيك كشورش در برابر ايران شامل دو گزينه گفتگو و افزايش تحريم است در عين حال ادعا كرد كه تهران فقط دو هفته زمان دارد تا به زعم خود به طور جدي پاسخ جامعه بين المللي درباره توقف برنامه غني سازي خود را بدهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه « كاندوليزا رايس » كه در جمع خبرنگاران همراه با وي عازم به خاورميانه سخن مي گفت در ادامه ادعا كرد : ايران دو هفته زمان دارد براي اينكه يا پاسخ روشني به ما بدهد و يا اينكه با اقدامات تنبيهي بيشتري روبرو شود.
وزير خارجه آمريكا گفت : نشست روز شنبه ژنو يك پيام بسيار قوي به ايران مخابره كرد و آن اينكه تهران نمي تواند اين مسئله را به تاخير بيندازد بلكه بايد آنها هر چه سريعتر تصميم بگيرند. اين طرح تصميم ايران را آشكار مي كند و ما در مدت دو هفته خواهيم ديد كه تهران چه اقدامي را انجام مي دهد. اما با اين وجود من فكر مي كنم كه روند ديپلماتيك جديدي كه در پرونده هسته اي ايران به كار گرفته شده انرژي جديدي را وارد آن كرده است .
رايس در ادامه با اشاره به اقدام شوراي امنيت سازمان ملل در تصويب سه قطعنامه عليه ايران امكان وقوع هر گونه « اقدام قريب الوقوعي » را تا ماه آگوست (مرداد) منتفي دانست اما احتمال افزايش فشارها بر ايران يا به قول خود اقدامات تنبيهي بيشتر عليه تهران را محتمل ارزيابي كرد.
رايس در پايان احتمال به كارگيري اقدامات يكجانبه واشنگتن عليه تهران با هدف انزواي بيشتر موسسه هاي مالي ايران را نيز محتمل دانست و گفت : روش ديپلماتيك ما در برابر ايران شامل دو گزينه است : اول مذاكره كه ما تمايل زيادي براي انجام اين مذاكرات داريم و ديگري احتمال به كارگيري اقدامات تنبيهي است كه اگر ايران به خواسته جامعه جهاني ! پاسخ نگويد; ما به احتمال زياد اين اقدام را انجام خواهيم داد.
رايس همچنين حضور ويليام برنز در نشست اخير در ژنو را عاملي بر افزايش قدرت ديپلماسي موجود در اين مذاكرات دانست .
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن