تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815426074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويد ادهم:روش ارزشيابي كمي مشكلات زيادي را براي دانش آموزان ايجاد مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نويد ادهم:روش ارزشيابي كمي مشكلات زيادي را براي دانش آموزان ايجاد مي كند
دبير شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: روش ارزشيابي كمي مشكلات رواني و تربيتي زيادي را در بين دانش آموزان ايجاد كرده و باعث ايجاد يك ارتباط ناخوشايند بين خانواده ، معلم و مدرسه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدي نويد ادهم عصر امروز در نشست خبري كه در ساختمان شماره 5 وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با بيان اينكه روش ارزشيابي كمي از صد سال گذشته تاكنون در آموزش و پرورش حاكم است، افزود: از 5 سال گذشته و طي مطالعات گسترده اي كه در كشورانجام شد، اين شيوه تغيير پيدا كرده و ارزشيابي كيفي و توصيفي در تعدادي از مدارس به صورت آزمايشي در حال انجام است.

وي ادامه داد: از زمانهاي گذشته تاكنون ارزيابي ما از دانش آموزان كمي بوده و با نمره ميزان يادگيري آنها را مي سنجيديم و در واقع نماد موفقيت ياعدم موفقيت آنها نمره اي بود كه معلم ارائه مي داد.

دبير شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش شيوه ارزشيابي كمي را داراي محاسن و معايب دانست و افزود: البته مشكلات اين شيوه بسيار جدي است كه از سالهاي گذشته كارشناسان براي اصلاح آن بررسي هايي انجام داده اند و آنها معتقدند كه در دوره ابتدايي سنجش فعاليتها نبايد با عدد، نمره و انجام امتحانات پاياني كه آسيب هاي زيادي دارد، صورت گيرد.

نويد ادهم ادامه داد: در كشورخودمان شاهد بوديم كه دانش آموزان به خاطر 25 صدم نمره كم يا زياد شدن دچار مشكلات رواني و تربيتي زيادي مي شدند ضمن اينكه يك حالت ناخوشايندي بين خانواده و معلم ايجاد مي شد.

وي در خصوص طرح ارزشيابي كيفي و توصيفي گفت: اين طرح در دو دوره 2 و3 ساله به صورت آزمايشي اجرا شد و پژوهشگاه آموزش و پرورش به عنوان مركزي تخصصي نظارت بر اجراي اين پروژه را به عهده داشت كه بر اساس گزارشات آن و شوراي عالي مبني بر مثبت بودن طرح موفق شديم در جلسه 769 شوراي عالي آموزش و پرورش اجراي اين طرح را به صورت قطعي اعلام كنيم.

دبير شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش افزود: براساس اين مصوبه در سال تحصيلي 88-87 اين طرح در دوره ابتدايي اجرا مي شود.

نويد ادهم در ادامه روند اجرايي شدن طرح را تشريح كرد و اظهار داشت: در گام اول مدارسي كه در سالهاي قبل به صورت آزمايشي طرح ارزشيابي كيفي و توصيفي در آنها پياده شد به علاوه مدارسي كه شرايط اجراي آن را دارند تحت پوشش طرح قرار مي گيرند.

وي اظهار داشت: در گام دوم در طول 5 سال تمام پايه هاي دوره ابتدايي تحت پوشش طرح قرار مي گيرند و آموزش و پرورش بعد از آن كارنامه عددي به دانش آموزان ارائه نمي دهد.

دبيرشوراي عالي وزارت آموزش و پرورش يكي از اصلي ترين الزامات اجراي اين طرح را فرهنگ خانواده ها دانست و گفت: بايد فرهنگ ارزشيابي توصيفي طوري در جامعه پياده شود كه والدين دانش آموز در مراجعه به مدرسه دنبال نمره نباشند ضمن اينكه يكي از نگراني هاي ما اين است كه با فشار والدين ، معلم ارزشيابي توصيفي را به نمره تبديل كند كه اين امر خطر بزرگي را به دنبال دارد.

نويد ادهم آموزش معلمان را براي اجراي طرح ارزشيابي توصيفي و كيفي مهم خواند و افزود: اگر معلمان مهارت نداشته باشند اين طرح مخاطرات زيادي به دنبال دارد.

وي گفت: طبق اين مصوبه معلمان، مديران و معاونان دوره ابتدايي و معلمان دوره راهنمايي بايد حداقل 30 ساعت آموزش ضمن خدمت براي اجراي اين طرح ببينند.

دبير شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اين سئوال كه آيا با كارنامه ارزشيابي توصيفي مي توان در مدارس خارج از كشور نيز ثبت نام كرد ، گفت: اين كارنامه داراي اعتبار در خارج از كشور خواهد بود چرا كه خيلي از كشورها قبل از ما وارد اين طرح شدند و حتي آنها ارتقاي خود به خودي يعني اينكه دانش آموز بدون كارنامه قبولي و آزمون به سال تحصيلي بعد راه پيدا مي كند را در كشورشان پياده مي كنند.

نويد ادهم امكان اجراي طرح ارتقاي خود به خودي را در ايران غير ممكن خواند و افزود: هنوز در كشورمان ظرفيت ها براي اجراي اين طرح ايجاد نشده ولي بايد مكانيزم آن را آماده كنيم .

وي ضمن تشريح مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش مبني بر اجراي طرح ارزشيابي توصيفي و كيفي ، گفت: يكي از شرايط لازم براي اين طرح تراكم پايين در كلاس هاي درس است.

دبير شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه براي جلوگيري از سليقه اي عمل كردن در اجراي اين طرح چه تضميني داريد، گفت: ما فرض را بر اعتماد ، سلامت حرفه اي و مسئوليت پذيري معلمان مي گذاريم.

به گزارش خبرنگار مهر، نويد ادهم در خصوص تصويب اصول و چهارچوب راهنماي برنامه و فعاليتهاي آموزش و پرورش در دوره پيش دبستاني ، گفت: در سه سال گذشته اساسنامه پيش دبستاني در شوراي عالي تصويب شد كه بر اساس آن آموزش و پرورش موظف بود راهنماي دوره درسي آن را تدوين و تصويب كند كه اين امر در جلسه قبلي شوراي عالي صورت گرفت.

وي با بيان اينكه در دوره پيش دبستاني مواد مختلف آموزشي ارايه مي شود ، گفت: بر اساس مصوبه شوراي عالي همه پيش دبستاني ها اعم از مراكزي كه توسط آموزش و پرورش اداره مي شود و آنهايي كه در دو بخش خصوصي و دولتي زير نظر بهزيستي فعاليت مي كنند ، موظف هستند بر اساس قانون ، محتواي آموزشي خود را با برنامه ها و سياست هاي آموزش و پرورش تطبيق دهند.

نويد ادهم در ادامه اظهار كرد: در دوره پيش دبستاني فعاليتها و برنامه ها با اهداف و رويكردهاي مختلفي با توجه به حساس بودن اين دوره تدوين شده كه زمينه رشد و تعالي دانش آموزان را مبتني بر يافته هاي علمي و پژوهشي برنامه ريزي شده است.

وي اصلي ترين رويكرد در تدوين اين برنامه را شكوفايي فطرت كودكان خواند و افزود: ما بايد شرايطي را در قالب بازي و آموزش ايجاد كنيم تا اين رشد و بالندگي صورت گيرد ضمن اينكه اهداف اين دوره با مقطع ابتدايي و علايق و سن نونهالان منطبق باشد.

دبير شوراي عالي آموزش و پرورش ادامه داد: در مصوبه شوراي عالي شيوه ارزشيابي توصيفي را پيش بيني كرديم و تاكيد داشتيم بيشتر به صورت گروهي نونهالان مورد ارزيابي قرار گيرند چرا كه هنوز در اين سن آنها چيزي را فرا نگرفته اند تا بگوييم موفق عمل مي كنند يا نه.

نويد ادهم درادامه اين نشست خبري به تصويب ماده واحده تعيين شوراي سياست گذاري در امر تحقيق و پژوهش در آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: در بخش هاي مختلف اين وزارتخانه فعاليتهاي پژوهشي متعددي صورت مي گيرد كه براي ساماندهي آنها و جلوگيري از موازي كاري و استفاده بهينه از سرمايه گذاري ها، ايجاد شوراي سياستگذاري و هماهنگي فعاليتهاي تحقيقي و پژوهشي را تصويب كرده ايم.

وي ادامه داد: مسئوليت اين شورا با وزير آموزش و پرورش و دبير آن معاون پژوهشي مي باشد كه موظف است براي ساماندهي فعاليت هاي وزارتخانه در اين زمينه خط مشي لازم را اتخاذ كند و در اين راستا فعاليتهاي خود را انجام دهد.

دبير شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه طبق قانون بودجه ، بايد همه دستگاه ها بين يك تا 4 درصد اعتبارات غير پرسنلي خود را به تحقيق و پژوهش اختصاص دهند، گفت: اميدواريم با اجراي اين مصوبه امر تحقيق و پژوهش كه به دليل كسري بودجه در سالهاي گذشته نتوانست به درستي دراين وزارتخانه محقق شود ، به درستي صورت گيرد.

نويد ادهم در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران درخصوص حضور غلامعلي حداد عادل در جلسه گذشته شوراي عالي آموزش و پرورش اظهار كرد: ايشان از اعضاي فعال شورا هستند و در دوره اي كه نماينده مجلس بودند در جلسات شورا حضور داشتند كه به علت اينكه در مجلس هشتم رياست را به عهده داشتند در جلسات شركت نمي كردند ولي حالا دو مرتبه در نشست هاي ما شركت مي كنند كه قرار است اين امر ادامه پيدا كند.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 772]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن