تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806690961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيويورك تايمز:بوش ايده تعيين جدول زماني براي خروج از عراق را پذيرفت (1)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نيويورك تايمز:بوش ايده تعيين جدول زماني براي خروج از عراق را پذيرفت (1)
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): نيويورك - روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز روز شنبه در گزارشي نوشته است كه جرج بوش رييس جمهوري آمريكا سرانجام ايده تعيين جدول زماني براي خروج از عراق را پذيرفت و كاخ سفيد اعلام كرد كه او با تعيين "يك افق عمومي زماني " براي عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق موافقت كرده است .


نيويورك تايمز نوشت موافقت جرج بوش با اين مساله در نهايت تسليم شدني است كه هم نشانگر بوجود آمدن پيشرفت هايي در ايجاد ثبات در عراق و هم نشانگر عمق مخالفت هاي سياسي در داخل و خارج از كشور با حضور نامحدود نظامي آمريكا در عراق است .
اين روزنامه افزوده است بوش كه تا كنون تعيين جدول زماني براي عقب نشيني نيروها از عراق را به عنوان مساله اي خطرناك مورد استهزاء قرار داده بود هم اكنون موافقت كرده دستكم يك جدول زماني تخيلي تعيين گردد تا دولت بتواند در مورد شرايط حضور نظامي آمريكا در عراق (پس از پايان ماموريت محول شده به آنان از سوي سازمان ملل در پايان سال جاري ميلادي ) مذاكره كند .
""خبر اين توافق كه در بيانيه هاي هماهنگ شده اي از سوي كاخ سفيد و دولت نوري المالكي نخست وزير عراق به صورت همزمان منتشر شده است نشانگر تغييري چشم گير در جنگ عراق است زيرا با گذشت بيش از پنج سال از آغاز جنگ عراق و سرنگوني صدام ، حضور نظامي آمريكا در اين كشور شديدا به رضايت عراقي ها وابسته است .
در عين حال كاخ سفيد از ارائه هرگونه جزئيات در مورد اينكه هر "افق زماني " تا چه زماني به طول خواهد انجاميد خودداري كرد و مقامات آمريكايي نيز گفته اند هنوز در مورد جزئيات اين مساله مذاكره نشده است .
"گوردون جاندرو" سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا در كاخ سفيد گفته است هرگونه تاريخي كه در توافقنامه بر سر آن توافق ايجاد شود در حقيقت به عنوان اهداف طرفين براي ارائه كامل اختيارات به عراقي ها و نه صرفا كاهش نيروهاي آمريكايي از عراق تلقي خواهد شد.
ولي كاخ سفيد در بيانيه خود اعلام كرد رهبران دو كشور "توافق كرده اند كه بهبود شرايط بايد به مذاكراتي كه هم اكنون در دست برگزاري است اين امكان را بدهد تا يك افق زماني براي عمل كردن به اهدافي همچون از سرگيري كنترل امنيتي عراق در شهرها و استان هاي مختلف و كاهش بيشتر نيروهاي آمريكايي از عراق تعيين گردد."
اين بيانيه ممكن است بر مباحثات سياسي داخل آمريكا بر سر موضوع جنگ عراق و چگونه آن را به نحو احسن پايان دهند تاثير گذار باشد خصوصا كه هم اكنون خود شخص بوش هم تمايل دارد در مورد پايان بخشيدن بر حضور نظامي آمريكا در اين كشور صحبت كند.
صدور اين بيانيه در آستانه سفر سناتور باراك اوباما نامزد حزب دمكرات در انتخابات رياست جمهوري آمريكا به كشورهاي عراق و افغانستان صورت گرفته است كه قول داده يك جدول زماني چند مرحله اي سخت گيرانه را براي عقب نشيني اكثر نيروهاي نظامي جنگي از عراق دنبال خواهد كرد كه طي آن از اوايل سال آينده در مدت 16 ماه اكثر نيروهاي نظامي آمريكا از عراق خارج خواهند شد.
او همچنين از تمايل عراق براي تعيين جدول زماني جهت خروج نيروهاي آمريكايي از عراق به عنوان حمايتي بر راهبرد خود ياد كرده است .
"بيل بورتون " سخنگوي اوباما اين بيانيه را "گامي در مسير درست " خواند ولي مبهم بودن تعهد كاخ سفيد را مورد استهزاء قرار داد.
سناتور جان مك كين نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري آمريكا نيز اين توافقنامه را به عنوان مدركي كه نشانگر موفقيت آميز بودن راهبرد سال گذشته بوش براي اعزام نيروهاي نظامي بيشتر به عراق بوده است مورد ستايش قرار داد و سعي كرد از آن به عنوان چماقي عليه اوباما استفاده كند.
به گفته مك كين ، "يك جدول زماني مصنوعي بر اساس اقتضاء سياسي مي توانست به فاجعه منجر گردد و در عين حال موفقيت را به شكست تبديل كند." بوش و دستيارانش كه براي شركت در مراسم جمع آوري كمك هاي مالي جمهوريخواهان به "تاكسون " و "هوستون "سفر كرده اند بار ديگر تاكيد كردند كه دولت آمريكا هيچگونه جدول زماني براي عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق را كه هم اكنون حدود 140 هزار نفر هستند نپذيرفته است .
ولي كاخ سفيد با مقاومت هاي رو به افزايشي از سوي دولت عراق كه از اطمينان به نفس بيشتري برخوردار شده ،مواجه شده است به گونه اي كه برخي از مقامات عراقي به صورت علني اعلام كرده اند اين كشور مي تواند امنيت اكثر بخش هاي كشور را تا سال 2009 به دست گيرد و قادر خواهد بود تا سال 2012 بدون كمك آمريكايي ها عمل كند.
اين در حالي است كه المالكي نخست وزير عراق تحت فشار احزاب سياسي كه خواستار كاهش نقش آمريكايي ها در كشورشان هستند خواستار لحاظ شدن چيزي در توافقنامه با آمريكا شده بود كه نشان دهد نيروهاي نظامي آمريكا در راه خروج از اين كشور هستند.
بيانيه روز جمعه عراق هم كه بيانگر اين حساسيت هاي داخلي است بسيار دقيق تر از بيانيه آمريكايي ها به "يك جدول زماني براي انتقال كامل مسئوليت هاي امنيتي به نيروهاي امنيتي عراق به عنوان زمينه اي براي كاهش تعداد نيروهاي آمريكايي و خروج آنها از عراق پس از آن " اشاره كرده است .
"علي الاديب " از اعضاي حزب الدعوه كه المالكي نيز عضو آن است اظهار داشت ،عقب نشيني آمريكايي ها و ساير نيروهاي خارجي از مسائل بنيادي يك توافقنامه هستند.
به گفته وي ، "دولت عراق تعيين يك تاريخ بخصوص براي عقب نشيني نيروهاي خارجي را يك مساله مهم تلقي مي كند و من نمي دانم طرف آمريكايي چه فكري مي كند."
اديب خاطر نشان كرده است كه دستيابي به توافقنامه نهايي قريب الوقوع نيست ولي دستياران كاخ سفيد ابراز اطمينان كرده اند تا پايان ماه جاري ميلادي به توافقنامه اي دست خواهند يافت .
ادامه دارد...
اروپام 2252 / 360
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن