تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806557826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير ارشاد در جمع دانشجويان: ستاد هماهنگي دستگاه‌هاي فرهنگي ايجاد مي‌شود منتسب‌كنندگان برخي اظهارات به رييس‌جمهور و دولت بايد در آخرت پاسخ بگويند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير ارشاد در جمع دانشجويان: ستاد هماهنگي دستگاه‌هاي فرهنگي ايجاد مي‌شود منتسب‌كنندگان برخي اظهارات به رييس‌جمهور و دولت بايد در آخرت پاسخ بگويند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه «آن‌چه در صحنه‌ بين‌المللي در جريان است، مناقشه و منازعه‌ي فرهنگي است» تاكيد كرد: سياست‌ورزي در كشور بدون ارتباط با حوزه‌ي فرهنگي ناتمام، ناكام و يا دچار انحراف و كج‌تابي مي‌شود، به گونه‌اي كه نتايج آن را بعضا در صحنه‌هاي سياسي شاهد بوده‌ايم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محمدحسين صفار هرندي» كه شنبه‌شب در هفتمين اردوي آموزش سياسي دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور ويژه‌ي خواهران كه از سوي معاونت سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و در دانشگاه شهيد عباس‌پور برگزار شد، سخن مي‌گفت، افزود: انقلاب اسلامي قويا داراي خصلت فرهنگي است، شاهد اين سخن نيز آن است كه انقلاب از چهره‌هاي شاخص و اثرگذاري همچون امام (ره) تشكيل شده است؛ چنان كه كه حضرت امام چهره‌اي فرهنگي و اعتقادي در جامعه است و بيش از آن‌كه سياست‌مدار باشد، راهنماي حوزه‌ي فرهنگي، شامل عرصه‌ي دين است.

وي اصلي‌ترين خاستگاه انقلاب را مساجد عنوان و خاطرنشان كرد: مسجد جايي است كه انقلاب در آن زاده شد، هر جايي كه رنگ و بويي از عنصر اعتقادي و ارتباط با عواطف ديني مردم داشت، همچون حسينيه‌ها يا مقولاتي همچون محرم، شهادت‌طلبي و نماز باعث پيروزي انقلاب شد.

وزير ارشاد هم‌چنين با بيان اين ‌كه نماز عيد فطر سبب بزرگ‌ترين راهپيمايي تاريخ انقلاب شد، گفت: اولين راهپيمايي بزرگ بعد از اقامه‌ي نماز عيد فطر سال 57 يعني چند روز بعد از ماجراي جمعه‌ي خونين 17 شهريور به وقوع پيوست؛ از اين رو يكي از نقاط عطف انقلاب نماز است.

صفار هرندي با اشاره به راهپيمايي 19 دي در قم نيز گفت: اين واقعه دو روز بعد از كشف حجاب رضاخاني در 17 دي رخ داد. آنها قصد داشتند جريان به پاخاسته را در نطفه خفه كنند، ولي به دليل عواطف ديني مردم به امام، واقعه‌ي 19 دي در قم شكل گرفت و جلو اين صف حوزه‌هاي طلاب ديني و مدرساني همچون آيت‌الله نوري همداني، آيت‌الله مكارم شيرازي و آيت‌الله خراساني حضور داشتند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، هم‌چنين با بيان اين كه در آستانه‌ي پيروزي انقلاب اسلامي، هجوم مردم به مظاهر وابستگي رژيم را شاهد بوديم، افزود: يكي از اصلي‌ترين مكان‌هايي كه در آن زمان مورد حمله قرار گرفت، سينماهاي قبل از انقلاب، كاباره‌ها و مشروب‌فروشي‌ها بود، يعني مكان‌هايي كه سمبل‌هاي اشاعه‌ي فرهنگ ضداخلاقي و ضدديني در آن دوران بود؛ از اين رو با اين حمله مي‌توان متوجه شد كه هدف اصلي انقلاب درگيري در حوزه‌ي فرهنگي بوده است.

وي اضافه كرد: از اولين اقدامات پس از پيروزي انقلاب، جريان‌سازي فرهنگي مطابق با آرمان‌هاي انقلاب بود. بر اين اساس بعضي نهادها و سازمان‌ها برگرفته از نهادي عقيدتي و اخلاقي همچون سپاه پاسداران ايجاد شدند. هم‌چنين بسياري از دانشجويان به سپاه پيوستند، چرا كه به باور آنها سپاه مدرسه‌ي ساخته شدن انسان‌ها‌ست، در آن دوران سپاه 90 درصد فرهنگي و 10 درصد نظامي بود و مباحث عمدتا اعتقادي در آن مطرح مي‌شد، اما به دليل درگيري‌هاي آن زمان سپاه لاجرم به عرصه‌ي نظامي كشيده شد.

صفارهرندي، جهاد دانشگاهي را نيز مولود تفكر انقلاب خواند و خاطرنشان كرد: انقلابيون از اين طريق سعي كردند وارد عرصه‌ي علمي و فناوري شوند.

وي ادامه داد: دانشجويان در انقلاب فرهنگي عنوان مي‌كردند « ما انقلاب نكرده‌ايم تا درس‌هاي دانشگاه همان درس‌هايي باشد كه سر در آخور غرب دارد و استادان كساني باشند كه تا ديروز براي وابسته كردن كشور به بيگانگان تلاش مي‌كردند. ما نمي‌خواهيم دانشگاه‌ها محلي براي پرورش نيروهاي خادم دشمنان خدا و دين خدا باشند.» كه اين شورش دانشجويي به يك انقلاب فرهنگي منجر شد.

صفارهرندي در ادامه با بيان اين كه در پي انقلاب فرهنگي دو سال دانشگاه‌ها بسته و ستادي تدارك ديده شد تا آينده‌ي فرهنگي كشور را طراحي كند، گفت: در اين ستاد برخي چهره‌هاي شاخص همچون آيت‌الله مصباح حضور داشتند، اما برخي ديگر نيز انتخاب شدند كه بعدها از اولين كساني بودند كه عليه انقلاب موضع گرفتند؛ بنابراين مي‌توان گفت اين دو اتفاق بزرگ، يعني انقلاب دوم و سوم به نوعي نشان‌دهنده‌ي تاثير بزرگ فرهنگ بر سياست در ابتداي انقلاب بود.

وي در ادامه با بيان اين ‌كه، اولين مرزبندي‌هاي سياسي داخل انقلاب، در ظاهر سياسي اما در باطن فرهنگي بود، گفت: ايستادن حزب توده در برابر جمهوري اسلامي در ظاهر يك فعاليت سياسي بود، اما با دقت مي‌توان بررسي كرد كه حزب توده در مقام تبيين جهان‌بيني و ايدئولوژي ديگري در برابر جهان‌بيني اسلامي قرار داشت و جنگ دو فرهنگ ماركسيستي در مقابل فرهنگ اسلامي مطرح بود.

وي افزود: ليبرال‌ها نيز در آن زمان در ظاهر ادعا مي‌كردند از فرهنگ سياسي ماندگار ليبرال دموكرات در غرب دفاع مي‌كنند اما در باطن تفكرات فرهنگي در مقابل هم صف‌آرايي مي‌كردند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه گفت: اسلام التقاطي و مسلماناني كه در ظاهر مسلمان بودند نيز همچون انجمن حجتيه - كه بنده كاري به افراد در آن ندارم، شايد هم‌اكنون افرادي در آن وجود داشته باشند كه خوب باشند- تفكر انحرافي را ترويج مي‌كرد كه امام در آن زمان در پيامي به آن اشاره كرد، آن‌ها جرياني اسلامي، اما معتقد بودند ايجاد حكومت قبل از حكومت حضرت ولي‌عصر (عج) يك نوع دخالت كردن در كاري است كه خدا براي ايشان تعيين كرده است.

وي افزود: آن‌ها با استفاده از روايتي مبني بر اين‌ كه پرچمي كه قبل از پرچم حضرت مهدي (عج) بلند شود محكوم به سقوط است، قيام امام و علماي بزرگ و مصلحان بعد از ائمه اطهار را در مقابل ظلم يك جريان انحرافي مي‌دانستند. يكي از بزرگان به آن‌ها اين‌گونه پاسخ داد كه مگر امام مردم را به خود دعوت كرد و گفت من حضرت مهدي (عج) هستم. امام گفت من سرباز كوچك آستان ايشان هستيم.

صفارهرندي ادامه داد: از آنجا كه در هنگام ظهور امام زمان (عج) انسان‌هاي شايسته براي حركت در حكومت ايشان آماده مي‌شوند، اين حركت‌ها مقدمه‌اي براي آن كار است، ولي جريان حجتيه مي‌گفت اين كار شما بخل به امام زمان (عج) است كه اين تفكر يك تفكر انحرافي فرهنگي است.

وي هم‌چنين با اشاره به باند مهدي هاشمي گفت: اين باند به گونه‌اي دچار انحرافات فرهنگي شده بود كه مي‌گفت افرادي كه مخالف آنها هستند بايد به قصد قربت كشته شوند كه اين هم يك انحراف فرهنگي بود.

به گزارش ايسنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه بسيج را يكي از اتفاق‌هاي بزرگ فرهنگي در كشور خواند و گفت: در ابتداي تشكيل بسيج، حضرت امام عنوان كرد هنگامي كه آمريكا مي‌خواهد به ايران حمله كند، ملتي كه 20 ميليون جوان دارد بايد 20 ميليون سرباز بسيجي نيز براي مبارزه با آمريكا داشته باشد، و خيلي زود بسيج به جريان اجتماعي _ فرهنگي تبديل و مدرسه‌اي براي پرورش انسان‌ها شد؛ چنان كه در بسيج بحث عمده پرورش اعتقادي است و بخش كوچكي پرورش نظامي.

صفارهرندي اضافه كرد: يكي از افتخارات بسيج آن است كه ايجاد بسيج دانشجويي و طلبه به دستور امام از آخرين نهادهايي است كه ايشان در آخر عمرشان پايه‌گذاري كرده‌اند. اين جريان ربطي به نظامي‌گري ندارد و بيشتر بعد فرهنگي دارد. مهم‌ترين دغدغه‌ها در سازمان‌سازي بسيج، جامعه‌ي اسلامي دانشجويان و انجمن اسلامي دانشجويان مستقل و امثالهم عمدتا دغدغه‌ي فرهنگي است و در صورت انتقاد به سياست، آن انتقاد نيز برگرفته از عرصه‌ي فرهنگي است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با بيان اين‌كه، «بعد از گذشت دوراني با ايده تجديدنظرطلبي در انقلاب مواجه شديم» اظهار كرد: بزرگ‌ترين مشكلات بعد از پايان جنگ و وفات امام به وقوع پيوست، مقوله‌ي تجديدنظرطلبي بدان معناست كه با وجود افرادي كه در جبهه‌هاي جنگ حاضر و شهيد و جانباز شدند، آنها عنوان مي‌كنند آن دوره تمام شده و اقتضائات اين دوره چيز ديگري است. ظاهر سخن آنها موجه است كه با اتمام جنگ دغدغه‌هاي آن دوران نيز تمام شود، اما آيا با اتمام جنگ بايد اعتقادات را تغيير داد يا اين‌كه تاكتيك‌ها را عوض كرد؟

وي ادامه داد: تجديدنظرطلبان در اولين سخنانشان شبهه فرهنگي را مطرح كردند. مواردي از اين دست كه اساسا دين چقدر توان اداره‌ي جامعه را دارد، دين حداكثري در جامعه بايد رايج شود يا دين حداقلي؟ آيا شريعت در اختيار ما براي هميشه متناسب با زمان است؟ آيا حكومت ديني مهم است يا دينداران؟ اين سخنان در زمان‌هايي بيان شده است و چهره‌هاي سياسي باني اين حرف‌ها بوده‌اند. آنها در ظاهر حرف سياسي مي‌زدند اما در باطن كار فرهنگي و اعتقادي مي‌كردند. به باور آنها نبايد حكومت دينداران وجود داشته باشد و بايد نسخه‌ي دين را از جلو مردم برداشت. يكي از افرادي كه از همه وقيح‌تر بود، گفت « تا وقتي كه قرآن پيش ‌روي مردم باشد، خشونت در ميان آنها رايج خواهد شد، چرا كه دستور خشونت از قرآن برمي‌آيد.»

صفارهرندي در ادامه، اصلي‌ترين ابزار اين گروه را مطبوعات خواند و اظهار كرد: از اوايل دهه‌ي 70 مطبوعات جديدي به صحنه آمدند. اين مطبوعات در ابتدا عنوان مي‌كردند قصدشان تغيير ذائقه مردم و طرح مباحثي جز مباحث خشك و خشن سياسي است، اما با گذشت زمان همان نشريات به طرح مباحث فلسفي پرداختند. مباحثي از اين دست كه اساسا ولايت فقيه چه جايگاهي دارد، به همين دليل پيش برخي از آقايان به ظاهر دانشمند مي‌رفتند و نسخه مي‌گرفتند كه ولايت فقيه موضوعيت ندارد، حتي ولايت پيغمبر نيز ولايت نبوده، بلكه پيغمبر از مردم وكالت داشته كه اگر مردم وكالت خود را پس مي‌گرفتند ديگر اين كارها را انجام نمي‌داد.

وي افزود: اوج اين سخنان در ماه‌هاي اخير شاهد هستيم. انحراف فرهنگي آنها به حدي است كه عنوان مي‌كنند آيات قرآن از خداوند نيست و از پيامبر است، به گونه‌اي كه اگر پيامبر در جاي ديگري بود احكام و حرف‌ها چيز ديگري مي‌شد. در واقع آنها زيرآب الهي‌بودن آن‌چه را به عنوان وحي به پيامبر نازل شده، زده‌اند. البته اين سخنان باعث شد برخي بزرگان نسبت به آن واكنش نشان دهند و عنوان كنند كه اين سخنان توسط فردي كه خود سبقه‌ي ديني دارد و از اعضاي ستاد فرهنگي بوده ‌است بيان شده.

وي در ادامه گفت: ظاهر اين دعواها سياسي است و اين فرد مي‌گويد شما به اسم حكومت ديني ما را عقب نگه داشته‌ايد. حكومت نبايد وارد عرصه‌ي دين شود؛ پس تجديدنظرطلبان از تخطئه فرهنگي به تخطئه‌ي سياسي رسيدند، اين فرد در دوراني گفته بود كه در اين كشور رخ دادن انقلاب اتفاق خوبي بود و به درد همان دوران و ايجاد بلوا و شورش و تغيير نظام سياسي مي‌خورد و بايد اين نظام كنار گذاشته مي‌شد. ولي همين فرد بعدها تجديدنظر كرد و گفت رخ دادن انقلاب اصلا خوب نيست و همان يك بار هم زياد بود.

وي با بيان اين ‌كه «ريشه غرب‌زدگي‌هاي سياسي را بايد در غرب‌زدگي فرهنگي ديد» گفت: تفكر غرب‌زدگي سياسي، دلبستگي سياسي به خارج دارد و به داخل دل نمي‌سپارد.

صفارهرندي خاطرنشان كرد: هنگامي كه همه با شنيدن خبر آزادي اسراي حزب‌الله شادمان شدند اما برخي رسانه‌ها از اين اتفاق ناراحت شدند. اين رسانه‌ها هرگاه اسراييل به صورت ظاهري توفيقي به دست مي‌آورد با زدن تيترهاي درشت، خوشحالي خود را ابراز مي‌كنند و با ناكامي اسراييل سكوت مي‌كنند.

وي در ادامه گفت: از جمله متحدان جمهوري اسلامي در دنيا كشورهاي آمريكاي لاتين، همچون ونزوئلا، كوبا، نيكاراگوئه و بوليوي، آنها افتخار مي‌كنند كه دوست ملت ايران هستند، ولي برخي مطبوعات هرگاه اتفاق و شورشي در آن كشورها رخ مي‌دهد با ذوق‌زدگي از آن سخن مي‌گويند و به طور مثال مي‌گويند چاوز در حال سقوط است و آن را وسيله‌اي براي سركوب كساني كه در مقابل آمريكا ايستاده‌اند، مي‌دانند. در مقابل هنگامي كه پنج ميليون از مردم آنها از اين افراد حمايت مي‌كنند چيزي نمي‌گويند و خشم خود را فرو مي‌برند. اين انحرافات فرهنگي است و در مشكلات اساسي و بنيان‌هاي فكري آنها ريشه دارد.

وي تاكيد كرد: آمريكا در ظاهر براي از دست دادن ايران ناراحت است. با وجود اين كه نفت ايران و انرژي و آرامش خليج فارس مهم است اما اهم آن است كه با وقوع انقلاب فرهنگي در ايران، نگاهي غالب و برجسته شد كه در نگاه مردم جهان به عنوان نگاه برتر و برجسته به شمار مي‌آيد و به باور همه اگر كسي بتواند جلو تفكر زياده‌خواه غرب را بگيرد، ايران است.

وي ويژگي جمهوري اسلامي ايران را اتكا به عنايت خداوند خواند و گفت: انقلاب اسلامي داراي اين پيام است، اين كشور يك كشور خدايي و امام زماني و در تدارك ايجاد يك زمينه‌ي بزرگ براي ظهور امام است، البته نه بدين‌ معنا كه براي اين ظهور زمان مشخصي را تعيين كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: اين مزخرفات كه به دولت، مسوولان و مقامات منسوب مي‌كنند، مبني بر اين‌كه، زمان ظهور را ما تعيين كرده و يا اين‌كه ظرفي اضافي براي امام زمان گذاشته و سجاده‌اي مي‌گذارند كه كسي در آن نماز نمي‌خواند و فكر مي‌كنند اين سجاده براي امام زمان (عج) است تا به ايشان اقتدا كنند، هيچ‌وقت بين مسوولان دولتي و به خصوص شخص احمدي‌نژاد مطرح نبوده، اين‌ها تنها نسبت‌هاي دروغي است كه برخي عناصر مي‌سازند، آنها بايد آمادگي جوابگويي را در آخرت داشته باشند.

صفار هرندي خاطرنشان كرد: برخي گفته بودند در روز تولد امام زمان (عج) اعضاي دولت عهدنامه‌اي را امضا كرده و به بنده داده‌اند تا در چاه جمكران بيندازم، بنده براي عرض ادب و اخلاص دولت به مريدان امام زمان به جمكران رفتم و به مردم گفتم كه هيات دولت نيز جزء شماست و ماموريت من نيز آن بود، ولي اين اراجيف را تنها آنها ساخته بودند.

وي با بيان اين ‌كه گفتمان انتظار مهدويت، گفتماني است كه امروز مي‌تواند در جهان جريان‌ساز باشد، اظهار كرد: اين گفتمان مي‌تواند عرصه‌هاي جغرافيايي و ديني را درنوردد. شما ايرانيان سردمدار اين گفتمان هستيد. شايد در دوران گذشته برخي افراد در دولت و مجلس تلاش مي‌كردند گفتمان ايران را ليبراليسم منحط غربي عنوان كنند، اما امروز اين پيام، پيام رجوع به فطرت است كه در دل‌ها مي‌نشيند و نقطه‌ي انتهايي آن لبنان مي‌شود.

وي در ادامه گفت: بزرگ‌ترين جنگ‌هاي آينده در شكاف ميان تمدن‌ها اتفاق مي‌افتد و بزرگ‌ترين تمدني كه موجب نگراني قدرت‌هاي استكباري شده، تمدن اسلامي است كه در مرز خاصي محدود نمي‌شود.

صفار هرندي هم‌چنين با اشاره به اشغال عراق گفت: اكنون وضعيت عراق به گونه‌اي شده كه همه‌ي رسانه‌ها دوربين‌هاي خود را روي بين‌الحرمين گذاشته‌اند و در واقع عمله‌ي بي‌جيره و مواجب تفكر اسلامي شده‌اند.

وي هم‌چنين به ايجاد انقلاب مخملي در لبنان اشاره كرد و گفت: اين انقلاب مخملي در لبنان محقق نشد، آنها قصد داشتند براي ايران نيز چنين انقلاب مخمليني را تدارك ببينند كه موفق نشدند.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين نشست، صفارهرندي در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت سينما و تلويزيون و موسيقي‌هايي كه وزارت ارشاد مجوز آن را مي‌دهد، گفت: كار در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و صنعتي آسان‌تر از حوزه‌ي فرهنگي است؛ چرا كه حوزه‌ي فرهنگي با روح و روان انسان‌ها كار دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، عرصه‌ي فرهنگ را عرصه‌ي تكاپو و فعاليت مردم خواند و گفت: وزارت ارشاد در جايگاه هدايت، نظارت و حمايت قرار دارد و عامل اصلي نيست. فوق كار وزارت آن است كه به كسي كه كتابي را نوشته مجوز دهد و روي آن كار نظارت كند.

وي افزود: نظارت آن است كه فردي در مرحله‌اي ايده‌ فيلم سينمايي را مطرح و براي آن مجوز مي‌گيرد، اما براي همان ايده ممكن است با آن فيلم كاري كند كه هنگامي كه در شوراي پروانه‌ي اكران مطرح مي‌شود، افراد حاضر در آن شورا اصلاح آن فيلم را خواستار شوند كه حاصل تعامل بين آنها توليد بسياري از فيلم‌ها و يا مجوز نگرفتن آنهاست.

صفارهرندي خاطرنشان كرد: دوستان در شوراي اكران و صدور مجوز پروانه‌ي ساخت، همه، همكاران دولتي و حكومتي نيستند، برخي همكاران هنرمند و از صنف توليدكنندگان فيلم هستند و اين موضوع طبق آيين‌نامه است. حاصل تعامل اين دوستان آن است كه بسياري از فيلم‌ها مجوز نمي‌گيرند و بعضي ديگر در جامعه مي‌آيند و بلوا و سر و صدا ايجاد مي‌كنند.

صفارهرندي اضافه كرد: اگر بنا باشد، استانداردهاي خود را قرار داده و حق فرهنگي در توليدات نباشد و هيچ مشكلي وجود نداشته باشد در سال ممكن است توليدات فرهنگي در برخي شاخه‌ها به تعداد انگشتان دست باشد.

وي درباره حضور نيروهاي كارآمد در صدا و سيما نيز گفت: مسوول صدا و سيما از مسوول وزارت فرهنگ جداست. ما با يكديگر همكاريم و در جلسات شوراي انقلاب فرهنگي در كنار هم هستيم. مسوول صدا و سيما توسط مقام معظم رهبري انتخاب مي‌شود و از طرف دولت و قوه‌ي قضاييه و مقننه دو نماينده و ناظر دارد و بنده در آن مسووليتي ندارم.

صفار هرندي افزود: اگر بنا باشد كار اساسي انجام دهيم، كادرهاي فرهنگي در تعداد گسترده بايد به صحنه آيند. اين كادرها هم‌اكنون وجود دارند ولي كادر ورزيده ‌نيستند، با اين وجود كادر مستعدي كه در حوزه‌ي فرهنگي بعد از مدتي به ورزيدگي برسد، جزء استعدادهاي جامعه است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، تاكيد كرد: در حال حاضر استراتژي‌اي را قرار داده و مقداري اقدامات سلبي را انجام داده‌ايم. اگر با ايده‌آل مطلق عمل كنيم، بايد دست آخر در سينماها را ببنديم؛ البته ما اجازه‌ي بستن در سينماها را نداريم و اجازه نداريم برخورد با سينما، برخورد حذفي باشد، چرا كه امام نيز در اوايل انقلاب با هدايت و ارشاد به خط‌ دهي و حمايت از سينما پرداخت.

صفارهرندي، در ادامه در ارزيابي از پرونده‌ي فرهنگي اين وزارتخانه و تحولات موجود در آن، گفت: يكي از دوستان زماني از بنده پرسيد چه شد مسووليت وزارتخانه را پذيرفتي، گفتم كه ما را هل دادند و اينجا آمديم و با اراده‌ي خود نيامديم. ولي با اين وجود اين عرصه، عرصه‌ي آساني نيست. عرصه‌اي است كه در مقام حرف زدن راحت مي‌توان حرف زد اما با هر حركت يك عده دلخور مي‌شوند.

وي اضافه كرد: يك اتهام ما اين است كه سخت‌گيري و برخورد مي‌كنيم و اتهام ديگر آن است كه با تسامح و تساهل بي‌خيالي مي‌كنيم ، اما واقعيت اين است كه در اين مدت كارهاي بسيار خوبي انجام شده كه خاطره‌ي برخي از اقدامات گذشته را از اذهان پاك كرده است.

وزير ارشاد با تاكيد بر اين ‌كه « به سينمايي معتقد است كه به اخلاق، ديانت و فرهنگ و ملت متعهد باشد» گفت: در حال حاضر براي اولين بار 2500 نفر از تئاتر ديني در يك سانس ديدن كرده‌اند كه اين موضوع بي‌سابقه است. بر اين اساس در اين دوره بالاترين تعداد شركت‌كنندگان در نمايش‌هاي مذهبي بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، هم‌چنين با تاكيد بر اين‌كه «در طول يك سال گذشته اين وزارتخانه كارنامه‌ي شرافتمندانه‌اي در حوزه‌ي موسيقي و توليد آثار ارزشمند داشته است» گفت: «رسول عشق و اميد» توانست سه سمفوني را برگزار كند. در حال حاضر نيز در تدارك هستيم كه بين موسيقي و علايق مذهبي و ديني سفارش‌هايي بدهيم كه تا آخر سال آماده مي‌شود.

صفار هرندي خاطرنشان كرد: در عرصه‌اي كه بخش خصوصي و مردم آن را به عهده دارند، حداقل كار ما آن است كه بر موسيقي يا شعر نظارت داشته باشيم، البته برخي نوارها كه ادعا مي‌شود مجوز وزارت ارشاد را دارند، مجوز ندارند و ما {صاحبان} آن‌ها را به دليل آن‌كه به اسم مجوز وزارت ارشاد كار مي‌كنند، دستگير كرده‌ايم، اما برخي از اين موسيقي‌ها نيز قبل از دوران ما مجوز گرفته و براساس آن كار مي‌كنند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: از نگاه مقام معظم رهبري، در دوره‌هاي فعاليت اين وزارتخانه از ابتداي انقلاب تا كنون هيچ دوره‌اي به خوبي الان نبوده، البته ما خيلي كوچك‌تر هستيم كه ايشان ما را مورد لطف خود قرار دهند.

وي افزود: چاره‌اي نيست و بايد نسبي ديد و نسبت به گذشته گام‌هاي بزرگي براي سالم‌سازي برداشت.

صفار هرندي درباره برخي آسيب‌هاي اجتماعي و راهكارهاي مبارزه با آن نيز گفت: با وجود اين كه جمهوري اسلامي، براي بسته‌شدن سايت‌هاي مستهجن تلاش كرده اما اين قبيل مسائل به قدري گسترده است كه شرايط اين‌گونه است. در اين شرايط مهم‌ترين كار آن است كه در كنار تمهيداتي كه در دستگاه‌هاي دولتي، صدا و سيما و شوراي انقلاب فرهنگي انجام مي‌شود براي آن‌كه از مسير گمراهي خود را دور نگهداريم، خودسازي كنيم. نبايد فقط توقع داشت دولت‌ها همه كار را بكنند، يك بخش از قضيه با تمركز روي برنامه‌هاي خاص حل مي‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه «نقش وزارت ارشاد در قبال دستگاه‌هايي همچون صدا و سيما چيست» گفت: بنده نمي‌توانم به صدا و سيما دستور بدهم، اما در شوراي انقلاب فرهنگي برخي تصميمات اتخاذ مي‌شود. اين نويد را مي‌دهم كه ستاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي فرهنگي زير نظر رييس‌جمهور ايجاد شود كه هماهنگي‌هاي بيشتري صورت گيرد.

به گزارش ايسنا صفار هرندي در ادامه درباره مد لباس‌ها گفت: قانون ساماندهي مد و لباس را مجلس در سال گذشته تصويب كرد و مسوولان براي معاونت‌هاي خود پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام دادند و كارگروه‌هايي تشكيل شده است، در اين زمينه ما به عنوان ناظر، فعاليت و اعمال نظر مي‌كنيم.

وي افزود: ما در مرحله‌ي كار اجرايي هستيم و مرحله‌ي بعد برخورد نيروي انتظامي است، البته اميدواريم هيچ‌گاه آنها از موضع تحكم وارد نشوند، ولي با اين وجود برخي به صورت برنامه‌ريزي شده با لباس‌هاي مستهجن در خيابان‌ها حاضر شده‌اند كه در بازجويي‌ها گفته‌اند با برنامه با اين لباس‌ها در خيابان حاضر مي‌شدند؛ از اين‌رو برخورد نيروي انتظامي را لازم مي‌دانيم.

وي در ادامه تاكيد كرد: از مواردي كه مورد توجه اين وزارتخانه در فيلم‌هاي سينمايي است، آن است كه از كساني كه با ظاهر مذهبي در جامعه هستند، چهره‌ي خبيثي ساخته نشود، دليل جلوگيري از اكران يكي از فيلم‌ها اين بود كه فرد( نابابي) خود را متصل به خانواده‌اي مذهبي و سمبل مذهب مي‌دانست كه به همين دليل جلو اين فيلم گرفته شده بود.

صفار هرندي هم‌چنين با اشاره به تهيه‌ فيلم « سليمان نبي» گفت: حاضر شده‌ايم براي اين فيلم كه درباره زندگي حضرت سليمان است و تا آخر سال جاري آماده مي‌شود ميلياردها تومان هزينه كنيم، چرا كه اين فيلم تحولي در فيلم‌سازي كشور به شمار مي‌آيد.

وزير ارشاد در پايان با بيان اين‌ كه «فعاليت فرهنگي مسجدمحور نسبت به شروع اين دولت حدود ده برابر شده است» گفت: هزينه‌ي كار ما نيز ده برابر است. هزينه براي فعاليت قرآني در حال حاضر نسبت به دو سال گذشته 30 برابر شده است. دولت در سال جاري بيش از 60 ميليارد تومان براي سامان دادن خانه‌هاي عرفان در كنار مساجد و رونق دادن به حواشي مسجد هزينه كرده است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن