تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815589489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل الجزيره درباره نتايج نشست امروز وزيران امور خارجه عرب در قاهره


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحليل الجزيره درباره نتايج نشست امروز وزيران امور خارجه عرب در قاهره
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): تهران - شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در مورد نتايج نشست امروز وزيران امور خارجه عرب در قاهره ، گفت: پيش بيني مي شود شركت كنندگان اين نشست از سودان حمايت كنند.


به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، خبرنگار الجزيره در قاهره روز شنبه در اين باره گفت : "چندين منبع ديپلماتيك عربي حاضر در نشست اعلام كرده اند پيش بيني مي شود، نشست وزيران امور خارجه عرب در پايان نشست خود، ضمن حمايت از سودان بر خطرات بازداشت ( عمر البشير ) رييس جمهوري كه كشورش با چندين بحران سياسي از دارفور گرفته تا منطقه جنوب مواجه است و نيز پيامدهاي منفي چنين اقدامي بر صحنه سياسي داخلي سودان و در سطح قاره آفريقا تاكيد خواهند كرد."
"سمير عمر" خبرنگار الجزيره افزود: "يكي از ديپلمات هاي عرب در اتحاديه عرب معتقد است وزيران امور خارجه كشورهاي عربي بايد يكي از اين دو گزينه را انتخاب كنند: يا درخواست سودان براي حمايت را پاسخ دهند و تصميم دادستان دادگاه جنايي را محكوم و در نتيجه همكاري با اين دادگاه را رد كنند كه اين امر يك خطر سياسي است كه كشورهاي عربي توان تحمل اين ريسك خطرناك را ندارند، زيرا اقدام آنان متضمن به چالش كشيدن جامعه جهاني است .
يا اينكه، دعوت دادستان دادگاه جنايي پاسخ مثبت دهند كه اين اقدام نيز به منزله بدعت خطرناك است و به بحران هاي سياسي بزرگي منجر خواهد شد و اين گزينه نيز از حد تحمل وزيران امور خارجه و كشورهاي عربي خارج است .
وي افزود : بر همين اساس ، به نظر مي رسد وزيران امور خارجه عرب امروز مي كوشند راهي ميانه را پيدا كنند، يعني: حفظ تعهدات بين المللي خود در قبال دادگاه جنايي بين المللي و جامعه جهاني در عين پايبندي به تعهدات خود در قبال سودان كه عضوي از اعضاي اتحاديه عرب است .
نكته مهم اينكه دو كشور اردن و چاد، پروتكل مربوط به دادگاه جنايي بين المللي را امضا كرده اند.
سمير عمر در ادامه تحليل خود اظهار داشت : " از دو روز پيش تاكنون تدابيري براي رهايي از اين تنگنا در مقر اتحاديه عرب در حال بررسي و تجزيه و تحليل است .از جمله اينكه : با اين موضوع از دو كانال سياسي و حقوقي برخورد شود، يعني : انتظار تا حدود 3 ماه آينده مشخص شود قضات دادگاه جنايي بين المللي ، درخواست لوريس مورينو اوكامپو ( رييس دادگاه جنايي بين المللي ) را مي پذيرند يا خير.
وي افزود : اگر آنان درخواست وي را رد كنند، مشكل اساسا حل خواهد شد. اگر قضات هم درخواست اوكامپو را پذيرفتند و موضوع به شوراي امنيت رسيد، كشورهاي عربي براي نرم كردن موضع شوراي امنيت سازمان ملل متحد تلاش كنند و در چنين حالتي ، نقش ديپلماسي و فعاليت هاي سياسي پررنگ تر مي شود، زيرا بايد چگونگي تاثير گذاري بر شوراي امنيت يا نرم كردن موضع كشورهاي غربي در اولويت قرار گيرد تا از توقيف عملي البشير از سوي شوراي امنيت جلوگيري شود."
سمير عمر خاطرنشان كرد: "در بخش سياسي هم بعضي از كشورهاي عربي مي كوشند با كاستن از شدت و تندي اظهارات مقام هاي خارطوم در واكنش به درخواست دادستان دادگاه جنايي ، نوعي معامله سياسي را ترتيب دهند. بدين ترتيب كه درخواست بازداشت عمر البشير لغو شود و در مقابل آن ، خارطوم متعهد شود دو مقام مسؤول مورد نظر دادگاه جنايي را كه احمد هارون يكي از آنهاست ،تحويل دهد. البته سودان تن دادن به چنين معاملاتي را مردود دانسته است و كشورهاي عربي هم تلاش خود براي انجام چنين معامله اي را تكذيب كرده اند.
سودان منتظر حمايت و تصميم قاطع كشورهاي عربي است كه دربرگيرنده تعهدات اين كشورها نسبت به يك عضو اتحاديه عرب باشد و هم هزينه سياسي سنگيني براي آنان در سطح بين المللي نباشد.
صوير 1491**1609
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن