تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812859197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با حضور رييس‌جمهور كشور آذربايجان و سفير ايران، ضريح امام‌زاده بي‌بي حكيمه در باكو مزين به هنر ايراني نصب شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با حضور رييس‌جمهور كشور آذربايجان و سفير ايران، ضريح امام‌زاده بي‌بي حكيمه در باكو مزين به هنر ايراني نصب شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: حج و زيارت

ضريح و زير سه گنبد مسجد امام‌زاده‌ بي‌بي‌حكيمه در نزديكي باكو كه توسط هنرمندان ايراني و به سرپرستي استاد عباس كاظم‌پور و اسرافيل مهدي‌زاده در مدت 16 ماه ساخته شده بود، با حضور رييس‌جمهور آذربايجان و جمعي از مسؤولان اين كشور همراه سفير ايران در كشور آذربايجان نصب شد.

عباس كاظم‌پور، از معماران برگزيده در كنگره‌ي شيخ بهايي كه در حوزه‌ي معماري سنتي و كاشي‌كاري تأثيرگذار بوده است و در ساخت گنبد امامان موسي كاظم و جواد (ع) در كاظمين عراق و سردرهاي حرم حضرت علي‌ (ع) با توليت اين آستان‌ها و ستاد بازسازي عتبات عاليات عراق در ايران مشاركت داشته است، درباره‌ي ساخت ضريح امام‌زاده بي‌بي حكيمه به خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين اما‌م‌زاده در ورودي شهر باكو واقع شده است كه سه گنبد بزرگ، كتابخانه، موزه و نمازخانه دارد. در دوره‌ي حكومت كمونيستي به اين امام‌زاده خيلي توجه نمي‌شد، حتا تصميم گرفته شده بود، خياباني از كنار آن عبور كند؛ اما با تلاش‌هاي زياد تلاش شد كه از اين امام‌زاده حفاظت شود و اكنون به معماري ايراني و اسلامي مزين است.

وي ادامه داد: ضريح و در ورودي حرم بي‌بي حكيمه، طلا و نقره‌كاري و قلم‌زني شده و تزيينات و ساخت اسكله‌ي آن در دو كارگاه اصفهان و تهران صورت گرفته است كه 19 تيرماه از ايران به كشور آذربايجان براي نصب منتقل و جمعه 21 تيرماه با حضور مسؤولان اين كشور نصب شد.

كاظم‌پور بيان كرد: در كنار اين ضريح، تزيينات زير سه گنبد اين امام‌زاده توسط هنرمندان ايراني در كشور ما و به هزينه‌ي رييس‌جمهور آذربايجان آماده شده است. در اين تزيينات،‌ آيينه‌كاري به سبك سراميك در 12 رنگ انجام شده كه در نوع خود بي‌نظير است.

اين هنرمند با بيان اين‌كه 17 نفر از هنرمندان ايراني در آذربايجان مستقر شده‌اند تا طرح سنگ‌كاري و ديگر تزيينات اين امام‌زاده را كه براي مردم اين منطقه محترم است، انجام دهند، اظهار داشت: براي ساخت ضريح و تزيينات زير سه گنبد امام‌زاده بي‌بي حكيمه كه خواهر امام رضا (ع) است، 16 ماه زمان صرف شد. داخل ضريح از مينا و طلاكاري همراه قلم‌زني بهره گرفته شد، هم‌چنين در ساخت اسكله‌ي اين ضريح از چوب نفيسي استفاده شده است.

فاطمه‌ي صغري (س) مشهور به بي‌بي هيبت كه در آذربايجان به بي‌بي حكيمه ملقب است، در ورودي شهر باكو ـ پايتخت آذربايجان ـ مدفون است كه در دوران كمونيسم و در سال 1936 ميلادي دستور تخريب آن داده شد و پس از فروپاشي اين حكومت، مردم اين منطقه بار ديگر بناي اما‌م‌زاده را بنا كردند و اكنون به هنر هنرمندان ايران و آذربايجان مزيين است.

انتهاي پيام
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن