تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813174856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با مسعود شجاعي دومين ايراني ليگ اسپانيا آرزوهايم سقف ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با مسعود شجاعي دومين ايراني ليگ اسپانيا آرزوهايم سقف ندارد
جام جم آنلاين: كريستيانو رونالدوي فوتبال ايران، حالا دومين ايراني لاليگا محسوب مي‌شود. پس از اين كه جواد نكونام موفق شد در تيم اوساسونا نمايش ايده‌آلي ارائه كند حالا مسوولان اين باشگاه اميدوارند مسعود شجاعي هم در تركيب اين تيم خوش بدرخشد.


او كه سابقه بازي مقابل آنگولا در جام جهاني را دارد به دليل اعتقاد نداشتن قلعه‌نويي به سبك بازي‌اش، جام ملت‌هاي آسيا را از دست داد و در مالزي به يك نيمكت‌نشين تبديل شد، اما با سرمربيگري علي دايي، در تيم ملي اوضاع براي شجاعي فرق كرد. او حالا هم بازيكن ثابت تيم ملي است و هم به عنوان يك لژيونر ايراني در لاليگا از حيثيت فوتبال ايران دفاع مي‌كند.

اوساسونا كه فصل گذشته تا مرز سقوط به دسته پايين‌تر پيش رفت، به شجاعي بسيار اميد بسته است. با او كه كليدي‌ترين بازيكن فصل گذشته الشارجه بود، از فوتبال امارات و آرزوهايش در فوتبال اسپانيا صحبت كرديم و از تيم ملي و صعود به جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي گفتيم:

مي‌گويند گرانترين لژيونر حال حاضر فوتبال ايران شده‌اي؟

مبلغ قرارداد من به اشتباه در رسانه‌ها مطرح شد. دوستان مطبوعاتي در ترجمه دچار اشتباه شده بودند. در واقع 6 ميليون دلار مبلغي است كه در صورت انتقال من از اوساسونا به باشگاه ديگري به اوساسونا تعلق مي‌گيرد. متاسفانه نبايد مبلغ قراردادم را اعلام كنم، اما گران‌ترين بازيكن ايراني نيستم. البته پول خوبي از رفتن به اوساسونا نصيبم شده، اما اين مبلغ 6 ميليون دلار نيست.

پس مي‌خواستند با مطرح كردن اين مبالغ تو را به حاشيه ببرند؟

شايد اگر مبلغ قراردادم اينقدر بالا بود به حاشيه مي‌رفتم، اما اميدوارم در تركيب اوساسونا تاثيرگذار باشم و سال‌هاي آينده با مبالغ بالاتري قرارداد ببندم.

راست است كه تا يك روز قبل از امضاي قرارداد، از پيشنهاد اين تيم اسپانيايي خبر نداشتي؟

نه. چنين چيزي نيست. از يك سال پيش مدير برنامه‌هايم با مسوولان باشگاه اوساسونا صحبت كرده بود. قرار بود سال گذشته به اين تيم بپيوندم، اما در آن مقطع اوساسونا در پست من به بازيكن جديد نياز نداشت. بعد از بازي تيم ملي در سوريه با مسوولان باشگاه توافق كرديم و قرارداد من به تهران فكس شد و من هم امضا كردم.

پس به تاثير مدير برنامه خوب در پيشرفت يك فوتباليست پي مي‌بريم.

در تثبيت يك موفقيت، دلايل مختلف تاثيرگذارند. به نظرم لطف خدا شامل حال من شده و علاوه بر تلاش‌ها و زحمت‌هاي مدير برنامه‌هايم، علي دايي هم كمك زيادي به من كرد. او اعتماد به نفس بازي در اروپا را به من بخشيد. طي اين مدت، در اردوهاي تيم ملي چيزهاي زيادي از علي دايي آموختم؛ البته جواد نكونام هم تاثير زيادي در پيوستن من به اوساسونا داشت. او خودش بخوبي راه را براي ديگران باز كرده بود و در موضوع پيوستن من به اين تيم، مشاوره‌هاي زيادي به سران باشگاه داد.

با حرارت خاصي از علي دايي حرف مي‌زني. تاثير او در انتقال تو به اوساسونا چه بود؟

در تيم ملي با سرمربيگري او خوب بازي كردم. من از سال 83 با تيم ملي بوده‌ام، اما در اين مرحله بهترين بازي‌هايم را براي تيم ملي انجام دادم. مربيان قبلي تيم ملي اين اعتماد و اعتقاد را به من نداشتند، اما دايي به من اعتماد كامل داشت. او دوست نداشت در امارات بازي كنم. من با كمك‌هاي او اعتماد به نفس از دست رفته را دوباره به دست آوردم. در واقع پيوستن من به اوساسونا تا حدود زيادي جواب اعتماد علي دايي به من بود.

ليگ امارات براي فوتباليست‌هاي ايراني به دروازه اروپا تبديل شده است. فكر مي‌كني اگر در ايران هم بودي، چنين پيشنهادي از فوتبال اسپانيا دريافت مي‌كردي؟

نمي‌توانم در اين مورد نظر بدهم؛ ولي حضور در فوتبال امارات براي من تجربه خوبي بود. من در امارات با سختي‌هاي حضور در يك ليگ خارجي آشنا شدم. امارات جاي خوبي بود تا با فشارهايي كه روي يك غريبه (بازيكن خارجي)‌ هست، آشنا شوم. شايد بازيكني هم باشد كه از ايران به سطح اول فوتبال اروپا برود، اما براي من تحمل سختي‌هاي حضور در فوتبال امارات خيلي مفيد بود.

چرا امارات؟ ليگ‌هاي قطر، كويت و عربستان هم در سطح دوري الامارات هستند.

فرهنگ كشور امارات خيلي به ايران نزديك است و فاصله اين كشور با ايران هم كمتر است. ضمن اين كه بازيكنان ايراني زيادي در اين ليگ بازي مي‌كنند.

در گذشته بازي در استقلال و پرسپوليس شرط لازم براي حضور در تيم ملي و لژيونر شدن بود، اما تو هم مثل هاشميان، نكونام و آندو بدون بازي در اين دو تيم به فوتبال اروپا رفتي.

بتازگي آمار بازيكناني كه بدون بازي در اين دو تيم لژيونر مي‌شوند؛ بيشتر هم شده است. چون فوتبال ايران از حالت 2 قطبي درآمده و ديگر فقط استقلال و پرسپوليس قطب نيستند. بيشتر تيم‌هاي ليگ برتر حرفه‌اي شده‌اند و مشكلي براي ترانسفر بازيكن ندارند. نگاه كشورهاي اطراف هم به ليگ ايران معطوف شده است. الان ديگر نيازي نيست فقط در استقلال و پرسپوليس بازي كني تا ديده شوي. اگر در تيم آخر ليگ هم يك بازيكن خوب باشد، روي او زوم مي‌شود.

اما بازهم بيشتر فوتباليست‌هاي ايراني مي‌خواهند در اين دو تيم بازي كنند.

طبيعي است. چون اين دو تيم طرفداران بيشماري دارند و بازي در اينها باعث محبوبيت بازيكن مي‌شود؛ اما مثلا تلويزيون يك كار خوب انجام مي‌دهد و علاوه بر بازي‌هاي استقلال و پرسپوليس، بازي تيم صدرنشين ليگ را هم به طور مستقيم پخش مي‌كند. قبلا اگر حتي يك تيم قهرمان هم مي‌شد فقط بازي‌هاي استقلال و پرسپوليس نشان داده مي‌شد. اين حركت تلويزيون انگيزه را براي بازيكنان تيم‌هاي ديگر زياد مي‌كند.

حضور در فوتبال امارات چه دستاوردي براي تو داشت؛ پول يا...؟

مسلما بازي در ليگ امارات از نظر فني هم تاثير مثبتي روي فوتبال من داشت. مربيان كوچكي در ليگ امارات حضور ندارند؛ مثلا مربي برزيلي سال گذشته تيم ما، دستيار فان گال در بارسلونا بوده است. كاركردن با بهترين مربيان فوتبال اروپا از نظر فني كمك زيادي به بازيكن مي‌كند. وقتي در يك تيم اماراتي با يك مربي بزرگ اروپايي كار مي‌كنيم با سختي‌هاي فوتبال اروپا بيشتر آشنا مي‌شويم. تنهايي، نيمكت‌نشيني، تفاهم نداشتن با مسوولان باشگاه مشكلاتي هستند كه باعث مي‌شود يك بازيكن ايراني در فوتبال امارات پخته‌تر و آبديده‌تر شود. من هم با اين مشكلات دست و پنجه نرم كردم و در مجموع از رفتن به امارات راضي هستم، چون الان نسبت به قبل از آن تصميم‌هاي سنجيده‌تري مي‌گيرم.

ايرادي كه كارشناسان از سبك بازي‌ات در الشارجه مي‌گرفتند اين بود كه علي‌رغم تكنيك بالا، خيلي در زمين نمي‌دويدي. اين انتقاد را قبول داري؟

به طور كلي قبول ندارم، البته در بازي‌هايي كه روي فرم نبودم، كم دويده‌ام؛ اما يكي از شاخصه‌ها و خصوصيات بازي من دويدن زياد است. براي نظر كارشناسان احترام قائلم، اما خوشبختانه رايانه‌ها ميزان دويدن هر بازيكن را در زمين ثبت مي‌كنند.

تو را با علي كريمي مقايسه مي‌كنند. در تيم ملي جانشين او خواهي بود؟

همه مي‌دانند علي كريمي بازيكن بزرگي است و من راه زيادي براي رسيدن به جايگاه او در پيش دارم. اميدوارم هرچه زودتر به تيم ملي برگردد و تا آن موقع مي‌كوشم جاي خالي او را پر كنم. تا موقعي كه او نيست، كار سختي دارم. از همه بيشتر دوست دارم كريمي در تيم ملي بازي كند، چون در حال حاضر با او قابل مقايسه نيستم. ما محاسن و معايب مجزايي داريم. هرچند هر دو تكنيكي هستيم، اما او سبك بازي‌اش به گونه ديگري است. اما همين كه مرا با او مقايسه مي‌كنند، كار من را سخت‌تر مي‌كند.

كره و عربستان! قرعه خوبي براي صعود به جام جهاني نصيبمان شد؟

فرقي نمي‌كرد، حتي اگر در آن گروه هم مي‌افتاديم، بايد به صعود فكر مي‌كرديم. استراليا و ژاپن...

ژاپن و ايران در يك گلدان بودند، هم گروه نمي‌شدند.

باز هم گروه سختي بود. بازي روبه‌روي بحرين، استراليا و قطر آسان نيست. در دور اول هم مي‌گفتند كويت، امارات و سوريه حريفان آساني هستند، ولي خوب كار كردند.

پس ايران به جام جهاني صعود مي‌كند؟

با رفاقت و همدلي‌اي كه در اين تيم ملي ايجاد شده، بايد صعود كنيم. صعود به جام جهاني از اهداف تيم ملي است. مي‌گويند فوتبال غيرقابل پيش‌بيني است، اما شما مطمئن باشيد: چون همه تصميم گرفته‌ايم، صعود مي‌كنيم.

با توجه به اين كه تجربه حضور در جام‌جهاني را هم داري، فكر مي‌كني براي آفريقاي جنوبي بايد چگونه برنامه‌ريزي كنيم؟

موفقيت در جام جهاني به برنامه‌اي بلندمدت احتياج دارد. ما هميشه يك يا 2 ماه پيش از آغاز تورنمنت‌ها شروع به برنامه‌ريزي مي‌كرديم و اين اصلا براي ورزشي مثل فوتبال مناسب نيست. خوشبختانه فدراسيون اين بار خيلي زود به فكر برنامه‌ريزي مناسب براي تيم ملي افتاده است. اگر ايده‌هايي كه در سرمسوولان تيم ملي است، پياده شود؛ برخلاف دوره‌هاي گذشته نمايش خوبي در جام جهاني خواهيم داشت. ما هم تلاش مي‌كنيم از حيثيت فوتبال ايران در جام جهاني دفاع كنيم.

پس به صعود به دور دوم جام جهاني فكر كنيم؟

صعود به دور دوم خيلي سخت است. اين بزرگ‌ترين افتخار فوتبال ايران خواهد بود كه جزو 16 تيم برتر جهان باشيم. حرف زدن در اين باره ساده است؛ اما اين اتفاقي نيست كه به همين سادگي‌ها رخ دهد.

چه بايد بكنيم كه به آن نقطه برسيم؟

مسوولان فدراسيون و كادر فني تيم ملي كارشان را بلدند. بازي‌هاي تداركاتي با تيم‌هاي مطرح دنيا و اردوهاي بلندمدت به تقويت تيم ملي كمك شاياني مي‌كند. مثلا همين اردوي اسپانيا خيلي مفيد است. كمتر پيش آمده كه تيم ملي در چنين كمپ عالي‌اي تمرين كند و با فاصله كم بازي‌هاي تداركاتي زيادي را انجام دهد. البته پس از بازي تداركاتي با تيم‌هاي باشگاهي بايد به سراغ تيم‌هاي ملي قدر دنيا برويم. در هر كاري وقتي رقيب سرسخت نباشد، آزمايش خوبي صورت نمي‌گيرد. باخت در بازي دوستانه باعث افت روحيه تيم نمي‌شود؛ اما در تورنمنتي مثل جام جهاني يك باخت باعث از ميان رفتن تمركز تيم و مشكل شدن ادامه راه مي‌شود.

اگر با تيم‌هاي سطح اول فوتبال دنيا روبه‌رو شويم، محك جدي مي‌خوريم و متوجه مي‌شويم توانايي‌هايمان چقدر است.

كارشناسان معتقدند امارات، سوريه و كويت در دور برگشت خيلي ضعيف ظاهر شدند و تيم ملي نبايد از بابت برد مقابل اين تيم‌ها مغرور شود. از سرمربي تيم ملي گرفته تا بازيكنان ذخيره گرفتار غرور كاذب شده‌اند.

من براي نظر همه احترام قائلم. اما نظر شخصي من اين است كه تيم ملي مغرور نيست. اگر مغرور شده بوديم، دليلي نداشت در بازي تشريفاتي مقابل كويت با اقتدار ظاهر شويم. در آن بازي شاهد بودم با اين كه نتيجه بازي تاثيري در صعود ما نداشت، تمام بازيكنان نهايت تلاش خود را كردند و از جان مايه گذاشتند.

پس قبول نداري آن 3 تيم در دور برگشت ضعيف ظاهر شدند؟

ما پس از پايان بازي‌هاي دور رفت با 3 مساوي شانس كمي داشتيم. آنها خوب ظاهر شدند ما در دور برگشت با هماهنگي بيشتر به قدرت واقعي خودمان نزديك‌تر شديم. اگر آنها تيم‌هاي آساني بودند در دور رفت هم براحتي آنها را مي‌برديم. امارات در بازي‌هاي دوستانه مقابل آث‌ميلان و واسكودوگاما خيلي خوب كار كرده بود و به نظرمن تيم متسو اصلا حريف آساني نبود.

در بازي‌هاي رفت و برگشت مقابل امارات اشتباه‌هاي داوري به كمك ايران آمد.

اشتباه داور مثل اشتباه بازيكنان غيرقابل اجتناب است. ممكن بود اين اشتباه‌ها به ضرر ايران پيش مي‌آمد. اين يك اتفاق طبيعي در تمام فوتبال دنياست.

در جام ملت‌هاي قبلي اصلا بازي نكردي اما خيلي‌ها گفتند اگر قلعه‌نويي به شجاعي اعتقاد نداشت، اصلا او را دعوت نمي‌كرد. اشكال كار كجا بود؟

پيش از شروع جام ملت‌ها در بازي مقابل جامائيكا خوب كار كردم. آن طور كه شنيده بودم، پيش از آن اصلا قرار نبود من همراه تيم به مالزي بروم. به هر حال نيمكت‌نشيني من نظر سرمربي تيم بود و براي من حتي نشستن روي نيمكت تيم ملي هم افتخار بزرگي بود. شايد اگر يك مربي خارجي روي نيمكت تيم ملي بود، به من اعتماد بيشتري پيدا مي‌كرد.

شنيده ام از بچگي‌ دوست داشتي در بارسلونا بازي كني، حالا با پيوستن به اوساسونا به تحقق رويايت خيلي نزديك شده‌اي؟

قرار گرفتن مقابل بارسلونا يكي از بهترين و شيرين‌ترين اتفاقات زندگي من را رقم خواهد زد. همه تلاشم را خواهم كرد تا به آرزويم برسم. بارسلونا هميشه بازيكنان تكنيكي داشته و براي من قرار گرفتن در جمع آنها خاطره‌انگيز و باورنكردني است.

سقف حضورت در فوتبال اروپا بازي در بارسلوناست؟

بدون اغراق هميشه دوست دارم به جايي برسم كه به ذهن هيچ كسي خطور نكند. تا كجا معني ندارد و سقف آرزوهايم تا ندارد. دوست دارم به بي‌نهايت برسم.

جايي گفته بودي دوست داري با كريستيانو رونالدو مقايسه شوي.

سبك بازي او را خيلي دوست دارم. البته بچه كه بودم، به‌به تو را خيلي دوست داشتم. وقتي او در جام جهاني 1994 بازي مي‌كرد، من در فوتبال محله‌مان پس از گل به سبك او شادي مي‌كردم. او هم شماره 7 مي‌پوشيد. اين كه مي‌گويند از كريستيانو رونالدو تقليد مي‌كنم، اشتباه است. سعي مي‌كنم از كسي الگوبرداري نكنم، فقط سبك بازي او را دوست دارم.

پيراهن شماره 7 تيم ملي را به فريدون زندي برگرداندي؟

گفت اگر دوست داري 7 را بپوش، اما چون پيش از من او اين پيراهن را مي‌پوشيد، به او برگرداندم. در بازي با كويت هم 9 را پوشيدم، اما محسن خليلي گفت چون در پرسپوليس 9 مي‌پوشم، دوست دارم در تيم ملي هم 9 را بپوشم. پس از آن 11 عنايتي را به من دادند كه فعلا اين پيراهن را مي‌پوشم.

در پايان اگر صحبتي باقي مانده...

از شما و روزنامه جام‌جم تشكر مي‌كنم. براي موفقيت در تيم جديدم و صعود به جام جهاني همراه تيم ملي دعايم كنيد.

تازگي‌ها بهتر شدم‌

تازگي‌ها خيلي بهتر شده‌ام. قبول دارم كه كارت زياد مي‌گرفتم، اما ناداوري در فوتبال امارات امان ما را بريده بود. هركس بازي‌هاي ليگ امارات را ببيند، تصديق مي‌كند كه سطح داوري اين ليگ از سطح فني بازي‌ها به مراتب پايين‌تر است. نه فقط من، بلكه بقيه لژيونرهاي ايراني هم با داوران ليگ امارات مشكل داشتند. شايد چون من جوان‌تر بودم و تنها ايراني تيمم هم بودم فشار بيشتري روي من بود. كسي نبود كه روي كمك روحي او حساب كنم. خدا را شكر حالا تجربه بيشتري پيدا كرده‌ام و فهميده‌ام بهتر است كاري به تصميم داور نداشته باشم. در اروپا بايد بيشتر تمركزم روي بازي خودم باشد.

اميرحسين متقي
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن