تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813021537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح تحول رييس مركز آمار ايران:گرفتن يارانه با اطلاعات غلط حرام است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: طرح تحول رييس مركز آمار ايران:گرفتن يارانه با اطلاعات غلط حرام است
رييس مركز آمار ايران با بيان اينكه طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي كشور فقط پايه و اساسي براي اجراي آن است، با تشريح آخرين وضعيت اين طرح گفت: ارائه آمارها با اطلاعات غلط حرام است و مشخص شدن عدم صحت آنها منجر به محروميت آن خانوار از يارانه مي‌شود.
محمد مدد در گفت‌وگو با ايسنا با تشريح آخرين وضعيت نخستين گام براي ارائه يارانه نقدي به مردم اظهار كرد: حدود يك سال در شوراي راهبردي طرح تحول ساختاري در اقتصاد بر روي مباني نظري طرح كار شده است و محققان درباره ابعاد مختلف طرح به بحث و بررسي پرداخته‌اند.
وي با بيان اينكه يكي از مباحث كليدي طرح، شناسايي اقشار مستحق دريافت يارانه است‌، افزود: براي پرداخت يارانه‌ها دو راه وجود دارد؛ اول اينكه يارانه‌ها را به طور مساوي بين افراد توزيع كرد و ديگري اينكه با توجه به درآمدهاي خانوارها يارانه‌ها را تخصيص داد.
مدد تصريح كرد: طبق آمارهاي ارائه شده، دهك اول يك‌پنجاهم امكانات دهك دهم را استفاده مي‌كند. اين يعني هر چه زمان بيشتر شود فاصله بين دهك اول تا دهم بيشتر مي‌شود، بنابراين توزيع يارانه به طور مساوي نشان از بي‌عدالتي است. به گفته او به همين منظور در شوراي راهبردي طرح، مركز آمار ايران موظف شد كه علاوه بر تحويل آمارهاي مورد نياز رييس‌جمهور و اعضاي جلسه جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي كشور را به عهده بگيرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مركز براي اجرايي كردن اين وظيفه زمان كافي داشت و آيا شتاب‌زده عمل نكرد؟ گفت: كارشناسان مركز، از چند ماه قبل روي اين موضوع كار كرده بودند.مدد تاكيد كرد: ممكن بود مطرح شدن موضوع پرسشنامه پيش از معرفي طرح باعث بروز اختلالاتي در كار شده و در نتيجه قابليت اجراي خودش را از دست بدهد.
او در پاسخ به سوال ديگري در مورد اينكه چه تضميني براي ارائه اطلاعات صحيح از سوي مردم در فرم پرسشنامه وجود دارد، گفت: پرسشنامه طوري طراحي شده كه بتوان صحت هر سوال را با يكي از پايگاه‌هاي موجود در كشور كنترل كرد. وي درباره اينكه ممكن است افراد در ارائه اطلاعات خود پنهان كاري كنند، چنين ابراز كرد: در مرحله اول فرض را بر اين مي‌گذاريم كه مردم اصل صداقت را رعايت كنند،‌ سپس به وسيله عمليات كنترلي مانند امضا و تاييدي كه سرپرست خانوار در فرم پرسشنامه دارد، صحت اطلاعات را بررسي كنيم. در مرحله بعد براي جلوگيري از پنهان كاري بند تاييد محلي را در پرسشنامه گنجانده‌ايم و در نهايت درستي اطلاعات را با پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني كنترل مي‌كنيم. به گفته مدد اگر پس از بررسي‌هاي مركز آمار مشخص شود اطلاعات ارائه شده از سوي خانوارها نادرست است، آنها از دريافت يارانه محروم مي‌شوند و در صورتي كه در طول اجراي طرح و واريز يارانه به حساب افراد نادرستي اطلاعات دريافتي روشن شود، به اعتقاد ما جرمي انجام شده و علاوه بر حذف خانوار از پرداخت‌هاي بعدي، يارانه پرداخت‌شده نيز پس گرفته مي‌شود.
يكي از سوال‌هايي كه در زمينه اجراي اين طرح از سوي مردم مطرح شده و در مورد آن اظهار نگراني مي‌كنند، اين است كه اطلاعات داده شده در قالب پرسشنامه‌ها، منتشر شده يا در اختيار سازمان‌هاي ديگر قرار داده شود كه رييس مركز آمار ايران با دادن اطمينان نسبت به محرمانه بودن اطلاعات خاطر نشان كرد: در اين طرح اطلاعات ارائه شده توسط افراد محرمانه است و هيچ آمارگيري حق ندارد اطلاعات خانوارها را در اختيار ديگران قرار دهد. در صورت بروز چنين رفتاري از سوي آمارگير، او را مورد پيگرد قانوني قرار خواهيم داد، بنابراين اطلاعات فقط در اختيار دستگاهي قرار مي‌گيرد كه مسوول بازكردن حساب براي خانوار است. مدد همچنين از ارائه نتايج طرح به ديگر سازمان‌ها مثل امور مالياتي گفت: مردم مطمئن باشند كه از اطلاعات اين طرح براي دريافت ماليات استفاده نمي‌شود؛ چرا كه جمع‌آوري اطلاعات مالياتي پرسشنامه و روش كار خاص خود را دارد و به اين طرح مربوط نمي‌شود.
رييس مركز آمار ايران با توصيه به مردم براي رعايت صداقت در پر كردن پرسشنامه خاطر نشان كرد: نكته بسيار مهم اين است كه خانواده‌ها بر اساس اين اطلاعات سهمي از بيت‌المال مي‌گيرند، حال اگر اصل صداقت را رعايت نكنند، مال حرامي را به زندگي خود اضافه كرده‌اند، بنابراين خانوارها بايد مسائل شرعي را در نظر بگيرند. همچنين اگر افراد فرم را نادرست پر كرده باشند، خودشان متضرر مي‌شوند؛ چرا كه به دليل مرتكب شدن جرم بايد جريمه پرداخت كنند.
وي همچنين از حذف تاييد فرم‌ها در مساجد خبر داد و اعلام كرد كه به زودي اطلاعيه جداگانه‌اي در اين زمينه منتشر مي‌شود.
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن