تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805207231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به احكام اعتكاف


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي به احكام اعتكاف
گروه خبرنگاران افتخاري / جمشيد غضنفري: اعتكاف، در لغت ‏به معناى توقف در جايى است و در احكام عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند با شرايطى كه خواهد آمد.
تعريف اعتكاف

1- اعتكاف، در لغت ‏به معناى توقف در جايى است و در احكام عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند با شرايطى كه خواهد آمد.

2- انسان مى‏تواند در حال اعتكاف، بنشيند، بايستد، بخوابد يا راه برود.

اقسام اعتكاف

3- اعتكاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، كه در اصل يك عمل مستحبى است ولى ممكن است ‏به سببى واجب شود مانند:

نذر، عهد يا قسم مثلا انسان نذر كند يا با خداى خود عهد كند يا قسم بخورد كه اگر در فلان كار موفق شد يا از فلان بيمارى شفا پيدا كرد چند روز در مسجد معتكف شود

زمان اعتكاف

4- در طول سال در هر زمانى كه انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگيرد صحيح است ولى بهترين زمان براى اعتكاف ماه مبارك رمضان و دهه آخر آن است.

شرايط اعتكاف كننده:

1- عقل (از ديوانه صحيح نيست)

2- ايمان (از غير مؤمن صحيح نيست)

3- قصد قربت (هرگونه ريا و خودنمايى، اعتكاف را باطل مى‏كند)

4- روزه‌دارى در ايام اعتكاف

5- اجازه گرفتن از كسى كه اجازه او لازم است مثلا فرزند از والدين

شرايط اعتكاف:

1- زمان آن از سه روز كم‌تر نباشد

2- مكان آن در مسجد باشد

3- ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن

نيت اعتكاف

1- اعتكاف همانند ساير عبادات بايد با نيت و قصد قربت ‏باشد و هرگونه ريا و خودنمايى و قصد غير الهى آن را باطل مى‏كند.

2- در نيت اعتكاف قصد وجه شرط نيست يعنى لازم نيست قصد كند كه اعتكاف واجب است‏ يا مستحب.

3- از آغاز تا پايان اعتكاف بايد با نيت و قصد قربت‏ باشد بنابر اين اگر به همين قصد اعتكاف را شروع كند صحيح است.

همچنين اگر به قصد اينكه فردا معتكف شود به مسجد برود و از اول وقت (طلوع فجر) در آنجا باشد صحيح است.

روزه اعتكاف

1- انسان در ايام اعتكاف بايد روزه بگيرد، بنابر اين كسى كه نمى‏تواند روزه بگيرد مانند: مسافر، مريض و ... و كسى كه عمدا روزه نگيرد، اعتكافش صحيح نيست.

2- لازم نيست كه روزه، مخصوص به اعتكاف باشد بلكه هر روزه‏اى باشد صحيح است مثلا در ايام اعتكاف روزه قضا يا نذرى به جا آورد.

3- انسان مى‏تواند نذر كند در سفر روزه بگيرد و به نظر برخى مراجع معظم تقليد حتى هنگام سفر هم مى‏تواند نذر كند كه روزه بگيرد و در اين صورت اعتكافش صحيح است.

مدت اعتكاف

1- مدت اعتكاف حداقل سه روز است و در كمتر از آن صحيح نيست ولى در زيادتر از سه روز حدى ندارد.

2- اين سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است بنابر اين اگر بعد از طلوع فجر حتي با چند دقيقه تاخير به مسجد برسد آن روز جزو اعتكاف به حساب نمى‏آيد و چنانچه قبل از مغرب روز سوم اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار حرامى كرده اعتكاف نيز باطل است.

3- سه روز اعتكاف با شبهاى آن است كه حداقل سه روز و دو شب است بنابر اين نمى‏تواند شب‌ها را از مسجد خارج شود يا نذر كند كه سه روز بدون شبها در مسجد معتكف شود.

مكان اعتكاف

1- اعتكاف تنها در مسجد صحيح است بنابر اين اگر كسى در خانه خود يا در حسينيه يا در حرم معتكف شود صحيح نيست و از مساجد نيز تنها در اين مساجد، اعتكاف صحيح است.

مسجد الحرام

مسجد النبى صلى الله عليه و آله

مسجد جامع كوفه

مسجد بصره

و به قصد رجاء ( يعنى به نيت مطلوب بودن و به اميد پاداش و ثواب) مى‏توان در مسجد جامع هر شهر معتكف شد.

2- اگر جاى شخص ديگرى را غصب كند يا عمدا بر فرش غصبى بنشيند هر چند گناه كرده است ولى اعتكافش باطل نيست.

تعريف مسجد جامع

تعريف مسجد جامع چيست؟

مسجد جامع مسجدى است كه اغلب اوقات بيشتر از ساير مساجد جمعيت داشته باشد و يا مسجدى كه براى اجتماع زيادى از اهالى آنجا ساخته شده و اختصاص به گروه خاصى يا اهالى محله‏اى نداشته باشد.

خروج از مسجد

1- در موارد ذيل معتكف مى‏تواند از مسجد خارج شود:

براى گواهى دادن در دادگاه.

براى تشييع جنازه، در صورتى كه ميت ‏يك نحو وابستگى به معتكف داشته باشد به طورى كه شركت در تشييع جنازه او از ضرورت‌هاى عرفى او به حساب آيد.

براى انجام ساير كارهاى ضرورى عرفى يا شرعى، خواه واجب باشد يا مستحب، مربوط به امور دنيوى باشد يا اخروى ولى مصلحتى در آن نهفته باشد.

2- در اين موارد بر معتكف واجب است از مسجد خارج شود:

براى انجام غسل جنابت.

براى پرداخت طلب ديگران در صورتى كه نتواند در مسجد آن را بپردازد.

براى انجام كار واجب ديگرى كه لازم باشد از مسجد خارج شود.

3- كسى كه خارج شدن از مسجد بر او واجب شده باشد ولى تخلف كند و خارج نشود هر چند گناه كرده است ولى اعتكاف باطل نيست، مگر كسى كه با حال جنابت در مسجد توقف كند.

4- اگر به سبب فراموشى از مسجد خارج شود، اعتكافش باطل نيست.

محرمات اعتكاف

1- آنچه بر معتكف حرام است‏ بدين شرح است:

استفاده از عطريات و گياهان خوشبو

خريد و فروش

مجادله در امور دنيوى و دينى در صورتى كه به قصد غلبه بر طرف مقابل و اظهار فضيلت و برترى باشد.

استفاده شهوانى از جنس مخالف

استمناء (يعنى انسان با خود كارى كند كه از او منى بيرون آيد.)

2- معتكف بايد روزها را روزه‏دار باشد و از هر كارى كه روزه را باطل مى‏كند پرهيز كند و هر آنچه روزه را باطل مى‏كند اعتكاف را نيز باطل مى‏كند.

3- به جز مبطلات روزه ساير محرمات، اختصاص به روز ندارد و بلكه در شب نيز بايد از آنها پرهيز كند.

--------------------------------------------------------------------------------

منبع: كتاب احكام اعتكاف، محمدحسين فلاح‌زاده
 جمعه 28 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن