تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814688455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رنج بيمارداري سخت‌تر از رنج بيماري


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: رنج بيمارداري سخت‌تر از رنج بيماري


بيماري- مريم غفاري:
بيماران سرطاني هنوز هم عملا جزو بيماران خاص محسوب نمي شوند و بارسنگين هزينه‌هاي درمان اين بيماران را تنها خانواده آنها بر دوش مي‌كشند.

دكتر جواد غروبي، فوق تخصص اورولوژي كودكان و رئيس بيمارستان تخصصي كودكان مفيد به همشهري مي‌گويد: هزينه هاي گزاف داروها و اعمال جراحي، عدم اجراي بيمه حمايتي وكمبود مراكز جامع درمان بيماران سرطاني موجب ناقص ماندن روند درمان و عدم تحقق بازدهي مطلوب مي شود ولي هنوز هم سرطان جزو بيماري هاي خاص محسوب نمي شود.

وي اضافه مي‌كند: بيماران سرطاني بايد داروي خود را با قيمت‌گزاف اگر تحت پوشش بيمه هم باشند، خريداري كنند و هم بايد تحت عمل جراحي قرار بگيرند كه آن هم هزينه بالايي را به اين بيماران تحميل مي‌كندو در اكثر مواقع منجر به نابود شدن شاكله خانواده ها مي شود.

اين درحالي است كه وزير بهداشت و درمان كشورمان در آخرين نشست خبري خود با خبرنگاران ازاجراي بيمه حمايتي براي بيماران سرطاني در سال جاري خبرداده بود. كامران باقري لنكراني با اعلام اين خبر كه طرح بيمه حمايتي براي بيماران سرطاني امسال اجرا مي‌شود، تصريح كرد: طرح نظام جامع سلامت هم كه طرحي بين بخشي است، بايد اجرايي شود و براي اجراي آن بايد به سياست واحد برسيم تا از امكانات و ظرفيت‌هاي موجود استفاده مناسبي براي ارائه خدمات بهداشتي و پزشكي شود، با اين حال، طرح بيمه تك نفره بيماران سرطاني، كه از تصويب مجلس نيز گذشته هنوز از سوي دولت براي اجرا ابلاغ نشده است.

همچنين با اينكه بنياد امور بيماري هاي خاص از سال‌ها پيش به دولت گذشته و دولت كنوني پيشنهاد كرده كه سرطان به عنوان بيماري خاص تلقي شود، اين مساله هنوز مورد قبول قرار نگرفته است.

ماهانه ۱۰۰ هزار تومان به بيماران سرطاني كمك مي‌شود

رئيس بنياد امور بيماري‌هاي خاص كشور براي حمايت از بيماران سرطاني مي‌گويد اين بنياد تنها مي‌تواند ماهانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان از هزينه دارويي، راديو درماني و بستري شدن بيماران سرطاني را پرداخت كند.

فاطمه هاشمي، به همشهري مي‌گويد: يك بيمار در عرض 8 ماه، هر 3 هفته يك بار به طور مرتب مبلغ 5/2 ميليون تومان آن هم فقط براي يك داروي خود بايد پرداخت كند.

بيمار با اين روند مجبور است تنها گاهي اوقات اين داروها را خريداري كند و گاهي هم تهيه كردن اين داروها را در توان مالي خود نمي‌بيند، در اين صورت است كه درمان ناقص مانده و بازدهي كامل محقق نمي‌شود.

وي يادآور مي‌شود دولت تنها 3بيماري هموفيلي، كليوي پيشرفته نيازمند به دياليز و تالاسمي را به عنوان بيماري‌هاي خاص اعلام كرده، اما بنياد بيماري‌هاي خاص، بيماري‌هاي ديگري همچون سرطان و ام‌. اس را نيز در رديف بيماري‌ها خاص قرار داده است.

به گفته وي، براي درمان بيماران سرطاني مراكز خوبي وجود ندارد و اين بيماران نياز به مراكز درماني – تشخيصي سرطان دارند كه بايد تلاش شود تا در شهرهاي بزرگ مراكز درماني – تشخيصي بيماران سرطاني راه‌اندازي شود و داروها به نحوي توزيع شود تا دغدغه‌اي در اين خصوص نداشته باشند.

به گفته رئيس بنياد بيماري‌هاي خاص،2‌‌مركز شيمي درماني بنياد در شهرك مسعوديه و خيابان انقلاب تهران از ۱۰درصد هزينه دارويي كه بيمار بايد بپردازد، ۵۰درصد را تقبل مي‌كنند و ۹۰‌درصد هزينه داروهاي بيماران سرطاني را بيمه‌ها پرداخت مي‌كنند.

هاشمي همچنين خاطرنشان مي‌كند ۹۰‌درصد داروهاي بيماران سرطاني تحت پوشش بيمه‌هاي درماني قرار گرفته است و هزينه شيمي درماني نيز در مراكز دولتي رايگان است، اما دولت بايد موضوع بيماران سرطاني را جدي گرفته و معضلات آنها در زمينه دارويي و درماني را حل كند؛

چرا كه رسيدگي به اين بيماران نياز به بودجه كلاني ندارد و به راحتي قابل پيشگيري و درمان است.

هاشمي اضافه مي‌كند: بنياد طي سال‌هاي گذشته به طور مستمر ليست داروهاي مصرفي بيماران سرطاني را به شوراي عالي بيمه فرستاده و با كار كارشناسي كه انجام مي‌شود برخي از اين داروها در قالب بيمه تامين مي‌شود كه سال ۸۶ نيز ۱۲ قلم دارو به شوراي ياد شده پيشنهاد شد تا تحت پوشش بيمه قرار گيرند اما هنوز به تصويب نرسيده است.

سرطان دومين عامل مرگ و مير

سرطان پس از سوانح، دومين علت مرگ و مير كودكان در جهان محسوب مي شود. براساس آخرين آمارهاي ارائه شده، بيش از 35درصد جمعيت ايران زير 15 سال سن دارند و از اين رو آمار بيماري‌هايي كه كودكان و نوجوانان را در اين سنين درگير مي كند در كشور ما بيش از ساير نقاط دنياست، اما آمارهاي رسمي نشان مي دهد كه سالانه 2 هزار مورد جديد سرطان كودكان در ايران گزارش مي شود.

كارشناسان بهداشتي كشور معتقدند برخلاف دهه هاي گذشته كه كودكان مبتلا به سرطان عمر بسيار كوتاهي داشتند، امروز سرطان‌هاي رايج در كودكان، بين 70 تا 80درصد درمان پذير هستند و بنابراين بايد به ترس زدايي از خانواده ها به عنوان يك اصل مهم توجه شود.

طبق آمار اعلام‌شده از سوي انجمن سرطان، آخرين گزارش‌ها در مورد ثبت سرطان در كشور نشان دهنده 56 هزار مورد سرطان شناسايي و ثبت شده در يك سال و بيشترين آمار در آقايان مربوط به سرطان معده و در خانم‌ها، سرطان پستان بوده است.

همچنين در حال حاضر بيش از 30 هزار مرگ، ناشي از سرطان در سال اتفاق مي‌افتد.

دكتر مينا ايزديار متخصص خون كودكان، در خصوص شايع ترين سرطان هاي كودكان در كشور مي گويد: در حال حاضر بيماري‌هاي عفوني در دنيا كنترل شده است، در نتيجه در جوامع پيشرفته، حوادثي چون تصادف و بيماري‌هاي قلبي، عروقي و سرطان‌ها بيشترين عامل مرگ و مير هستند و شايد به همين علت، اين بيماري‌ها بيشتر از گذشته به چشم مي آيند.

وي مي افزايد: در شهرهاي كوچك، امكانات كمتري وجود دارد و اين در حالي است كه امروزه مردم نسبت به گذشته آگاهي بيشتري دارند و وقتي با مشكلاتي از اين دست مواجه مي‌شوند، به مراكز درماني پيشرفته و شهرهاي بزرگ مراجعه مي كنند و اين عامل سبب مي شود كه ما در اين قبيل مراكز درماني، با رشد چشمگير تعداد كودكان سرطاني رو به رو باشيم.

تا زماني كه ما آمار دقيقي در اين خصوص نداشته باشيم، نمي‌توانيم نسبت به افزايش شيوع سرطان در ميان كودكان به طور صريح اظهارنظر كنيم. به خصوص كه عواملي چون افزايش جمعيت در سال‌هاي اخير در اين مسئله نقش بسزايي دارد.

وي تأكيد مي‌كند: سرطان كودكان هر چند كه يك يا دودرصد از كل سرطان‌ها را در بر مي گيرد، اما از آن جا كه در سنين كودكي بروز مي كند بسيار با اهميت است و تقريباً سالانه از هر صد هزار كودك و نوجوان زير 15سال، بين 5 تا 20 نفر به سرطان مبتلا مي شوند، با اين حال سرطان كودكان را مي‌توان يك بيماري علاج‌پذير تلقي كرد.

درمان رايگان در 20 بيمارستان

چندي قبل روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد، 20 بيمارستان و مركز درماني سراسر كشور انتخاب شده‌اند كه به عنوان قطب‌هاي درماني، بيماران سرطاني شايع را به طور رايگان درمان كنند.

اين بيمارستان‌ها، تحت پوشش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، ايران، شهيد بهشتي، اصفهان، يزد، شيراز، مشهد، تبريز، اهواز، گيلان، بابل، كرمانشاه، زاهدان و كرمان هستند كه درمان رايگان سرطان‌هاي، مثانه، پروستات، سينه، كولوركتال و سرطان خون را كه نسبت به انواع ديگر سرطان در كشور شيوع بيشتري دارند پوشش مي‌‌دهند.

بر اساس اين گزارش براي هدايت بيماران در سيكل درماني فوق، شاخص‌هايي به منظور انتخاب بيماران و حمايت از آنها در نظر گرفته شده است كه ميزان درآمد خانواده و وضع مسكن بيماران بخشي از اين شاخص‌هاست.

سقف پرداختي براي هر سيكل درماني در اين برنامه 20 ميليون ريال است و پروتكل درماني آن به گونه‌اي تنظيم شده است كه بيشترين خدمات شامل بيماران بي بضاعت شود.

تاريخ درج: 26 تير 1387 ساعت 19:41 تاريخ تاييد: 27 تير 1387 ساعت 00:50 تاريخ به روز رساني: 26 تير 1387 ساعت 22:54
 پنجشنبه 27 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن