تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815625081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زيتون ميوه قرآنى و گياه صلح


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: زيتون ميوه قرآنى و گياه صلح
ثريا قدوسى -كارشناس علوم گياهي

زيتون درختچه‌اى از خانواده زيتون است كه داراى عمر 1000 و حتى 2000 ساله مى‌باشد و در شرايط معتدل مديترانه‌اى ارتفاع آن به 12 تا 15 متر و شاخه‌هاى آن به بلندى 50 تا 60 سانتى مترى نيز رسيده و چوب آن نيز در كارهاى ظريف دستى مصرف دارد . برگ‌هاى آن چرم مانند و بيضى شكل، ميوه آن بيضى يا متمايل به گرد و به رنگ سبز زيتونى و گاهى متمايل به سياه درخشان است.

زيتون سرشار از ويتامين E داراى مقدار زيادى چربى و مواد معدنى مانند فسفر، گوگرد ،منيزيم ،‌كلسيم ، پتاسيم ،‌آهن ،‌مس، كلر و منگنز است . 100 گرم زيتون 234 كالرى حرارت توليد مى‌نمايد.روغن زيتون ملين و محرك ترشح صفرا و نرم كننده است. زيتون و روغن آن فشار خون را مى‌كاهد و براى مبتلايان به بيمارى قند و تنبلى كبد بسيار نافع است .روغن زيتون به دليل دارا بودن ويتامين E بر روى رگ‌هاى بدن اثر جوان كنندگى دارد . زيتون و روغن آن اثر تنظيم كنندگى قند خون را داشته و خاصيت ضد سرطانى دارد. از آنجا كه روغن زيتون سرشار از اسيدهاى چرب اشباع نشده مى‌باشد بنابراين در درمان بيمارى‌هاى قلب و تصلب شرايين بسيار مفيد بوده و موجب طول عمر مى‌گردد.

روغن زيتون دافع صفرا است. مصرف آن تا 2 قاشق غذاخورى براى رفع عوارض كليه‌ها و سنگ‌هاى صفراوى و براى درمان قولنج خصوصا قلنج‌هاى كليوى و كبدى توصيه مى‌گردد. چكاندن روغن زيتون در چشم براى تقويت آن بسيار مفيد بوده و آب ريزش چشم را برطرف مى‌نمايد.

روغن زيتون به دليل داشتن ويتامين E در ترميم زخم‌هاى جلدي،‌سوختگى ، كوفتگى و گزش حشرات از طريق ماساژ پوست موثر مى‌باشد . اين روغن با تقويت و بالا بردن مقاومت پوستى در جلوگيرى از بيمارى‌هاى جلدى بسيار مفيد است‌. همچنين موجب تقويت پوست و موى سر و رشد و جلوگيرى از ريزش موى سر مى‌شود براى تهيه تونيك تقويت كننده موى سر ميزان 30 سى‌سى الكل سفيد و 70سى‌سى آب مقطر و 20سى‌سى روغن زيتون را مخلوط نموده و پيش از حمام به سر و موها ماليده و پس از 15 دقيقه آن را مى‌شوييم.

برگ‌هاى زيتون ضد عفونى كنند، قابض ،آرام بخش و پايين آورنده تب مى‌باشد . برگ زيتون دررفع بى‌خوابى مفيد تشخيص داده شده است . جوشانده برگ زيتون براى مبتلايان به فشار خون و كسانى كه كبدشان خوب كار نمى‌كند و يا مشكلات دفع ادرارى (حبس البول) دارند بسيار مفيد است. اين جوشانده از خونريزى سينه(در بيمارى‌هاى ريوي) جلوگيرى مى‌نمايد. خيسانده برگ زيتون در سركه جهت ورم انگشتان دست و پا و درمان سياه زخم و دمل توصيه بسيار شده است.

براى تهيه دم كرده برگ‌هاى زيتون يك الى دو قاشق مرباخورى برگ‌هاى كوبيده خشك زيتون را در يك ليوان آب داغ به مدت 1 ساعت خيسانيده و به آرامى دم مى‌نماييم و هر روز 2 قاشق غذاخورى در 2 نوبت مى‌نوشيم. براى تهيه عصاره حدود دو مشت پر از برگ خشك وهمراه با پوست خشك كوبيده درخت زيتون را در يك ليتر آب به مدت دو ساعت خيسانيده و آنقدر مى‌‌جوشانيم تا يك ليوان از آن باقى بماند. مصرف روزانه 2 قاشق غذاخورى از اين عصاره براى مصارف درمانى كافى است.

زيتون ترشحات تيروئيد را افزايش مى‌دهد. ترشحات تيروئيد نقش مستقيم و غيرمستقيم در افزايش فعاليت جسمانى وقوت جسم دارد و باعث شادابى شده و در برطرف كردن افسردگى نقش بسزايى دارد.

خوردن زيتون همراه غذا اشتها را مى‌افزايد. و با اثر گذارى بر عضلات منقبض كننده روده بزرگ اثر ملين داشته و براى رفع يبوست بسيار مفيد است. زيتون تب بر بوده و با اثر بر غشاى سطحى خاصيت نرم كنندگى از خود نشان مى‌دهد و نيز زيتون به دليل وجود اسيدهاى چرب غيراشباع شده در درمان زخم معده مفيد است. اين ميوه و روغن آن ضد سم سرب است و خوردن آن براى كارگران چاپخانه‌ها كه با سرب سروكار دارند ضرورى است.

زيتون اولين درختى است كه پس از توفان نوح در زمينى كه براى عالميان قرار داده شد روييد و مبارك است چون پيامبر 70 بركت در آن نهاده است. از جمله ابراهيم خليل الله از حضرت رسول(ص ) و ائمه هدى نقل شده كه مى‌فرمايند:

روغن زيتون بخوريد چون از درخت مباركى است . كسى كه روغن زيتون بخورد و بر بدن خويش بمالد شيطان (به معناى ميكروب و عامل بيماري) 40روز به او نزديك نمى‌شود . همچنين مى‌فرمايند: بر شما باد خوردن زيتون كه بلغم را برطرف نموده و خلق را نيكو گردانيده و نفس را پاك و غم را از ميان مى‌برد.حضرت رسول (ص)

روغن زيتون بر بدن خود بماليد و بر آن مداومت كنيد زيرا مورد استفاده نيكان وجزئى از خورش برگزيدگان است دو مرتبه در قدس لمس شده، در وقت مصرف و بعد از آن و مبارك شده. روغن زيتون براى هيچ دردى زيان‌آور نيست. اميرالمومنين(ع:)روغن زيتون بادها را دفع مى‌كند. خوردن آبگوشت با روغن زيتون گوشت بر بدن مى‌روياند و استخوان را محكم و پوست را شفاف و رقيق و قوه باء و منى را زياد مى‌كند. ايشان همچنين مى‌فرمايند: بهترين خورش‌ها نزد خداوند سركه و زيتون است . اين غذا غذاى انبيا است .امام صادق (ع)

مصرف تخم مرغ و پياز و زيتون قواى جنسى را مى‌افزايد . امام موسى كاظم (ع)

روغن زيتون طعام خوبى است.زيرا بوى دهان را خوش نموده و بلغم را از بين برد و رنگ صورت و بدن را شفاف و با صفا، عصب را محكم و بيمارى را از ميان برده و آتش غضب را خاموش مى‌گرداند.امام رضا(ع)

منابع :

-1 نسخه‌هاى شفا بخش از ديدگاه معصومين، على محمد حيدرى نراقي، انتشارات مهدى نراقي، 1385

-2 گنج‌هاى معنوي، رضا جاهد ، نشر سنبله،1377‌

-3 دورنمايى از طب اسلامي، گياهان دارويى ،آيت‌‌الله مصطفى نوراني،‌انتشارات گنج معرفت ، 1386

-4 درمان گياهى ، دكتر غياث الدين جزايري، انتشارات جانزاده ، 1384

-5 گياهان دارويى در قرآن ، تاليف د . فاروقى ،برگردان پيمان مهاجر ، انتشارات فرهنگ مشرق زمين، 1382

-6 تندرستى و زيبايى با گياهان ،‌ جان بى لاست ، برگردان درويش على احسانى خوانساري، چاپ جهان نما ، 1371

-7 پيشگيرى و درمان بيمارى‌ها ،‌تاليف جابر رضواني، انتشارات جهان آرا، 1384
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن