تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815270182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرمازدگي به اختلال حاد كليه و توهم منجر مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گرمازدگي به اختلال حاد كليه و توهم منجر مي‌شود
جام جم آنلاين: رئيس جامعه متخصصان داخلي ايران گفت: ماندن بيش از 15دقيقه براي كودكان و افراد مسن و بيش از يكساعت براي افراد قوي در هواي گرم و آفتاب منجر به گرمازدگي مي‌شود كه بي‌توجهي به آن اختلال حاد كليه، توهم و بيماري قلبي را در پي دارد.


ايرج خسرونيا در گفت و گو با فارس،‌ افزود: اصولاً بدن انسان دماي پايين‌تر از دماي خودش را كه 37 درجه است بهتر تحمل مي‌كند تا دماي بالاتر را، به همين علت بر اثر بالارفتن درجه حرارت بدن و ماندن بيش از حد در دماي بالا دچار گرمازدگي مي‌شود.

وي گفت: قدرت تحمل افراد در برابر گرما و دماي بالا متفاوت است، افراد مسن و كودكان در اين زمينه بيشتر آسيب پذيرند و زودتر دچار گرمازدگي مي‌شوند، به همين علت توصيه مي‌شود، اين افراد جز در موارد ضروري در هنگام گرما از خانه خارج نشوند، افراد قوي نيز نبايد بيش از يك ساعت به طور مداوم در معرض گرماي بالا به خصوص دماي بالاي 47 درجه قرار بگيرند.

وي افزود: هنگام گرمازدگي سيستم دفاعي بدن براي دفاع از خود و دفع گرما شروع به عرق كردن مي‌كند و مقدار زيادي آب و املاح بدن از دست مي‌رود، خون نيز به سطوح بدن مي‌آيد، از دست دادن آب و املاح ابتدا باعث خشكي دهان و بعد مخاط بدن مي‌شوند و بعد از آن حالت تهوع، تپش قلب و سرگيجه ايجاد مي‌شود.

خسرونياز گفت: به دنبال اين حالت فرد دچار عدم تعادل مي‌شود، از دست دادن بيش از حد آب بدن همچنين ممكن است موجب افزايش بيش از حد فشار خون و اختلال حاد كليه( ATN) بشود كه در اين صورت فرد بايد به سرعت بستري شود و زير سرم برود تا آب از دست رفته جبران شود.

وي اضافه كرد:‌ بهترين راه پيشگيري از گرمازدگي اين است كه افراد در معرض آسيب، به خصوص كودكان و افراد مسن در مواقعي كه واجب نيست، زير آفتاب نروند و در ساعاتي كه درجه حرارت هوا بالاست، از خانه خارج نشوند، افرادي هم كه مجبورند در معرض گرما قرار بگيرند به خصوص كشاورزان، رانندگان تاكسي و كارگران ساختماني بايد به طور مداوم آب و مايعات مصرف كنند و كلاه بگذارند.

وي گفت: به محض اينكه فردي احساس گرمازدگي كرد، بايد به سرعت به محل خنك منتقل شود و مايعات از دست رفته را جبران كنند.

وي افزود: به طور كلي از هر هزار تا دو هزار نفر يك نفر ممكن است مبتلا به گرمازدگي شود، اين مسئله در مناطق جنوبي كشور به خصوص استان خوزستان شايع‌تر است و در كشورهايي مثل عربستان بسيار شايع است. در اين كشور افراد گرمازده را در وان آب يخ قرار مي‌دهند.

وي گفت: معمولاً افرادي كه دچار گرمازدگي مي‌شوند با اقدام به موقع بهبود پيدا مي‌كنند، اما در موارد بسيار نادر مثلاً كسي كه در كوير گير افتاده باشد يا در قايق مانده باشد ممكن است بر اثر شدت گرمازدگي و عدم دسترسي به مايعات و درمان به موقع جان خود را از دست بدهد، اما در موارد گرمازدگي حاد معمول، خطر نارسايي شديد كليه، كم خوني و حتي ايست قلبي وجود دارد.
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن