تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815149511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با داود رشيدي، عليرضا خمسه، جهانگير الماسي، امين تارخ و مهران رجبي درباره نقش پدر در تلويزيون‌ پدرها در سايه‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گفتگو با داود رشيدي، عليرضا خمسه، جهانگير الماسي، امين تارخ و مهران رجبي درباره نقش پدر در تلويزيون‌ پدرها در سايه‌
جام جم آنلاين: يا علي گفتيم و عشق آغاز شد... مي‌گويند ايراني‌ها اولين كساني هستند كه سال جديد خود را همزمان با آغازين روز بهار شروع مي‌كنند، مي‌گويند ايراني‌ها اولين كساني هستند كه روز تولدشان را جشن مي‌گيرند و اكنون شايد بهتر باشد بگوييم كه ايراني‌ها اولين مردماني هستند كه روزي را به عنوان روز پدر نامگذاري كرده‌اند و آن مصادف است با روز تولد اميرمومنان حضرت علي(ع) و فردا روز ميلاد حضرت علي(ع) و روز پدر است.


به همين مناسبت سراغ چند تن از بازيگران سينما و تلويزيون رفتيم تا با آنها درباره پدرهاي تلويزيون و ماندگاري آنها سخن بگوييم، پدراني كه مي‌توانند نمونه‌هايي از پدران جامعه باشند كه در صفحه جادويي تلويزيون نقش مي‌بندند.

به سراغ آثار مستند برويد

با شماره همراه داود رشيدي تماس مي‌گيرم تا به مناسبت روز پدر و تاثيرگذارترين پدرهاي تلويزيون با او گفتگو كنم. همسر مهربانش، احترام برومند تلفن را جواب مي‌دهد و مي‌گويد كه آقاي رشيدي تلفن همراهش را در منزل جا گذاشته است، بهتر است با دفتر ايشان تماس بگيرم. وقتي دليل تماسم را مي‌گويم، مي‌خندد و مي‌گويد بد نيست بدانيد امسال سالگرد تولد آقاي رشيدي با تولد حضرت امير و روز پدر مصادف شده است.

رشيدي خودش هم از اين موضوع خيلي خوشحال است و مي‌گويد هر 33 سال يك بار اين اتفاق رخ مي‌دهد.
رشيدي درباره تاثيرگذارترين پدري كه در آثار تلويزيون ديده و آنها را به ياد نگه داشته است، مي‌گويد: واقعيت اين است كه اين روزها هيچ شخصيت تاثيرگذاري در آثار نمايشي و تلويزيوني ديده نمي‌شود.

وي در ادامه مي‌گويد: البته بايد اين نكته را يادآوري كنم كه نبايد از شخصيت‌هاي دراماتيك انتظار تاثير‌گذاري داشت، چون آنها شخصيت واقعي نيستند بلكه از صافي ذهن نويسنده و كارگردان عبور كرده‌اند. اگر شخصيت واقعي و تاثيرگذار مي‌خواهيد بايد سراغ آثار مستند برويد و اگر دوست داريد پدران تاثيرگذار را ببينيد بايد با پدران نمونه جامعه كه تعداد آنها كم هم نيستند به گفتگو بنشينيد.

پسرها شبيه مادران شده‌اند

عليرضا خمسه مثل هميشه خوشرو جواب تلفنش را مي‌دهد و وقتي از او مي‌پرسم كه آيا تاكنون نقش پدر را بازي كرده است يا نه، مي‌گويد: شرايط توليد در تلويزيون و سينما آن‌قدر فشرده شده است كه لازم نيست نقش پدر را بازي كنم، چون هر روز پدرم درمي‌آيد.

خمسه درباره تاثيرگذارترين نقش پدري كه تاكنون در تلويزيون ديده است، مي‌گويد: من فرصت زيادي براي پيگيري آثار تلويزيوني ندارم، اما تا جايي كه يادم هست خانواده و اطرافيانم سريال پدر سالار را پيگيري مي‌كردند و خيلي از پدر اين سريال تعريف مي‌كردند.

خمسه در پاسخ به اين پرسش كه طراحي شخصيت پدر در آثار تلويزيوني بايد چگونه باشد تا بر مخاطب تاثير خوبي بگذارد، مي‌گويد: پدران امروز به دليل شرايط سخت زندگي شبيه سايه شده‌اند و نقش اصلي را در خانواده مادران به عهده دارند. پدران آن‌قدر درگير مسائل اقتصادي خانواده هستند كه حتي نمي‌توانند بر تربيت بچه‌ها نظارت كنند، به همين دليل بچه‌ها حتي پسرها هم بيشتر اوقات خود را با مادران سپري مي‌كنند به همين دليل اگر دقت كنيد اخلاق و رفتار پسرهاي ما هم شبيه مادرانشان شده است.

خمسه در خاتمه يادآور شد اما ما هيچ‌كدام از اين اتفاقات را در آثار تلويزيوني نمي‌بينيم. در صورتي كه همه اين معضلات مي‌تواند در سريال‌هاي تلويزيوني مطرح شود.

نقش شمشير امير را به خاطر بياوريم‌

جهانگير الماسي خيلي جوان بود كه نقش پدر را در سينما ايفا كرد. خودش از فيلم‌هاي پدر بزرگ، سرزمين آرزوها و لنگرگاه ياد مي‌كند. البته الماسي در تلويزيون هم در سريال‌هايي چون برف و بنفشه و شهر بيدار نقش پدر را بازي كرده است.

الماسي از سريال‌هاي زيرتيغ و ميوه ممنوعه به عنوان ماندگارترين آثاري كه با محوريت پدر در تلويزيون ساخته شده است، ياد مي‌كند و مي‌گويد: پدر و مادرها انسان‌هاي فداكاري هستند كه در تربيت و پرورش كودكان مهم‌ترين نقش را دارند، اما به دليل ورود فرهنگ‌هاي وارداتي به سرزمين ما، حفظ منافع شخصي اولويت پيدا كرده و واقعيت اين است كه پيوند بين فرزندان و پدر و مادرها كمرنگ شده و فرزندان آن گونه كه لازم است به پدر و مادر خود توجه نمي‌كنند.

الماسي هم به مشكلات اقتصادي خانواده‌ها اشاره كرده، مي‌گويد: خيلي خوب است كه روز تولد حضرت علي(ع) را روز پدر نامگذاري كرده‌ايم اما اي كاش براي كمك به وضعيت اقتصادي خانواده‌ها هم فكري مي‌شد و كسي پيدا مي‌شد كه به پدران كه تامين مخارج زندگي بر دوش آنهاست، كمك مي‌كند.

الماسي در خاتمه مي‌گويد: روز پدر و ميلاد حضرت امير مي‌تواند يادآور نقش حضرت علي(ع) و شمشير آن حضرت در جامعه باشد.

فرزندان 18 ساله را از ما تحويل بگيريد

امين تارخ تاكنون نقش پدران زيادي را بازي كرده است. خودش از سريال‌هاي آپارتمان، معصوميت از دست رفته، سفر سبز، هفت سنگ و اغما و فيلم‌هاي سينمايي پرنده كوچك خوشبختي و پاييزان ياد مي‌كند و از ميان آنها نقش پدر سريال اغما را بيشتر مي‌پسندد و در اين‌باره مي‌گويد: پدر در اين سريال فراز و فرود زيادي داشت. در ابتدا به دخترش مشكوك شد و او را اذيت كرد، اما بتدريج پي به اشتباه خود برد و به پدري خوب تبديل شد.

تارخ در ادامه درباره شخصيت‌پردازي پدراني كه در آثار تلويزيوني وجود دارند، مي‌گويد: آنها نمونه‌اي از پدران واقعي هستند كه در اجتماع ديده مي‌شوند؛ پدراني كه مسووليت معنوي و مادي فرزندان را تا بزرگسالي و حتي تا پايان عمر به عهده مي‌گيرند.

اما اي كاش جامعه ما به سمتي مي‌رفت كه پدر و مادرها مسووليت فرزندان را تا 18 سالگي به عهده مي‌گرفتند و بعد ازاين سن، آنها را به مسوولان جامعه تحويل مي‌دادند تا آنها براي 18 سال به بالا‌ها مسكن، شغل، امنيت و... را تامين كنند. اما اكنون همه اينها به عهده پدران و مادران است و اين واقعا دشوار است.

پدر ناياب‌

مهران رجبي در سريال‌هاي «روزگار قريب» و «سه در چهار» نقش پدر را بازي مي‌كند. او درباره نقش پدر دكتر قريب مي‌گويد: او پدري ناياب است. رجبي درباره چگونگي شخصيت‌پردازي پدران در آثار تلويزيوني مي‌گويد: به نظر من برخي از پدران در خانواده بيشتر نقش سرپرست خانواده را دارند و كمتر داراي خصوصياتي هستند كه يك پدر بايد داشته باشد بنابراين به نظر من بايد در آثار تلويزيوني همه نوع پدر وجود داشته باشد، چون پدرها هركدام ويژگي، احساس و عملكرد خاص خود را دارند و هيچ كس نمي‌تواند براي ديگري الگو باشد.

طاهره آشياني
 سه شنبه 25 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن