تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812860533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مزارع شبعا تفكيك ناپذير از لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مزارع شبعا تفكيك ناپذير از لبنان
بيروت /واحد مركزي خبر/ سياسي 87/4/24

مزارع شبعا به وسعت 36 كيلومتر مربع در شرقي ترين منطقه جنوب لبنان واقع شده است. اين منطقه از قله كوه حرمون در رشته كوه بلنديهاي جبل الشيخ اشغالي لبنان شروع و به مرز فلسطين اشغالي در منطقه بانياس منتهي مي شود. در شرق اين كشتزارها دره وادي العسل واقع شده است و ان از غرب نيز به روستاي قچري منتهي مي شود. اين كشتزارها در منطقه اي كوهپايه اي واقع شده است.وجود منابع بسيار غني اب و زمينهاي بسيار حاصلخيز شرايط مناسبي را براي توليد انواع محصولات كشاورزي در اين منطقه فراهم كرده است به گونه اي كه زمين شناسان معتقدند اين منطقه بر روي درياچه اي زيرزميني واقع شده است و در مجموع كشتزارهاي شبعا منطقه كشاورزي است كه روستاهايي با جمعيت 500تا200 خانوار تشكيل دهنده تركيب جمعيتي ان است.
مزارع شبعا از لحاظ موقعيت استراتژيك نظامي سياسي نيز با واقع شدن بين سه كشور از موقعيت بسيار راهبردي برخوداراست. مزارع شبعا از شرق و شمال شرق با سوريه از شمال غرب به لبنان و از جنوب هم در همسايگي فلسطين اشغالي است و در 16 كيلومتري مزارع شبعا نيز كشور اردن واقع شده است. اين منطقه كه بعد از ازاد سازي جنوب لبنان از اشغال نظاميان رژيم صهيونيستي
همچنان دراشغال اين رژيم قرار دارد بعد از فرونشستن بحران سياسي 18 ماهه اين كشور و انتخاب ميشل سليمان به سمت رياست جمهوري، زماني مطرح شد كه وزيرامور خارجه انگليس براي تبريك به ميشل سليمان به بيروت سفر كرده بود .
وزير امورخارجه انگليس در ديدارد با ميشل سليمان از رئيس جمهور لبنان خواست تا اسناد مالكيت اين اراضي را به سازمان ملل متحد ارائه كند اين در حالي بود كه لبنان در سال 2000 و در زمان عقب نشيني رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان اسناد مالكيت اين كشتزارها را به سازمان ملل متحد ارائه كرده بود.
بحث عقب نشيني رژيم صهيونيستي از مزارع شبعا در مذاكرات چند ساعته رايس وزير امور خارجه امريكا در سفر اخيرش به لبنان با مقامات لبناني هم بار ديگر مطرح شد. وي دراين مذاكرات طرح واگذاري اين اراضي به سازمان ملل متحد را مطرح كرده بود.
"امين حطيط" كارشناس مسائل راهبردي با استراتژيك خواندن اين منطقه معتقد است: رژيم صهيونيستي از چند جهت منطقه استراتژيك شبعا را در اشتغال خود قرار داده است. اين رژيم از يك سو قصد دارد تا از كشتزارهاي شبعا به عنوان اهرم فشار براي مذاكره با لبنان استفاده كند تا اهداف و منافع خود را در لبنان كسب كند. اين درحالي است كه در قطعنامه 425 بر خروج رژيم صهيونيستي تاكيد شده است و هيچ بحثي ازمذاكره براي خروج از اين مزارع مطرح نيست اما از بعد نظامي شبعا براي اسرائيل يك منطقه استراتژيك محسوب مي شود چرا كه با سيطره بر اين منطقه حضور خود را در جولان مي تواند حفظ كرده و تداوم بخشد.
اين كارشناس افزود: رژيم صهيونيستي قصد عقب نشيني از بلنديهاي جولان را ندارد چراكه اگر كشتزارهاي شبعا را از دست بدهد در حقيقت توان دفاعي او در شرق و شمال اين كشتزار در جولان به شدت تضعيف خواهد شد در نتيجه اين رژيم براي ادامه اشغال جولان به ادامه اشغال شبعا نياز دارد. ضمن اينكه رژيم صهيونيستي با اشغال شبعا بر تعداد زيادي از بلنديهاي سوق الجيشي جنوب شرقي لبنان اشراف دارد و اگر اين رژيم مجبور به عقب نشيني از شبعا و جولان شود بخشهاي زيادي از مناطق صهيونيست نشين از نظر نظامي تحت اشراف نيروهاي لبناني و سوري قرار مي گيرد كه صهيونيستها انها را دشمن مي دانند.
به گفته "امين حطيط"، رژيم صهيونيستي به سه علت كشتزارهاي شبعا را همچنان تحت اشغال خود
دارد نخست انكه از ان براي اهرم فشاري به منظور مذاكره سياسي با لبنان استفاده كند دوم انكه از منابع سرشار ابهاي زيرزميني ان بهره مند شود و در نهايت براي تامين نيازهاي نظامي خود در بخشهاي وسيعي از لبنان و بلنديهاي جولان همچنان اين مزارع را در اشغال نگاه داشته است.
وي با اشاره به طرح برخي مباحث در خصوص واگذري قيموميت كشتزارهاي شبعا به سازمان ملل متحد گفت: ازادسازي به مفهوم قانوني و نظامي بازگرداندن سرزمين تحت اشغال به سرزمين مادري است و مفهوم ازادي ان است كه همه كشتزارهاي شبعا به لبنان بازگردد اما انچه در رسانه هاي ارتباط جمعي گفته مي شود ازاد سازي نيست.
به اعتقاد اين كارشناس مسائل استراتژيك طرح رژيم صهيونيستي براي مزارع شبعا به هيچ وجه ازاد سازي اين اراضي نيست برخلاف انچه كه ازسوي امريكا و برخي محافل عربي عنوان شده است اين رژيم اصلا در صدد ازادسازي اراضي لبنان نيست. او با اشاره به سابقه مذاكرات انجام شده براي ازادسازي مزارع شبعا افزود: اين منطقه از زمان امين جميل رئيس جمهور وقت در سال1983 و يكي از سران كنوني جريان حاكم در مذاكرات براي ازادسازي جنوب لبنان تقريبا فراموش شد و در مذاكرات سال 1978 نيز هيچ اشاره اي به مزارع شبعا نشد و به عنوان حق رژيم صهيونيستي شناخته شد. حتي در گفتگوهاي ملي لبنان جريان حاكم با لبناني بودن اين مزارع نيز مخالفت كرد تا مشروعيت سلاح مقاومت را زير سوال ببرد اما پس از تسليم اسناد و مدارك قانوني مبني بر لبناني بودن اين كشتزارها همگان ناچار شدند تا به لبناني بودن اين اراضي اعتراف كنند و اين مهم فقط در سايه مقاومت محقق شد. اين بدان معناست كه مزارع شبعا تحت اشغال است و حفظ سلاح مقاومت ضروري است.
حطيط همچنين با تاكيد بر لزوم حفظ سلاح مقاومت گفت: رژيم صهيونيستي و حاميان داخلي و غربي ان با سلاح مقاومت دشمني دارند و مي خواهند انرا از بين ببرند از همين رو طرح نيمه راه را مطرح كرده اند. نظاميان اشغالگر از شبعا خارج شوند اما اين منطقه به حاكميت لبنان در نيايد چون وجود نيروهاي سازمان ملل در كشتزارهاي شبعا هيچ ضرري براي رژيم صهيونيستي نخواهد داشت چرا كه نيروهاي بين المللي اسپانيا و فرانسوي هستند كه وارد منطقه خواهند شد و نه ارتش لبنان بنابراين اين منطقه همچنان ازاد شده نخواهد بود.
امين حطيط تاكيد كرد: سرنوشت سلاح مقاومت تا سال 2000 با اشغالگري ارتباط داشت و بعد از عقب نشيني نظاميان اين رژيم درسال 2000 همگان گمان مي كردند اسرائيل ديگر به لبنان حمله نخواهد كرد اما با تجاوز اين رژيم درسال 2006 و شكست تاريخي ان از مقاومت،‌ ديگر حفظ سلاح مقاومت از اشغال اراضي فراتر رفت. نظاميان رژيم صهيونيستي قصد داشتند در سال2006 همه جنوب لبنان را بارديگر اشغال كنند و در شهرهاي نبطيه و صيدا مستقر شوند و از اين پس سلاح مقاومت نقش رويارويي و دفاع از ميهن پيدا كرد و وظيفه ان از ازادسازي به نقش دفاعي تغيير
كرد. اين در حالي است كه برخي تلاش مي كنند تا وظيفه مقاومت را تمام شده تلقي كنند اما همه گروههاي ملي لبنان و كساني كه كشور برايشان اهميت دارد به سلاح مقاومت پايبند هستند زيرا سلاح مقاومت تنها نيروي بازدارنده دربرابر زياده خواهي هاي رژيم صهيونيستي در خاوميانه است و تا زماني كه تهديدات اين رژيم وجود دارد سلاح مقاومت نيز مشروعيت دارد.
اين كارشناس مسائل راهبردي معتقد است: در مجموع چه مزارع شبعا بطور كامل ازاد شود و تحت حاكميت دولت قرار بگيرد و چه نيروهاي سازمان ملل متحد در ان مستقر شوند هيچ تاثيري در سلاح مقاومت نخواهد داشت و بعد از ازاد سازي شبعا معادلات داخلي لبنان تغيير خواهد كرد اما به نفع سلاح مقاومت، زيرا همه مي دانند كه اين سلاح مقاومت بود كه اسرائيل را وادار به عقب نشيني كرد.
"حسن عزالدين" مسئول حزب الله در جنوب لبنان هم ازادسازي جنوب از اشغال رژيم صهيونيستي را از اهداف راهبردي مقاومت دانست و گفت: خروج اشغالگران از اراضي شبعا پيروزي جديدي براي مقاومت است و اگر مقاومت نبود اسرائيل هرگز به فكر عقب نشيني از اراضي اشغالي نمي افتاد.
وي افزود واگذاري قيموميت كشتزارهاي شبعا به سازمان ملل متحد به مفهوم ازاد سازي سرزمين نيست و مقاومت تلاش مي كند تا حاكميت لبنان بر همه كشور گسترش يابد و ملت لبنان از يك وجب از خاك كشور دست نخواهد كشيد.
عزالدين با اشاره به برخي مباحث مطرح شده مبني بر اينكه در صورت ازاد سازي اراضي شبعا حفظ سلاح مقاومت ديگر توجيحي نخواهد داشت گفت: سرنوشت سلاح مقاومت هيچ ارتباطي با خروج اسرائيل و واگذاري ان به سازمان ملل ندارد. وجود رژيم صهيونيستي در مرز لبنان خطر دائمي براي لبنان و امنيت و ثبات لبنان است و مسئوليت سلاح مقاومت دفاع از لبنان در برابر همه اين تهديدها است و تا زماني كه حفظ اسرئيل و موجوديت ان ضد لبنان ادامه دارد مقاومت يك نياز ملي است و ضرورتي راهبردي براي حمايت از اين كشور در برابر تهديدها و تجاوزگريهاي رژيم صهيونيستي است.
عزالدين تاكيد كرد: كشتزارهاي شبعا از لحاظ نظامي ، امنيتي و اقتصادي اهميت راهبردي دارد و اهداف رژيم صهيونيستي از اشغال اين اراضي نيز راهبردي است چراكه وجود منابع زير سطحي اب در كنار موقعيت سوق الجيشي ان شرايطي را فراهم كرده كه اين رژيم همواره تلاش مي كند تا اين منطقه را در اختيار داشته باشد.
اين مقام سياسي حزب الله افزود: وجود رژيم صهيونيستي در اين منطقه عامل تهديد دائمي است كه سبب بي ثباتي و ناامني براي همه كشورهاي منطقه است و تجربه نشان داده كه رژيم صهيونيستي همواره روحيه اي تجاوزگرايانه دارد و تاكنون پنج جنگ ويرانگر را به لبنان تحميل كرده است.
وي تصريح كرد در برابر چنين دشمني هرگز نمي توان به وعده هاي ان مبني بر عدم تجاوز به لبنان اعتماد كنيم و هيچ گونه ضمانت نامه اي از سوي مجامع بين المللي نيز در اين زمينه نمي تواند چنين اعتمادي ايجاد كند و رژيم صهيونيستي در اصل هيچ اهميتي به قطعنامه هاي بين المللي نمي دهد.
عزالدين تاكيد كرد: مقاومت همانگونه كه هم اكنون قدرتمند ، استوار و اماده است پس از ازادي مزارع شبعا نيز پيروزي بزرگي را محقق خواهد كرد و مقاومت با اتكا به پايگاه مردمي و گسترده خود نقش اساسي در تصميم گيريهاي سياسي خواهد داشت.
اين در حالي است كه امروز ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان كه در فرانسه بسر مي برد گفت آزاد سازي كشتزارهاي اشغالي شبعا نخست از راههاي ديپلماتيك خواهد بود و اگر اين راه به نتيجه نرسد به حتم اين منطقه از راههاي نظامي آزاد خواهد شد.
127
265
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن