تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814796516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيدا و پنهان حميد بهبهاني سرپرست جديد وزارت راه كيست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پيدا و پنهان حميد بهبهاني سرپرست جديد وزارت راه كيست
گروه اقتصادي؛ هر چه از عمر دولت نهم مي گذرد، حلقه علم و صنعت در اين دولت گسترده تر مي شود. حميد بهبهاني معاون امور برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و ترابري به عنوان سرپرست جانشين محمد رحمتي در آن وزارتخانه شد.

محمد رحمتي به دليل آنچه موعد بازنشستگي گفته شد، پس از سه سال حضور در دولت نهم از اين وزارت كنار گذاشته شد تا تنها بازمانده دولت قبل از همراهي تا پايان راه با دولت كنوني باز بماند و تصدي وزارت به يكي ديگر از مشاوران رئيس جمهور و كسي كه از سال هاي دور با محمود احمدي نژاد آشنايي داشته است، برسد. بهبهاني در دوراني كه احمدي نژاد دانشجوي عمران دانشگاه علم و صنعت بود رياست دانشكده عمران و عضويت هيات علمي آن را بر عهده داشت.

احمدي نژاد در دوران رياست بهبهاني بر دانشكده عمران و با داشتن مدرك فوق ليسانس مشغول به تدريس شد. همكاري احمدي نژاد با دانشكده عمران علم و صنعت در دوران استانداري اردبيل احمدي نژاد به حداقل رسيد. با پيروزي دولت اصلاحات و كنار رفتن احمدي نژاد از مقام استانداري او بار ديگر به دانشگاه علم و صنعت برگشت تا در مقطع دكترا ادامه تحصيل دهد. در آن زمان بهبهاني، احمدي نژاد را به عنوان سهميه دكتراي خود انتخاب كرد تا وي بتواند در رشته ترافيك دكتراي خود را اخذ كند. پس از آنكه شوراي شهر دوم بر سر كار آمد و احمدي نژاد شهردار تهران شد او دست ياري به سمت استاد خود دراز بهبهاني را به عنوان معاون حمل و نقل ترافيك خود انتخاب كرد.

پروژه دوربرگردان

مهم ترين اقدام بهبهاني در دوران معاونت خود احداث دوربرگردان در سطح شهر بود. براساس اصول اوليه حمل و نقل دوربرگردان ها راه حلي موقت به حساب مي آيند اما پروژه دوربرگردان كه بهبهاني به اختراع آن افتخار دارد به هيچ عنوان پروژه استانداردي نبود زيرا هيچ بزرگراهي نبايد به دليل قرار گرفتن در مسير تندرو در سمت چپ داراي ورودي و خروجي باشد و تمامي مسيرهاي ورودي و خروجي را از سمت راست تعبيه مي كنند اما دوربرگردان ها احداث شد. در ايران بي توجه به اين اصل تمامي ورودي ها و خروجي ها را از سمت چپ طراحي كرده بودند.

پشت پرده پروژه دوربرگردان

جداي از اشكال فني پروژه دوربرگردان، اين پروژه از حاشيه هايي برخوردار است كه به نظر مهم تر از متن به حساب مي آيد. متولي اصلي اجراي پروژه دوربرگردان از سوي شهردار تهران و معاونت

حمل و نقل ترافيك شركت «آتيه ساز» انتخاب شد. مديرعامل و اعضاي هيات مديره شركت از اعضاي بسيج دانشگاه علم و صنعت بودند. شكل گيري و فعال سازي اين شركت با حمايت محمود احمدي نژاد و حميد بهبهاني صورت گرفت. فعاليت شركت آتيه ساز پس از رفتن احمدي نژاد و بهبهاني به طور كامل متوقف شد.

منوريل

دومين موضوع مهمي كه در دوره بهبهاني بر معاونت حمل ونقل ترافيك سروصدا به پا كرد بحث منوريل بود. منوريل موضوع پايان نامه دانشجويي احمدي نژاد در دوران دانشجويي بوده كه بعد از انتصاب وي به عنوان شهردار علاقه مند به اجراي آن شد.

احمدي نژاد در اسفند 83 كه كلنگ منوريل را بر زمين زد آن را هديه نوروزي شوراي شهر به مردم تهران عنوان كرد. (اين عبارت مشابه سخن حدادعادل رئيس مجلس هفتم بود كه تثبيت قيمت ها را هديه مجلس به مردم دانست.) با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري در سال 84، اصولگرايان به دنبال آن بودند كه در سه ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري هديه هاي متنوعي براي جلب آرا به مردم ارائه كنند. سهم شهرداري پروژه منوريل بود كه بنا بر ادعاي احمدي نژاد داراي يك پشتوانه مطالعاتي هشت ساله بود و مي توانست كليد حل مشكل ترافيك تهران باشد. او در آن زمان از فشارهاي سياسي نيز مانند امروز سخن گفت اما تاكيد كرد به دليل اين فشارها تهران را رها نمي كند.

پروژه منوريل يكي از موضوع هاي اختلافي ميان بهبهاني به عنوان معاون و احمدي نژاد در مقام شهردار بود. بهبهاني در خفا بارها با احداث پروژه منوريل مخالفت كرد و حتي يك بار به طور علني گفت پروژه منوريل از طرف شوراي شهر دوم به من تحميل شد. او حتي پا را فراتر از اين گذاشت و گفت من پروژه منوريل را به شوراي شهر ارائه نكردم.

اين اظهارنظرها نشان دهنده اختلافات استاد و شاگرد درباره پروژه منوريل بود؛ اختلافي كه به دليل انتخاب احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور در نطفه ماند تا بهبهاني به همراه شاگرد خود به نهاد رياست جمهوري برود و به عنوان مشاور رئيس جمهور در حوزه حمل ونقل فعاليت كند. بهبهاني مدتي را نيز در وزارت كشور فعاليت كرد تا به عنوان معاون امور برنامه ريزي و اقتصاد حمل ونقل وزارت منصوب شد. در انتخابات شوراي شهر سوم به عنوان نامزد تهران قصد شركت در انتخابات را داشت اما پس از آنكه نامش در فهرست رايحه خوش خدمت (حاميان احمدي نژاد) قرار نگرفت از ادامه انتخابات كناره گيري كرد.

گفته مي شود قرار نگرفتن نام بهبهاني به دليل برخي از ويژگي هاي شخصيتي او است؛ ويژگي هاي كه به طور كامل او را از حلقه اطرافيان رئيس جمهور متمايز مي كند و حتي موجب شده در بسياري از موارد موجب اختلاف او و بعضي از آنان شود. اما به دليل روابط ويژه بهبهاني با احمدي نژاد و حق استادي كه بر گردن او دارد هنوز در حلقه ياران رئيس جمهور حفظ شده است.

بهبهاني روز گذشته رسماً از سوي احمدي نژاد به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابري معرفي شد. بدين ترتيب هر سه نفر گروه ترافيك دانشكده عمران علم و صنعت سه پست كليدي كشور را در اختيار گرفتند.

احمدي نژاد در مقام رئيس جمهور، بهبهاني به عنوان سرپرست وزارت راه و حسن زياري در پست مديريت عاملي راه آهن سه نفري هستند كه به دليل رابطه قديمي پس از انتخاب احمدي نژاد توانستند در عرصه كلان مديريت اجرايي عرض اندام كنند.

انتخاب بهبهاني به عنوان سرپرست وزارت امور ترابري كسي كه خود را متولي راه هاي كشور مي داند گام ديگري از سوي احمدي نژاد براي هم سو كردن كابينه در سال هاي پاياني است. رحمتي پيش از آنكه به دليل فرارسيدن دوران بازنشستگي از دولت كنار رود، به دليل ناهماهنگي در اجراي برخي مصوبات استاني بايد كابينه را ترك كند. رحمتي به رغم تمامي انعطاف ها در كابينه نهم غريبه به حساب مي آمد اما بهبهاني گرچه در حلقه ياران احمدي نژاد از نظر رفتاري غريب است ولي به واسطه آشنايي چندين ساله با احمدي نژاد مي تواند مطمئن تر از رحمتي در نظر رئيس جمهور به حساب آيد.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن