تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806862804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گام‌هاي نخست مديريت سبز


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: گام‌هاي نخست مديريت سبز


تشكل‌ها- اسدالله افلاكي:
سه شنبه گذشته كميته محيط‌زيست شوراي اسلامي شهر تهران، خبرنگاران را به خيابان بهشت فرا خواند تا اصحاب رسانه را از عملكرد يكساله اين كميته نوپا باخبر سازد.

محل نشست، سالن اجتماعات واقع در طبقه اول ساختمان شوراي شهر بود. در اين سالن آنچه در نگاه اول نظر خبرنگاران را جلب كرد لامپ‌هاي كم مصرف بود. البته رئيس كميته محيط زيست، در طول نشست با اشاره به اين لامپ‌ها پاسخ كنجكاوي خبرنگاران را داد: «مديريت سبز شروع شده است.» اين خبر هر چند چندان با اهميت به‌نظر نمي‌آيد، اما مي‌تواند درصورت جديت مسئولان و تعميم آن به ساير بخش‌هاي دولتي و غيردولتي، تحولي بزرگ در مصرف انرژي ايجاد كند.

نخستين موضوعي كه رئيس كميته محيط‌زيست در اين نشست به آن اشاره كرد، «مديريت سبز» بود. معصومه ابتكار كه پيش از به دست آوردن آراي شهروندان تهراني براي حضور در شوراي شهر، دو دوره رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست را برعهده داشته است در اين باره گفت:« شهرداري دراجراي مديريت سبز پيشقدم شده است، ضمن آنكه ما اين كار را از ساختمان شورا آغاز كرده‌ايم؛ استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف و شيرهاي هوشمند آب در ساختمان شورا به همين دليل است.»

استفاده از انرژي پاك، اولويت فراموش شده

دهم تير ماه گذشته جلسه‌اي در مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع با حضور كارشناسان با موضوع «امكانات ايران در استحصال انرژي خورشيدي» برگزار شد. اين نشست به اندازه‌اي تاثيرگذار بود كه وزير جهاد كشاورزي و به تبع وي رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع و نيز رئيس مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع بر آن شدند به‌عنوان پيشقدم در استفاده از انرژي خورشيدي ساختمان وزارت جهاد كشاورزي در بلوار كشاورز و ساختمان مركزي سازمان جنگل‌ها در بلوار لشكرك و نيز ساختمان مؤسسه تحقيقات در پيكانشهر را به آبگرمكن خورشيدي و آينه‌هاي خورشيدي تجهيز كنند.

نكته جالب آنكه بيش از 5 سال است كه در برخي نقاط محروم كشور، مردم از انرژي خورشيدي بهره مي‌برند. مسافراني كه براي سفر به مشهد مسير جندق، خوروبيابانك و طبس را انتخاب مي‌كنند در گذر از طبيعت زيباي كوير، برفراز پشت بام‌هاي كاه گلي حتما آبگرمكن‌هاي خورشيدي را ديده‌اند؛ با اين همه هنوز هيچ ساختماني را در پايتخت نمي‌بينيد كه از اين انرژي پاك بهره‌مند شده باشد. اين در حالي است كه تهران با بيش از 10 ميليون نفر جمعيت و وجود صد‌ها واحد آلاينده در اطراف آن و ترافيك سنگين خودروها در آستانه خفگي قرار دارد.

نفس كشيدن در اين شهر براي بيماران، كودكان و سالخوردگان گاه به اندازه‌اي دشوار مي‌شود كه كارشان به بيمارستان مي‌كشد. اين يكي از صدها دليلي است كه ضرورت استفاده از انرژي پاك را خاطر نشان مي‌سازد.

تلاش براي استفاده از انرژي خورشيدي در تهران

ابتكار، در پاسخ به اين سؤال كه چرا از انرژي خورشيدي براي روشنايي معابر شهر استفاده نمي‌شود؟ مي‌گويد: «در مصوبه‌اي از شهرداري خواسته شده با استفاده از پارك‌ها و فضاهاي عمومي 10 درصد انرژي روشنايي عمومي از انرژي خورشيدي تامين شود.» وي در ادامه تاكيد مي‌كند: «براي معابر هم قرار شده حتي‌الامكان از انرژي خورشيدي استفاده شود هرچند كه در زيرساخت‌ها مشكل داريم.»

تهران ظرفيت بارگذاري صنعتي ندارد

قرار بود كميته گزارشي از عملكرد يكساله خود بدهد، آخر كميته يكساله شده بود اما تهران آن قدر معضل زيست‌محيطي دارد كه در هر مجالي كه پيش مي‌آيد ناگزير بحث به طرح يكي از اين معضلات مي‌انجامد. از همين رو، بحث در باره صدور مجوز كارخانه ساخت پره‌هاي توربين در محدوده 120 كيلومتري تهران، كه انتشار آن با واكنش‌هاي مختلفي همراه بود بخش عمده‌اي از وقت نشست مشترك كميته محيط‌زيست با خبرنگاران را به‌خود اختصاص داد.

ابتكار، با اشاره به اينكه سرشماري صورت گرفته در مرداد 81 نشان داد 542360 واحد كارگاهي و صنعتي در استان تهران وجود دارد، تاكيد كرد:« اين تعداد واحد صنعتي و خدماتي بسيار بيشتر از ظرفيت استان تهران است. از اين رو، نقض اين مصوبه به هر دليل جفا در حق تهران است. ضمن آنكه در دولت مصوبات متعددي وجود دارد كه محدوده حريم 120 كيلومتري و ممنوعيت صنايع در اين محدوده را به رسميت شناخته است.»

وي با تاكيد بر اين كه لق شدن اين مصوبه بدتر از لغو شدن آن است، افزود:« فراموش نكنيم اين آمار تنها واحدهايي را نشان مي‌دهد كه به‌طور رسمي فعاليت مي‌كنند در حالي كه واحد‌هاي متعددي به‌طور پنهاني و زيرپله‌اي مشغول فعاليت هستند كه به آلودگي‌هاي صنعتي تهران دامن مي‌زنند.» ابتكار به صراحت اعلام كرد: مدت‌هاست در تهران دربخش صنعت و فعاليت‌هاي خدماتي از مرز خودپالايي عبور كرده‌ايم. چرا كه براساس سرشماري سال 83، در استان تهران در هر كيلومتر مربع 470 واحد صنعتي ايجاد شده در حالي كه اين آمار در ديگر مناطق كشور 17 واحد صنعتي در كيلومتر مربع است. به همين دليل در سال 83 مصوبه‌اي تحت عنوان «مجموعه شهري تهران» به تصويب هيات دولت رسيد با اين رويكرد كه تا سال 1400 حداقل 250 هزار شغل از تهران خارج شود.

طرحي مغاير با طرح جامع شهر تهران

صدراعظم نوري، مديركل برنامه ريزي و هماهنگي شهرسازي مناطق، ديگر عضو كميته محيط‌زيست در اين نشست گفت: «زماني كه اين مسئله در هيات دولت پيگيري مي‌شد طرح جامع هنوز وجود نداشت اما خوشبختانه امروز اين طرح مصوب و توسط شوراي‌عالي معماري و شهرسازي ابلاغ شده است. بنابراين هر اقدامي كه باعث كمرنگ شدن اين مصوبه شود تحت هر عنواني كه باشد با طرح جامع منافات خواهد داشت.

به عبارت ديگر حتي صدور مجوز براي صنايع غيرآلاينده و پاك در حريم 120 كيلومتري تهران هم با طرح جامع منافات دارد.» سعيد متصدي، استاد دانشگاه شهيد بهشتي و عضو كميته محيط‌زيست از زوايه ديگري به مسئله پرداخت: «عدم‌ممنوعيت صنايع در محدوده 120 كيلومتري تهران بر حاشيه نشيني دامن مي‌زند ضمن آنكه علاوه بر تخريب محيط‌زيست و افزايش آلودگي‌هاي شهر تهران باعث ضرر و زيان اقتصاد كشور مي‌شود.» محمد‌هادي حيدرزاده، مشاور شهردار تهران درامور زيست محيطي نيز گفت: «شهردار معتقد است هيچ طرحي نبايد باعث عبور از سياست‌هاي طرح جامع شود؛ زيرا اين كار باعث بدعت شده و اساسا كاركرد طرح جامع را از بين مي‌برد.»

موضع دولت

در اين ميان البته شوراي اطلاع‌رساني دولت در باره علت صدور مجوز كارخانه پره‌هاي توربين در محدوده 120 كيلومتري تهران، اعلام كرد ه است: «كارخانه ياد شده كاملا براساس استانداردهاي زيست محيطي و هماهنگ با فناوري‌هاي مقابله با آلايندگي‌هاي صنعتي احداث خواهد شد و برتمامي مراحل ساخت آن نظارت‌هاي قوي زيست محيطي صورت خواهد گرفت تا هيچ گونه مخاطره‌اي براي حريم زيست‌محيطي تهران نداشته باشد.» همچنين شوراي اطلاع رساني دولت تاكيد كرده است: «دولت نهم به هيچ عنوان به واحد صنعتي و توليدي كه داراي استاندارد محيط‌زيست و ضد‌آلايندگي نباشد اجازه ايجاد نمي‌دهد.»

نمره زيست‌محيطي شهردار

چه نمره‌اي به كارنامه زيست محيطي شهرداري مي‌دهيد؟ اين پرسش همشهري از رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر البته پاسخ شفافي نداشت؛ با اين حال ابتكار گفت:« طي سال 87 و 86 ساختارهاي مرتبط با محيط‌زيست در شهرداري متحول شده‌اند. براي نمونه الان واحد محيط‌زيست و بازيافت داريم. جهت گيري‌ها هم بسيار خوب بوده است. از سوي ديگر مديريت پسماند، مديريت آلودگي، مديريت سبز، آموزش محيط‌زيست و مباحث انرژي روند خوبي را طي مي‌كنند؛ افزايش اعتبارات براي تحقق اين موضوعات نشان از تحول جدي دارد هرچند كه تا دستيابي به اين شاخص‌ها راه دشواري در پيش است اما پرداختن به اين موضوعات در خور تحسين است.»

در پايان جلسه، كميته محيط‌زيست قول داد كه ارزيابي كارنامه محيط‌زيست شهرداري و ديگر نهادهاي دست‌اندركار مديريت شهر تهران را فراموش نكند. شهروندان حق دارند بدانند مديران شهري و دست‌اندركاران اداره اين كلانشهر تا چه اندازه به محيط‌زيست اهميت مي‌دهند. فراموش نكنيم محيط‌زيست براي تهران يك اولويت است.

تاريخ درج: 22 تير 1387 ساعت 09:38 تاريخ تاييد: 22 تير 1387 ساعت 10:09 تاريخ به روز رساني: 22 تير 1387 ساعت 09:57
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 476]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن