تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815308935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ياد ايام ،‌مهمترين رويدادهاي تاريخي در چنين روزي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ياد ايام ،‌مهمترين رويدادهاي تاريخي در چنين روزي
تهران / واحد مركزي خبر / فرهنگي 22/ 04/ 87
امروز شنبه 22 تير سال 1387 هجري شمسي برابر با نهم رجب سال 1429 هجري قمري و دوازدهم جولاي سال 2008 ميلادي است .
مهمترين رويدادهاي تاريخي ،‌سياسي و فرهنگي در چنين روزي به اين شرح است :‌
==============================
22 تير سال 1288 هجري شمسي : جنگ خياباني ميان مشروطه خواهان و قواي قزاق به فرماندهي لياخوف در تهران آغاز شد.
اين جنگ سه روز به طول انجاميد و سرانجام با پيروزي مشروطه خواهان و مجاهدان پايان يافت؛ لياخوف از ادامه جنگ دست كشيد. پس ازان محمد علي شاه به همراه درباريان طرفدار استبداد در پناه پانصد تن قزاق به سفارت روس در زرگنده شميران پناهنده شد. لياخوف فرمانده دولتي قواي قزاق نيز به اتفاق امير مجاهد تقاضاي تأمين جايي كرد تا از ايران خارج شود . اندكي بعد محمد عليشاه از سلطنت خلع و به روسيه پناهنده شد.
============================
نهم رجب سال963هجري قمري: عزُّ الدين سيد حسين ازعلماي بزرگ قرن10هجري قمري وفات يافت.
وي در جبل عامل به دنيا آمد و دوران تحصيل را نزد محقق ميسي، شمسُ الدّين مكّي عاملي و عليّ بن محمّد پدر بزرگوارشهيد ثاني گذراند. عزُّالدّين سيّد حسين ازفقيهان برجسته و معاصرشهيد ثاني و داماد عالم او بود. علّامه اميني دركتاب «شُهَداءُ الفَضيله» ازاو به نيكي يادكرده است. برخي مورخان وي را از نخستين دانشمندان و فقيهان دودمان موسي بن جعفر(ع) مي دانند كه با زهر مسموم و شهيد شد.
=================================
9رجب سال1328هجري قمري: سيّد عبدالله بهبهاني ازعلماي بزرگ تهران و ازرهبران نهضت مشروطه بدست مخالفان مشروطه و عوامل خودفروخته دستگاه اختناق محمد عليشاه كشته شد. بهبهاني فقيهي فاضل و دانشمندي قابل بود و مجموعه اي در25 باب درباره مسائل فقهي تأليف كرد. سيد عبدالله بهبهاني دركنارتعليم و تعلم علوم ديني نقشي مهم درنهضت مشروطيت ايفاكرد. بهبهاني پس ازبه توپ بسته شدن مجلس بدستور محمد عليشاه و به انحراف كشيده شدن مشروطيت ازمجلس كناره گرفت و با نطقهاي خود مردم را ازواقعيت آگاه كرد.
==============================
9رجب سال921هجري قمري:« عبدي بيك شيرازي» ملقّب به نويدي مورّخ ايراني در شهر شيراز متولد شد. نام او را علي ذكركرده اند. عبدي بيك در16سالگي وارد مشاغل ديواني شد و سالهاي متمادي مستوفي دفترخانه بود و درامانت و ديانت ازافراد كم نظير دوره خويش بشمارمي رفت. بزرگترين اثر عبدي بيك شيرازي كتاب« تَكمِلَةُ‌ الاَخبار» نام دارد كه درباب تاريخ صفوي است. او دراين اثراخبارمربوط به اين سلسله را از ابتدا تا سال 978هجري قمري شرح داده است. ازديگركتابهاي عبدي بيك« جام جمشيد» را مي توان نام برد كه بصورت منظوم است. عبدي بيك دراشعارش تخلص كرده است.
=============================
12ژوئيه سال 711ميلادي :براي نخستين بار در تاريخ مجاهدتهاي اسلام ،طارق بن زياد با سپاهي عظيم وارد اسپانيا شد ؛ و به اين ترتيب انتشار اين چنين اسلام در كشورهاي مسيحي اروپا آغاز گرديد .اين سردار مسلمان با عبور از تنگه ميان مراكش و اسپانيا به اين سرزمين وارد شد . طارق بن زياد پس از عبور از اين تنگه ،آن راجبلُ الطارق ناميد .
اين تنگه راه ارتباطي اقيانوس اطلس و درياي مديترانه است .
===================================
12ژوئيه سال 1233ميلادي :بندر مهم و تاريخي اسكندّريه در محاصره كشتي هاي جنگي سپاهيان صليبي قرار گرفت . در آن زمان صلاح الدّين ايوبي فرمانروايي اسكندرّيه بود و به هنگام حمله صلبيّون در شهر حضور نداشت .اما تا رسيدن او ، سربازان مسلمان در مقابل سپاه صليبي پايداري و مقاومت كردند .سرانجام با حضور صلاح الدّين ايوبي در جبهه جنگ بر نيروهاي هلندي كه ارتش مقدم صلبيّون را تشكيل مي دادند ،شكستي سخت وارد آمد و آنها از محاصره اسكندريه مصرف شده ،عقب نشيني كردند .
كد0001/10107/98
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن