تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815483443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - تاسيس كميسيون عالي همكاري‌هاي استراتژيك تركيه- عراق


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جهان - تاسيس كميسيون عالي همكاري‌هاي استراتژيك تركيه- عراق


جهان - تاسيس كميسيون عالي همكاري‌هاي استراتژيك تركيه- عراق

گروه بين‌الملل: نوري‌المالكي نخست‌وزير عراق و رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه، تفاهمنامه مشتركي براي تاسيس كميسيون عالي همكاري‌هاي استراتژيك ميان تركيه و عراق امضا كردند. بر پايه بيانيه مشتركي كه دو طرف منتشر كرده‌اند، رياست اين كميسيون را نخست‌وزيرهاي دو كشور برعهده خواهند داشت. اردوغان كه پنج‌شنبه گذشته وارد بغداد پايتخت عراق شده است، اولين رهبر تركي است كه از سال 1990 به اين كشور سفر مي‌كند. در بيانيه مشترك آمده است روابط ميان جمهوري عراق و جمهوري تركيه از بعد اجتماعي و تاريخي و همجواري مسالمت‌آميز برخوردار است و دو كشور از انديشه‌هاي مشتركي درباره اهداف منطقه‌اي براي رواج صلح، ثبات، آزادي و پيشرفت و افزايش همكاري‌هاي اقتصادي برخوردارند. نخست‌وزير تركيه در كنفرانس خبري مشتركي كه با همتاي عراقي خود پنج‌شنبه برگزار كرده بود اعلام كرد كه دو كشور تفاهمنامه‌اي براي تاسيس كميسيون عالي همكاري‌هاي استراتژيك به امضا رسانده‌اند اما از ويژگي‌ اين كميسيون و صلاحيت‌هاي آن سخني به ميان نياورد. بيانيه مشترك دو طرف تاكيد كرده است كه دو كشور پايبندي خود را به پايه‌هاي همكاري مشترك يادشده در تفاهمنامه امضاشده ميان مالكي و اردوغان در آوريل 2007 كه به پيشنهاد جلال طالباني رئيس‌جمهور عراق به آن دست يافتند تاكيد و اعلام كرده است كه اين تفاهمنامه از راه تاسيس كميسيون عالي همكاري‌هاي استراتژيك، وارد مرحله اجرا مي‌شود. بيانيه ادامه داده است كه وزراي امور خارجه دو كشور اقدام به هماهنگي فعاليت‌هاي اين كميسيون و برگزاري نشست‌هاي آن خواهند كرد و وزرايي كه حيطه فعاليت آنها در زمينه‌هاي نيرو، بازرگاني، بهره‌برداري، امنيت و منابع آبي است عضو اين كميسيون خواهند بود. روساي دو دولت اين امكان را دارند بنا به صلاحديد با افزايش وزرا و مسوولاني در زمينه‌هاي مشخص با هدف افزايش همكاري‌هاي دوجانبه، كميسيون را توسعه دهند. بنا بر بيانيه مشترك نخست‌وزيران تركيه و عراق، كميسيون عالي همكاري‌هاي استراتژيك دست‌كم سالي يك‌بار به رياست دو نخست‌وزير تشكيل جلسه خواهد داد، جلسه وزيران آن دست‌كم سالي سه‌بار و نشست‌هاي بلندپايه اين كميسيون هر سه ماه يك‌بار برگزار خواهد شد. همكاري‌هاي استراتژيك سياسي، ديپلماتيك و فرهنگي ميان دو كشور در زمينه‌هاي پشتيباني دولت عراق در مبارزه با تروريسم، حفاظت از سياست، حاكميت ملي و تماميت ارضي عراق و همچنين امضاي پيمان‌هاي دوطرفه براي افزايش روابط دو طرف خواهد بود. در زمينه‌هاي اقتصادي و انرژي نيز اردوغان و مالكي توافق كردند تا پيش از پايان سال جاري ميلادي، تفاهمنامه‌هايي در زمينه همكاري‌هاي اقتصادي استراتژيك ميان دو كشور به امضا برسانند.

اين تفاهمنامه‌ها براي بازسازي زيرساخت‌هاي عراق در زمينه‌هاي مختلف خواهد بود از جمله راهداري، حمل و نقل، برق و آموزش نيروهاي عراق در اين زمينه‌ها. سفر اردوغان به عراق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، چراكه روابط دو كشور به دليل حملات ارتش تركيه به مواضع شبه‌نظاميان حزب كارگران كردستان تركيه در شمال عراق، رو به تنش و تيرگي گذاشته بود. نخست‌وزير تركيه در كنفرانس مشترك خود با مالكي گفت كه تركيه پشتيباني مشترك دولت عراق و دولت خودگردان منطقه كردستان عراق را در خصوص تروريسم حزب كارگران كردستان تركيه به دست آورد. مسوولان عراقي اعلام كرده‌اند كه دولت عراق اقداماتي را براي مقابله با فعاليت‌هاي حزب كارگران كردستان انجام داده است. فوريه گذشته ارتش تركيه با يورش زميني عليه پايگاه‌هاي حزب كارگران كردستان در شمال عراق، بيم‌ها را در مورد ثبات منطقه‌اي برافروخت. تركيه مي‌گويد كه اين حزب كرد از سال 1984 تاكنون 40 هزار نفر از شهروندان اين كشور را كشته است. تركيه و ايالات متحده آمريكا و اتحاديه اروپا، حزب كارگران كردستان تركيه را سازماني تروريستي به شمار مي‌آورند. از سوي ديگر اردوغان در ديدار با محمود المشهداني رئيس پارلمان عراق گفت كه اميد دارد حجم مبادلات بازرگاني دو كشور سالانه به 25 ميليارد دلار برسد. پيش از اين عبدالفلاح اسوداني وزير بازرگاني عراق در افتتاحيه سومين نمايشگاه بازسازي عراق در شهر غازي عنتاب تركيه در ماه مي گذشته گفته بود حجم مبادلات بازرگاني ميان عراق و تركيه در سال‌جاري از مرز پنج ميليارد دلار تجاوز خواهد كرد. طارق‌ الهاشمي معاون رئيس‌جمهور عراق پس از ديدار با اردوغان گفت كه اين سفر، يك حادثه تاريخي در روابط دو كشور است. عدنان المفتي رئيس پارلمان منطقه كردستان عراق نيز ابراز اميدواري كرد كه سفر اردوغان به عراق به سردي روابط ميان دولت‌هاي كردستان و تركيه پايان دهد. از مسائل اختلافي ميان كردستان عراق و ترك‌ها، مسئله كركوك‌ است. كردها خواهان پيوستن منطقه نفت‌خيز كركوك عراق به مناطق خود هستند اما تركيه به شدت با اين مسئله مخالف است و اعتقاد دارد كه اين مسئله باعث تقويت گروه‌هاي شبه‌نظامي كرد مي‌شود. جلال طالباني نيز از سفر اردوغان به عراق استقبال كرده است. از سوي ديگر كويت اعلام كرد كه به‌زودي سفير خود را به بغداد خواهد فرستاد. پيش از اين در هفته گذشته بحرين و امارات سفراي خود در عراق را تعيين كرده‌اند. از سال 2003 پس از حمله آمريكا به عراق و سرنگوني رژيم سابق اين كشور هيچ كشور عربي در عراق سفير نداشته است. در تحولي ديگر وزارت دفاع انگلستان با هر گونه جدول زمانبندي خروج از عراق مخالفت كرد. دولت عراق خواستار گنجاندن بند خروج نيروهاي خارجي از خاك عراق در هر گونه پيماني است.
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن