تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815079044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/وفور مكمل هاي غذايي تقلبي در بازار قاچاق


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/وفور مكمل هاي غذايي تقلبي در بازار قاچاق
خبرگزاري مهر-گروه اجتماعي: عرضه مكمل هاي غذايي قاچاق در بازار داخلي، علاوه بر اينكه موجب نگراني دست اندركاران توليد و واردات مجاز اين قبيل محصولات را فراهم ساخته، باعث گرديده كه سلامت مصرف كنندگان مكمل هاي غذايي قاچاق نيز در معرض تهديد قرار بگيرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالي كه فروش مكمل هاي غذايي فقط در داروخانه ها، مجاز و قانوني است اما شاهد عرضه اين قبيل محصولات در مكانهايي مثل سوپرماركتها و... هستيم كه بيشتر محل مراجعه مردم است. از اين رو، تقاضا براي استفاده از اين مكمل ها در خارج از داروخانه ها به مراتب ملموس تر است.

وزارت بهداشت براي اينكه از ورود داروها و مكمل هاي غذايي قاچاق به كشور، جلوگيري كند، برنامه هايي را در مجموعه معاونت غذا، اتخاذ و عملي كرد تا بتواند علاوه بر اينكه از خروج داروهاي يارانه اي از كشور بكاهد، ساماندهي نيز در ورود مكمل هاي غذايي صورت دهد. لذا، طي سال گذشته با فعاليت اتحاديه واردكنندگان مكمل هاي غذايي موافقت شد.

اما مشكلات عديده اي كه در بروكراسي اداري وزارت بهداشت وجود دارد، مديران اين اتحاديه را در اجراي وظايف شان دلسرد و تا حدودي نا اميد ساخته و آنها در صحبت هاي خود به اين موضوع اعتراف كرده اند كه ميزان عرضه مكمل هاي غذايي قاچاق بيشتر از توليدات و واردات قانوني اين محصولات است.

در حال حاضر بيش از 25 شركت توليدكننده و 90 شركت وارد كننده مكمل ‌هاي غذايي و رژيمي در كشور وجود دارد كه محصولات آنها فقط در داروخانه ها توزيع و عرضه مي شود. اين قبيل مكمل ها داراي برچسب فارسي مورد تاييد وزارت بهداشت هستند و نام توليدكننده يا واردكننده نيز بر روي آنه حك شده است.

بسياري از افراد تصور مي ‌كنند اين نوع مكمل ها، مخصوص ورزشكاران بوده و حالت انرژي ‌زايي دارند، در حالي كه اين طور نيست و افرادي كه دچار سوء تغذيه بوده و يا از بيماري خاصي رنج مي برند، نيز مي توانند از اين مكمل ها استفاده كنند. لذا فرهنگ‌ سازي در جامعه براي مصرف مكمل‌ هاي غذايي، رژيمي و گياهي ضروري به نظر مي رسد. خوردن ميوه‌هايي كه سرشار از ويتامين هستند به طور روزانه در جبران كمبود ريزمغذي‌ ها موثر است اما به دليل زندگي ماشيني و يا عدم توانايي مالي در خريد ميوه ‌ها، مكمل ها جايگزين مناسبي براي حل اين مسئله هستند.

مكمل ها محصولاتي هستند كه به صورت خوراكي وارد بدن مي ‌شوند و شامل تركيبات غذايي و حاوي ويتامين ها، مواد معدني، قرص، كپسول، ژل نرم و پودر شربت هستند. در واقع، بين مكمل و دارو اختلاف بسياري وجود دارد و "دز" دارو بالاتر از مكمل است و مكمل نياز روزانه به ريزمغذي ‌ها را جبران مي ‌كند.

دكتر ايرج خسرونيا (رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران)، با عنوان اين مطلب كه مكمل هاي غذايي قاچاق در داروخانه ‌ها نيز ديده مي شود، گفت: اين قبيل مكمل ها به وفور در كشور وجود دارد اما در كنار اين داروها و مكمل هاي مجاز، برخي مكمل هاي غذايي بدون نسخه پزشك نيز توزيع مي ‌شود كه برخي از آنها غير قابل قبول و بدون تائيديه سازمانهاي غذا و داروي معتبر دنيا و حتي وزارت بهداشت ايران است.

گفته مي شود بيش از 70 درصد مكمل هاي غذايي كه در بازار داخلي عرضه مي شود، از مبادي غير قانوني و به صورت قاچاق وارد كشور مي شود. ضمن اينكه بيش از 50 درصد مكمل هاي قاچاق نيز تقلبي بوده و استفاده از آن عوارض مختلفي همچون خون ريزي كبد، پارگي تاندول ها، ريزش موي سر، ايجاد آكنه، بروز فشار خون و... را به دنبال دارد.

دكترهدايت حسيني (مديركل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت)، يكي از شروط اصلي براي صدور مجوز مكمل هاي غذايي در كشور را، عاري بودن از هورمون ها عنوان كرد و افزود: يكي از گروههايي كه به اين مكمل هاي غذايي احتياج پيدا مي كنند، ورزشكاران هستند.

وي با عنوان اين مطلب كه مكمل هاي غذايي مجاز فاقد هرگونه مواد نيروزاي غير مجاز هستند، گفت: مكمل هايي كه مواد نيروزاي غير مجاز در آنها وجود دارد، قطعا به صورت قاچاق وارد كشور شده است.

مكمل ها به سه دسته ويتامين ها، مواد تركيبي ساختگي و هورمون ها تقسيم مي شود. برخي از اين مكمل ها براي حجيم كردن عضلات و برخي ديگر براي كاهش يا افزايش وزن مورد استفاده قرار مي گيرد. از جمله رايج ترين مكمل ها مي توان به استروئيدهاي آنابوليك، كراتين، هورمون رشد، چربي سوزها، اندرو استونوئيد و DHEA اشاره كرد كه در ميان اين مواد، بيش ترين استقبال از "كراتين" به عمل مي آيد.

متاسفانه به دليل محدوديت ها و موانعي كه سر راه واردات قانوني و تحت نظارت وزارت بهداشت براي ورود مكمل هاي غذايي وجود دارد، اين امر باعث شده كه شاهد عرضه بيش از پيش مكمل هاي غذايي و ورزشي قاچاق و تقلبي به كشور باشيم كه تنها منافع عده اي سودجو را در پي داشته و در عين حال سلامت افرادي كه از اين محصولات قاچاق و تقلبي استفاده مي كنند را، به خطر مي اندازد.
 جمعه 21 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن