تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804490351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كرامت و فضيلتي شگرف در مزار حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) برادر گرامي امام رضا (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: كرامت و فضيلتي شگرف در مزار حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) برادر گرامي امام رضا (ع)


طبس - خبرگزاري ايسكانيوز:متن زير گزارشي از كرامات و فضائل و شرح حال حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) برادر گرامي امام رضا (ع) واقع در شهر طبس است كه اشاره اي به فعاليت هاي آستانه مبارك حسين بن موسي كاظم (ع) نيز دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز"از طبس در مورد پيدايش مزار امام زاده حسين بن موسي الكاظم (ع) در طبس، ميزا عليخان نائيني ملقب به صفاءالسلطنه در كتاب گزارش كوير يا تحفه الفقرا كه مربوط به سالهاي 1299 تا 1300 (هجري قمري) است قضيه اي را آورده كه گوياي كرامت و فضيلت اين امام زاده است و در اين قضيه كه ذيلا خواهد آمد، سفارش حضرت امام رضا (ع) نسبت به برادرش، خود مؤيدي است بر صحت انتساب امام زاده به موسي بن جعفر (ع) و قرار دادن ايشان در زمره فرزندان پيامبر (ص).
ميرزا عليخان نائيني واقعه سفر خود را به طبس چنين نقل كرده است: عصر روز جمعه بيست و چهارم جمادي الثاني به زيارت شاهزاده حسين بن موسي الكاظم (ع) رفتم. در تحقيق حال اين امامزاده گفته اند: شيخ علي شيباني عليه الرحمه كه از معاريف علماي متصوفه بود، به قصد زيارت كعبه معظمه از موطن خود حركت كرده، چون به طبس رسيد، شب در عالم واقعه به شرف خدمت امام رضا صلوات الله وسلامه عليه مشرف گرديد، حضرت به او فرمودند: تنخواهي كه به جهت زيارت بيت الله الحرام موجود كرده اي صرف بناي بقعه شاهزاده حسين نما در پيشگاه حضرت خداوندي بجاي حج مقبول به درجه قبول موصول خواهد بود.
نشان مدفن را هم به او فرمودند، عرض مي كند من مرد غريبم و يحتمل نتوانم از عهده انجام اين امر برآيم ، حضرت فرمودند به حاكم نيز سفارش كرده ايم كه تو را امداد نمايد ، شيخ از خواب برخاسته ، نشاني را كه حضرت به او داده ثبت نمود راه سراي حاكم را كه يكي از خوانين ازبك بود در پيش مي گيرد ، از آن طرف حاكم هم در عالم رؤيا مأمور امداد شده ، انتظار ورود و استمداد او را مي برده است.
در اين بين شيخ رحمت الله عليه وارد شده، تفصيل واقعه را بازگو مي كند، حاكم انگشت قبول بر ديده نهاد، عمله كار حاضر نموده،آن موضع معيني را مي شكافند به همان نشان كه حضرت سلام الله عليه فرموده بودند،جواني يافتند ميان بالا گندم گون، خالي در گوشه ابروي راست داشته است،شيخ بلافاصله به سجده افتاده شكر الهي به جاي آورده،تنخواه را به صرف تعمير بقعه مي رساند و بعضي از اراضي را كه در آنجا منزل داشته خريداري نموده، وقف اين بقعه مي نمايد و بعد از آن ديگران به تدريج گنبدي بزرگ در جلوه بقعه عمارت نمود ه و حياطي عالي با تالار و طاقها با وسعت وشكوه شايسته به اتمام رسانده اند . مردم هم موقوفاتي چند افزوده اند
**وضعيت بقعه و بارگاه نوراني حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) از قرن پنجم هجري قمري به بعد
بر اساس شواهد ، سياست تند و خصمانه امويان و بعد از آن عباسيان به گونه اي بود كه قلع و قمع و نابودي اهل بيت پيامبر (ص)و برانداختن نام و نشان و آثارشان را سرلوحه كارهاي خود قرار داده بودند . آنان پس از دفن حسين بن موسي الكاظم (ع)در طبس سالياني دراز از عمران و آبادي بناي مقبره جلوگيري كردند ولي ارادتمندان به آن حضرت مخفيانه به زيارتش مي رفتند .
از كيفيت بناي بقعه قبل از قرن پنجم مدركي بدست نيامده است . نظر به برخي اسناد ، بناي اوليه بارگاه اين امامزاده لازم التعظيم در قرن پنجم هجري در عهد سلجوقيان و آن هم به واسطه ي توصيه و تأكيد وزير شيعي مذهب آن دوره به نام « مجد الملك السعدبن محمدبن موسي البراوستاني القمي » مبني بر اقدام به آباداني مراقد امامان و امامزادگاهن بوده است .
نقل شده است كه در زمان سلجوقيان بنا بر مصالح سياسي خود مدت زماني از شيعيان دلجويي كرده و از قدرتشان عليه بني عباس بهره برداري سياسي و عقيدتي مي كردند و به آنها اجازه مي دادند كه بناهاي مذهبي خود را احداث يا مرمت كنند از جمله اين بناها آستان مبارك حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) در طبس است .
با روي كار آمدن سلسله صفوي و رسميت يافتن مذهب تشيع،ساخت ابنيه بر مدفن امامان و امام زادگان، باسازي و تعمير و تزئين آنها رونق چشمگيري يافت. بقعه حسين بن موسي الكاظم (ع) نيز در اين زمان مورد مرمت و باسازي قرار گرفت و ساختمانهايي به آن افزوده شد،صحنها و رواقهايي در كنار بقعه با خشت و گل بنا شد و گنبد اصلي نيز مرمت و تزئين گرديد و موقوفاتي نيز براي تامين مخارج و هزينه هاي آن معين شده كه وقف نامه هاي مربوط، موجود است.
پس از صفويه بر اساس مداركي كه موجود است بناي بقعه متبركه حسين بن موسي الكاظم (ع) در قرن سيزدهم مورد مرمت و باسازي قرار گرفت. آنچه مسلم است اين كه بناي آرامگاه مطهر اين امام زاده لازم التعظيم در زلزله سال 1357 ه.ق بكلي ويران شد و قبل از آن در طول سالهاي متمادي دستخوش حوادث بسياري بوده است. چندين بار در آن تعميرات و تغييراتي به عمل آمد و عامل اين تغييرات و دگرگوني ها نوع بنا و ساختمانهاي آن زمان طبس بوده كه نوعا از خشت و گل بنا مي شدند و به همين علت شهر طبس بر اساس شواهد بدست آمده سه بار تغيير محل داده است
**نظريه ((ابي اسماعيل ابراهيم بن ناصربن طبا طبا)) موثق ترين نسب شناس قرن پنجم هجري قمري در خصوص قطعي بودن نسب و آرامگاه حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع)
وي در كتاب منتقله الطالبيه خود چنين آورده است. « در طبس گروهي هستند كه به آنها موسوي گفته مي شود و آنها از اولاد «مفقود»مي باشند.آنان نامه اي به من نوشتند و من پاسخي ندادم، اين سخن آقاي ابو عبدالله بن طبا طبا نسب شناس است.(نسب شناس مي گويد) به عقيده من اينها به احمد بن حسين بن موسي الكاظم (ع) منتسب اند و كسي از نسب شناسان از اولاد حسين بن موسي الكاظم (ع) نام نبرده است در حالي كه نسب شناسان مي گويند حسين بن موسي الكاظم (ع) مقيم طبس بوده و آنجا از دنيا رفته و آرامگاهش آنجاست. و اما مفقود: لقب گروهي از طالبيون است كه خود ناشنا خته بودند و بازما ندگانشان معروف به فرزندان(فلان مفقود) مي باشند و مقصود در اينجا حسين بن امام موسي بن جعفر(ع) است كه مولف در جاي ديگري از سخنان خود بنام وي تصريح كرده است و همين حسين نام از تمام برادرانش به برادرزاده و خود امام جواد (ع) مهربانتر است.
**نظريه مرحوم آيت ا... العظمي مرعشي قدس سره نسب شناس معروف درباره حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع)
آنچه از كتب انساب و مشجرات بر مي آيد آن است كه اين امامزاده (ع )فرزند بلا فصل موسي بن جعفر (ع)است و هيچگونه ترديدي در اين زمينه ميان علماي نسب نبوده ، جمعي از نسابان معتقد شدند كه نسل دارد و از دير زمان در خود شهرستان طبس زندگي مي كرده اند . جمعي از خاندان اهل بيت و فرزندان حضرت موسي بن جعفر (ع)كه مخفيانه فرار كردند به شيراز و ورامين و كاشمر و طبس پناه آوردند و در آن شهرستانها به وسيله عمال نابكار مأ مون به شهادت رسيدند و حسين بن موسي الكاظم (ع )به طبس پناه آورد و در آن شهرستان از دنيا رحلت نمود .
در اين نظريه راجع به مقبره موجود در طبس آمده است ، اكثر ارباب تراجم و نسب و همچنين مرحوم آيت ا... نجفي (ره )معتقدند كه امامزاده واجب التعظيم حسين بن موسي الكاظم (ع )و برادر حضرت علي بن موسي الرضا (ع)مي باشد و از دير زمان مورد توجه اهالي محترم طبس و قاطبه ملت ايران بوده است و محل برآوردن حاجات و نذورات و كراما ت بوده و اينها همه دليل بر صحت و درستي اين امامزاده مي باشد.
**اهميت و ضرورت باسازي بارگاه منور حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) توسط آستان قدس رضوي
خراسان بزرگ كه پس از قدوم خجسته حضرت امام علي بن موسي الرضا عليه افضل التحيته والثناء پيوسته كانون توجه و محل آمد و شد برادران و فرزندان آن امام همام بوده است،اينك به يمن بارگاه ملكوتي و پر قداست هشتمين امام، مزار گروهي از امام زادگان و شيفتگان خاندان عصمت و طهارت در ايران وجود دارد. يكي از مزارات تاريخي حرم مطهر حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) در شهر طبس است كه بناي كهن آن در زمين لرزه شهريور سال 1357 ويران شد.
آنچه از روايات معصومين (عليهم السلام) و سخنان عالمان ديني بر مي آيد احداث بارگاه براي اولياء خدا و حفظ آن، نشانه حفظ وجود و سرانجام حفظ مكتب آنهاست، احترام و بزرگداشت چنين مكاني مقدس، ضروري و هتك حرمت و اهانت به آن حرام است.
لذا پس از پيروزي انقلاب شكوهمد اسلامي ايران و حسب فرمان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام (ره) آستان قدس رضوي باسازي اين بارگاه منور را آغاز و در سال 1363 پس از اتمام احداث بقعه مركزي حرم مطهر آن را به متوليان محلي واگذار نمود. ليكن به لحاظ موقعيت جغرافيايي اين بقعه متبركه و قرار گرفتن آن در مسير راه زائران بارگاه منور حضرت علي بن موسي الرضا (ع) كه از مناطق مركزي ايران به مشهد الرضا(ع) مشرف مي شوند و با توجه به عدم توانايي بازسازي كامل اين امامزاده توسط متوليان محلي، سبب شد تا طي حكمي مقام معظم رهبري حضرت آيت ا... خامنه اي در تاريخ 4/4/1373توليت اين مكان مقدس را به حضرت آيت ا... واعظ طبسي نماينده خود درخراسان و توليت عظماي آستان قدس رضوي تفويض نمايند.
پس از صدور اين حكم تاريخي آستان قدس رضوي موفق شده است بمنظور تسهيل و تمعيق امر زيارت ونيز تامين جاذبه هاي فرهنگي و فراهم ساختن امكانات و تسهيلات اقامتي كوتاه مدت اقدامات ارزنده اي بويژه در راستاي ترويج فرهنگ اسلامي و تقويت باورهاي ديني ورزنده و پر بار كردن عشق به ولايت و امامت در قلوب زائران و مجاوران ارائه نمايد. بطوريكه بارگاه منور حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) در طبس همچون نگيني درخشان بر تارك آسمان كوير مي درخشد ودل رهگذران عاشق و ولايتمدار را به عطر معنويت خويش سيراب مي نمايد.
**آستان قدس رضوي و ارائه خدمات عمراني و رفاهي در ميقات الرضا(ع)
1- طراحي طرح جامع آستان مبارك شامل هفتاد هزار متر مربع زير بنا با كاربريهاي فرهنگي، خدماتي، درماني،و تفريحي
2- ايجاد صحن و سراي بزرگ حضرت به مساحت 4 هكتار.
3- احداث يكصد و پنجاه باب غرفه گرداگرد صحن و سراي حضرت به مساحت 7200 متر مربع .
4- احداث 12 باب مهمانپذير با تسهيلات لازم درسردرب هاي ورودي به صحن مطهر به مساحت 1650 متر مربع.
5- بهسازي گلزار مطهر شهداء به مساحت 850 متر مربع.
6- احداث بقعه مركزي حرم مطهر شامل گنبد و بارگاه به مساحت 1650 متر مربع.
7- كاشي كاري ونماسازي گنبد از نوع معرق به مساحت 1150 متر مربع.
8- كاشي كاري سردرب هاي ورودي به صحن و سراي حضرت
9- آينه كاري روضه منوره حضرت.
10- ايجاد فضاي سبز
11- انجام سنگ فرش صحن مطهر و اطراف آن.
12- ايجاد تاسيسات روشنائي
13- احداث دو باب سقا خانه
14- احداث چهار گلدسته سي و شش متري.
15- احداث چها برج چند منظوره صوت و ساعت.
16- احداث فرهنگسراي حضرت در دو بخش مجزا ويژه خواهران و برادران به مساحت 1860 متر مربع .
17- احداث 22 سازه حوض سنگي و آبنما.
18- احداث و تجهيزات دو باب آشپزخانه عمومي و سالن پذيرائي با تجهيزات كامل ويژه استفاده زائرين بطور رايگان.
19- احداث سرويسهاي بهداشتي و حمام.
20- احداث كتابخانه حضرت امام رضا(ع) در روستاي محمد آباد.
21- ايجاد مقبره و سامان دهي دفن اموات.
22- احداث بهشت حسين (ع) به مساحت 6 هكتار و غسالخانه به مساحت 170 متر مربع.
23- احداث رواق جديد حرم مطهر به مساحت 1000 متر مربع.
24- احياء موقوفات آستانه و تحصيل آن بالغ بر 575 هكتار زمين به آستان مبارك.
25- تاسيس دفتر مخابراتي ميقات الرضاء(ع) به صورت شبانه روزي.
26- تاسيس دفتر زائر سرا بمنظور ارائه خدمات رفاهي و راهنمايي زائرين بطور شبانه روزي.
27- احداث پارك بازي ويزه كودكان و نوجوانان.
28- احداث پاركينگ عمومي ويژه وسائط نقليه زائرين و مجاورين.
**شمه اي از فعاليتهاي فرهنگي
1. برگزاري مراسم ويره نكوداشت و بزرگداشت مناسبتهاي مذهبي،ايام ا...وقايع ييروزي شكوهمند انقلاب اسلامي بالاخص در ايام شهادت و ولادت ائمه اطهار (س) و اعياد بزرگ اسلامي با حضور وعاظ و مداحان اهل البيت.
2. اقامه نمازهاي يوميه به جماعت و اقامه نمازهاي جمعه، اعياد فطر و قربان بطور متناوب.
3. برگزاري جلسات هفتگي تفسير، قرائت، حفظ وروخواني قرآن كريم.
4. برگزاري مراسم ادعيه شامل دعاي كميل،دعاي ندبه،دعاي توسل و...
5. تلاش در جهت ترويج فرهنگ وقف و احياي مو قوفات آستانه وتحصيل موقوفات جديد .
6. ارتباط مستمر با رسانه هاي گروهي اعم از صدا و سيما و جرايد به منظور انعكاس اخبار و فعاليتهاي انجام شده.
7. فراهم آوردن تسهيلات لازم و ارائه خدمات فرهنگي به دانش آموزان و دانشجويان بازديده كننده.
8. تاسيس مهد الحسين(ع) به هدف آموزش قرآن باروش نوين به نونهالان 5 ساله.
9. تشگيل گروههاي سرود، نغمه سرايي، و انجمن هاي ادبي-فرهنگي.
10. انجام فعاليتهاي فرهنگي،هنري،ادبي و برگزاري مسابقات در موضوعات مختلف در سطح كشور، استان،شهرستان و اهداء جوائز نفيس به برگزيدگان.//120
رضا شمسايي
 پنجشنبه 20 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن