تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815314481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/مطالعات و مرمت پلهاي تاريخي لرستان نيازمند اعتبار است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/مطالعات و مرمت پلهاي تاريخي لرستان نيازمند اعتبار است
خرم آباد - خبرگزاري مهر: لرستان را مي توان سرزمين پلهاي تاريخي ناميد به طوري كه در اين استان بيش از 63 پل تاريخي وجود دارد كه مطالعات و مرمت آنها نيازمند تامين اعتبار است.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد ، پلهاي تاريخي لرستان كه در مسير راه شاهي هگمتانه به شوش واقع شده اند ، از شاهكارهاي معماري پل سازي ايران در زمان ساسانيان و دوران اسلامي به حساب مي آيند .

تعداد زيادي از اين پلهاي حيرت انگيز با طول بيش از 200 متر و چشمه طاق هايي به طول بيش از 30 متر جلوه هايي از فن آوري و معماري پيشينيان خردمند اين ديار را به نمايش گذارده اند .

پلهاي شاپوري (پل اشكسه ) ، معمولان (كلهر ) ، كشكان ، پلدختر (پل كر و دت) ، گاوميشان از جمله اين يادگاهرهاي اين ديار كهن مي باشد .

يكي از پلهاي تاريخي لرستان پل شاپوري است كه مرمت و مطالعه آن جزء مصوبات دور اول سفر هيئت دولت به لرستان بوده است .

اين پل در قسمت جنوبي شهر خرم آباد واقع شده است و عامل ارتباط غرب استان ( طرهان ) با شرق و از آنجا به خوزستان و تيسفون ( پايتخت ساسانيان ) بوده است و همچنين احتمالاً براي توزيع آب نيز مورد بهره برداري قرار مي گرفته است.

طول پل 312 متر و ارتفاع آن75/10 متراست كه از 28چشمه طاق و 27پايه تشكيل شده است سطح هرپايه 61 متر و فاصله بين دو پايه 5/7 متر است . پنج چشمه طاق پل سالم بوده و مابقي بر اثر عوامل طبيعي تخريب شده است .

چشمه طاقهاي پل بصورت جناقي ساخته شده و سبك سازي پل در قسمت طولي پل در زير روگذر پل صورت گرفته است و پايه هاي پل و موج شكنهاي آن به صورت لوزي شش ضلعي از سنگ ساخته شده است .

مصالح پل را سنگهاي قلوة رودخانه اي و لاشه سنگ در چشمه طاقها و از سنگ هاي پاكتراش در قسمت پايه ها استفاده گرديده است و كف پل سنگ فرش است. نوع سنگ فرش سنگ بلوك قرمز است كه در اثر فرسايش آب از صورت كادر بودن خارج شده است .

اين پل عظيم و ديدني مربوط به دوره ساساني وبه شماره 1058 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است .

مدير كل سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد ، با اشاره به مصوبه هيئت دولت در استان براي مرمت و بازسازي پل شاپوري لرستان ، اظهار داشت : در سفر اول هيئت دولت به لرستان اعتباري بالغ بر 5/2 ميليارد ريال به منظور مطالعه ، آسيب شناسي و مرمت پل شاپوري اختصاص يافت .

سيروس ابراهيمي ادامه داد : طي سال 85 براي 63 پل تاريخي استان تنها اعتباري بالغ بر 700 ميليون ريال تخصيص داده شد كه مطالعه پل شاپوري به مشاور داده شد و مراحل پاياني خود را طي كرد و در سال 86 نيز با تخصيص اعتباري بالغ بر 150 ميليون تومان كار مرمت اين بناي تاريخي آغاز شد .

با اشاره به پايان مطالعه پل شاپوري ، از كشف معدن سنگ اين پل در نزديگي آن خبر داد .

وي تصريح كرد : با كشف اين معدن بيش از 400 قطعه سنگ براي ساخت آب شكن هاي پل شاپوري استخراج شده است .

مدير كل سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان با اشاره به در حال ساخت بودن آب شكن هاي اين پل توسط متخصصان ، بيان داشت : هفته آينده اولين آب شكن پل شاپوري نصب خواهد شد .

ابراهيمي با اشاره به تخريب برخي از قسمت هاي پل در گذشته ، يادآور شد : ظرف يكماه آينده 12 آب شكن پل شاپوري كه نيازمند بازسازي بوده ، نصب خواهند شد .

وي ضمن تاكيد بر ضرورت مطالعه و مرمت پل هاي تاريخي استان لرستان ، خاطر نشان كرد : مطالعه كليه پل هاي استان در دست پيگيري است .

مدير كل سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان با اشاره به سفر دوم هيئت دولت به لرستان ، از تهيه پيشنهاداتي پيرامون پل هاي استان براي طرح در مصوبات دور دوم سفر خبر داد و ياد آور شد : در سفر دوم هيئت دولت به دنبال ثبت جهاني پل هاي تاريخي لرستان و همچنين تامين اعتبارات لازم براي مطالعه و مرمت 63 پل تاريخي ديگر استان هستيم .

اين مسئول افزود : براي مطالعه پلهاي تاريخي لرستان اعتباري بالغ بر 12 ميليارد تومان نياز است .
 پنجشنبه 20 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن