تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806793040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سبك زندگي - سپرهايي براي جنگ با شمشير آفتاب


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: سبك زندگي - سپرهايي براي جنگ با شمشير آفتاب
سبك زندگي - سپرهايي براي جنگ با شمشير آفتاب

كرم‌هاي ضدآفتاب اين روزها بيش از هر كرم ديگري توصيه مي‌شوند، همان‌قدر كه استفاده از لوازم آرايش ديگر از سوي ديگر پزشكان با اما و اگر همراه است، استفاده از كرم ضدآفتاب تحت هر شرايطي توصيه مي‌شود، آنقدر كه به تازگي عده‌اي از پزشكان توصيه مي‌كنند حتي زماني كه مقابل مانيتور كامپيوتر هم نشسته‌ايد از ضدآفتاب‌ها استفاده كنيد.

استفاده زياد از كرم ضدآفتاب هيچ مانعي ندارد، اما سخت‌ترين قسمت، انتخاب يك كرم مناسب با نوع پوست شما است. حتي اگر داراي پوست تيره و برنزه‌اي هستيد، باز هم بايد از كرم ضدآفتاب استفاده كنيد.
كارشناسان استفاده از كرم ضدآفتاب را با SPF حداقل ۱۵ (چنانچه ساكن مناطق مرتفع هستيد يا پوست روشن داريد، با SPF بيشتر) توصيه مي‌كنند كه حتما بايد ۳۰ دقيقه قبل از خارج شدن از منزل از كرم استفاده كنيد و هر دو ساعت يك مرتبه از آن استفاده كنيد به‌خصوص هنگام شنا كردن.
يكي از معضلات بهداشتي در دنياي امروز، سرطان پوست است كه متاسفانه روزبه‌روز در حال گسترش بوده و افراد بسياري در جهان را به كام مرگ مي‌كشاند. از مهم‌ترين عوامل موثر در پيدايش سرطان پوست مي‌توان به نور آفتاب اشاره كرد. نور آفتاب، دشمن اصلي پوست و مهم‌ترين علت پيري زودرس، چين و چروك و بروز لكه‌هاي تيره روي پوست است. نورخورشيد از سه جزي تشكيل شده است: اشعه مادون قرمز، اشعه ماوراي‌بنفش و نور قابل رويت كه در اين ميان اشعه ماوراي‌بنفش كه از دو اشعه UVA و UVB تشكيل شده، بسيار مضر و آسيب‌رسان است. بهترين و مناسب‌ترين راه‌حل براي جلوگيري از تابش اشعه ماوراي‌بنفش خورشيد، ماليدن روزانه كرم ضدآفتاب است، هرچند كه لباس‌هاي آستيندار، كلاه لبه پهن و عينك آفتابي نيز مانع رسيدن نور خورشيد به پوست مي‌شود. استفاده از يك ضدآفتاب مناسب، علاوه بر اينكه از آثار مخرب ماوراي‌بنفش روي پوست مي‌كاهد، از بروز عوارضي نظير آفتاب سوختگي، قرمزي، تيره شدن و لكه‌هاي پوستي و نهايتا پيري زودرس پيشگيري مي‌كند. در خريد كرم‌هاي ضدآفتاب، نكته ضروري ميزان SPF است. SPF عيار حفاظتي پوست در برابر تابش ماوراي‌بنفش است كه حداقل عدد آن ۱۵ و حداكثر آن ۳۰ است كه تجويز آن بسته به نوع پوست و شرايط زندگي افراد متفاوت است. اما مناسب‌ترين كرم ضدآفتاب در تابستان SPF معادل ۳۰ دارد. ضدآفتاب‌هاي با SPF كمتر از ۳۰ را معمولا در زمستان يا مكان‌هاي سرپوشيده به كار مي‌برند. در هنگام خريد ضدآفتاب به اطلاعات عمومي ديگران اكتفا نكنيد. نوعي را انتخاب كنيد كه ضدتعريق و ضدشست وشو باشد. اگر پوستتان چرب و داراي جوش‌هاي آكنه است حتما از نوع فاقد چربي (oil free) آن استفاده كنيد. در مدت زمان استفاده، هر سه ساعت يك بار آن را تجديد نماييد و حتما قبل از آرايش، آن را روي پوستتان بماليد. از آنجا كه اثرات مخرب نور آفتاب بر همه سنين ثابت شده است، به فرزند و همسرتان نيز طريقه صحيح استفاده از كرم ضدآفتاب را بياموزيد. البته، توجه داشته باشيد كه كرم مناسب با پوست كودكان و آقايان متفاوت از كرمي است كه شما استفاده مي‌كنيد پس، از تجويز خودسرانه آن بپرهيزيد.
مواد تشكيل‌دهنده كرم‌هاي ضدآفتاب به دو روش از پوست محافظت مي‌كنند، آنها يا اشعه ماوراي بنفش UV خورشيد را جذب و راه عبور آن را مسدود كرده يا اينكه اشعه UV را منعكس و متفرق مي‌كنند. كرم‌هاي ضدآفتاب بر اساس ميزان توانايي آنها در جذب و دفع اشعه UV درجه‌بندي مي‌شوند كه Sun Protection Factor يا SPF نام دارد. درجه SPF (مانند SPF15 يا SPF20) نشان‌دهنده اين امر هستند كه مصرف‌كننده آن قبل از اينكه دچار آفتاب سوختگي بشود، تا چه حد مي‌تواند زير نور آفتاب بماند.
براي مثال شما مي‌توانيد بدون استفاده از كرم ضدآفتاب 10 دقيقه زير نور خورشيد باقي بمانيد و احساس سوختگي نكنيد. هنگامي كه از كرم ضدآفتاب استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد زمان 10 دقيقه را ضرب در ميزان SPF كرم كنيد و به مقدار زمان به دست آمده زير آفتاب بمانيد. اگر SPF كرم شما 15 باشد، شما 150 دقيقه يا دو ساعت و نيم مي‌توانيد در آفتاب بمانيد. اگر پس از مدتي مجددا از كرم استفاده كنيد، ميزان محافظت آن بيشتر مي‌شود اما، در مقدار زمان ايمن آن تاثيري ندارد.
هرگز كرمي را كه سال گذشته استفاده مي‌كرديد، استفاده نكنيد زيرا در كرم مواد اوليه‌اي وجود دارد كه پس از مدتي فاسد مي‌شوند، بنابراين سريعا به مغازه برويد و يك كرم جديد بخريد.
مواد تشكيل‌دهنده يك كرم ضدآفتاب:
Avobenzone (اوربنزون) كه به اسم پارسول نيز شناخته مي‌شود و از بدن در مقابل اشعه‌هاي UVA و UVB محافظت مي‌كند.
محافظت در برابر طيف‌هاي وسيع مرئي در طبيعت:
اين خاصيت كرم ضدآفتاب نيز از پوست در برابر اشعه‌هاي فرابنفش A و B محافظت مي‌كند. اشعه‌هاي فرابنفش A باعث چروك‌هاي زودرس و نهايتا ايجاد سرطان پوست مي‌شود. اشعه‌هاي UVB نيز باعث سوختگي و به وجود آمدن سرطان پوست ناشي از سلول‌هاي زيرپوستي و سرطان پوست ناشي از سلول‌هاي فنسي و پولك‌دار مي‌شود. كارشناسان استفاده از كرم ضدآفتاب را براي محافظت برابر هر دو نوع اشعه‌هاي راديويي فرابنفش توصيه مي‌كنند.
لوسيون، كرم يا ژل:
هيچ‌كدام از اينها بر ديگري برتري ندارد و مؤثرتر نيست، بلكه انتخاب شما بستگي به نام شركت يا سابقه شما دارد. شما ممكن است بخواهيد از كرم براي صورت خود استفاده كنيد كه در اين صورت ژل به دور چشم مي‌چسبد و مشكلاتي ايجاد مي‌كند.
PABA يا بدون PABA:
اسيد پاراآمينوبنزونيك در اكثر كرم‌هاي ضدآفتاب وجود دارد، اما برخي افراد نسبت به آن آلرژي دارند، چنانچه شما جزء اين دسته افراد هستيد بايد دنبال كرمي بدون اين اسيد بگرديد.
بدون روغن و چربي Oil-Free
چنانچه پوست چربي داريد كه مستعد آكنه است و يا زياد جوش مي‌زنيد از كرم‌هاي بدون چربي خريداري كنيد و حتما به برچسب Oil-free روي آن توجه كنيد.
SPF: مخفف كلمه فاكتور محافظت آفتاب است كه SPF مدت زماني را كه محصول از سوختن پوست در برابر اشعه‌هاي راديويي محافظت مي‌كند، اندازه‌گيري مي‌كند، البته در مقايسه با زماني كه پوست بدون داشتن محافظ دچار سوختگي مي‌شود. چنانچه بدون داشتن محافظ، پوست شما ظرف ۲۰ دقيقه دچار سوختگي مي‌شود، بايد از كرم داراي SPF15 استفاده كنيد.
اشعه راديويي فرابنفش (UV):
اشعه‌هاي نامرئي، بخشي از انرژي ساطع‌شده از خورشيد هستند. اشعه‌هاي فرابنفش وقتي به سطح زمين مي‌رسند به دو نوع تقسيم مي‌شوند؛ UVA و UVB. اشعه‌هاي UVB بيشتر از UVA باعث سوختگي مي‌شوند. اما UVA بيشتر داخل پوست نفوذ مي‌كند. اين دو اشعه باعث به وجود آمدن سرطان پوست مي‌شود.
ضد آب: Waterproof
اين كلمه روي كرم نشان مي‌دهد كه اين محصول حين شنا يا تعريق نيز تا حداقل ۸۰ دقيقه نقش محافظتي خود را حفظ مي‌كند.
Water-resistant مقاوم در برابر آب:
اين كلمه با ضد آب تفاوت دارد و بدين معناست كه محصول حين شنا يا تعريق تنها ۴۰ دقيقه خاصيت محافظتي خود را حفظ مي‌كند.
اكسيد زينك و دي اكسيد تيتانيوم يا تالك:
اين مواد اوليه شيميايي نيستند تنها يك پوشش خوب و ضد آب روي پوست قرار مي‌دهند و نكته حائز اهميت اين است كه آلرژي كمتري نسبت به كرم‌هاي ضدآفتاب شيميايي ايجاد مي‌كنند. البته اين قبيل محصولات توسط پوست جذب نمي‌شود، تنها يك چيزي شبيه ماسك ايجاد مي‌كنند و روي پوست قرار مي‌گيرند.
 پنجشنبه 20 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن