تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814688516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محصول زغال اخته استان قزوين رتبه اول كشور را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: محصول زغال اخته استان قزوين رتبه اول كشور را دارد
محصول زغال اخته در استان قزوين با توليد افزون بر هشت هزارو‪ ۵۰۰‬تن و با سطح زيركشت ‪ ۸۵۰‬هكتار رتبه اول را در كشور دارد.

زغال اخته يكي از محصولات ناشناخته باغباني كشور است كه مانند هر محصول ديگر باغباني داراي مزيتهاي متفاوت از قبيل ارزش غذايي و دارويي متنوع، ارزآوري، صادراتي و سودآوري براي باغداران مي‌باشد.

منشا آن نواحي مختلف اروپا و آسياي صغير، ايران، ارمنستان و قفقاز بوده و عمدتا در نواحي معتدل نيمكره شمالي‌پراكنده و انواع خودروي آن در جنگلهاي ارسباران، كوههاي البرز و الموت قزوين، حاشيه جنگلهاي گيلان و آذربايجان يافت مي‌شود.

محصول زغال اخته دوستدار آب و هواي معتدل كوهستاني با زمستان‌هاي ملايم، بدون سرماي بهاره و تابستان‌هاي خنك بوده و درسايه يا مخلوط بادرختان ديگر بهتر رشد و نمو مي‌كند.

اين محصول در ارتفاع بالاتر از يك هزارو‪ ۳۰۰‬و تايكهزارو ‪ ۸۰۰‬متر از سطح دريا و عرض‌هاي بين ‪ ۳۵‬تا ‪ ۴۵‬درجه شمالي به خوبي رشد مي‌كند وچوب درختان و درختچه‌هاي زغال اخته به سرما مقاومت زيادي داشته ولي گلهاي آن كه در بهار خيلي زود باز مي‌شوند تحمل دماي پايين تر از منفي ‪ ۱۰‬درجه در زمستان و سرماي بهاره را ندارند.

جهت بهبود كيفيت خاك و تغذيه درخت بيشترازكودهاي حيواني پوسيده استفاده مي‌شود وبه‌علت كمبود افت و عدم استفاده از سم‌هاي شيميايي و كودهاي‌شيميايي محصول حالت ارگانيك دارد.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان قزوين در گفت وگو با خبرنگار ايرنا متوسط عملكرد برداشت محصول ازباغات اين بخش را ‪ ۱۰‬تن درهكتاربرآورد كرد وافزود:
پيش بيني مي‌شود افزون بر هشت هزارو ‪ ۵۰۰‬تن زغال اخته از باغات اين بخش برداشت شود.

عليرضا بهرامي خاطرنشان كرد: به دليل شرايط اقليمي خاص بخش رودبار شهرستان غالب محصول زغال اخته توليد شده در اين بخش به صورت‌ارگانيك توليد مي‌شود.

وي، به ارزش غذايي محصول زغال اخته اشاره كرد و گفت: اين ميوه از نظر ارزش غذايي داراي مقادير مناسبي آهن، كلسيم، اسيد فوليك و ويتامين‌هاي ‪ c ،B1،B2‬است.

بهرامي افزود: ميوه اين محصول بيشتر حالت تازه‌خوري دارد ولي به صورت خشك شده، مربا، كمپوت، شربت، ترشي، لواشك، ژله وهمراه آش استفاده مي‌شود.

مدير جهاد كشاورزي قزوين يادآور شد: ميوه، برگ پوست و ريشه اين گياه داراي ارزش دارويي است.

بهرامي گفت: هورمون ملاتونين موجود در اين محصول باعث خواب راحت در انسان مي‌شود و مصرف اين ميوه و آب آن به دليل وجود اسيد بنزوييك در آن نقش بسيار مهمي در جلوگيري از رشد و تكثير باكتري و ايجاد عفونت بويژه در مثانه دارد.

وي يادآورد شد: همچنين زغال اخته به دليل وجود مقادير قابل توجهي آنتي اكسيدان ازسلولهاي بدن در مقابل تاثير منفي راديكالهاي آزاد محافظت مي‌كند و نوشيدن آب زغال اخته در تنظيم كلسترول خون، تقويت معده، ضدعفوني دهان، تقويت بينايي، تقويت مغز و اعصاب مفيد است.

به گفته‌وي شربت زغال اخته ضد عطش است به خصوص در تابستان براي جلوگيري از گرمازدگي نوشيدن آن بسيار مفيد است.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن