تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813116270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين گفت‌وگوي وزير مسكن و شهرسازي در سال 87برنامه‌هاي مسكن ايده شخص رييس‌جمهور است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اولين گفت‌وگوي وزير مسكن و شهرسازي در سال 87برنامه‌هاي مسكن ايده شخص رييس‌جمهور است
عكس: خبرگزاري فارسسعيدي‌كيا: در 40 سال گذشته مردم هميشه براي خانه‌دار شدن سختي تحمل كرده‌اندوزير مسكن در توضيح اينكه چرا اجراي طرح جامع مسكن تا اين اندازه به طول كشيده است، گفت: در سال اول ما طرح جامع مسكن را طبق قانون برنامه بايد تهيه مي‌كرديم، الان نيز تهيه و به دولت براي تصويب ارائه شد.


محمد سعيدي‌كيا در گفت‌وگوي مفصل با خبرگزاري فارس كه در واقع اولين گفت‌وگوي رسانه‌اي وزير مسكن در سال 87 به حساب مي‌آيد، خاطرنشان كرد: برنامه‌هاي كنوني هم كه اعلام مي‌شود از طرح جامع مسكن و ايده‌هاي شخص رييس جمهور است، بنابراين اگر ما مي‌خواستيم برنامه ساخت سالانه 10هزار واحد مسكوني را ادامه دهيم، به كجا مي‌رسيديم؟
سعيدي‌كيا در ادامه گفت: اگر اين روش ادامه پيدا مي‌كرد، ميليون‌ها نفر جلوي ما مي‌ايستادند و خانه مي‌خواستند، پس بنابراين دولت آمد و رويكرد را تغيير داد.
وي اظهار داشت: حال بايد اين سوال را جواب داد كه آيا تهيه و تدارك چنين برنامه‌اي براي پاسخ دادن به ميليون‌ها نفر به اندازه يك سال برنامه مي‌خواست يا نه؟ صادقانه اين است كه سال اول را صرف برنامه‌ريزي كرديم. بعد هم تا در دولت و مجلس تصويب شد و تبصره 6 قانون بودجه به تصويب رسيد، سال 86 شد. وزير مسكن ادامه داد: همان زمان به اين فكر افتاديم با توجهي كه هم مجلس و هم دولت دارد، تبصره 6 را قانون دائمي كنيم. پس از دائمي شدن آن چند تا برنامه در اين قانون ساماندهي مسكن استخراج شد. وي خاطر نشان كرد: اين قانون شامل مسكن اجاره‌اي پنج ساله، حق بهره‌برداري از زمين (مسكن مهر يا زمين‌هاي 99 ساله)، برنامه بازسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده و نامناسب شهري و برنامه توليد مسكن با فن‌آوري‌هاي نوين مشهور شد. وي خاطر نشان كرد: ما الان نيروي مهندس، تحصيلكرده، كارشناس و متخصص داريم.
نقص ما در نيروي انساني در آخرين حلقه زنجير اين سير است و آن هم كمبود كارگران فني است. وي ادامه داد: تا آيين‌نامه قانون نوشته شد، از خرداد سال 86 شروع به اجراي اين برنامه كرديم و به مردم اعلام شد كساني كه خانه نداشته باشند، متاهل يا سرپرست خانوار باشند، قبلا از امكانات يارانه‌اي دولت استفاده نكرده باشند و ساكن يك محل باشند مي‌توانند در مسكن مهر ثبت نام كنند.
مردم از من صداقت مي‌خواهند
سعيدي‌كيا افزود: مردم از من مي‌خواهند كه صادقانه با آنها رفتار كنم و با حداكثر توان هم كار كنم،آيا چيزي به غير از اين از من مي‌خواهند؟
وي در پاسخ به اينكه مردم براي راحت خانه دار شدن چه مدت بايد صبر كنند، افزود: من سعي مي‌كنم كه به مردم راست بگويم. مشكل‌ مسكن چيزي نيست كه دو روزه و يك ساله بشود آن‌را حل كرد. وي گفت: در يك سابقه تاريخي 40ساله همواره همين‌طور بوده است و مردم هميشه براي خانه دار شدن سختي تحمل كرده‌اند و در حال حاضر هم همين‌طور است.
سعيدي كيا ادامه داد: هم اكنون در يك دوره بسيار خاص قرار گرفته‌ايم. اين دوره، دوره خاصي است زيرا طبق آمار سال 85 در حال حاضر به شكل بالفعل 5/1ميليون خانه در كشور كم داريم و به لحاظ عدد به ازاي 5/17ميليون خانوار ‌16ميليون خانه داريم، تعدادي از مردم نيز در مسكن نامناسب زندگي‌ مي‌كنند كه آن را هم بايد به اين عدد اضافه كرد. وي خاطر نشان كرد: تقريبا 2ميليون خانه روستايي در كشور استحكام مناسبي ندارند و تقريبا به همين تعداد خانه‌هاي شهري در بافت فرسوده قرار دارند، بنابراين تقريبا 4ميليون خانه نامناسب هم در كشور داريم كه بايد اصلاح و نوسازي شوند.
وزير مسكن و شهرسازي گفت: در اوايل پيروزي انقلاب 5/3درصد رشد جمعيت داشتيم كه بسيار بالا بود، متولدين اين سال‌ها يعني 60 تا 65 اكنون به سن ازدواج و نياز به اشتغال و مسكن رسيده‌اند.
وي ادامه داد:در سال 84 بالغ بر 795هزار، در سال 85 بالغ بر 800هزار و در سال 86 نزديك به 840هزار ازدواج رخ داده است. اين ازدواج‌ها تا سال 1392 نزديك به 950هزار ازدواج و بعد از آن به دليل كنترل جمعيت آمار ازدواج و تعداد متولدين كم شود، بنابراين سير نزولي از سال 92 به بعد شروع مي‌شود.
وي گفت: اين نكات اگر با هم جمع شود، طي يك دوره 7 ساله يعني از 87 تا 93 كه پايان برنامه پنجم (7 سال) است،به اين نكته مي‌رسيم كه اگر مي‌خواهيم در پايان برنامه 7 سال اين ضريب تراكم بشود يك و ديگر كسري خانه نداشته باشيم بايد سالي 5/1ميليون واحد مسكوني در بخش شهري و روستايي احداث شود.
مردم كار ساخت را خودشان انجام دهند
سعيدي‌كيا افزود: طبق اصل 44 قانون اساسي و هم تدبيري كه حكومت داري الزام مي‌كند، دولت نبايد مستقيم وارد عرصه ساخت و ساز شود. يعني دولت بايد بسترساز باشد و مردم كار ساخت را خودشان انجام دهند.
وي گفت: دولت قبلا به عنوان كارفرما سالي 10هزار واحد مسكوني به نام استيجاري كه آن هم متكي به قانون بود، مي‌ساخت و به مخاطبين كه محرومين بودند، تحويل مي‌داد.
وي ادامه داد: اين قانون سال 75 بود و حالا بر اساس آمار سال 85 حدود يك و نيم ميليون خانه كم داريم، معناي آن اين است كه دوره آن قانون سر آمده است. وي تاكيد كرد: برنامه ديگري لازم است كه بتواند جواب ساخت اين يك ميليون و 200هزار واحد مسكوني شهري را بدهد، حال مي‌توان اين آمارهاي مسكن را تحليل كرد.
سعيدي‌كيا ادامه داد: اگر به لحاظ درآمدي بخواهيم اين وضعيت را تحليل كنيم بايد بگوييم كه دهك‌ درآمدي يك شامل كساني مي شود كه اقساط بانكي هم نمي‌توانند بدهند، يعني بايد آنها را خيرين، كميته امداد و بهزيستي تحت پوشش قرار داده و به آنها خانه
بدهند.
وي گفت: اما دهك دو، سه، چهار و پنج كه به دهك‌هاي كم درآمد معروفند، كساني هستند كه به تناسب مي‌توانند اقساط پرداخت كنند و حجم بيشتر كمبود مسكن در همين قشر است، بنابراين قشري كه درآمد كمتري دارد مسكن هم كمتر دارند.
وي ادامه داد: با اين وضعيت دولت به سمت اين رفت كه طبق قانون اساسي برنامه‌اي براي مسكن‌دار شدن مردم تهيه كند.
ثبت‌نام 9/3ميليون نفر براي مسكن مهر
سعيدي‌كيا در ادامه خاطرنشان كرد: تاكنون هم 3ميليون و 900هزار نفر براي مسكن مهر ثبت‌نام كرده‌اند و از اين 3 ميليون و 900‌هزار نفر، دو ميليون و 400‌هزار نفر مورد بررسي و پالايش قرار گرفتند كه كار بسيار سختي است. وي ادامه داد: اين چهار شرط بايد كنترل مي‌شد؛ چرا كه بايد مي‌فهميديم آيا اشخاص ثبت‌نام كرده ‌خانه دارند؟ حال چگونه بايد بفهميم 5 سال است كه اين شخص ساكن است پس اين كارها زمان مي برد و سخت است.
وي گفت: وزارت تعاون فوق‌العاده زحمت كشيد و از طريق كنترل آب و برق، كنترل بسيج محله و غيره در نهايت هم تضمين گرفتند كه اگر صحت نداشته باشد، ثبت نام و امتياز لغو مي شود.
به گفته وي، از 2ميليون و 400‌هزار نفر، يك ميليون و 400‌هزار نفر اين شرايط را داشتند.
سعيدي‌كيا گفت: برداشت ما و وزارت تعاون اين است كه از 3ميليون و 900‌هزار نفر حدود 2ميليون و 500‌هزار نفر چهار شرايط را دارا هستند.
وزير مسكن تصريح كرد: وزارت مسكن به استعداد ساخت يك ميليون و 300هزار واحد مسكوني زمين تامين و اعطا كرده است و بعد از تامين زمين تامين منابع لازم است.
وي ادامه داد: دو منبع نياز است كه يكي آماده‌سازي زمين است؛ از يك ميليون نفري كه تا آخر سال گذشته اعلام كرديم پول واريز كنند، 500‌هزار نفر، نفري يك ميليون تومان پول پرداخت كرده‌اند و به مابقي هم گفتيم كه پول را به مرور بدهند.
وي در ادامه تاكيد كرد: كار آماده‌سازي زمين و كار ساخت و ساز هم شروع شده است و امسال 7‌هزارو500 ميليارد تومان وام نقدا با ابلاغ بانك مركزي به مسكن روستايي، اجاره‌اي، زمين‌هاي 99 ساله پرداخت خواهد شد.
300‌هزار پروانه ساخت در زمين هاي 99 ساله
سعيدي‌كيا گفت: در حال حاضر ساخت و ساز در زمين هاي 99 ساله شروع شده است و هفته گذشته پي‌سازي اين واحدهاي مسكوني مهر در آبادان آغاز شد.
وي با بيان اينكه به ساخت واحدهاي مسكوني مهر 14ميليون تومان وام پرداخت مي‌شود، افزود: نزديك به 300‌هزار واحد مسكوني مهر با دريافت پروانه شروع به ساخت و ساز كرده‌اند.
وزير مسكن و شهرسازي گفت: در تمام كشور كار ساخت واحدهاي مسكوني اجاره‌اي آغاز شده و تاكنون 91‌هزار واحد مسكوني اجاره‌اي در سراسر كشور آغاز شده است.
وي گفت: در تهران هم ساخت واحدهاي مسكوني اجاره‌اي در شهرهاي جديد مثل هشتگرد آغاز شده است. سعيدي‌كيا افزود: استقبال مردم باعث شده است تا در بخش مسكن‌هاي اجاره‌اي كه 50‌هزار واحد در برنامه بود 41هزار واحد مسكوني بيشتر از اين برنامه ساخته شود.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن