تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815565605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راهكارهاي توسعه گردشگري مذهبي/ 15معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي اصفهان:نگرش مديران نسبت به گردشگري ديني بايد تصحيح شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: راهكارهاي توسعه گردشگري مذهبي/ 15معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي اصفهان:نگرش مديران نسبت به گردشگري ديني بايد تصحيح شود
گروه اجتماعي: مديران كلان گردشگري كشور، نيازهاي گردشگران را به خوبي نمي‌شناسند لذا برنامه‌هاي آنان تنها تأمين‌كننده بخشي از گردشگران است و اين مسئله، چالش‌هاي اين حوزه را افزايش داده است.
حجت‌الاسلا‌م‌و‌المسلمين «عبدالحميد آكوچكيان» معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با اعلام اين مطلب گفت: همه گردشگران با حضور در اماكن تاريخي دنبال گمشده‌اي هستند تا بخشي از اوقات فراغت خود را در اين محيط بگذرانند اما موضوع اين است كه گردشگر مذهبي عمدتاً به اين دليل وارد اين فضا مي‌شود كه تنش‌هاي رواني حاصل از زندگي را به اين صورت تعديل كند.

وي با انتقاد از اين مطلب كه نگرش كنوني به گردشگري مذهبي فاقد نگاه عالمانه و محققانه است، افزود: باتوجه به اينكه بيشترين مخاطبان گردشگري ديني كشور ما شامل طبقات مياني جامعه مي‌شود لذا برنامه مدوني براي محققان و گردشگراني ـ كه به‌طور تخصصي اقدام به حضور در اماكن مذهبي مي‌كنند ـ تدوين نكرده‌ايم.

آكوچيان در ادامه تصريح كرد: در گردشگري مذهبي نيز همچون ساير حوزه‌هاي توريسم با قشر متنوعي مواجه هستيم كه به دلايل گوناگون قصد سفر به بقاع و اماكن متبركه دارند اما ما معمولاً تنها يك يا دو لايه از اين طيف را مي‌بينيم و از ساير گروه‌ها همچون عارفان غافل هستيم در نتيجه همه برنامه‌ها معطوف به بخشي مي‌شود كه با انگيزه كسب ثواب به محيط مذهبي روي مي‌آورند كه اين غفلت در آينده ما را با چالشي بزرگ در حوزه گردشگري ديني مواجه مي‌‌كند.

به اعتقاد معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان، دينداري جامعه در حال حاضر با تهاجمات مختلف معاندان مواجه است لذا توجه به مقوله گردشگري به‌ويژه در بخش عميق و بنيادي آن امري ضروري و غيرقابل انكار است.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه اصفهان در ادامه به تشريح عوامل حضور گردشگران خارجي در اماكن مذهبي كشور پرداخت و اظهار كرد: بخش عمده‌اي از گردشگران نيز بدون انگيزه معنوي بلكه با هدف آشنايي با جاذبه‌هاي فرهنگي ساير ملل و علايق شخصي خود، در صدد سفر به اماكن مذهبي هستند از همين‌رو بايد نگرش در حوزه گردشگري و پيش‌فرض‌هاي اين حوزه تصحيح شود.

اين مقام فرهنگي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر اينكه «اين تغيير نگرش در چه حوزه‌هايي بايد صورت گيرد؟» افزود: فرهنگ گردشگري يعني نقطه‌اي كه فرهنگ ما با گردشگري مماس مي‌شود، بايد تغيير كند كه خود اين مسئله نيز نيازمند برنامه‌ريزي درازمدت است.

به عقيده اين مقام مسئول در امر گردشگري مذهبي نگاه حاكم بر امر گردشگري در حال حاضر با مشكلاتي مواجه است؛ مديران كلان گردشگري كشور نيازهاي گردشگران را به خوبي نمي‌شناسند و لذا برنامه‌هاي آنان تنها تأمين كننده بخشي از گردشگران است كه اين مسئله چالش‌هاي اين حوزه را افزايش داده است.

آكوچكيان در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا ساماندهي اين امور از عهده سازمان‌هاي اوقاف و امور خيريه و ميراث فرهنگي و گردشگري بر‌مي‌آيد يا نيازمند اهتمام ساير دستگاه‌هاست؟ گفت: اين وظيفه از مأموريت‌هاي ذاتي متوليان اين امر است از همين‌رو امكانات اين دو سازمان براي دستيابي به نقطه مطلوب كفايت كند.

وي در پايان اين گفت‌و‌گو با تأكيد به اين موضوع كه نگرش مديران و طراحان حوزه گردشگري بايد عوض شود، به تشريح اقدامات اين معاونت در راستاي دستيابي به اين مسئله پرداخت و گفت: در حوزه معاونت فرهنگي همايش‌هاي متعددي درباره گردشگري در حوزه‌هاي مختلف برگزار شده است كه مهم‌ترين دستاورد آن گردهمايي متخصصان امر گردشگري است.
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن