واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: تردید روزنامه اعتماد نسبت به آمارهای اخیر سیما؛ بالاخره کدام سریال محبوبتر بود؟ سینمای ما - پايان سريال هاي مناسبتي ماه مبارک رمضان امسال، نه براي مخاطبان پايان شورانگيز و تاثيرگذاري را به همراه داشت و نه به مذاق مديران صدا و سيما خوش آمد. مخاطبان صدا و سيما که هر ساله از ميان چهار سريال مناسبتي، حداقل دو سريال را با علاقه و هيجان دنبال مي کردند، امسال نتوانستند حتي به يکي از چهار سريال مناسبتي، به طور کامل دل ببندند. از سوي ديگر منتقدان جدي صدا و سيما در بدنه قدرت که ميانه خوشي با مديريت فعلي اين سازمان ندارند، و به راحتي به مواردي متعدد از انتقاد و اشکال، دسترسي پيدا کردند، از همان هفته نخست، هشدارها، تذکرها و دستورات خود را، چه از طريق شوراي نظارت بر صدا و سيما و چه از طريق علما و کميسيون فرهنگي مجلس به شيوه هاي مختلف بيان کردند. مديريت صدا و سيما که ظاهراً، خود نيز از توليدات ماه رمضاني اش راضي نبود، به ظاهر در مقابل منتقدان، سينه سپر کرد و از توليدات خود حمايت کرد، اما در بدنه تصميم گيري تا جايي که توانست در فرصت به دست آمده، به تصحيح ضعف هاي سريال ها از منظر منتقدان دست زد. از ميان چهار سريال مناسبتي امسال، تنها سريال مثل هيچ کس براي تلويزيون، نه تنها ايجاد مشکلي نکرد، که مورد توجه دو دسته مخاطبان و منتقدان سياسي و محتوايي قرار گرفت. اين سريال در وهله نخست، فيلمنامه يي قابل تامل داشت و محتواي آن نيز درخور مناسبتي به نام رمضان بود. مهدي فرجي مدير شبکه دو سيما که دو سريال «ساعت شني»؛ توليدشده در زمان مديريت او در گروه فيلم و سريال شبکه يک و «پريدخت» براي او در يک سال گذشته، دردسرهاي زيادي به همراه داشت و بارها مجبور به پاسخگويي در برابر منتقدان قرار گرفت، اين بار با سريال «مثل هيچ کس» با انتقادهاي کمتري روبه رو شد. سريال ماه رمضاني «روز حسرت» گرچه از منظر مخاطبان ظاهراً، رتبه نخست را به دست آورد، اما از نظر محتوايي و چگونگي وارد شدن به مباحث ديني، دچار انتقادهايي جدي شد. بيشترين انتقاد به سريال هاي ماه رمضاني امسال، نسبت به دو سريال طنز يعني «مامور بدرقه» و «بزنگاه» بود. در اين ميان «بزنگاه» به دليل مخاطب زيادي که داشت، با حجم بالاتري از انتقاد روبه رو شد. مدير شبکه سه پيش از شروع ماه مبارک رمضان در پاسخ به خبرنگاري دير کليد زدن سريال مناسبتي اين شبکه را به وسواس در انتخاب متن هاي پيشنهاد شده، مربوط دانست، اما برخلاف نظر مدير شبکه سه سيما، رضا عطاران در گفت وگويي دليل تاخير در کليد زدن «بزنگاه» را مربوط به پيش شرط هاي خود در ارائه ندادن متن به شبکه برشمرد. مديران صدا و سيما که ناچار به دفاع از توليدشان بودند، در زمان پخش سريال مدعي شدند با قدرت تمام از توليدشان دفاع خواهند کرد. اما آنها که با سياست هاي تلويزيون در دوره مديريت عزت الله ضرغامي آشنا بودند، به خوبي مي دانستند بايد منتظر پيامدهاي ديگري باشند. فشارهاي وارده به سازمان صدا و سيما به حدي بود که تغيير مديريت اين سازمان به يکي از مهم ترين شايعه ها در روزهاي اخير تبديل شد. در واقع سريال «بزنگاه» به يکي از پرهزينه ترين توليدات تبديل شد. فشارهايي که دو سريال «مامور بدرقه» و «بزنگاه» براي سازمان دربرداشت، مديران ارشد سازمان را به فاز جديدي از نظارت هاي سختگيرانه نسبت به آثار نمايشي در دست توليد وارد کرد. ترفندي که اين سازمان در هفته چهارم به ناچار اتخاذ کرد، اعلام نتايجي به دور از ذهن در ميزان مخاطب سريال ها بود. در حالي که به نظر مي رسد دو سريال روز حسرت و بزنگاه از لحاظ درصد مخاطب، در رتبه هايي نزديک به يکديگر قرار گيرند، ناگهان سريال بزنگاه در رتبه چهارم قرار گرفت، تا با اين ترفند، بخشي از انتقاد ناظران بر سازمان صدا و سيما مبتني بر اختصاص بهترين ساعت پخش به اين سريال ، کمرنگ شود و مدعي شوند که برخلاف نظر آنها، بزنگاه را مخاطبان کمتري ديده اند و حجم پايين مخاطب، مانع از تاثيرگذاري زياد خواهد بود. فراموش نکنيم اعلام نتايج اين نظرسنجي از سوي مرکز تحقيقات و سنجش برنامه هاي صدا و سيما مربوط به هفته چهارم بود؛ هفته يي که سريال بزنگاه تنها دو شب مجال پخش پيدا کرد. با پخش آخرين قسمت سريال روز حسرت در شب گذشته انتظار مي رود مرکز تحقيقات و سنجش برنامه هاي صدا و سيما، درصد واقعي مخاطب هر سريال را به اضافه درصد رضايت مخاطبان در روزهاي آينده اعلام کند. منبع خبر : اعتماد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]