تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812913107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لزوم نقش آفريني بخش خصوصي در شرايط بحران


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: لزوم نقش آفريني بخش خصوصي در شرايط بحران
دولت دوم!تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:نگاهي برحجم تحريم هاي اقتصادي غرب عليه ايران نشان مي دهد كه در مقطع كنوني نياز به مداخله بين المللي و منطقي بخش خصوصي براي ياري رساندن به اقتصاد ملتهب كشور از طريق اتخاذ سياست هاي تجاري مناسب بيش از پيش احساس مي شود.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران،جنس تحريم هاي دهه ۷۰ ايران قابل مقايسه با تحريم هاي دهه ۸۰ نيست.

تاكنون سه قطعنامه عليه جمهوري اسلامي ايران وضع شده است و احتمال اينكه فشارها افزايش پيدا كند، وجود دارد.

در طول سال هاي گذشته فشارهاي مختلفي از سوي نهادهاي اقتصادي بين المللي بر ايران وارد آمده است كه مهم ترين اين فشارها در طول جنگ تحميلي به اقتصاد ايران تحميل شد.

شرايط جنگي آن روزها براي اقتصاد ايران دردسرساز بود اما اين موضوع باعث توقف چرخه ورود كالا به ايران نشد.

تحريم هاي زمان جنگ باعث شد كالاهاي مورد نياز ايران از طريق كشورهاي واسطه همچون تركيه و امارات عربي متحده وارد كشور شود كه اين چرخه موجب رونق فراوان تجارت و بازرگاني كشورهايي شد كه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم نيازهاي ايران را برطرف مي كردند.

در دهه ۷۰ آنچه اعمال مي شد، خيلي گسترده نبود و روال عادي تجاري بين كشورها با ايران برقرار بود.

اما ظرف يك سال گذشته دستيابي ايران به انرژي هسته يي، بهانه يي شده است تا امريكا پرونده ايران را به شوراي امنيت ارسال و تحريم هاي مرحله يي، عليه ايران را اعمال كند. تاكنون سه قطعنامه عليه جمهوري اسلامي ايران وضع شده است و احتمال اينكه فشارها افزايش پيدا كند، وجود دارد.

بدون شك، تحريم ها و فشارهاي اخير مشكلات فراواني براي گردش امور اقتصادي و تجاري بين المللي با ايران به وجود آورده است، از جمله اينكه بانك هاي ايراني دچار تحريم شده اند و معاملات بانك هاي خارجي با ايران نيز با مشكل روبه رو شده و از همه مهم تر اينكه بانك هاي طراز اول همچون كامرز بانك آلمان، عمليات بانكي با ايران را متوقف ساخته است.

هرچند استفاده از راهكارهاي جايگزين از شدت فشارها بر سيستم بانكي ايران كاسته است، اما اگر مرحله جديد تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال شود وضع اقتصاد كشور مشكل تر خواهد شد و اين فشارها مي تواند تأثيراتي جدي تر بر روند امور اقتصادي داشته باشد.

اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران كه به عنوان پايگاه قدرتمند و قابل اتكاي بخش خصوصي قلمداد مي شود، در اين مرحله از فشارها مي تواند، نقش مثبتي ايفا كند. يادمان نمي رود كه رياست اتاق ايران زماني كه از عملكرد گذشته خود سخن مي گفتند، در كارنامه كاري خود، برقراري ارتباط با بخش خصوصي كشورهاي عمده صنعتي و حتي مذاكرات با وزرا و تصميم سازان كشورها را در شرايط حساس گذشته به عنوان دستاورد به هيات نمايندگان ارائه كرد.

تقاضاي بنده از اتاق تهران و ايران اين است كه رويه مزبور را مورد مطالعه قرار دهند و در فضاي ملتهب كنوني با تدارك ديدارهاي ديپلماتيك و انجام سفرهاي مختلف و برقراري ارتباط با عناصر اقتصادي و تصميم ساز بين المللي به خصوص كشورهاي اروپايي، فضا را به نحوي تغيير دهند كه توسط بخش خصوصي كشورها و حتي اتاق هاي بازرگاني، مراجع تصميم گير ايشان تحت فشار قرار گيرند و در اعمال تحريم ها تأني به خرج دهند. مطمئناً دولت نيز از اين موضوع استقبال خواهد كرد كه بخش خصوصي با اين رويكرد، به طور غيرمستقيم به كمك دولت شتافته و باعث تلطيف شرايط بين المللي شده است.

نويسنده:مهدي جارياني - عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران

انتهاي پيام//
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن