تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826107561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به چند برنامه نوروزي سيما


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: اي دوست غافلگيري را به خاطر بسپار جام جم آنلاين: نوروز امسال مديران تلويزيون تلاش كردند تا با توليد و پخش برنامه‌هاي متنوع همه مخاطبان تلويزيون را راضي نگه دارند و براي همه گروه‌هاي سني برنامه‌هاي مناسبي را روي آنتن بفرستند؛ اما اكنون كه چند روزي از تعطيلات نوروزي گذشته است بهتر مي‌توان درباره اين برنامه‌ها نظر و به اين پرسش پاسخي منطقي‌تر داد كه آيا تلويزيون در اين تلاش خود موفق عمل كرد؟ با نگاهي به نظرسنجي‌ها و نقد برنامه‌هاي سيما در ايام نوروز از سوي دست‌اندركاران و برنامه‌سازان و منتقدان مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه درصد اين موفقيت صددرصد نبوده است و بيشتر مخاطباني كه به برنامه‌هاي رسانه ملي نگاهي جدي‌تر دارند بر اين باورند كه تلويزيون نتوانست درنوروز 88 به قوت نوروز سال گذشته عرض اندام كند. اين عدم توفيق را از چند منظر مي‌توان بررسي كرد. شصتچي عليه مديري: از اين اصل نمي‌توان بسادگي گذشت كه برنامه‌سازان با تجربه بهتر از تازه كارها مي‌توانند برنامه‌هاي نمايشي و غيرنمايشي را براي تلويزيون تهيه كنند. اين برنامه‌سازان با تجربه، در گذر زمان توانسته‌اند ميان مردم محبوبيت پيدا كنند و با جلب اعتماد آنان، ميزان مخاطبان رسانه را افزايش دهند. با توجه به همين اصل، تلويزيون در نوروز امسال ساخت چند برنامه كليدي خود را به باتجربه‌ها سپرد تا با خيال راحت نوروز را در كنار ميليون‌ها مخاطب سپري كند، اما با نگاهي به برنامه‌هاي اين با تجربه‌ها مي‌توان نتيجه گرفت كه آنها نتوانستند به اين اطمينان پاسخ مثبت بدهند. يكي از اين برنامه‌سازان كه هم مديران تلويزيون و هم مردم به او اميد بسته بودند، مهران مديري بود كه انتظار مي‌رفت با مجموعه «مرد 2 هزار چهره» مرد اول سيما در ابتداي سال 88 باشد، اما چنين نشد و او نتوانست توقعات ايجاد شده را برآورده كند. توقع شايد در معناي تحت‌اللفظي واژه مثبتي نباشد و در فرهنگ ما ايرانيان متوقع بودن صفت خوبي نباشد، اما درباره مهران مديري و انتظاراتي كه از او مي‌رود، متوقع بودن صفت بدي نيست. اولا به اين دليل كه مديري سال‌هاست تلاش كرده تا ميان كارگردانان و برنامه‌سازان تلويزيون بخصوص در گونه كمدي يك سر و گردن بالاتر بايستد و همين توقع بالاي مديري از خودش و كارهايش باعث شده تا مردم هم به او به گونه‌اي ديگر نگاه كنند و توقع داشته باشند كه او هميشه متفاوت باشد؛ بنابراين توقع خوب بودن را خود مهران مديري در مردم ايجاد كرده است. ثانيا اگر از اين زاويه به مهران مديري نگاه نكنيم و او را كارگرداني مانند ديگر كارگردانان تلويزيون به حساب آوريم، مي‌دانيم كه تلويزيون به اين كارگردان به چشم ديگري نگاه مي‌كند، چون سال‌هاي زيادي است كه روي او سرمايه‌گذاري كرده است، با خوب و بدش ساخته، اجازه داده او فضاهاي مختلف در زمينه طنز را تجربه كند، به او ميدان داده تا به شهرت برسد و اكنون توقع دارد از همه امكانات به وجود آورده براي مديري استفاده كند و از او براي شادترين زمان و طولاني‌ترين تعطيلات سال يك برنامه شاد، متفاوت، تاثيرگذار و پرمخاطب داشته باشد؛ اما مديري اين توقع را برآورده نكرد و به سراغ موضوعي ‌رفت كه از موفقيت آن اطمينان چنداني ندارد. مديري نمي‌تواند بگويد به موفقيت مرد 2 هزار چهره اطمينان داشته است، چون مسلما او، همكاران و مشاورانش در مرد 2 هزار چهره مي‌دانسته‌اند كه دليل موفقيت سريال مرد هزار چهره كه سال گذشته از شبكه 3 سيما به نمايش درآمد موضوع تازه، چهره جديد از مهران مديري، فضاي جديد نقد اجتماعي، ديالوگ‌هاي حساب‌‌شده، تكيه كلام‌هاي تازه و... بود كه مدام بيننده را غافلگير مي‌كرد، اما وقتي قرار است مسعود شصتچي آگاهانه به سراغ كلاهبرداري برود مسلما غافلگيري هم نخواهد داشت، چون او زماني براي مردم جذاب بود كه ندانسته و بر اثر تصميمات ديگران وارد فضاهايي مي‌شد كه هم براي خودش و هم براي مخاطب تازگي داشت. مديري آنقدر هوشمند است كه بداند مرد 2 هزار چهره نمي‌تواند توقع مردمي را كه مدام در طلب نوآوري هستند برآورده كند، ولي بازهم اين خطر را قبول و ساخت آن را آغاز مي‌كند و جالب اينجاست كه مسعود شصتچي را مقابل مهران مديري قرار مي‌دهد تا نشان دهد اين دو كاملا با هم فرق دارند. از اين مقابل هم قرار دادن البته مي‌توان به اين نتيجه هم رسيد كه شصتچي از سال گذشته تا امسال مديري را رها نكرده است و او را ترغيب مي‌كرده تا شخصيت‌هاي پنهان ديگر خود را هم به او نشان دهد. انگار شصتچي در ذهن مديري هي او را قلقلك مي‌داده كه مرا به نتيجه برسان. من كه زندگي دگرگونه‌اي را تجربه كرده‌ام نمي‌توانم دوباره به زندگي معمولي خود برگردم و همين وسوسه‌هاي شصتچي باعث شد كه مديري خود را به خطر بيندازد و بار ديگر او را راهي آنتن تلويزيون كند تا او و وسوسه‌هاي او را به ميليون‌ها مخاطب نشان دهد، غافل از اين‌كه شصتچي در ذهن مديري هنوز هم جان دارد و با او زندگي مي‌كند، اما براي مخاطبي كه حالا ديگر شصتچي و شصتچي‌ها را بسادگي در زندگي پيرامونش پيدا مي‌كند اين تازگي و رندي ديدني نيست. گويا قرار نيست شصتچي به اين راحتي دست از سر مديري بردارد، چون اين كارگردان با آوازه، شصتچي عزيز خود را به برره برد تا زندگي ديگري را با او در آن ناكجا آباد آغاز كند. مديري شايد بازهم تصميم بگيرد زندگي مسعود شصتچي را در برره و در كنار دختر كيانوش به تصوير بكشد، اما او آنقدر هوشمند است كه اين بار روي واژه توقع بيشتر بينديشد و جدي‌تر به آن نگاه كند. جناق، خط قرمز نيست حميد نعمت‌الله بعد از ساخت فيلم «بوتيك» به عنوان يك كارگردان متفاوت شناخته شد و ميان كساني كه سينما و دنياي تصوير و درام را مي‌شناسند اين توقع را ايجاد كرد كه نعمت‌الله بايد هميشه كار متفاوت بسازد. شايد همين توقع باعث شد تا چندين سال نعمت‌الله فيلم نسازد و زماني كه شنيده شد او فيلم «بي پولي» را براي سينما كارگرداني مي‌كند همه سينمادوستان در انتظار يك فيلم خوب از او بودند؛ اما جداي از سينمادوستان وقتي شنيده شد نعمت‌الله فيلم‌ «اي دوست مرا به خاطر بسپار» را براي تلويزيون كارگرداني مي‌كند همه آنها كه اين كارگردان را مي‌شناختند تمايل داشتند اين فيلم را تماشا كنند تا ببينند نعمت‌الله در تلويزيون و با مخاطب ميليوني آن چگونه برخورد مي‌كند. گويا قرار نيست شصتچي به اين راحتي دست از سر مديري بردارد، چون مديري، شصتچي را به برره برد تا زندگي ديگري را با او در ناكجا آباد آغاز كندتا اين‌كه فيلم اي دوست مرا به خاطر بسپار، عيد امسال از تلويزيون پخش شد و نشان داد هم مديوم تلويزيون را مي‌شناسد و هم درباره گونه كمدي شناخت لازم را دارد. تله فيلم اي دوست مرا به خاطر بسپار، فيلم موفقي بود به چند دليل: اول اين‌كه نعمت‌الله براي اولين فيلم تلويزيوني خود به سراغ موضوعي كاملا تازه رفته بود؛ موضوعي كه شايد تاكنون موضوعي خط قرمزي برشمرده مي‌شد. شكستن جناق تاكنون در تلويزيون جمهوري اسلامي به عنوان يك موضوع مطرح نشده بود، اما نعمت‌الله با استفاده از همين شرط‌بندي كه در فرهنگ عاميانه ما ايرانيان پيشينه ديرينه‌اي دارد نشان داد براي ساخت يك فيلم كميك ايراني مي‌توان به سراغ بسياري از موضوعاتي رفت كه ريشه در فرهنگ ايراني دارد، اما تاكنون كسي به آن توجه نكرده است. فيلمسازي با محور قراردادن جناق شكستن نشان داد مديران تلويزيون نگاهي همه‌جانبه به موضوعات دارند و دايره كار نويسندگان و كارگردانان را محدود نكرده‌اند و تا زماني كه آنها مسلط و هوشمندانه به موضوعات نزديك شوند خط قرمزي هم وجود نخواهد داشت. يكي ديگر از عوامل موفقيت فيلم اي دوست مرا به خاطر بسپار بازي خوب و روان بازيگر نقش اول مرد آن بود كه به حسن معجوني سپرده شده بود. اين بازيگر كه براي مخاطبان تلويزيون چهره‌اي تازه بود توانست با نوع بازي خود و ريتمي كه به آن بخشيد و نوع بيان و ديالوگ‌گويي خود فيلم را ديدني كند. معجوني در فيلم اي دوست مرا به خاطر بسپار، همه تلاش خود را كرده بود تا بازي‌اش ديده نشود. او به جاي بزرگ كردن نوع بازي خود و اين‌كه بخواهد سبك و سياق جديدي را از خود به نمايش بگذارد تلاش كرده بود نقش را از آن خود كند و نشان دهد نقش را معجوني بازي كرده است كه روش خاص خود را در ايفاي نقش‌هايي كه به او سپرده مي‌شود دارد؛ روشي كه هنوز براي بيننده تازگي دارد و معجوني جواب اين روش را در فيلمي مانند و نقش مامور نيروي انتظامي دريافت كرده است. بضاعت تصويري اولين فيلم تلويزيوني نعمت‌الله، ديگر عامل موفقيت فيلم اي دوست مرا به خاطر بسپار بود. كارگردان اين فيلم براي همه فيلمنامه خود مابه ازاي تصويري در نظر گرفته بود، به همين دليل فيلم را از پرگويي‌هاي بيهوده نجات داده و با ميزانسن‌هاي مناسب براي بيننده غافلگيري‌هاي ديدني به وجود آورده بود تا او از ديدن يك فيلم تلويزيوني لذت ببرد. پاسخ به توقع مخاطبان، نوآوري در موضوع، فيلمنامه پر فراز و نشيب، استفاده از بازيگران جديد و با استعداد و احترام به شعور مخاطب و اين‌كه سواد بصري او هر روز بيشتر از روز قبل ارتقا پيدا مي‌كند برخي از عواملي هستند كه باعث موفقيت آثار تلويزيوني مي‌شوند؛ عواملي كه اگر برخي مديران تلويزيون و كارگردانان به آنها اندكي توجه كنند مسلما هميشه مي‌توان در رسانه ملي آثاري را ديد كه تماشاي آنها هم لذت‌بخش است و هم تاثيرگذار، اما واقعيت اين است كه برخي تمايل دارند به جاي نوآوري بر محور سابق بچرخند و از توشه سال‌هاي قبل بهره ببرند بدون توجه به اين نكته كه آن آذوقه با طبع امروز همخواني ندارد. طاهره آشياني




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 655]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن