تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814802189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر /اقدامات كشور در راستاي كاهش آسيبهاي فرهنگي دانشجويان ايراني خارج كشور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر /اقدامات كشور در راستاي كاهش آسيبهاي فرهنگي دانشجويان ايراني خارج كشور
آسيبهاي فرهنگي مرتبط با خروج ايرانيان از كشور براي گذراندن تحصيلات دانشگاهي از جمله مباحثي است كه دستگاههاي مرتبط را سالهاست با خود درگير كرده است.اين رو خبرگزاري مهر در گزارشي روند اقدامات صورت گرفته در اين زمينه را مورد بررسي قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اولين جرقه هاي رسيدگي به وضعيت دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور در سال 1384 و توسط دادستان كل كشور زده شد. دادستان كل كشور در خرداد ماه 84 خواستار توجه نهادهاي فرهنگي و آموزش عالي نسبت به وضعيت دانشجويان خارج از كشور به لحاظ بروز مشكلات پديد آمده از لحاظ فرهنگي، امنيتي و مسائل و مشكلات بوجود آمده براي خانواده هاي آنان و تبعات اقتصادي از قبيل انتقال ارز از كشور و مشكلات بهداشتي ناشي از حضور دانشجويان در خارج از كشور شد.

هنوز برخي مهاجرت تحصيلي را به صلاح مي دانند

يكي از چاره انديشي هاي آموزش عالي براي كاهش خروج علاقمندان به آموزش عالي اين بوده كه ظرفيتهاي آموزش عالي را افزايش دهد و زمينه اي فراهم كند تا افراد علاقمند به تحصيل در داخل كشور به جاي مهاجرت در دانشگاههاي داخل مشغول به تحصيل شوند. اكنون هر چند كه جمعيت قابل توجهي علاقمند به حضور در دانشگاههاي كشور هستند اما هنوز عده اي صلاح خود را در اين مي دانند براي تحصيلات دانشگاهي مهاجرت كنند.

اولين تصميمات رئيس دولت نهم براي دانشجويان ايراني مقيم خارج

ساماندهي مشكلات دانشجويان خارجي مقيم ايران و دانشجويان ايراني خارج از كشور در اواخر سال 84 از شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه گرفت. محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي دبيرخانه اين شورا و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را موظف كرد تا با بررسي مسائل دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور، موضوع را براي تصميم گيري به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه كنند.

تخفيف بليط هواپيما براي دانشجويان ايراني مقيم خارج

يكي از بحثهايي كه درباره ساماندهي امور دانشجويان ايراني مقيم خارج كشور مطرح مي شد اين بود كه زمينه سازي شود تا اين دانشجويان بيشتر با خانواده هاي خود ديدار داشته باشند. اول خرداد 85 بود كه سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود گفت: دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور دو بار در سال براي سفر به ايران مي توانند از 50 درصد تخفيف در بليط هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند. علاقمنديم همه ايرانيان كه به جهت تحصيل يا امور كاري در خارج از كشور هستند بتوانند با داخل كشور رابطه مستمر داشته و بيشتر رفت و آمد كنند و بر همين اساس اسباب اين مراودات را تسهيل كرديم.

سخنگوي دولت در توضيح بيشتر گفت: بر اين اساس دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور مي توانند دو بار در سال براي سفر به كشورمان از 50 درصد تخفيف در بليط هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي استفاده كنند. همچنين متاهلان نيز مي توانند از اين تسهيلات همراه با خانواده خود بهره مند شوند. چنانچه هويت دانشجويي استفاده كننده از اين تسهيلات به تاييد وزارت علوم و يا سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور برسد كافي است.

طرحهاي تشويقي براي بازگشت ايرانيان مهاجر

به گزارش مهر، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه فعاليتهاي ساماندهي دانشجويان ايراني خارج كشور از اجراي طرحهاي جديد وزارت علوم براي بازگشت دانشجويان ايراني خارج كشور و احياي اردوي دانشجويان ايراني خارج كشور خبر داد.

محمود ملاباشي، معاون دانشجويي وزير علوم اعلام كرد: وزارت علوم درصدد است دانشجويان ايراني مقيم خارج را با طرحهاي جديدي تشويق به بازگشت كند چون بسياري از آنها به دليل نداشتن اطلاعات صحيح از داخل و خارج، هنگام تحصيل در خارج كشور دچار تنگنا مي شوند.

محمود ملاباشي اوايل سال گذشته به مهر گفت: وزارت علوم مي خواهد ابتكاراتي داشته باشد تا دانشجويان ايراني خارج از كشور براي تحصيل به ايران بازگردند. البته در مورد رشته هايي كه ظرفيت پذيرش آنها در ايران اندك است حق با دانشجوياني است كه خارج از كشور را براي تحصيل انتخاب مي كنند اما در مورد رشته هايي كه ظرفيت بالاي پذيرش دانشجو داريم هر ايراني كه بخواهد در آن رشته ها درس بخواند ظرفيت وجود دارد.

معاون دانشجويي وزارت علوم اظهار داشت: مي دانيم درصد بالايي از دانشجويان ايراني كه اكنون در خارج از كشور مشغول به تحصيل هستند در اثر كم اطلاعي به خارج از كشور رفته اند. در سال جاري براي آنها معادلسازي مي كنيم و به آنها چند گزينه از ميان دانشگاههاي كشور را جهت ادامه تحصيل پيشنهاد مي كنيم. همچنين اردوي دانشجويان ايراني خارج از كشور در تابستان سال جاري توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري احيا مي شود تا آنها با طبيعت و تاسيسات كشور ديداري دوباره داشته باشند.

آخرين چاره انديشي ها براي ساماندهي دانشجويان ايراني مقيم خارج

به گزارش مهر، مدير كل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم در اواخر سال گذشته اعلام كرد: رايزنان علمي و فرهنگي در خارج كشور علاوه بر پيگيري مسايل آموزشي و پژوهشي دانشجويان ايراني خارج كشور با همكاري دفتر نهاد نمايندگاني مقام معظم رهبري برنامه هاي فرهنگي خوبي براي اين دانشجويان تدارك ديده و اين برنامه ها در كشورهايي مانند فرانسه، بلژيك، هلند، اوكراين و روسيه چشمگير بوده است. امسال دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور براي اتحاديه هاي انجمن هاي اسلامي انتخاب شده و با رايزنان علمي و فرهنگي براي برگزاري مراسمي مانند برپايي مراسم فرهنگي همزمان با اعياد و سوگواريها همكاري مي كنند.

علي اكبر متكان درباره راهكارهاي اداره كل بورس وزارت علوم براي برطرف كردن برخي مشكلات دانشجويان ايراني خارج از كشور به مهر گفت: به دنبال سفرهاي اداره كل بورس به كشورهايي كه دانشجويان ايراني در آنها مشغول تحصيل هستند، راهكارهايي نظير تجديد نظر كارشناسانه در توازن بخشيدن به مدت دوره تحصيلي كشورها و افزايش مقرري دانشجويان بر اساس هزينه واقعي سطح زندگي محل تحصيل دانشجو مدنظر قرار گرفته است.

همچنين يكپارچه سازي كليه فعاليتهاي فرهنگي تحت نظارت و سرپرستي دفاتر نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان خارج از كشور و رسيدگي به مشكلات فرهنگي و اعتقادي دانشجويان ايراني از طريق اردوهاي فرهنگي، جشنها، اعياد، مراسمات و سوگواريهاي مذهبي نيز در راستاي رسيدگي به وضعيت رفاهي و فرهنگي دانشجويان از سوي وزارت علوم مورد تاكيد قرار گرفته است.

تصميمات مهم و قابل توجهي براي ساماندهي وضعيت دانشجويان ايراني مقيم خارج اتخاذ شده است اما اجراي آنها از اهميت بسزايي برخوردار است. اعزام دانشجويان به خارج از كشور با همراهي دولت (بورسيه) در رشته هاي مورد نياز و براي انتقال دانش روز به كشور ضروري به نظر مي رسد اما برخي متقاضياني كه به خواسته خود براي دانشجو شدن به خارج مي روند با بسترسازي لازم ماندن را بر رفتن ترجيح خواهند داد. بسياري از متقاضيان به كشورهايي مي روند كه دانشگاههايي به مراتب ضعيف تر از دانشگاههاي كشور دارند. لذا ضروري است تمهيداتي در اين زمينه انديشيده شود و به شدت با موسسات غير قانوني اعزام دانشجو برخورد شود.

همچنين لازم است براي دانشجوياني كه از سوي دولت براي ادامه تحصيل يا تحقيق به خارج از كشور اعزام شده اند بيش از پيش مورد توجه قرار گيرند. ضمن اينكه ضروري است بسياري از مصوبات كه برخي از آنها در فوق مورد تاكيد قرار گرفت، به طور كامل اجرا شوند و مصوبات در حد يك مصوبه باقي نمانند.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن