واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: دستمزد محمدرضا گلزار در «دموکراسی تو روز روشن» در نشست رسانهای فیلم اعلام شد حجهالاسلام زم: با انتخاب گلزار میخواستیم چهره مرگ را زیبا نشان دهیم نشست رسانه ایی و جلسه پرسش و پاسخ با حضور عوامل فیلم"دموکراسی تو روز روشن" در سالن کنفرانس برج میلاد برگزار شد. در این نشست علی علائی(مدیر جلسه)، علی عطشانی(کارگردان)، محمدعلی زم(تهیه کننده)، محمود خرسند(صدابردار)، محخمد رضا منصوری(مدیرتولید)، شاهین یار محمدی(تدوینگر)، مرتضی غفوری (فیلمبردار)، حضور داشتند. بخشی از گفتگوی عوامل را در اینجا می خوانید. بازیگر زیبا و نود میلیونی هرچند تمام حاضرین به این امر واقف بودند، اما قابل حدس بود که به عنوان اولین سوال از محمدعلی زم تهیه کننده "دموکراسی تو روز روشن"پرسیده شود دستمزد محمدرضا گلزار واقعاً چقدر بوده است ؟ زم گفت: قبل از اینکه دستمزد گلزار را بگویم باید بدانید تهیه کنندگی این فیلم کاملا شخصی است ، نه بیت المال نه فارابی نه وام قرض الحسنه نه مشارکت سازمانهای دولتی در تولیدش نقش نداشته است. این کار را تهیه کننده ای هزینه کرده که هنوز در اسر و حرج فیلم مانده و کلی وام و قرض دارد. من به صراحت می گویم دستمزد محمدرضا گلزار نود میلیون تومان است، برای شش سکانس؛ یعنی سکانسی پانزده میلیون تومان. من امیدوارم سینما و سینماگر آن قدر ارزش و احترام پیدا کند و گران شود که این رقمها به چشم نیاید . محمدعلی زم در ادامه گفت: برآورد هزینه"دموکراسی تو روز روشن" هفتصد و سی میلیون تومان است. من تمام تلاشم این بود تا دریغ نکنم چون کار خوب می خواستم و اهمیت این موضوع آن قدر برایم مهم بود که نمی خواستم کار سرسری پیش رود. چهره منفور مرگ و بازیگر زیبا محمدعلی زم در ادامه به این سوال که آیا بعد از دیدن فیلم، هنوز معتقدید چیدمان بازیگرها درست بوده یا برای فروش فیلم به چنین انتخابهایی دست زدید گفت: چیدمان کاملا صحیح بوده است . من که میخواهم خروجی معنوی داشته باشم باید هر کاری برای تاثیرگذاری بیشتر انجام دهم. یکی از اقدامات استفاده از چهرهها بود. به عنوان مثال انتخاب محمدرضا گلزار. مسئله ی مرگ در همه ی دنیا چهره ی منفوری دارد و همه از مرگ می گریزند . من خواستم در فیلمم مرگ را زیبا نشان دهم . سخت دنبال این بودم که چه چهره ایی پذیرش زیبایی دارد. گلزار زیباست و من تحقق هدفم را در چهره ی او پیدا کردم . عطشانی گفت:هر کارگردانی دوست دارد در فیلم اولش از چهره ها و استارها کمک بگیرد . من هم از این قاعده مستثنی نیستم . اما قبل از فروش خوب به فیلم خوب فکر می کردم. به تجمع این همه استار درفیلمم فکر نمی کردم ، خدا خواست. عزرائیل یا ماتریکس زم در پاسخ به این سوال که از دید بینندگان فیلم، عزرائیل "دموکراسی تو روز روشن" شباهت زیادی با ماتریکس دارد گفت: هیچ الگوبرداری مشخصی نشده و شباهت ها کاملا تصادفی بوده است . همکاری دوستانه غفوری فیلمبردار"دموکراسی تو روز روشن"گفت : به پیشنهاد عطشانی نود درصد کار دوربین روی دست بود . من در ابتدا ترسیدم چون می دانستم این کار ببیننده را خسته می کند. اما با تدابیری کار پیش رفت . عطشانی افزود: قبل از شروع فیلمبرداری من ، یارمحمدی و غفوری روزها در کنار هم فیلم می دیدم و ایراد دکوپاژ فیلمها را می گرفتیم . از ابتدای کار غفوری در فکر این بود که چگونه می تواند جوری فیلمبرداری کند که بیننده دچار خستگی نشود . بالاخره او دستگاهی ساخت که در ان دوربین در حال تعلیق بود و حالت برزخ را به خوبی نشان می داد . شاهین یارمحمدی تدوینگر کار هم گفت: چون ریتم فیلم تند و بیشتر قاب ها کلوزآپ بود برای خسته نشدن چشم بیننده مجبور بودم ریتم را کند کنم . چون اگر این کار اتفاق نمی افتاد بیننده با دیدن چهل دقیقه از کار خسته می شد . شاید برایتان جالب و نادر باشد که بدانید من تدوینگری بودم که از ابتدا فیلمبرداری بودم و موقع تدوین به گزارش های منشی صحنه احتیاجی نداشتم چون پلان به پلان را حفظ بودم. عطشانی گفت: من غفوری و یارمحمدی تمام تلاشمان را کردیم تا به هر نحوی شده بیننده خسته نشود که احساس می کنم تلاشمان به ثمر نشسته است . پورهاجریان گفت: برای من جای خوشحالی دارد که با گروه جوان و با انگیزه کار کردم. وقتی گفتند می خواهند فیلمی با مضمون جنگ بسازند بسیار ترسیدم چون احساس می کردم این گروه جوان است و با جنگ بیگانه اند . بعد از نشست هایی با عطشانی و یارمحمدی نگرانیام برطرف شد. یادآوری خاطرات پورهاجریان در ادامه از گروه تولید و تدارکات تشکر ویژه و مبسوطی کرد . اوگفت: حمایت تولید باعث می شود تا ادم بتواند با خیال راحت کار کند و کار خوب ارائه دهد . خوشحالم که در هیچ جای فیلم جلوه های ویژه خودنمایی نمی کند و هیجان کاذب هم ندارد . همکاری در این فیلم یاداور فیلمهای دهه ی شصت بود. چون در آن زمان فیلم جنگی زیاد ساخته می شد . خط قرمز از محمدعلی زم پرسیده شد آیا در قسمتی از فیلم شخصیت داستان صدای رئیس جمهوری را تقلید کرد؟ آیا امیدی به اکران دارید؟ زم گفت: سینما انعکاس جامعه است. به حمدا... در کشور ما خط قرمزهای زیادی وجود دارد. از شما خواهش می کنم آن را بیشتر نکنید .این می تواند یک استنباط فردی باشد. عطشانی هم در این باره گفت: ما خط قرمزی را رد نکرده ایم و به اکران امیدواریم. سینمای ما - هما بذرافشان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]