تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803346299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتوبان تهران - كرج ، مسيري با ويژگيهاي منحصربه فرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اتوبان تهران - كرج ، مسيري با ويژگيهاي منحصربه فرد
اين ‪ ۳۳‬كيلومتر اولين اتوباني است كه اواسط دهه ‪۴۰‬در كشور ساخته شد و اكنون بعداز گذشت حدود نيم قرن به شلوغ‌ترين ، پرترددترين و وقت گيرترين اتوبان كشور بدل شده است .

اين ‪ ۳۳‬كيلومتر همان اتوباني است كه دو طرف حاشيه آن پر است از صدها واحد توليدي و صنعتي بزرگ و كوچك و هزاران واحد مسكوني كه روز به روز به شمار آنها افزوده مي‌شود.

اين ‪ ۳۳‬كيلومتر، با وجود اطلاق اتوبان به آن، مسيري است كه بخصوص صبحها و عصرها هنگام اوج تردد خودروها، به گفته افرادي كه هر روز ناگزيز از آن عبور مي‌كنند از نظر ترافيك هيچ تفاوتي با خيابان شلوغ وليعصر تهران ندارد.

اين ‪ ۳۳‬كيلومتر اتوباني است كه براساس آمار پليس راه استان تهران، روزانه بطورميانگين در ساعات اوج ترافيك ‪ ۱۹۰‬تا ‪ ۲۰۰‬هزار دستگاه خودرو از آن عبور مي‌كنند كه بيشتر از چندين برابر ظرفيت اين اتوبان است .

تاكنون محاسبه دقيقي از هدررفتن سوخت واستهلاك خودروها بخصوص تلف شدن وقت مردم در ترافيك سنگين اين اتوبان صورت نگرفته است اما بدون شك اين رقم از ميليون و حتي ميلياردها ريال تجاوز مي‌كند.

اين ‪ ۳۳‬كيلومتر همان محور ارتباطي است كه بار ترافيكي بيش از ‪ ۱۰‬استان غربي و شمال غربي كشور را برعهده دارد و از اين رو به اعتقاد كارشناسان و دست اندركاران، ظرفيت اين اتوبان سالهاست كه لبريز شده است .

در اين ميان از همه نگران‌كننده تر آمار مرگ و مير ناشي از تصادفهاي رانندگي است كه براساس گفته پليس راه استان تهران فقط در سال گذشته ‪۳۶‬ نفر در اتوبانها و بزرگراههاي اين استان جان خود را از دست دادند و ‪۱۴۱‬ نفر نيز مجروح شدند.

فرمانده پليس راه استان تهران، اطلاق اتوبان به محور تهران - كرج را چندان تعريف درستي از اين محور نمي‌داند چرا كه به گفته او وضعيت فعلي اين اتوبان با استانداردهاي تعريف شده تطبيق ندارد.

سرهنگ احمد نجفي گفت: اتوبان مسيري است كه هيچ عابري اجازه عبور از عرض آن را ندارد مگر از روي پل عابر پياده، در حالي كه با ساخت و سازهاي فراوان واحدهاي مسكوني و صنعتي اطراف اتوبان، اين خود به معضلي اجتناب ناپذير بدل شده است .

وي با اشاره به اينكه حصاركشي در برخي نقاط پر رفت و آمد اين اتوبان از جمله مقابل ترمينال شهيد كلانتري كرج بسيار موثر بوده است، پيشنهاد كرد، حصاركشي وسط اين ‪ ۳۳‬كيلومتر اتوبان به نحوي كه عابران نتوانند ازآن عبور كنند، مي‌تواند نقش تعيين‌كننده درپيشگيري از حوادث مرگبار داشته باشد.

نجفي افزود: البته طبق استانداردهاي تعريف شده بايد دو طرف اتوبان يا آزادراه، براي ورود نكردن عابران واحشام محصور باشد و نصب حفاظ وسط آن چندان جايگاه منطقي وقانوني ندارد اما بخاطر شرايط خاص اين اتوبان شايد استفاده از حفاظهاي با ارتفاع بلند بتواند مانع از ورود عابران واحشام شود.

وي، نصب تابلوهاي تبليغاتي در حاشيه آزاد راهها را كه به گفته وي در سالها و ماههاي اخير بشدت رايج شده از ديگر اشكالها برشمرد و گفت: نصب تابلوهاي تبليغاتي دربزرگراهها نبايد ذهن راننده را به خود جلب كند و از نصب تابلوهاي غيرضرور بايد جلوگيري شود.

نجفي تاكيد كرد: نصب تابلوها بيشتر بايد پيامهاي ايمني و ترافيكي مربوط به وضعيت و اتفاقات ناگهاني، معرفي مسيرهاي جايگزين درساعات اوج ترافيك و از اين قبيل را به رانندگان منتقل كند.

وي افزود: باتوجه به رشد جمعيت، بالا رفتن فزاينده شمار خودروها و نياز به گسترش اتوبانها و بزرگراهها، بايد براي استفاده از اينگونه راههاي ارتباطي در كشور فرهنگ‌سازي شود.

نجفي يادآور شد: روانسازي و پاكسازي موانع موجود، رفع تقاطع‌هاي غيراستاندارد و كارشناسي كردن محل توقفگاهها نيز از ديگر عواملي است كه در كاهش ترافيك نقش مثبت دارد.

وي ادامه داد: اتوبان تهران - كرج، شاهراه ارتباطي كشور به نقاط شمالي و غرب محسوب
مي شود و درصورت قفل شدن آن سفرهاي داخلي مختل مي‌شود، بنابراين هرچه زودتر بايد براي آن چاره انديشي شود.

به نظر مي‌رسد اتوبان تهران - كرج براي ترافيك سالهاي دور گذشته طراحي شده و اكنون جوابگوي نياز شمار زياد خودروها نيست و عمليات تسكيني نظير احداث لاين‌هاي چپگرد و راست گرد و حتي تعريض اين مسير يا هراقدام ديگر دراين اتوبان نمي‌تواند مشكل ترافيك اين ‪ ۳۳‬كيلومتر را بطور ريشه اي برطرف كند.

عده‌اي از كارشناسان، احداث اتوباني در طول اين ‪ ۳۳‬كيلومتر اتوبان در ادامه اتوبان شهيد همت و اتصال آن به شمال كرج را راهكاري موثر براي برطرف كردن حجم ترافيك در اين اتوبان مي‌دانند.

البته اين گزينه هم با موانع طبيعي و مشكلات خاص اجرايي و تامين اعتبار مواجه است كه دستكم شايد در كوتاه مدت ميسر نباشد اما واقعيت اين است كه اين ‪ ۳۳‬كيلومتر ديگر كشش ترافيك بيشتر را ندارد وهمه روشهاي تسكيني بكار گرفته شده نيز نتوانسته حتي بطور نسبي وضعيت آن را بهبود بخشد و بايد با نگاهي ويژه و ملي درصدد رفع آن برآمد. /‪۴‬
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2833]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن