تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813025118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/كامل/الهام: مواضع هسته‌يي ايران تغييري نكرده است گفت‌وگو درباره مشتركات بسته‌هاي پيشنهادي منطقي است اطلاعات غلط درباره طرح تحول اقتصادي منتشر نشود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /كامل/الهام: مواضع هسته‌يي ايران تغييري نكرده است گفت‌وگو درباره مشتركات بسته‌هاي پيشنهادي منطقي است اطلاعات غلط درباره طرح تحول اقتصادي منتشر نشود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سخنگوي دولت صبح روز شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران اظهار داشت: تغييري در مواضع جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با موضوع هسته‌يي ايجاد نشده و ملت ايران بر حقوق خود تاكيد دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «غلامحسين الهام» در ابتداي سخنانش با تبريك حلول ماه مبارك رجب و ابراز اميدواري مبني بر اين كه از اين ماه بتوانيم به نحو احسن استفاده كنيم، در پاسخ به پرسشي درباره اين كه گفته شده ايران جواب نامه‌ 1+5 را داده، هم‌چنين محتواي اين جواب و زمان مذاكرات گفت: ما اعلام كرده بوديم پاسخ نامه 1+5 را خواهيم داد و آن‌ها نامه‌اي ضميمه بسته ارسال كرده بودند و جواب نامه داده شده، در واقع ديدگاههاي جمهوري اسلامي ايران در مورد محتواي نامه به آن‌ها داده شده است.

وي با بيان اين كه گفت‌وگو در مورد موارد مشترك دو بسته روشي منطقي براي گفت‌وگوست، گفت: در حوزه مشترك دو بسته جمهوري اسلامي آماده مذاكره و گفت‌وگوست.

الهام تاكيد كرد: موضع جمهوري اسلامي در موضوع هسته‌يي تغييري نكرده و در چارچوب حفظ حقوق ملت ايران و قوانين و مقررات بين‌المللي، آماده گفت‌وگو با كشورهاي مختلف از جمله گروه 1+5 است.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه گفته مي‌شود لايحه واردات بنزين در دستور كار دولت است، گفت: هيچ لايحه‌اي براي واردات بنزين در دستور دولت نيست.

سخنگوي دولت هم‌چنين درباره زمان معرفي وزير اقتصاد و پايان‌يافتن مهلت براي اين امر گفت: ‌رييس‌جمهور براي معرفي وزير طبق قانون سه ماه فرصت دارد و اين فرصت هنوز تمام نشده، رييس‌جمهور نيز در موعد قانوني فرد مربوطه را معرفي مي‌كند، هنوز اين مدت تمام نشده است و مشكلي از اين بابت نداريم.

سخنگوي دولت درباره اين كه با توجه به اظهارات اخير آقايان متكي و ولايتي به نظر مي‌رسد در مواضع جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با موضوع هسته‌يي انعطاف ايجاد شده گفت: من در مورد مواضع جمهوري اسلامي ايران توضيح دادم و همانطور كه تاكيد كردم تغييري در مواضع جمهوري اسلامي حاصل نشده و حقوق ملت ايران قابل عقب‌نشيني نيست، ملت ايران بر روي اين حق خود اراده راسخ دارد و ما در چارچوبي كه مقام معظم رهبري ترسيم كرده‌اند، حركت مي‌كنيم.

وي گفت: ‌اشخاص در جمهوري اسلامي آزاد هستند اظهارنظر كنند و نظرات شخصي نظرات دولت و نظام نيست، اظهارنظر شخصي است كه در فضاي آزاد گفته مي‌شود و يك امر رايج و طبيعي است، اما مسوول امور دولت است و دولت تصميم گيرنده است، رابطه دولت و رهبري نيز واضح و روشن است و در چارچوب نظام جمهوري اسلامي مسائل روشن و تعريف شده و براي عموم ملت ايران قابل درك و فهم است.

وي گفت:‌ ما توصيه مي‌كنيم آن‌ها به دنبال پيدا كردن شكاف و شقاق در داخل كشور نباشند و اگر مي‌خواهند به اين طريق تكيه كنند، مساله خود آن‌هاست.

دكتر الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه از وي پرسيد « شما فرموديد در مورد مشتركات دو بسته مي‌خواهيد صحبت كنيد، در صورتي كه مطلب غربي‌ها اين است كه نقش ايران را محدود كنند و جمهوري اسلامي ايران تابع باشد» گفت: ما يك بسته پيشنهادي به اروپايي‌ها داده‌ايم و گروه 1+5 نيز بسته پيشنهادي داد. بر اين اساس منطقي‌ترين كار براي مذاكره در اين بود كه دو بسته پيشنهادي بررسي و ديده شود در آنها موضوعات مشتركي وجود دارد يا نه و اگر وجود دارد منطقي‌ترين روش اين است كه در مورد اين موضوعات مشترك بحث و گفت‌وگو شود. ما اعلام آمادگي كرديم حول اين موارد مشترك مذاكرات را دنبال كنيم. امروز جمهوري اسلامي از موضع يك‌جانبه‌گرايي و تحميل اعتقادات يك گروه يا دولت بر جامعه جهاني اجتناب كرده و آن را يك امر غيرمنطقي مي‌داند؛ بنابراين امروز با هيچ بخشي از جهان نمي‌توان در چارچوب اين منطق، يعني تحميل اعتقادات يك دولت و گروه بر جامعه جهاني فراتر از قانون و حقوق ملت‌ها گفت‌وگو كرد و اين يك امر غيرمنطقي است، جامعه جهاني ، يعني ملت‌ها و دولت‌ها نيز اين را نمي‌توانند بپذيرند كه متولي امور جهان يك دولت باشد و يا يك گروه خاص و ملت‌ها از حقوق مسلم خود در چارچوب مسائل بين‌المللي، قواعد و نظامات مسلم و شناخته شده صرف‌نظر كنند.

وي گفت: محروميت از حقوق به هيچ وجه قابل پذيرش نيست و تغييري در مواضع جمهوري اسلامي ايجاد نشده، ما اعلام آمادگي كرديم كه با كشورهاي مختلف در مورد مسائل جهان و مشتركات عمومي گفت‌وگو كنيم و اين گفت‌وگوها به نفع صلح و امنيت جهاني است.

الهام در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه آيا ممكن است ايران مذاكرات را با تعليق كوتاه مدت بپذيرد؟ نيز گفت: مذاكرات هنوز آغاز نشده و موضوع آن‌ها در حوزه مشتركات پيشنهادي با رعايت حقوق ملت و پرهيز از هر گونه محروميت است.

سخنگوي دولت در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره پرداخت نقدي يارانه‌ها، اولويت يارانه سوخت در اين زمينه و اين كه اين مبالغ چه زماني پرداخت مي‌شود، گفت:‌ اطلاعات غلطي در اين زمينه منتشر شده؛ از اين رو توصيه و تاكيد ما اين است كه از انتشار اطلاعات نادرست خودداري شود .

الهام ادامه داد: ‌مطالبي در مورد سوخت و حذف يارانه انرژي از برخي افراد نقل شده كه افراد اين را تاييد نكرده‌اند .

وي گفت:‌ ما تاكيد داريم در مورد بحث تحول اقتصادي نبايد اظهار نظر شخصي و فردي صورت بگيرد و بايد از انتشار اطلاعات نادرست پرهيز شود، در واقع نبايد نظرات و برداشت‌هاي فردي جايگزين اين طرح شود. اين طرح طرح جامع و پيوسته‌اي است و در واقع يك بسته منسجم است كه همه بخش‌هاي آن بايد به صورت پيوسته اجرا شود و نبايد از هيچ بخشي از آن غفلت كرد؛ چرا كه غفلت از يك بخش، طرح را منحرف مي‌كند و اطلاعاتي كه در مورد اين بحث مطرح شده، اطلاعات كامل و دقيقي نيست.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره اين كه در مجلس كمسيون ويژه‌اي براي بررسي طرح تحول اقتصادي ايجاد شده، گفت:‌ در مورد طرح تحول اقتصادي رييس‌جمهور و اعضاي دولت جلسه‌اي را با نمايندگان مجلس داشتند و ابعاد آن را تشريح كردند و به پرسش‌هاي مطرح شده جواب داده شد، نمايندگان نيز در اين ارتباط اظهار عقيده كردند و تعامل با مجلس و روساي ديگر قوا صورت گرفت، هم‌چنين اين بحث دنبال مي‌شود و جلسات كارشناسي با صاحب نظران و اصحاب رسانه نيز برگزار شده و مي‌شود و در واقع اين جلسات فرصتي براي دريافت ديدگاههاست.

وي گفت:‌ به صورت كلي، بنا بر اين بوده كه در مورد مسائل مشترك بين دولت و مجلس و در واقع در مورد مواردي كه نياز به كار بيشتري است، كميته‌اي تشكيل شود و موارد را بررسي كند تا به يك تصميم مشترك برسد.

الهام گفت:‌ البته ما از اين كار استقبال مي‌كنيم و بايد همكاري و تعامل خوبي بين قوا با حفظ استقلال آن‌ها صورت بگيرد.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اين كه برخي نمايندگان مجلس اعلام كرده‌اند در مورد طرح تحول اقتصادي رفراندوم برگزار شود و اين كه رفراندوم در مورد چه مسائلي مطرح مي‌شود، گفت: رفراندوم در مورد مسائلي است كه مربوط به شان قانونگذاري است و از آن جا كه مجلس بايد موضوعي را تصويب كند، مي‌تواند با راهكارهايي كه در قانون اساسي پيش‌بيني شده موضوع را به رفراندوم بگذارد.

وي گفت: بايد اجازه داد ابعاد اين طرح كامل شود تا مشخص شود چه حوزه‌اي مربوط به دولت است و چه حوزه‌اي مربوط به مجلس و در واقع آن حوزه‌اي كه بايد مجلس تصميم بگيرد، چه حوزه‌اي است و بعدا نسبت به كيفيت كار صحبت شود. در واقع اين صحبت بدون تعمق بر ابعاد طرح مطرح شده و يك حرف زودرس است، قبل از اين كه ابعاد طرح كامل و حوزه‌ي اجرايي تفكيك شود. صحبت از اين موضوع زودهنگام است و در واقع بحث در مورد اين موضوع در حال حاضر موضوعيت ندارد، البته افراد در اظهارنظر آزاد هستند.

دكتر الهام هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه مسوولان مختلفي در مورد تحقيق و تفحص از قوه قضاييه كه از سوي مجلس صورت گرفته اظهار نظر كردند، ولي دولت اظهارنظري نكرده است، گفت:‌ چه دليلي دارد دولت اظهار نظر كند؟

خبرنگار ديگري خطاب به الهام گفت:‌ به عنوان وزير دادگستري اظهار نظر كنيد كه الهام در جواب گفت: من به عنوان سخنگوي دولت در خدمت شما هستم.

الهام گفت: ضرورتي ندارد ما وارد مسائل و تعامل دو قوه شويم، اين روابط در چارچوب قوانين تنظيم مي‌شود و در واقع لزومي نمي‌بينيم وارد اين مبحث شويم.

وي هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود اگر كانديداي دموكرات‌ها در جريان انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا پيروز شود، بر اساس گفته‌هايش قصد دارد با ايران گفت‌وگو كند، نظر شما در اين ارتباط چيست؟ گفت: ‌براي ما سياست‌هاي دموكرات‌ها و جمهوري خواه‌ها اصلا تفاوتي ندارد، آنها داراي وضعيت و خاستگاه مشترك در آمريكا براي خود هستند، در واقع اين يك بحث داخلي در آمريكاست و در اين قضايا تاثير چنداني ندارد، آن چه مهم است اصلاح رويكرد آمريكاست. مهم آن است كه آن‌ها به حقوق ملت‌ها و قوانين بين‌المللي احترام بگذارند، از استكبار و زياده‌خواهي پرهيز كنند و به پرداخت تمام مطالبات مسلم ايران و حقوق ملت ايران احترام بگذارند و در حقيقت در حد يك دولت تصميم‌گيرنده باشند، نه اين كه خود را متولي جهان ببينند كه اين امر نيازمند اصلاح رويكردها ، زيربناهاي فكري و مبنايي آن‌هاست نه تغيير دولت.

به گزارش ايسنا وي هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه « آمريكا پيشنهاد داده دفتر حفظ منافع حقوقي اين كشور در ايران ايجاد شود و آقاي متكي نيز صحبت‌هايي را در اين ارتباط كرد و گفت اين مساله پي‌گيري مي‌شود، نظر جمهوري اسلامي ايران در مورد اين مساله چيست؟» گفت:‌ آن چه از صحبت‌هاي آقاي متكي دريافت كرده‌ام اين است كه اگر آمريكا چنين درخواستي را ارائه كند مثل همه امور به وزارت خارجه ارسال و اين مساله در آنجا بررسي مي‌شود و پاسخ وزارتخانه بيش از اين نبوده.

وي هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين درخواست به جمهوري اسلامي ايران رسيده است يا نه ؟ گفت: طبق صحبت‌هاي آقاي متكي اين درخواست نيامده است.

سخنگوي دولت هم‌چنين درباره اين كه آيا ممكن است بحث كنسرسيوم در دستور كار مذاكرات ايران و گروه 1+5 قرار بگيرد گفت: همانطور كه گفتم اين مذاكرات در چارچوب موارد مشترك خواهد بود .

وي ادامه داد: ‌البته در برخي مسائل ممكن است تاريخ پيشنهادي آنها گذشته باشد و برخي مسائل جديد مطرح شود، اين به اين معنا نيست كه ما در گذشته سير مي‌كنيم، ما بايد بر اساس افق‌هاي جديدي كه تدوين مي‌كنيم حركت كنيم و هر بحثي كه مورد علاقه دو طرف باشد، با ويژگي‌هايي كه گفتم مي‌تواند مورد گفت‌وگو قرار بگيرد.

سخنگوي دولت هم‌چنين در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه هفته گذشته باراك و طالباني با يكديگر در يونان دست داده‌اند و پارلمان عراق نيز خواستار عذرخواهي طالباني شده، آيا به نظر شما اين دست دادن مربوط به تواففنامه‌ي امنيتي است كه گفته مي‌شود بين مقامات آمريكايي و عراقي بسته خواهد شد و يكي از موارد آن اين است كه رابطه عراق با اسراييل عادي شود؟ گفت: اين موافقتنامه همانطور كه قبلا نيز اشاره كرديم در اختيار ملت عراق است، دولت برآمده از ملت عراق نخبگان و ملت اين كشور در اين زمينه حرف آخر را مي‌زند و آنها نيز نظراشان را در اين ارتباط اعلام كردند و نشان دادند تسليم تحميل‌هاي غيرمنطقي و مخل استقلال و هويت ملي‌شان نشده‌اند و اين مواضع را ابراز كرده‌اند.

وي هم‌چنين بر دفاع از حقوق حقه ملت فلسطين تاكيد كرد و گفت : در كشورهاي اسلامي و منطقه حفظ حقوق ملت فلسطين ،تنظيم روابط بر مبناي مشروعيت بين‌المللي و حفظ حقوق ملت‌ها بر سرزمين‌شان از مواضع و اصولي است كه هيچ كشور اسلامي و منطقه نمي‌تواند از اين چارچوب‌ها خارج شود، به‌ويژه حقوق ملت فلسطين كه يك شاخص روشن و برجسته در دفاع از حقوق بين‌الملل و حقوق ملت‌ها و استقلال كشورها و تامين صلح و امنيت در منطقه است.

وي درباره 4 ديپلمات ربوده شده، هم‌چنين اين كه قرار بوده رژيم صهيونيستي گزارشي از وضعيت آنها بدهد، در حالي كه با توجه به سابقه اين رژيم نمي‌توان انتظار چنداني از آن داشت نيز گفت: مسوول اين حادثه تروريستي و جنايت بين‌المللي رژيم اشغالگر قدس است .

الهام اظهار كرد: گروه تعيين‌شده كه در اين ارتباط مشخص شده با همكاري وزارت خارجه اين موضوع را دنبال مي‌كنند و در پي‌گيري اين مساله جدي و حساس هستند .

انتهاي پيام
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن