تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815186724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - برنامه عمل مشخص براي رسيدن به صلح پايدار


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: سياست - برنامه عمل مشخص براي رسيدن به صلح پايدار
سياست - برنامه عمل مشخص براي رسيدن به صلح پايدار

ژيلا شريعت‌پناهي، استاد دانشگاه اولين سخنران بخش دوم نشست موسسان شوراي ملي صلح بود. او كه خود را يك دانشگاهي صلح‌طلب معرفي كرد از مسوولان امر خواست تا گفت‌وگوهاي سازنده را آغاز كنند.

سيمين بهبهاني نيز در سخنان كوتاه خود با تاكيد بر اينكه حفظ حقوق‌بشر يكي از شرايط صلح است، گفت كه اگر حقوق بشر زيرپا گذاشته شود، صلحي نخواهد بود.
تاكيد سيمين بهبهاني بر لزوم رعايت حقوق‌بشر با سخنان جلال جلالي‌زاده همراه شد تا او به عنوان يك هم‌وطن كرد و اهل سنت از اثرات جنگ و خسارات به جاي گذاشته شده از آن در طول تاريخ بر ملت كرد سخن بگويد.
او يكي از دغدغه‌هاي اصلي شاعران و نويسندگان كرد را با توجه به آثارشان بيزاري از جنگ دانست. در ادامه از پيامدهاي بدتر جنگ علاوه بر ويراني سخن گفت و آن گسترش بي‌عدالتي و تبعيض بود. بر اين اساس جلالي‌زاده در ادامه تاكيد كرد: كساني كه جنگ‌طلب هستند،‌ نمي‌توانند به خواست‌هاي مردم جواب دهند. تاكيدي كه با سخنان عباس اميرانتظام برنده جايزه صلح كانون مدافعان حقوق‌بشر همراه شد. او با تاكيد بر اينكه براي داشتن آرامش در كشور بايد با دنيا روابط سياسي داشته باشيم، گفت كه بايد منافع ايران در هر اقدامي مطرح باشد.
مسئله جنگ و صلح مسئله‌اي سياسي نيست، بلكه تك‌تك مردم با آن درگير هستند. اين جمله دليلي بود تا برگزاركنندگان نشست از فاطمه معتمدآريا، هنرمند ايراني دعوت كنند تا او نيز سخنان خود را مطرح كند. او با تاكيد بر اينكه هر گام كوچكي در راه صلح گام مهمي است، گفت كه صلح را از جنگ و آن زمان كه فرزندش را در دوران جنگ ايران و عراق باردار بوده، ياد گرفته است.
حسين اكبري از فعالان كارگري نيز در سخنان خود از فراگير نبودن فرهنگ صلح سخن گفت. او گفت كه صلح بايد براي آزادي،‌ عدالت و برابري باشد. بنابراين روسپي‌گري را همانند جنگ دانست.
محمد خاكساري از معلمان آموزش و پرورش نيز خواستار شناسايي عوامل تندرو در جهان شد.
هاشم آقاجري، استاد تاريخ دانشگاه ديگر سخنران اين نشست بود. او گفت كه كمتر مي‌شود جنگ‌افروزي را پيدا كرد كه رسما از منطق جنگ حمايت كرده باشد، بلكه در طول تاريخ جنگ با مسائل ديگري توجيه شده است.
براين اساس آقاجري گفت كه مهم‌تر از ستايش صلح، شناسايي و برخورد با ريشه‌ها و سايه‌هايي است كه جنگ را هموار و توجيه مي‌كند.
او در ادامه با اشاره به شرايط «صلح مسلح» گفت كه طبقات فرودست جامعه بيشترين آسيب را از جنگ و صلح مسلح مي‌بينند، جنگ گرسنگي ايجاد مي‌كند. بر اين اساس او از شوراي ملي صلح خواست تا براي پايان دادن به وضعيت صلح مسلح نيز تلاش كند.
او در ادامه مخاطب صلح‌طلبان را «مردم» و «تصميم‌گيرندگان در دو طرف ماجراي درگيري» ذكر كرد و گفت كه بايد گفتمان صلح‌طلبي به يك گفتمان مسلط تبديل شود تا دست كساني كه مي‌خواهند آتش جنگ را برافروزند بسته شود.
آقاجري كه در ادامه بر جداناپذير بودن شعار صلح از شعار آزادي و برابري تاكيد مي‌كرد، گفت: «اگر در صلح عدالت نباشد،‌ حقوق‌بشر نباشد، آن صلح پايدار نخواهد بود، او با تاكيد بر اينكه مردم حقوق گوناگوني دارند، از ابتدايي‌ترين حقوق ديگر آنان سخن گفت. فخرالسادات محتشمي‌پور از فعالان حوزه زنان نيز سخنان خود را پس از آقاجري اينگونه آغاز كرد: «زنان همواره در امر تحقق صلح پيشگام بوده‌اند و بحث صلح را نه‌تنها براي خود بلكه براي فرزندانشان و آينده ميهن‌شان مي‌خواسته‌اند.
به اين ترتيب او خواستار آن شد تا صداي زنان صلح‌طلب به فرامرزها رسيده كه ملت ايران، ملتي صلح‌طلب هستند و اجازه نخواهند داد عده‌اي براساس منافع شخصي به سمت ديگري بروند. جعفر پناهي، كارگردان سينما نيز در سخنان خود با اشاره به سه نوع سينماي جنگ ـ فيلم‌هايي كه در زمان جنگ ساخته مي‌شوند، كه معمولا تبليغاتي هستند فيلم‌هايي كه پس از جنگ ساخته مي‌شوند كه توجيه‌گر جنگ هستند و فيلم‌هايي كه انساني هستند ـ گفت كه بهترين فيلم‌هاي تاريخ سينما از نوع سينماي انساني است. او به فيلمنامه‌اي كه بر اين اساس روي آن كار كرده و تاكنون نتوانسته مجوز ساخت آن را بگيرد، اشاره كرد و گفت كه مي‌خواسته از طريق ساخت اين فيلم هم سينماي ايران را به جهان معرفي كند و هم مسائل و مشكلات جنگ را جدا از فيلم‌هاي تبليغاتي به ديد تماشاگران قرار دهد.
حبيب‌الله پيمان نيزگفت كه كساني دست به جنگ مي‌زنند كه در جامعه نقش مولد ندارند. پيمان افزود: نيروهاي مولد و آفرينش‌گران اهل صلح‌اند و غارتگران خواستار جنگ.پيمان در ادامه شكاف ملت- حكومت را به اين موضوع مربوط دانست كه نيروهاي مولد دستشان از قدرت كوتاه شده است.
پيمان در بخش ديگر سخنان خود بر نقش زنان در راه ايجاد گفتمان صلح‌خواهي در جامعه تاكيد كرد. او با تاكيد بر اين مطلب كه نبايد صلح را محدود به روشنفكران كرد، گفت كه نيروهاي مولد جامعه بايد درگير مسئله صلح شوند. او گفت كه طرفداران صلح بايد بي‌عدالتي‌ها و فقر را به عرصه عمومي ببرند چراكه بدون مبارزه و كمك و همياري مردم، شعار صلح تحقق نخواهد يافت. پيشنهاد توسعه عرصه صلح زمينه‌ساز سخنان عزت‌الله سحابي از چهره‌هاي شاخص جريان فكري، سياسي ملي- مذهبي شد.
او با اشاره به خطر حمله آمريكا به ايران اين موضوع را در جريان صلح‌خواهي ايران مهم دانست و گفت كه بايد اين نگاه خصمانه از بين برود. بنابراين او بر ايجاد فضاي گفت‌وگو تاكيد كرد. سحابي با اشاره به نگاه خصومت‌آميز كه گروه‌هاي داخلي با يكديگر دارند، گفت كه اگر اين نگاه حذف شود بسياري از مسائل سياسي و اجتماعي ايران حل خواهد شد. بنابراين او به شوراي ملي صلح پيشنهاد كرد كه در كنار تاكيد بر صلح در خارج، روي صلح در ميان گروه‌هاي داخلي نيز تاكيد داشته باشند. اما سخنان سحابي به اين نكات خلاصه نشد، او به موضوع رابطه ايران و آمريكا نيز اشاره‌اي داشت. او با بيان اينكه در غيبت آمريكا در بازار اقتصادي ايران، اروپا و ژاپن ايران را غارت كرده‌اند، گفت كه از منظر اقتصادي حضور آمريكا در بازار ايران لازم است و منافع ملي ايران آن را ايجاب مي‌كند. سهراب رزاقي پژوهشگر و فعال مدني آخرين سخنران نشست موسسان شوراي ملي صلح بود. او با بررسي و تبيين مقوله صلح‌طلبي از سه منظر- شيوه زيست، ايدئولوژي و روش- گفت: صلح ضرورت همه ما ايرانيان است. بر اين اساس او با تاكيد بر تلاش براي تحكيم فرهنگ صلح‌سازي در ايران گفت كه همه نيروهايي كه از حقوق بشر سخن مي‌گويند نمي‌توانند نسبت به مقوله صلح بي‌تفاوت باشند، چراكه در شرايط جنگ اولين قرباني دموكراسي و حقوق بشر است.
به اين ترتيب او مسئله صلح‌خواهي را نيازمند بازانديشي روابط اجتماعي گروه‌هاي فعال و خلق زبان جديد دانست و گفت، براي آنكه اين موضوع ابزار سياسي نشود،‌ بايد موضوع صلح‌سازي در كانون توجه تمام گروه‌ها قرار گيرد. براين اساس او بر داشتن يك «برنامه عمل مشخص» براي رسيدن به صلح پايدار تاكيد كرد تا دنباله‌رو استراتژي ديگران نشد.
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن