تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804678279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با مؤسسه جامعةالزهرا(س)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آشنايي با مؤسسه جامعةالزهرا(س)
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي: تحصيل علوم ديني بانوان، سابقه‌اي بس طولاني دارد و تاريخ افتخارآفرين شيعه، نام زنان فاضله و مجتهده متعددي را در خود ثبت كرده است كه از جمله آنان، مجتهده متعاصر «بانو امين» اصهفاني رحمةالله عليها است. درحوزه علميه قم نيز از چند سال پيش از پيروزي انقلاب اسلامي مراكزي براي تحصيل علوم ديني بانوان توسط بزرگاني مانند شهيد آيت الله قدوسي (رحمةالله عليه) و همفكران آن بزرگوار به طور رسمي شروع به كار كرده بود.
امام از آنجا كه نقش زن در صلاح وفساد جامعه تعيين‌كننده است و به فرمايش حضرت امام خميني (قدس سره) آنها خود نيمي از جامعه و مربي نيمي ديگرند،‌ و آنان هر چه بيشتر به اهداف آفرينش و معارف اسلامي و اخلاق انساني آشنا شوند آثار آن بيشتر در جامعه نمايان خواهد شد و از آنجا كه در طول نهضت شكوهمند اسلامي و بعد از آن همانگونه كه حضرت امام (قدس سره) فرمودند زنان همدوش مردان بلكه جلوتر از آنان افتخار و پيروزي آفريدند و از طرف ديگر ظرافت، حساسيت و اهميت موضوع ايجاب مي‌كرد كه مسلمين مستقيماً به آن بپردازند و با تعيين متصدياني واجد شرايط، ادامه اين حركت مقدس را تضمين كنند.

امام راحل دستور تأسيس يك مركز گسترده براي پرداختن به اين برنامه را صادر فرمودند و براساس آن جامعةالزهرا(س) به عنوان حوزه علميه بانوان در قم در مهرماه 1364 توسط هيئت مؤسس منصوب حضرت امام مركب از هفت تن از آيات عظام و علماي اعلام آغاز به كار كرد.

پس از ارتحال امام (قدس سره) مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مدظله العالي) ضمن تأكيد بر ضرورت ادامه كار، اين مجموعه را تأييد و هيئت مؤسس را ابقاء فرمودند.

تشكيلات جامعةالزهرا(س)

مسؤليت عاليه جامعةالزهرا(س) براساس حكم مورخ 27 مهرماه سال 80 مقام معظم رهبري (مدظله العالي) برعهده هيئت امنا قرار گرفت كه عبارتند از: دو نفر از علما به نمايندگي از طرف شوراي عالي حوزه علميه قم، مدير حوزه علميه قم و 9 نفر از اعضاي هيئت مديره سابق جامعةالزهرا(س).

هيئت مؤسس قبل از اين به دليل كثرت مشاغل از ادامه مسؤليت عذرخواهي كرده بودند.

مسؤليت‌هاي بعدي برعهده مديريت و معاونت‌هاي: هماهنگي، تربيتي، آموزش، پژوهشي، بين‌الملل، فرهنگي تبليغي و اداري مالي است.

دانشكده الهيات و معارف اسلامي در قم و دبيرستان‌هاي علوم و معارف اسلامي در قم و سه شهر ديگر نيز به صورت وابسته به جامعة‌الزهرا(س)‌ فعاليت مي‌كنند.

بخش‌هاي اداري و برنامه‌هاي درسي:

الف) واحدهاي حراست، دبيرخانه، پذيرش، دفتر برنامه‌ريزي درسي و ... در حوزه مديريت، ‌وظايف و مسؤليت‌هاي محوله را انجام مي‌دهند.

ب) معاونت هماهنگي:

اين معاونت با ايفاي نقش معاون اول مدير، مسؤليت نظارت بر كار ديگر معاونت‌ها و واحدها و ايجاد هماهنگي بين آنها را برعهده دارد.

ج) وظايف معاونت آموزش:

برنامه‌هاي آموزشي درجامعةالزهراء (س) به صورت «حضوري» و «غير حضوري» و در دو سطح «عمومي» و «تكميلي» ارائه مي‌شود و به منظور فراهم كردن زمينه شركت هر چه بيشتر بانوان در ميدان تحصيل و كسب معارف ديني، دوره عمومي حضوري در سه بخش «تمام وقت» «نيمه وقت» و «پاره وقت» و دوره عمومي غير حضوري به دو صورت «رسمي » و « آزاد» تنظيم شده است.

برنامه تحصيلات تكميلي نيز در دو مقطع «سطوح عاليه» و «خارج» ارايه مي‌شود. «دفتر اساتيد» مسؤليت گزينش و جذب استادان و سازماندهي آنان را براي كليه سطوح، عهده‌دار است.

برخي از خصوصيات برنامه‌هاي آموزشي ياد شده به شرح زير است:

1ـ1. برنامه تمام وقت:

غالب افراد اين برنامه شبانه‌روزي بوده و از سراسر كشور گزينش مي‌شوند و با گذراندن يك دوره عمومي چهار ساله (190 واحد درسي) فارغ‌التحصيل مي‌شوند.

2ـ1. برنامه نيمه‌وقت:

بانوان عضو اين برنامه با گذراندن يك دوره شش ساله (190 واحد درسي) فارغ‌التحصيل مي‌شوند.

3ـ1. برنامه پاره‌وقت:

برنامه اين بخش 90 واحد درسي است كه طي دوره سه ساله اجرا مي‌شود.

4ـ1. تحصيلات تكميلي:

بانوان فارغ‌التحصيل از دوره عمومي، جهت ادامه تحصيل در سطوح عاليه با گزينشي خاص، در رشته هاي: «تفسير و علوم قرآني»، «فقه و اصول»، «ادبيات عرب»‌، «تاريخ اسلام» و «فلسفه و كلام» پذيرفته مي‌شوند.

يادآور مي‌شود برنامه‌هاي نيمه وقت، پاره وقت و تحصيلات تكميلي مخصوص بانواني است كه ساكن قم باشند.

5ـ1. برنامه غيرحضوري:

برنامه غيرحضوري همانند حضوري 190 واحد درسي است كه طي يك دوره 7 ساله، با ارسال نوار و CD و كتب جوزات درسي اجرا مي‌شود.

اين بخش هم اكنون بيش از 9000 نفر از اقشار مختلف بانوان اعم از: دانشگاهي، فرهنگي، كارمند و خانه‌دار را از سراسر كشور تحت پوشش دارد. اخيراً برنامه غيرحضوري‌ «آزاد» كه مشابه برنامه پاره وقت است براي پوشش دادن بانوان بدون مدرك تحصيلي، نيز تنظيم و به اجرا درآمده است.

6ـ1. ثبت‌نام:

ثبت‌نام در بخش‌هاي تمام وقت، نيمه وقت و غير حضوري همه ساله بهمن ماه و در بخش‌هاي تحصيلات تكميلي و پاره وقت ارديبهشت ماه صورت مي‌گيرد كه شرايط و ضوابط آن از طريق صداوسيما و برخي جرائد اعلام مي‌شود.

د ) وظايف معاونت پژوهش:

فعاليت‌هاي اين مديريت در بخش‌هاي: «دفتر كانون‌هاي مطالعاتي»، «دفتر نشست‌هاي علمي » ،‌«دفتر بررسي متون درسي »، «دفتر مطالعات ديني زنان»، پيش‌بيني شده است و هم اكنون كانون‌هاي مطالعاتي: «فقه وحقوق»، «تاريخ و سيره»، «فلسفه و كلام» و «تفسير» راه‌اندازي شده است كه فعاليت‌هاي چشمگير بانوان در اين كانون‌ها، رشد و توانمندي آنان را به منصه ظهور رسانده است.

مديريت پژوهش با امكاناتي كه اخيراً فراهم شده است خدمات تحقيقي و پژوهشي بيشتري را به خواهران پژوهشگر، استاد و محصل ارايه خواهد كرد.

ه) معاونت بين‌الملل (ويژه بانوان غير ايراني):

به دنبال افزايش استقبال بانوان غير ايراني از تحصيل معارف ديني و علوم حوزوي،‌ اين معاونت از سال 1366 آغاز به كار كرد و هم اكنون صدها نفر از بيش از 40 كشور جهان يه صورت روزانه يا شبانه روزي در جامعةالزهرا(س) مشغول به تحصيل هستند.

1) دوره تمهيدي: دراين دوره ابتدا بانوان طي مدت شش ماه، زبان فارسي را فرا مي‌گيرند و سپس به مدت نيم‌سال تحصيلي به يادگيري روانخواني قرآن و معارف اوليه اسلامي مي‌پردازند.

2) دوره عمومي: در اين دوره بانوان شبانه‌روزي ظرف مدت چهار سال و بانوان روزانه ظرف مدت پنج سال به يادگيري «علوم حوزوي و معارف اسلامي» شامل: ‌ادبيات عرب، منطق، عقايد، تفسير، فلسفه و ... مي‌پردازند و با ارايه تحقيق پاياني دوره را به پايان مي‌رسانند.

3) تحصيلات تكميلي:‌ بانواني كه دوره عمومي معارف اسلامي را با موفقيت به پايان رسانند براي تحصيل در دو رشته تخصصي: «شيعه‌شناسي» و «اخلاق و تربيت اسلامي» گزينش مي‌شوند و طي دو سال تحصيلي با گذراندن 36 واحد درسي و ارائه 16 مقاله تحقيقي و يك پايان‌نامه، از اين دوره فارغ التصحيل مي‌شوند.

بحمدلله تاكنون صدها نفر از بانوان غير ايراني، دوره عمومي را با موفقيت به پايان رسانده و در حال حاضر در كشورهاي خود، به فعاليت‌هاي فرهنگي، تربيتي و علمي پرداخته‌اند.

هم اكنون در مقاطع و بخش‌هاي مختلف جامعةالزهرا(س) بيش از 12000 نفر از بانوان مشغول به تحصيل هستند و تاكنون بيش از 16000 نفر فارغ‌التحصيل شده‌اند.

دانشكده و دبيرستان :

برنامه‌هاي آموزشي در همه بخش‌هاي ياد شده حوزوي است. اما جامعه‌الزهرا(س) در دو عرصه ديگر نيز فعاليت آموزشي دارد. آن دو عبارتند از:

1) دبيرستان‌هاي دخترانه هدي (رشته علوم و معارف اسلامي) :

برنامه درسي اين دبيرستان‌ها تركيبي از دروس نظام متوسطه كشور و معارف ديني است كه بانوان پس از گذراندن آن، مدرك رسمي ديپلم دريافت مي‌كنند.

اين دبيرستان علاوه بر قم در چند شهرستان ديگر نيز داير است.

2) دانشكده هدي:

اين دانشكده از طريق كنكور سراسري به صورت نيمه متمركز در رشته «الهيات و معارف اسلامي » با گرايش‌هاي: «فقه و مباني حقوق اسلامي»، «علوم قرآن و حديث » و «فلسفه و كلام» دانشجو مي پذيرد و بانوان فارغ‌التحصيل مدرك رسمي كارشناسي دريافت مي‌كنند.

يادآور مي‌شود بانوان غير ايراني نيز با شرايط ويژه در دانشكده فوق پذيرش مي‌شوند.

و) معاونت فرهنگي تبليغي:

اين معاونت از طريق واحدهاي: دارالقرآن الكريم، امور مبلغين، حوزه و دانشگاه، امور فوق برنامه، پاسخ به سؤالات، كانون قلم و انديشه، امور فرهنگي غيرحضوري، امور فارغ‌التحصيلان، طرح انديشه مطهر، واحد هنر، آرشيو تبليغات، امور صدا وسيما و رسانه‌ها، حوزه مقاومت بسيج و... سعي بر انجام مسؤليت خويش دارد.

فهرستي از فعاليت‌هاي اين معاونت در كنار ساير خدمات جامعةالزهرا(س) منعكس شده است.

گوشه‌اي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي جامعةالزهرا(س)

1ـ تدريس بانوان فارغ‌التحصيل در سطوح و رشته‌هاي مختلف در حوزه‌هاي بانوان (در شهرهاي ايران و ديگر كشورها) و در ديگر مراكز علمي و فرهنگي كشور مانند: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، بسيج و ... چشمگير و موفقت‌آميز بوده است.

همچنين تعدادي از فارغ‌التحصيلان جامعةالزهرا‌(س) با عضويت در هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها مشغول به خدمت هستند.

2ـ مديريت مدارس حوزوي (داخل و خارج كشور)، مدارس دولتي و برخي مراكز پژوهشي و تحقيقاتي و يا مراكز علمي و فرهنگي و ...

3ـ پاسخ به سؤالات فقهي بانوان محترم از سراسر كشور و خارج از كشور كه در واحد پاسخ به سؤالات و صرفاً توسط بانوان اين مجتمع انجام مي‌شود.(صندوق پستي :‌713 ـ قم)

نشاني الكترونيكي : porsesh@- alzahra.org

4ـ تبلغ به معناي وسيع كلمه و در صور متوع ذيل:

ارائه صدها كتاب، پايان‌نامه، جزوات و مقالات تحقيقي در موضوعات مختلف مانند:

«سيماي خانواده در قرآن»، «بلوغ دختران»، «مقتل اميرالمومنين (ع)»، «فرياد فاطمه عليهاالسلام»، «شخصيت زن از ديدگاه قرآن»، «سيره تربيتي ـ اخلاقي حضرت زهرا (س) درخانواده» ، «فلسفه حجاب و بررسي الگوهاي ارايه شده »، « نقش مديريت زن درخانه و محل كار »، «‌ تبيين فرمايشات اميرالمومنين (ع) در نهج‌البلاغه در مورد زنان»، ‌‌«زندگي حضرت زينب (س)»، « الگوي صحيح مصرف »‌ و ...

معرفي و اعزام گسترده بانوان مبلغ به مناطق مختلف داخل و خارج از كشور براي تبليغ در سطوح مختلف: عمومي، جوانان، دانش‌آموزان، دانشجويان و ... كه اين بانوان تاكنون هزارن جلسه فرهنگي و تبليغي در نقاط مختلف كشور و جهان را باو جود مشكلات زياد وحتي تقديم شهيد و مجروح اداره كرده‌اند.

برگزاري «كنگره زن و فرهنگ انقلاب اسلامي» و همايش‌هاي علمي: «فرهنگ حجاب، بيم‌ها و اميدها »، «تفكر در قرآن»، «ديه و قصاص » و ...

برگزاري سمينار «وحدت حوزه و دانشگاه » ويژه بانوان در سال‌هاي متمادي در 27 آذر با حضور گسترده بانوان دانشجو و طلبه.

برگزاري اردوهاي دانشجويي و دانش آموزي جهت تبيين مسائل اسلامي براي بانوان ايراني و خارجي.

ايراد سخنراني و مقاله در كنفرانس‌هاي داخل و خارج از كشور در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامي و شخصيت زن مسلمان.

شركت در ميزگردها،‌ مصاحبه‌ها و برنامه‌هاي متعدد راديويي و تلويزيوني در مناسبت‌هاي مختلف و همكاري با بخش برون مرزي صدا و سيما به زبان‌هاي گوناگون كه مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

همكاري در تهيه و توليد برنامه‌هاي رادويي و تلويزيوني از قبيل زندگي بانوي مجتهده امين و طلبه شهيده فهميه ساري (رحمة‌الله عليه)

تشكيل بانك اطلاعات كامپيوتري علوم اسلامي براي ارائه خدمات به خواهران.

برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف كتاب، عكس، ‌محصولات فرهنگي و آثار هنري بانوان در قم و چند شهرستان.

برگزاري جلسات عمومي با سخنراني شخصيت‌هاي مختلف و برنامه‌هاي متنوع، ‌به صورت منظم و مناسبت‌هاي مذهبي و انقلاب اسلامي

ترجمه بعضي از كتب و مقالات از فارسي به زبان‌هاي ديگر و بالعكس

چاپ و نشر احاديث و جزوات علمي ـ مذهبي در مقاطع مختلف.

برگزاري مسابقات علمي،‌ ديني و فرهنگي بين بانوان ايراني و غير ايراني.

تكثير كاست‌ها و لوح‌هاي فشرده: درسي، علمي و اجتماعي براي مراكز مختلف علمي كشور.

طرح جديد ساختماني : نظر به استقبال وسيع خواهران از داخل و خارج از كشور براي تحصيل علوم ديني در جامعةالزهرا (س) و كافي نبودن ساختمان قبلي طرح ساختماني جديد جامعةالزهرا(س) با عنايت مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و همكاري مقامات مربوطه، دردست انجام است كه بخش اول آن در 12 بهمن ماه 1382 با پيام مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و آيت الله العظمي فاضل لنكراني (دامه ظله العالي) مورد بهره برداري قرار گرفت.
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن