تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815158005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئاتر ايران كمبود ها و چالش ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تئاتر ايران كمبود ها و چالش ها
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): مجيد امرايي- تئاتر ايران ظرف چند سال گذشته به دلايل بسيار همواره درگير جرياناتي بوده است كه گاه از داخل اين مجموعه و دربرخي مواقع از خارج مجموعه تئاتري اين حوزه را دچار چالش كرده است در اين بين كارشناسان نبود قانوني مدون وعدم برنامه ريزي را مهمترين چالش فرا روي اين عرصه مي دانند.


" رحمت اميني" مدرس و كارگردان تئاتر معتقد است سر رشته همه اين فقدان ها نبود دستور العملي كلي و قانوني است كه بتواند از تئاتر حمايت كند .
وي به ايرنا گفت : اين كه تئاترما مدام بايد در حال اثبات خود باشد و همواره در افت و خيز و بودن و نبودن به سر مي برد نشان از نبود قانوني مدون در اين عرصه است .
اميني عدم وجود قانوني كلي كه سياست هاي اصلي حركت تئاتري را در جامعه مشخص كند را از جمله مسائلي دانست كه حوزه تئاتر در طول تاريخ از آن رنج برده است .
اين استاد دانشگاه گفت: تئاتر ما به دليل نابساماني در قوانين اجرايي و توليدي چنان آسيب پذير است كه گاه به دلايلي واهي به مويي بند است و هر لحظه بيم نابودي آن مي رود .
عضو شوراي عالي تئاتر دانشگاهي اظهار داشت:تئاتربه عنوان هنري مردمي و اصلاحگرا چرا بايد آنقدر ضعيف باشد كه مسائل مالي آن را تا سرحد فنا و نابودي پيش ببرد؟
وي تنها راه برون رفت از وضعيت موجود را تصويب قانوني كلي از سوي هيات دولت و مجلس شوراي اسلامي جهت فعاليت هاي تئاتري و ايجاد سازماني مستقل در عرصه هنرهاي نمايشي كشور دانست .
اما "اصغر همت" بازيگر مطرح حوزه تئاتر سينما و تلويزيون مهمترين معضل حوزه تئاتر كشور را نهادينه نشدن فعاليت هاي تئاتري مي داند .
به اعتقاد وي تئاتر كشور در حوزه مديريتي همواره قائم به شخص بوده، و نبودن قانوني مدون باعث شده است تا در مواقعي اندك با حضور افرادي با ذوق به اوج و در بسياري از موارد رو به افول برود .
همت گفت: اينكه چرا تئاتر هرگز جدي گرفته نمي شود و در برنامه ريزي هاي كلان فرهنگي اهميت چنداني براي آن قائل نيستند جاي سوال دارد؟
اين استاد دانشگاه كمبود بودجه در حوزه تئاتركشور،نبود برنامه اي مدون دراين عرصه و كم توجهي در برنامه ريزي هاي كلي را از جمله مسائلي دانست كه همواره تئاتر كشور را با چالش روبرو كرده است .
وي گفت:تا زماني كه شرايط توليد تئاتر مهيا نشود ومردم به سمت ديدن تئاتر تشويق نگردند و دولت تئاتر را به عنوان هنري مهم در برنانه ريزي هاي فرهنگي در نظر نگيرند نمي توانيم بيش از اين از تئاتر انتظار داشته باشيم .
عضو هيات مديره مركزي خانه تئاترنبود سالن هاي تئاتري استاندارد، عدم ساماندهي گروه هاي نمايشي حرفه اي ، كم توجهي به تئاتر شهرستان ها وعدم برنامه ريزي درتوليدات تئاتري را از جمله مسائلي دانست كه تئاتر كشور با آن دست به گريبان است .
همت گفت: اين جاي تاسف دارد كه به دليل نامساعد بودن شرايط فعاليت درحوزه تئاتر و ايجاد شرايط بهتر در ديگر حوزه هاي هنري چون سينما و تلويزيون اهل تئاتر مجبور به مهاجرت و دوري از صحنه هاي تئاتري مي شوند .
وي گفت: تئاتر هنري ماندگار و تاثير گذار است كه بايد آن را درجايگاه رفيعش نگريست و با ايجاد شرايط فعاليت اهل اين هنر را دلگرم به خدمت فرهنگي در جامعه كرد .
همت گفت: تئاتر با اجرا زنده است و اهل تئاتر وقتي كار نمي كنند به ياس مي رسند و از درون خالي مي شوند و اين مطلوب نظر هنرمندان تئاتر نيست .
تئاتر ايران ظرف چند سال گذشته به دلايل بسيار همواره درگير جرياناتي بوده است كه گاه از داخل اين مجموعه و در برخي مواقع از خارج مجموعه تئاتري اين حوزه را دچار چالش كرده است در اين بين كارشناسان ضعف در حوزه هاي آموزشي و برخوردهاي سليقه اي را مهمترين چالش فرا روي اين عرصه مي دانند.
دكتر" محمد رضا خاكي" مدرس و كارگردان تئاتر نيز ضعف درحوزه هاي آموزشي و فقدان برنامه ريزي دراز مدت و هدفمند را مهمترين معضل حوزه نمايشي كشور مي داند .
وي در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود : نبود برنامه اي مدون و راهبردي و ضعف در حوزه مديريتي و برخورد هاي سليقه اي چنان تئاتر را به بن بست كشانده كه گاه راه برون رفت از اين وضعيت را محال مي نمايد .
وي گفت: در شرايطي كه هيچ تعادلي بين نيروهاي تحصيل كرده تئاتري خواهان كار و امكانات موجود وجود ندارد انتظاري بيش از اين هم نمي رود .
خاكي تصريح كرد : تئاتر ما سال ها است كه در حوزه داخلي دچار مشكل است و نظام آموزشي در دانشگاهها و مراكز آموزشي نخ نما و فرسوده شده و در دوران تكرار و روزمرگي افتاده است .
استاد دانشگاه تربيت مدرس معتقد است تا زماني كه زمينه هاي تئوري و آموزشي تئاتر ايجاد نشود تكنيك تئاتري رشد نخواهد كرد و بدون شناخت تكنيك تئاتري نمي توانيم تئاتري پويا و پر مخاطب داشته باشيم .
كارگردان نمايش" پرتره" گفت: تئاتر هنري عملي است اما براي رسيدن به عمل بايد زمينه هاي تئوري و شناختي هم مهيا شود.
وي نبود مراكز پژوهشي و كمبود منابع علمي مناسب رااز ديگر مشكلات حوزه تئاتر كشور دانست كه به دليل عدم ساماندهي و مسائل مالي ظرف سال هاي گذشته چندان فعاليت معتبري دراين عرصه صورت نگرفته است .
خاكي گفت: اينكه چرا شرايطي ايجاد شده است كه اهل تئاتر با خود و جامعه هنري خود هم صداقت ندارند مساله اي است كه بايد مورد بررسي قرار گيرد .
اين مدرس تئاتر اظهار داشت :اهل تئاتر به سمتي سوق داده شده اند كه بيشتر به عمل گرايي محض توجه دارند و حالتي
"پزيتويسمي" به خود گرفته اند .
به اعتقاد اين استاد دانشگاه امروزه در حوزه تئاتر بيشتر نيازمند فضايي آرام ، با انگيزه و علمي هستيم و ميل و علاقه اي جدي براي رفع نقايص مي خواهيم كه در حال حاضر اين شرايط مهيا نيست .
خاكي افزود: اينكه چرا در حال حاضر هيچ چشم انداز و راهبرد روشني در فعاليت هاي تئاتري ديده نمي شود و همه چيز حسي و بدور از نظم اجرايي است نيازمند كمك همه اهل تئاتر و برنامه ريزان فرهنگي كشور است .
اما دكتر" قطب الدين صادقي" مدرس و پيسكسوت تئاتر عدم وجود استراتژي هدفمند و منسجم را مهمترين معضل حوزه تئاتر كشور مي داند .
به اعتقاد وي مديريت با تجربه ،مجريان متخصص و برنامه ريزي هدفمند از جمله مسائلي است كه حوزه نمايشي كشور از نبود آن رنج مي برد .
صادقي گفت: به دليل مشكلات مالي و اقتصادي توليدات تئاتري به شدت كاهش يافته است و ظرف سال هاي گذشته سالن هاي تئاتري همراه با افزايش تعداد فعالان اين عرصه هرگزتوسعه فيزيكي نداشته اند .
اين مدرس تئاتر گفت :تغيير مديريت هاي مدام باعث شده است تا بسياري از معادلات تئاتري به هم بريزد و هنر تابع سياست شود و اين چندان به نفع فرهنگ مستقل نيست.
به اعتقاد صادقي براي پويايي فرهنگ بايد مستقل از ديگر جريانات ساسي و اجتماعي عمل كرد و فرهنگ نبايد دچار مسائل حاشيه اي و جاده هاي فرعي شود .
وي افزود :بنيه اقتصادي تئاتر در كشور ما بسيار ضعيف است بطوري كه كل بودجه تئاتر كشور به اندازه بودجه يك سريال درجه سومي تلويزيون هم نيست .
كارگردان نمايش " آرش " مديريت دقيق وكارآمد ،استراتژي هدفمند ،بودجه مناسب و ايجاد فضاي امن براي فعاليت هاي تئاتري رااز جمله مسائلي دانست كه تئاتر كشور همواره به آن نيازمند است .
صادقي گفت : اين چندان مناسب نيست كه در حوزه تئاتر كار ما شده است تربيت بازيگران خوب براي فعاليت در سينما و تلويزيون و به تبع آن خالي شدن صحنه هاي تئاتر به دليل نابساماني در برنامه ريزي هاي نمايشي ، رخ مي دهد.
تئاتر ايران ظرف چند سال گذشته به دلايل بسيار همواره درگير جرياناتي بوده است كه گاه از داخل اين مجموعه و در برخي مواقع از خارج مجموعه تئاتري اين حوزه را دچار چالش كرده است در اين بين كارشناسان نبود قانوني مدون وعدم برنامه ريزي را مهمترين چالش فرا روي اين عرصه مي دانند.
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن